Switch knapp för att ändra aktiv boot drive?

Permalänk
Medlem

Switch knapp för att ändra aktiv boot drive?

Tjippen!

för ett tag sedan läste jag en post här på Sweclockers där medlemmen förklarade att med sitt chassie personen köpt fanns en knapp / Switch där du kunde sätta aktiv SSD/HDD som moderkortet skulle boota upp på, på så vis slapp personen gå in i BIOS och ändra vilken SSD / HDD maskinen skulle boota upp på. Switch annordningen är helt enkel en form av Y kable, bara det att båda diskarna aldrig kan vara igång samtidigt. simpel Y-kabel med knapp

tycker det låter som en väldigt mysig lösning att ha 2st Diskar för 2 olika OS.
ett med tex Windows på SSD-1 och Linux CentOS på SSD-2.

men jag har ALDRIG sett någon liknande produkt, har ni gjort det? om ni har det kan ni hjälpa mig att finna denna SSD / HDD Switch lösning?
jag är inte jätte sugen på att behöva köpa ett helt nytt chassie för att få den funktionen, men i värsta fall får man väl göra det.

Jag skulle vilja ha en sådan Drive Switch som monteras i en eller flera 5.25" platser

Iom att jag är så jävla dålig på att skriva och förklara mig i text gjorde jag en Paint.exe bild för att försöka förmedla vad jag menar.

Så här ser det ut annars, en SATA kabel per SSD / HDD

MvH
WDac

EDIT: la till den sista bilden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Tjippen!

för ett tag sedan läste jag en post här på Sweclockers där medlemmen förklarade att med sitt chassie personen köpt fanns en knapp / Switch där du kunde sätta aktiv SSD/HDD som moderkortet skulle boota upp på, på så vis slapp personen gå in i BIOS och ändra vilken SSD / HDD maskinen skulle boota upp på. Switch annordningen är helt enkel en form av Y kable, bara det att båda diskarna aldrig kan vara igång samtidigt. simpel Y-kabel med knapp

tycker det låter som en väldigt mysig lösning att ha 2st Diskar för 2 olika OS.
ett med tex Windows på SSD-1 och Linux CentOS på SSD-2.

men jag har ALDRIG sett någon liknande produkt, har ni gjort det? om ni har det kan ni hjälpa mig att finna denna SSD / HDD Switch lösning?
jag är inte jätte sugen på att behöva köpa ett helt nytt chassie för att få den funktionen, men i värsta fall får man väl göra det.

Jag skulle vilja ha en sådan Drive Switch som monteras i en eller flera 5.25" platser

Iom att jag är så jävla dålig på att skriva och förklara mig i text gjorde jag en Paint.exe bild för att försöka förmedla vad jag menar.
http://imageshack.com/a/img163/3130/t2fn.png

MvH
WDac

Skitenkelt att göra en sån. Bara att lägga ssd som 1 och hdd som 2. Klippa den svarta stromkabeln som ger ström till ssd:n och lägga en swich mellan båda delarna. Vet dock inte om ssd:n kan ta skada av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Skitenkelt att göra en sån. Bara att lägga ssd som 1 och hdd som 2. Klippa den svarta stromkabeln som ger ström till ssd:n och lägga en swich mellan båda delarna. Vet dock inte om ssd:n kan ta skada av detta.

det är var ju klurigt av dig och jävligt kul att du sa det, satt just å googla å hitta denna lösning som är den samma som din fast för flera SSD/HDD

http://www.ebay.com/itm/Orico-HD-PW4101-Premium-4-Bay-3-5-Har...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Varför duger det inte med en bootmeny?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

det är var ju klurigt av dig och jävligt kul att du sa det, satt just å googla å hitta denna lösning som är den samma som din fast för flera SSD/HDD

http://www.ebay.com/itm/Orico-HD-PW4101-Premium-4-Bdata -5-Ha...

Men skillnaden är att min lösning kostar 6 kr ink frakt XD men kolla av här bara om det kan vara farligt för hårddisken. Kan vara så att du behöver en switch för varje kabel för att inte skada den vilket jag inte tror. Men skaffa en sata till data förlängningssladd så slipper du klippa nätagget XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Varför duger det inte med en bootmeny?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är både coolare, enklare och smidigare med swich.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

För att det är både coolare, enklare och smidigare med swich.

Var är det enklare och smidigare att koppla om och sen fippla med en strömbrytare än att låta grub slänga med windows i listan och låta dig välja varje gång du startar?

Coolare kan jag förstå om man tycker, men mest bara osmidigt. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Först kom jag att tänka på gamla IDE-diskar. Diskarna hadde en bygel på baksidan av disken för att ställa vilken disk som skulle vara master/slave, dit man enkelt kunde ha kopplat en brytare.

