Permalänk

Ikea Dioder bakom skärmarna

Tänkte köpa detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/ och sätta bakom skärmarna.
Har 2st 24" just nu men tänker skaffa en till. Räcker det med en sån där remsa bakom varje skärm?
Vart bakom skärmen är bästa placeringen? Långt upp antar jag?
Kollade runt lite och ser många som kör ett sånt här paket per skärm men det blir alldeles för dyrt!

Permalänk
Medlem

Behöver du flera färger? Jag kör bara vitt bakom min skärm och saknar varken grön, blå, lila, brun eller rosa.
Det borde ju bli billigare med enfärgat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Behöver du flera färger? Jag kör bara vitt bakom min skärm och saknar varken grön, blå, lila, brun eller rosa.
Det borde ju bli billigare med enfärgat.

Vill ha blått!

Permalänk

Billigast på ebay.
Går att klippa till önskad längd.
Kör själv med samma bakom tvn.
http://www.ebay.com/itm/5M-5050-SMD-Non-Waterproof-RGB-300-LE...

Permalänk
Medlem

Free shipping
Sweden
Standard International Flat Rate Postage
Estimated between Fri. Jan. 24 and Tue. Feb. 11
Seller ships within 1 day after receiving cleared payment.

Stämmer det?

Skrivet av Danielsan:

Billigast på ebay.
Går att klippa till önskad längd.
Kör själv med samma bakom tvn.
http://www.ebay.com/itm/5M-5050-SMD-Non-Waterproof-RGB-300-LE...

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

Billigast på ebay.
Går att klippa till önskad längd.
Kör själv med samma bakom tvn.
http://www.ebay.com/itm/5M-5050-SMD-Non-Waterproof-RGB-300-LE...

Det var billigt!
Behövs det nån elomvandlare? Vilken av kit:en tog du?
Hur lång tid tog det tills du fick paketet?
Det blir ingen tull, moms eller nåt sånt när det är ett så litet paket?
Vad innebär: Note:Because aviation control of lithium batteries, all the remote control did not attach the battery. Please Note! ??

EDIT: oj nu blev det många frågor

Permalänk
Medlem

Elomvandlare ja! Det du behöver är att byta ut elkabeln att sätta in en egen kostar inte mycket, du kanske även har en hemma (om den kommer med deras standard, men vad jag kan tyda från bilden är det vår el-kontakt).
Den skickas från china. Så när de har skickat kan det ta mellan 2 veckor till månader det beror på men runt 2 - 4 veckor.
Ingen tull eller moms då det är under 500kr.
Enligt försäljren är det "Free shiping" vilket förmodligen stämmer

Skrivet av yonologin:

Det var billigt!
Behövs det nån elomvandlare? Vilken av kit:en tog du?
Hur lång tid tog det tills du fick paketet?
Det blir ingen tull, moms eller nåt sånt när det är ett så litet paket?

EDIT: oj nu blev det många frågor

Permalänk
Skrivet av Salleee:

Elomvandlare jag! Det du behöver är att byta ut elkabeln att sätta in en egen kostar inte mycket, du kanske även har en hemma.
Den skickas från china. Så när de har skickat kan det ta mellan 2 veckor till månader det beror på men runt 2 - 4 veckor.
Ingen tull eller moms då det är under 500kr.
Enligt försäljren är det "Free shiping" vilket förmodligen stämmer.

Är du säker?
Läste mer och såg att det stog "the item will be shipped with your local plug" om man läser
i beskrivingen vid elsladden

Permalänk
Skrivet av yonologin:

Det var billigt!
Behövs det nån elomvandlare? Vilken av kit:en tog du?
Hur lång tid tog det tills du fick paketet?
Det blir ingen tull, moms eller nåt sånt när det är ett så litet paket?

EDIT: oj nu blev det många frågor

Allt du behöver medföljer. Finns olika paket o välja mellan i listan. Det är bara en utav alla miljoner annonser på ebay.
Jag har det "stora" paketet med 24knappars fjärr. IR mottagare. Omvandlare. Adapter med EU plugg och 5m led slinga.
Jag har nog beställt över 100 paket sammanlagt från både kina o hong kong. aldrig betalt någon tull.

