Hur mycket törs man klocka?

Permalänk

Hur mycket törs man klocka?

Hej! Sitter och leker lite i Amd overdrive och har nu ökat gpu klocka med 150 Mhz och minnesklocka med 100 mhz. Har även ökat på Energikontrollinställningar med 5%. Kortet är ett AMD R9 270x. Körs alltså nu i 1250mhz. Så, hur mkt törs man dra på innan det blir skadligt? Kortet går inte varmt vid normalt spelande, har dock inte provat stresstest än.

Mvh

Permalänk
Medlem

frekvensökning i sig är inte skadligt.
Det är när du börjar pilla på spänningen som livslängden har risk att minska.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Kimolsson:

Hej! Sitter och leker lite i Amd overdrive och har nu ökat gpu klocka med 150 Mhz och minnesklocka med 100 mhz. Har även ökat på Energikontrollinställningar med 5%. Kortet är ett AMD R9 270x. Körs alltså nu i 1250mhz. Så, hur mkt törs man dra på innan det blir skadligt? Kortet går inte varmt vid normalt spelande, har dock inte provat stresstest än.

Mvh

Skrivet av Devildoll:

frekvensökning i sig är inte skadligt.
Det är när du börjar pilla på spänningen som livslängden har risk att minska.

Där har du svaret!
Om drivrutinerna återställs, spel kraschar eller du ser artefakter så skärmen så sänk överklockningen.

Det jag brukar göra efter att få artefakter är att sänka klocken och sätta datorn i strömsparläge fram och tillbaka.. Då återställs kortet helt och artefakterna försvinner (så slipper man boota om helt)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Okej, innan jag ökade "energikontrollinställningar" som det heter i AMD overdrive med 5% så gick det inte spela på datorn. Den frös, återställde drivrutiner och ville inte alls lira. Så jag antar att det jag ändrade gjorde så att kortet nu får mer volt, det går dock fortfarande väldigt svalt, Så borde inte vara några problem där va?

5% låter ju inte så mkt enligt mig, men jag har aldrig klockat ett grafikkort förut så jag har ärligt talat ingen aning vars gränserna är.

Permalänk
Medlem

Energikontrollinställningen påverkar inte volten utan endast hur många watt kortet tillåts att dra maximalt. Standard vid överklockning är att sätta den på max (20%) direkt. För att höja volten behöver du ett amnat program. Tex. Msi afterburner.

Lycka till.

Permalänk

Okej, tack för svar! Hur många Mhz är en normal överklock då? Jag har ju absolut ingen aning men antar att man inte får ut några 500Mhz?

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan räkna med att nå högre på gpu utan att höja volten. Minnet bör dock gå att skrämma upp en bit till. Öka små i steg och stresstesta för att se hur fps påverkas och om du får artefakter.

Permalänk
Skrivet av CallmeAl:

Tror inte du kan räkna med att nå högre på gpu utan att höja volten. Minnet bör dock gå att skrämma upp en bit till. Öka små i steg och stresstesta för att se hur fps påverkas och om du får artefakter.

Okej, verkar inte heller gå att öka volten i MSI afterburner.

En lustig grej är att när jag ökar från 1100 till säg 1150mhz och drar igång furmark, så funkar allt perferkt en stund och sedan klockar grafikkortet ner sig själv till 1050Mhz!? Alltså 50mhz under stock? spelar ingen roll om jag nollställer afterburner går ändå inte upp i stock frekvens förens jag startar om datorn. Mycket irriterande minst sagt.

Verkar inte heller spela någon roll hur mkt eller lite jag klockar. Det klockar ändå ner sig själv till 1050mhz.

Permalänk
Medlem

Det blir inte för varmt då?

Vore bra med lite temperaturer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det blir inte för varmt då?

Vore bra med lite temperaturer.

Nejnej absolut inte, aldrig över 70 grader.

Permalänk
Medlem

Kolla VRM temp med hjälp av GPU-Z. Och vad Afterburner anbelangar så se till att du har aktiverat "unlock overvolting" under settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

frekvensökning i sig är inte skadligt.
Det är när du börjar pilla på spänningen som livslängden har risk att minska.

spänning = power target (just to be sure!)

Permalänk
Skrivet av CallmeAl:

Kolla VRM temp med hjälp av GPU-Z. Och vad Afterburner anbelangar så se till att du har aktiverat "unlock overvolting" under settings.

Gpu-z verkar inte visa VRM temp

Edit: Märkte nu att kortet klockar ner sig till 1050mhz ibland även fast jag kör det stock. Det verkar dock hoppa upp till 1100mhz efter ett tag. Så det liksom pendlar mellan 1050 och 1100mhz. Under load.

Permalänk

Ingen som har någon aning om vad felet kan vara? Hemskt irriterande när kortet klockar ner sig själv... Någon som varit med om något liknande?