Men folket här verkar ha en bra ide angående att helt enkelt stänga av strömmen till disken. Dock skulle jag inte ha klippt den svarta kabeln, den ger jord till disken och det är i allmänhet en dålig ide att ta bort jord medan man lämnar spänningen kvar. Så bäst är det att koppla switchen till spänningen (orangea, röda och gula kabeln).

Orange = 3.3v, Röd = 5v, Gul = 12v.
Det blir förstås onödigt jobbit att dra alla tre kablar genom switchen, men den goda nyheten är att hårddiskar/ssd:n klarar sig bra med 5v eller 12v (står på disken) och behöver inte de två andra spänningarna. Så du har jord (svart) alltid kopplat till disken. Sedan så använder du en switch för att välja till vilken disk du ska ge spänning (t.ex. 5v röd kabel). Den orangea (3.3v) och gula (12v) kopplar du inte alls in i disken, eftersom den annars övergår till 12 volts drift.

Du vill antagligen göra dessa modifikationer på en förlängningskabel och inte på nätaggets kabel då du antagligen måste klippa av kablar och du kanske vill återställa allt i framtiden.

EDIT: Jo du ville ha svar på om det kan skada dina diskar. Jord (svart kabel) kan du utan problem ha inkopplat hela tiden. Koppla ur 3.3v och 12v helt och hållet och koppla endast switchen till 5v kabeln, så är allt bra. Visst går det också att koppla alla spänningar till switchen, men det blir extra jobb. Koppla aldrig jord till switchen, jord ska vara inkopplat hela tiden! Sedan så kopplar du förstås om switchen med datorn avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Först kom jag att tänka på gamla IDE-diskar. Diskarna hadde en bygel på baksidan av disken för att ställa vilken disk som skulle vara master/slave, dit man enkelt kunde ha kopplat en brytare.

Men folket här verkar ha en bra ide angående att helt enkelt stänga av strömmen till disken. Dock skulle jag inte ha klippt den svarta kabeln, den ger jord till disken och det är i allmänhet en dålig ide att ta bort jord medan man lämnar spänningen kvar. Så bäst är det att koppla switchen till spänningen (orangea, röda och gula kabeln).

Orange = 3.3v, Röd = 5v, Gul = 12v.
Det blir förstås onödigt jobbit att dra alla tre kablar genom switchen, men den goda nyheten är att hårddiskar/ssd:n klarar sig bra med 5v eller 12v (står på disken) och behöver inte de två andra spänningarna. Så du har jord (svart) alltid kopplat till disken. Sedan så använder du en switch för att välja till vilken disk du ska ge spänning (t.ex. 5v röd kabel). Den orangea (3.3v) och gula (12v) kopplar du inte alls in i disken, eftersom den annars övergår till 12 volts drift.

Du vill antagligen göra dessa modifikationer på en förlängningskabel och inte på nätaggets kabel då du antagligen måste klippa av kablar och du kanske vill återställa allt i framtiden.

Var osäker med den svarta! Håller med dig.

Permalänk
Medlem

http://m.ebay.com/itm/300964004163?nav=SEARCH&sbk=1
Denna är väll perfekt, eller? kopplar den (1 till 1) x 3 eller 6 st till varandra?

Permalänk
Medlem

tack för all snabba svar

varför? jo för det är kul å pyssla med egna och udda lösningar samt bekvämt å ha knapp bara.
jag vill hålla OS på egen disk och individuella väl separerar mellan Win och Linux, jo jag vet att grub funkar (multiboot osv) men för fasiken hur skönt å tufft är det inte å bara me en knapp flippa mellan OS innan man startar datorn?

Linux <--- [__] ---> Windows

jag safe:ar lite å köper nog denna product

ORICO-HD-PW4101-4-Bay-HDD-Power-Switch-Control-Panel-for-3-5-Bay-HDD-IDE-SATA

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

det är var ju klurigt av danraääa inlägg) och jävligt kul att du sa det, satt just å googla å hitta denna lösning som är den samma som din fast för flera SSD/HDD

http://www.ebay.com/itm/Orico-HD-PW4101-Premium-4-Bay-3-5-Har...

Skrivet av WDac:

tack för all snabba svar

varför? jo för det är kul å pyssla med egna och udda lösningar samt bekvämt å ha knapp bara.
jag vill hålla OS på egen disk och individuella väl separerar mellan Win och Linux, jo jag vet att grub funkar (multiboot osv) men för fasiken hur skönt å tufft är det inte å bara me en knapp flippa mellan OS innan man startar datorn?