Men räkna med att det tar tid. vanligtvis tar det 3-4 veckor (från kina/honh kong). Så behöver du något akut så är inte ebay någon idee. såvida du inte beställer inom EU.
De flesta säljarna har Ebay protection. dvs pengarna tillbaka efter 6 veckor.

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

Allt du behöver medföljer. Finns olika paket o välja mellan i listan. Det är bara en utav alla miljoner annonser på ebay.
Jag har det "stora" paketet med 24knappars fjärr. IR mottagare. Omvandlare. Adapter med EU plugg och 5m led slinga.
Jag har nog beställt över 100 paket sammanlagt från både kina o hong kong. aldrig betalt någon tull.

Men räkna med att det tar tid. vanligtvis tar det 3-4 veckor (från kina/honh kong). Så behöver du något akut så är inte ebay någon idee. såvida du inte beställer inom EU.
De flesta säljarna har Ebay protection. dvs pengarna tillbaka efter 6 veckor.

Tackar! Blir att beställa 2 kit! Du sparade mig just ca 500kr!
1 till skrivbord&skärmar och 1 till TV:n

Permalänk
Medlem

Beställde 1 jag med.

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

Allt du behöver medföljer. Finns olika paket o välja mellan i listan. Det är bara en utav alla miljoner annonser på ebay.
Jag har det "stora" paketet med 24knappars fjärr. IR mottagare. Omvandlare. Adapter med EU plugg och 5m led slinga.
Jag har nog beställt över 100 paket sammanlagt från både kina o hong kong. aldrig betalt någon tull.

Men räkna med att det tar tid. vanligtvis tar det 3-4 veckor (från kina/honh kong). Så behöver du något akut så är inte ebay någon idee. såvida du inte beställer inom EU.
De flesta säljarna har Ebay protection. dvs pengarna tillbaka efter 6 veckor.

Dom är självfästande va?

Permalänk
Skrivet av yonologin:

Dom är självfästande va?

Ja. 3M tejp på baksidan

Permalänk
Medlem

har en vit med fyra från ikea. Tycker det räcker, två uppe och två nere. På den ena kunde jag surra fast dem i hål på skärmen på den andra är det dubbelhäftande tejp

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

Ja. 3M tejp på baksidan

Ok, Tack!
------------------------

Om man en gång har delat på låt oss säga 1m så finns det inget sätt att få
den till 2m igen? Eller har jag missat nåt?

Permalänk

Beställde 12 januari, 17 januari kunde jag hämta ut det.
Vad hände med 2-4 veckor?

Jaja! Tänkte dela med mig om kvaliten på grejerna.
IR-mottagaren är liten och fjuttig så man måste verkligen rikta fjärren för att det ska fungera.
inget problem egentligen, inte så att man sitter och ändrar färg var fjärde sekund.
Tejpen på baksidan är helt värdelös. Sitter bra till en början med när LED:en vart på ett tag och det blir lite varmt så lossnar
det. Löste detta genom att använda små remsor med annan dubbelhäftande tejp.

Men så jävla värt 120kr! Fan att jag tänkte betala 500kr, då hade jag inte vart nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Beställde 12 januari, 17 januari kunde jag hämta ut det.
Vad hände med 2-4 veckor?

Jaja! Tänkte dela med mig om kvaliten på grejerna.
IR-mottagaren är liten och fjuttig så man måste verkligen rikta fjärren för att det ska fungera.
inget problem egentligen, inte så att man sitter och ändrar färg var fjärde sekund.
Tejpen på baksidan är helt värdelös. Sitter bra till en början med när LED:en vart på ett tag och det blir lite varmt så lossnar
det. Löste detta genom att använda små remsor med annan dubbelhäftande tejp.

Men så jävla värt 120kr! Fan att jag tänkte betala 500kr, då hade jag inte vart nöjd!

Bumpar tråden, hur löste du med el-omvandlare? Sedan gick det att sätta ihop dem igen efter att man klippt isär dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Bumpar tråden, hur löste du med el-omvandlare? Sedan gick det att sätta ihop dem igen efter att man klippt isär dem?

Missar jag något eller läser inte folk annonsen på ebay?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Missar jag något eller läser inte folk annonsen på ebay?