Edit: Det här är grafikkortet: http://www.komplett.se/gigabyte-radeon-r9-270x-2gb-gddr5/7990...

Det verkar som att snabbklocka är på 1100 och kärnklocka 1050mhz, antar att snabbklocka är någon sorts turbofunktion? Kan man slå av den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimolsson:

Ingen som har någon aning om vad felet kan vara? Hemskt irriterande när kortet klockar ner sig själv... Någon som varit med om något liknande?

Edit: Det här är grafikkortet: http://www.komplett.se/gigabyte-radeon-r9-270x-2gb-gddr5/7990...

Det verkar som att snabbklocka är på 1100 och kärnklocka 1050mhz, antar att snabbklocka är någon sorts turbofunktion? Kan man slå av den?

Varför i hela friden vill du inte ha turbofunktion?

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Varför i hela friden vill du inte ha turbofuntion?

För att jag tänker att det är den som spökar och slår av. Jag har ju kört kortet stabilt i 1200mhz med men sedan klockar ju kortet ner sig till kärnklockans hastighet = 1050mhz. Om jag lyckas slå av turbofunktionen kanske kortet hålls uppe i hastigheten jag ställt in att det ska köras i.

Permalänk
Skrivet av Kimolsson:

Ingen som har någon aning om vad felet kan vara? Hemskt irriterande när kortet klockar ner sig själv... Någon som varit med om något liknande?

Edit: Det här är grafikkortet: http://www.komplett.se/gigabyte-radeon-r9-270x-2gb-gddr5/7990...

Det verkar som att snabbklocka är på 1100 och kärnklocka 1050mhz, antar att snabbklocka är någon sorts turbofunktion? Kan man slå av den?

Samma händer för mig på min laptop. GT 630M, minnesklocken har kvar sin överklock medans kärnans klock går tillbaka till standard. Förstår inte heller riktigt vad som händer. Kör också MSI Afterburner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimolsson:

För att jag tänker att det är den som spökar och slår av. Jag har ju kört kortet stabilt i 1200mhz med men sedan klockar ju kortet ner sig till kärnklockans hastighet = 1050mhz. Om jag lyckas slå av turbofunktionen kanske kortet hålls uppe i hastigheten jag ställt in att det ska köras i.

Bara för att reda ut några saker.
När clockar det ner sig, full load eller 50% load eller nåt där emellan? När går det upp till 1200mhz?

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Bara för att reda ut några saker.
När clockar det ner sig, full load eller 50% load eller nåt där emellan? När går det upp till 1200mhz?

Verkar inte spela någon roll. hoppar upp till 1200mhz helt slumpmässigt. sitter med furmark igång och kikar på gpu-z och då kan det hoppa upp och ner. när jag har klockat till 1200 och det går ner till 1050 mhz så verkar det dock ha svårare att gå upp till 1200 igen än om jag skulle köra i stock frekvens (1100). Då hoppar det ner och upp mer ofta. Stannar inte lika länge på 1050mhz då innan det hoppar upp igen.

Edit: Så, när jag sitter och lirar ett spel som inte alls kräver 99% gpu load så klockar det ändå ner sig. Inte bara i Furmark det sker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimolsson:

Verkar inte spela någon roll. hoppar upp till 1200mhz helt slumpmässigt. sitter med furmark igång och kikar på gpu-z och då kan det hoppa upp och ner. när jag har klockat till 1200 och det går ner till 1050 mhz så verkar det dock ha svårare att gå upp till 1200 igen än om jag skulle köra i stock frekvens (1100). Då hoppar det ner och upp mer ofta. Stannar inte lika länge på 1050mhz då innan det hoppar upp igen.

Märkligt. Prova något annat än gpu-z, det är inte alltid att lita på. Har själv blivit lurad av gpu-z och försökt åtgärda fel som inte finns.

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Märkligt. Prova något annat än gpu-z, det är inte alltid att lita på. Har själv blivit lurad av gpu-z och försökt åtgärda fel som inte finns.

Gpu-z visar rätt. Jag märker fps skillnad. Vinner faktiskt ca 8-9 fps på 100mhz oc i Furmark, Så när fpsen sjunker, klockar det ner sig.

Kör jag kortet i stock så är skillnaden så liten dock. 50Mhz vs 150Mhz, Så i stock så märks det knappt.

Permalänk
Avstängd

Hm jaadu.. Enda tips jag kan ge då är att av avinstallera, drivesweap och plocka ner senaste fungerande drivrutin.

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Hm jaadu.. Enda tips jag kan ge då är att av avinstallera, drivesweap och plocka ner senaste fungerande drivrutin.