Linux <--- [__] ---> Windows

jag safe:ar lite å köper nog denna product

ORICO-HD-PW4101-4-Bay-HDD-Power-Switch-Control-Panel-for-3-5-Bay-HDD-IDE-SATA

Sitter vid mobilen och kan inte cittatera mitt andra inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Sitter vid mobilen och kan inte cittatera mitt andra inlägg

jag har en del "HotSwap" bays, både fr 3.5" och 2.5" diskar

senaste inköpet är en https://www.inet.se/produkt/4903167/icy-dock-internt-kab-2x2-...
men den kan man inte Switcha så där smutt mellan diskarna vilken som skall vara primär boot

har en dubbel 2.5 hotswap som får plats i floppy bay:en men den har fläkten pajjat på. så jag köpte en ny men med plats för slimmad Optisk läsare

sen har jag https://www.inet.se/produkt/4903166/icy-dock-flexcage-4xsata i servern och en likadan fast för bara en HDD i min dator, snabbt å smidigt å stoppa in om det behövs. har disk med backuper på, så om jag behöver köra en recovery efter system krash så stoppar jag bara i disken i fronten å läser in backup image till SSDn https://www.inet.se/produkt/8903269/flyttbar-harddiskhallare-...

sen har jag extern rackare också bra när vänner och familjer komme å säger "min dator har krashat kan du rädda alla mina SEMESTERBILDER FORT?" visst, skruvar ur disken och kopierar över till min dator så läge.
https://www.inet.se/produkt/8906208/hd-docka-for-1x2-5-3-5-id...

jag är lite svag för sånna här prylare som ni märker sånt som livet gör lite lättare, tyvärr används det inte ofta men när de väl används så är det väldigt smidigt

ang backuper, ABC Backup, jävligt bra backup program för privat personer, ser inte allt för proffsigt ut men kan göra ALLT inom backup lösningar som företag använder sig av. Remote/LAN backuper, Backuper via FTP, shemalagda backup task osv. jag köpte det för några kronor å är skit nöjd i kombination till mina HDD lösningar i hemmet gillar inte externa diskar vilket man kan slippa så länge man inte sitter på en LapTop

http://www.abcbackup.com/

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

...bara det att båda diskarna aldrig kan vara igång samtidigt. simpel Y-kabel med knapp...

Tycker att en sån switch verkar lite stenålder, varför inte bygga en switch som gör det möjligt att använda alla diskar?
Datorn bootar ju från den tillgängliga enheten, den som är på när datorn startar, eftersom alla dagens datorer har stöd för eSATA går det att göra en fördröjning av strömförsörjning till övriga diskar.

Man kan också göra en enkel konstruktion där man har en strömbrytare på alla diskar, slå bara av strömmen för diskarna man inte vill bota från och kör igång dom sen.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag har en del "HotSwap" bays, både fr 3.5" och 2.5" diskar

senaste inköpet är en https://www.inet.se/produkt/4903167/icy-dock-internt-kab-2x2-...
men den kan man inte Switcha så där smutt mellan diskarna vilken som skall vara primär boot

har en dubbel 2.5 hotswap som får plats i floppy bay:en men den har fläkten pajjat på. så jag köpte en ny men med plats för slimmad Optisk läsare

sen har jag https://www.inet.se/produkt/4903166/icy-dock-flexcage-4xsata i servern och en likadan fast för bara en HDD i min dator, snabbt å smidigt å stoppa in om det behövs. har disk med backuper på, så om jag behöver köra en recovery efter system krash så stoppar jag bara i disken i fronten å läser in backup image till SSDn https://www.inet.se/produkt/8903269/flyttbar-harddiskhallare-...

sen har jag extern rackare också bra när vänner och familjer komme å säger "min dator har krashat kan du rädda alla mina SEMESTERBILDER FORT?" visst, skruvar ur disken och kopierar över till min dator så läge.
https://www.inet.se/produkt/8906208/hd-docka-for-1x2-5-3-5-id...

jag är lite svag för sånna här prylare som ni märker sånt som livet gör lite lättare, tyvärr används det inte ofta men när de väl används så är det väldigt smidigt

ang backuper, ABC Backup, jävligt bra backup program för privat personer, ser inte allt för proffsigt ut men kan göra ALLT inom backup lösningar som företag använder sig av. Remote/LAN backuper, Backuper via FTP, shemalagda backup task osv. jag köpte det för några kronor å är skit nöjd i kombination till mina HDD lösningar i hemmet gillar inte externa diskar vilket man kan slippa så länge man inte sitter på en LapTop

http://www.abcbackup.com/

Ja men den jag länkade har en power knapp. Vilket betyder, trycker du där startar linux. Gör du inte det startar Windows. Och skillnaden är också att den kopplas via en sata port till datorn. Vilket gör att den fungerar som en intern jävel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Ja men den jag länkade har en power knapp. Vilket betyder, trycker du där startar linux. Gör du inte det startar Windows. Och skillnaden är också att den kopplas via en sata port till datorn. Vilket gör att den fungerar som en intern jävel

denna som du länkade? -> http://www.ebay.com/itm/171143528370 eller denna ? -> Switch, Multi-Function/Combination

Jag hitta dessa i min "skruvlåda"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

ingen dum idé det häller

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.