Skumläste den först, försökte läsa igenom den mer noggrant men hittar fortfarande inte det jag söker. Upplys mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Skumläste den först, försökte läsa igenom den mer noggrant men hittar fortfarande inte det jag söker. Upplys mig gärna.

"12V 5A Power Adapter
Type: 12V 5A
Input: 100-240V AC 50/60Hz
Out put : 12V 5.0A
Cable length: about 110CM
Out put adaptor : 5.5mm x 2.1mm
Dimensions: 118(L) x 59(W) x 38(H) mm
Power Line: 1.2M
Condition: Brand New 100%
Note:
the Power Cord for US/EU/AU, the item will be shipped with your local plug"

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

"Lånar" tråden lite, varför har man dioder bakom tv/skärmar? Får man bättre "bild" eller? Bättre känsla för ögonen?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seithu:

Sedan gick det att sätta ihop dem igen efter att man klippt isär dem?

Jag skulle gissa att den lilla extra-sladden man kan köpa till är för att kunna sätta ihop dem igen om man klippt isär dem.

Skrivet av Buzz996:

"Lånar" tråden lite, varför har man dioder bakom tv/skärmar? Får man bättre "bild" eller? Bättre känsla för ögonen?

Finns flera anledningar. Har man mörkt i rummet så kan det bli lite weird att titta på en lysande fyrkant, om den däremot är belyst runtom med ett ljus som gradvis avtar istället för bara en skarp kant på skärmen följt av helt svart kan det kännas bättre. Om man har Ambilight, sådan belysning som ändrar färg till vad som är vid kanten av skärmen så blir det bättre inlevelse i t.ex. filmer enligt vissa. Sen finns det väl de som bara vill ha det för att det ser snyggt ut.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

"Lånar" tråden lite, varför har man dioder bakom tv/skärmar? Får man bättre "bild" eller? Bättre känsla för ögonen?

Jag har det för att mina ögon blir mindre ansträngda när man har lite ljus runt om skärmen med. Hade kunnat fixas med an vanlig lampa men har inte hittat nån som riktigt passar in på mitt rum.

Permalänk
Medlem

Hej alla! bumpar tråden lite. kan något vänlig själ lägga upp en bild hur ni fäste led listen bakom tvn? sugen på köpa 2 st. har par st från ikea redan men dom kostar ju en hel del mer sen tycker jag som lyser rätt dåligt. :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxzy:

Hej alla! bumpar tråden lite. kan något vänlig själ lägga upp en bild hur ni fäste led listen bakom tvn? sugen på köpa 2 st. har par st från ikea redan men dom kostar ju en hel del mer sen tycker jag som lyser rätt dåligt. :)!

Eftersom den dubbelhäftande tejpen suger anus så köpte jag en md lite mer kvalite, funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxzy:

Hej alla! bumpar tråden lite. kan något vänlig själ lägga upp en bild hur ni fäste led listen bakom tvn? sugen på köpa 2 st. har par st från ikea redan men dom kostar ju en hel del mer sen tycker jag som lyser rätt dåligt. :)!

Jag kör med häftmassa, lossnar lite då o då men bara att trycka dit igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Jag kör med häftmassa, lossnar lite då o då men bara att trycka dit igen.

Bumpar här igen då jag behöver lite hjälp. ska flytta snart igen så blir införskaffa sig lite belysning till tvn då.. men iallafall exakt vilket av paketen har ni köpt?för fattar inte riktigt vad dom menar med 12V 5A osv.. så lite hjälp vore kanon

jag ska fästa det på en 55" tv och undrar har ni fäst det längs ytterkanterna så den går runt eller mera precis bakom så det lyser " in mot väggen" svårt att förklara så om någon har en bild vore det snällt. tackar :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxzy:

Bumpar här igen då jag behöver lite hjälp. ska flytta snart igen så blir införskaffa sig lite belysning till tvn då.. men iallafall exakt vilket av paketen har ni köpt?för fattar inte riktigt vad dom menar med 12V 5A osv.. så lite hjälp vore kanon

jag ska fästa det på en 55" tv och undrar har ni fäst det längs ytterkanterna så den går runt eller mera precis bakom så det lyser " in mot väggen" svårt att förklara så om någon har en bild vore det snällt. tackar :)!

Den här har jag och jag tror att dom flesta andra som köpt från IKEA också har den.