Jag är mkt tacksam för att du försöker hjälpa iaf! Tack. Datorn är nybyggd och jag har senaste drivrutinen. Inte beta. Vet dock inte om det är den senaste fungerande drivrutinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Hej! Sitter och leker lite i Amd overdrive och har nu ökat gpu klocka med 150 Mhz och minnesklocka med 100 mhz. Har även ökat på Energikontrollinställningar med 5%. Kortet är ett AMD R9 270x. Körs alltså nu i 1250mhz. Så, hur mkt törs man dra på innan det blir skadligt? Kortet går inte varmt vid normalt spelande, har dock inte provat stresstest än.

Mvh

Hej!

Ja, du svarar dig själv.

Går kortet inte varmt vid normalt spelande så finns det utrymme för mer prestanda till kostnaden av högre strömförbrukning.

Skadligt?

Tja.. det kan jag inte svara på.

Men om du får artifakter i 3D-applikationer och återkommande svartskärm så har du gått för långt.

Det är bara ett grafikkort och du lär inte stressa sönder det innan det finns bättre precis runt hörnet.

Det brukar fö. enl. min mening fungera bättre att överklocka efter någon vecka när allt har 'satt' sig.
Men det är inget jag kan bevisa eller har belägg för.
Det är bara en 'känsla'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Där har du svaret!
Om drivrutinerna återställs, spel kraschar eller du ser artefakter så skärmen så sänk överklockningen.

Det jag brukar göra efter att få artefakter är att sänka klocken och sätta datorn i strömsparläge fram och tillbaka.. Då återställs kortet helt och artefakterna försvinner (så slipper man boota om helt)

Måste fråga en sak, jag testade överklocka mitt kort lite och lyckades komma upp på 1190 mhz utan att röra volten, men sen testade jag höja lite mer då återställdes drivrutinera och jag fick artefakter, även på stock. Med tåren i ögat bootade jag om och då försvann artefakterna, är det alltså normalt?

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med nuvarande generationens grafikkort, men furmark är generellt sett inte bra att använda så vitt jag förstått. Kan bränna kortet rejält. Vissa kort klockar ner sig automatiskt när man startar furmark för att undvika detta har jag för mig.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

Måste fråga en sak, jag testade överklocka mitt kort lite och lyckades komma upp på 1190 mhz utan att röra volten, men sen testade jag höja lite mer då återställdes drivrutinera och jag fick artefakter, även på stock. Med tåren i ögat bootade jag om och då försvann artefakterna, är det alltså normalt?

Jag skrev ju i inlägget du citerade hur du kan göra för att bli av med artefakter utan att behöva boota om helt, jesus fakking krajst man.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag skrev ju i inlägget du citerade hur du kan göra för att bli av med artefakter utan att behöva boota om helt, jesus fakking krajst man.

Hej, då ska väl jag vara lite jävla otrevlig också Jag tänkte för fan det men jag tänkte att man kanske vill vara lite jävla säker när det handlar om grejer för tre fucking tusen, och så jävla mycket tid och energi behövde du inte lägga ner för att ge mig ett simpelt jävla ja eller ett nej, jesus fakking krajst man!!

Men tack i vilket fucking fall än då, och sov sött

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av RaxXeZ:

Måste fråga en sak, jag testade överklocka mitt kort lite och lyckades komma upp på 1190 mhz utan att röra volten, men sen testade jag höja lite mer då återställdes drivrutinera och jag fick artefakter, även på stock. Med tåren i ögat bootade jag om och då försvann artefakterna, är det alltså normalt?

Ja, det är normalt, har själv överklockat mitt 7970, dra upp klocken några mhz i taget tills du får artifakter eller liknande, sen sänker du några mhz tills dem försvinner, då höjer du till du får det igen och backar 1mhz i taget tills det försvinner - TADAA, max klock för ditt grafikkort uppnått. Enda jag tror kan bli fel är om du höjer klocken för mycket, då får du återställa grafikkortets "BIOS". Men spänningen skall du hålla dig borta ifrån om du inte vet vad du gör, annars kan det bli riktigt fel

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Ja, det är normalt, har själv överklockat mitt 7970, dra upp klocken några mhz i taget tills du får artifakter eller liknande, sen sänker du några mhz tills dem försvinner, då höjer du till du får det igen och backar 1mhz i taget tills det försvinner - TADAA, max klock för ditt grafikkort uppnått. Enda jag tror kan bli fel är om du höjer klocken för mycket, då får du återställa grafikkortets "BIOS". Men spänningen skall du hålla dig borta ifrån om du inte vet vad du gör, annars kan det bli riktigt fel

Bra! Jag vet hur man överklockar det jag inte visste var om det var normalt att artefakterna forsätter Förövrigt tror jag mitt kort är riktigt grymt då jag drog upp den till 1190 mhz med vcore på 1,175, blir nog att överklocka imorgon med min nya kunskap

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4