Define R4 fläktkontroll + Noctuas fläktar

Permalänk
Medlem

Define R4 fläktkontroll + Noctuas fläktar

Hej alla!

Har stött på ett litet problem när jag kopplat in mina 3 st Noctua NF-A14 FLX 140mm Fan till Define R4:an fläktkontroller

Har man fläktkontrollern inställd på det lägst (3V) och sedan startar datorn så roterar ingen av fläktarna (om jag kmr ihåg rätt). De försöker rotera, men de kommer ingenstans, man måste ge de en hjälpande hand.

Har man fläktkontrollern inställd på mellanläget (7V?) och sedan startar datorn så startar typ 2 av 3 fläktar, medan den tredje försöker, men kmr inte riktigt igång

Har man fläktkontrollerna inställd på högsta läget (12V) och sedan startar datorn så startar samtliga fläktar.

Kan också nämna att när väl fläktarna har börjar rotera så kan man ställa in de på det lägsta (3V) utan att de stannar.

Har jag gjort något fel eller ska det vara såhär? Misstänker att de får för lite ström för att orka rotera. Hur är det för er?

MVH

Permalänk
Medlem

Du har inte gjort nått fel , vissa fläktar behöver bara mer ström för att komma igång

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Avstängd

Därför man helst kör PWM-styrda fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Du har inte gjort nått fel , vissa fläktar behöver bara mer ström för att komma igång

okej.. känns tråkigt bara att man varje gång man startar datorn, måste sätta på högsta, starta datorn, sedan justera så som man vill ha det... Finns det inget annat sätt???

Kopplar jag noctuan till moderkortet/BIOS (eller ah, så att moderkortet sköter styrningen) så snurrar den exempelvis på 200RPM medan en vanlig fläkt snurrar på ca 500 RPM (dvs vid samma Volt så snurrar Noctuan på lägre hastighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Därför man helst kör PWM-styrda fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah mycket möjligt. Men nu när jag har dessa fläktar, vilka är mina möjligheter?

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket moderkort du har men på mitt Asus får alltid fläktarna 12V en kort stund när man bootar upp datorn och de sänks sedan till det inställda värdet (kör mina i 800rpm). Har du inte tre lediga uttag på ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vet inte vilket moderkort du har men på mitt Asus får alltid fläktarna 12V en kort stund när man bootar upp datorn och de sänks sedan till det inställda värdet (kör mina i 800rpm). Har du inte tre lediga uttag på ditt moderkort?

Har Gigabyte GA-Z87-HD3

Visst har jag 3 uttag. Har testat att koppla 1 noctuafläkt + 2 andra fläkt (de som följer med R4-chassit). Då snurrar Noctuan på 200 RPM medan de andra kör på 500. I BIOS va de inställda på typ "auto" , eller att moderkortet sköter styrningen själv

Permalänk

Tja har exakt samma setup med fläktar o chassi o har inga problem med att dom ska starta på 7v så kanske RMA?

Visa signatur

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heathline:

Tja har exakt samma setup med fläktar o chassi o har inga problem med att dom ska starta på 7v så kanske RMA?

Tjena!
Det va ju intressant. Jag lyckas få max 2 fläktar på 7V, men när jag har på 12V så sätter alla igång utan problem, och kan gå ner till 3V likaså.

EDIT: Om du ställer de på 3V, får du igång fläktarna när du startar datorn?

Permalänk
Skrivet av adde1337:

Tjena!
Det va ju intressant. Jag lyckas få max 2 fläktar på 7V, men när jag har på 12V så sätter alla igång utan problem, och kan gå ner till 3V likaså.

EDIT: Om du ställer de på 3V, får du igång fläktarna när du startar datorn?

testade det nu på morgonen och dom juckar typ bara, så får dra upp dom på 7v när jag startar datorn o sen dra ner dom på 3v.. lite irriterande men som sagt starta på 7v så drar alla 3 igång utan problem för mig

Visa signatur

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Permalänk
Medlem

Tyckte också det var riktigt irriterande att fläktarna bara twitchade till. Böt till PWM på moderkortet då istället. Men en fläktkontroller är ju så skön att ha så jag saknar det lite.

Men det har nog att göra med att fläkten i sig behöver iallafall 7 volt för att starta, så ända sättet att få igång dem i samband med start av datorn är att innan du startar datorn så sätter du fläktkontrollern på 7 volt. Sen efter boot-up så får du dra ner den helt enkelt.

Annars kan man rekommendera en steglös fläktkontroller. Där använder man sig av reglage och för mig räckte det med att vrida upp den bara någon millimeter så startade fläkten alltid och lät NADA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Tyckte också det var riktigt irriterande att fläktarna bara twitchade till. Böt till PWM på moderkortet då istället. Men en fläktkontroller är ju så skön att ha så jag saknar det lite.

Men det har nog att göra med att fläkten i sig behöver iallafall 7 volt för att starta, så ända sättet att få igång dem i samband och start av datorn är att innan du startar datorn så sätter du fläktkontrollern på 7 volt. Sen efter boot-up eller r du dra ner den helt enkelt.

Annars kan man rekommendera en steglös fläktkontroller. Där använder man sig av reglage och för mig räckte det med att vrida upp den bara någon millimeter så startade fläkten alltid och lät NADA.

Hmm kopplar jag fläktarna till moderkortet så brukar de dra igång, men problemet är att de kör på lågvarv.

Svårt att förklara men, jag har testat att koppla 1 noctua + 2 andra fläktar (fractal) till moderkortet. Allt går igång och fractalns fläktar kör på 500RPM medan noctuan kör på 200RPM. Verkar som den behöver mer spänning för att snurra lika snabbt som fractalns fläktar. Det enda jag kan göra är att stänga av den automatiska regleringen och sedan ställa in manuellt hur mycket spänning jag vill att den ska ha. Men då blir det väl inte varken mer eller mindre? Utan alltid samma hastighet..

Permalänk
Medlem

Vill tillägga nu att jag idag testade att starta på 7V och då startade samtliga. Igår hoppade max två st igång. Skumt! Nu är det helt okej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adde1337:

Vill tillägga nu att jag idag testade att starta på 7V och då startade samtliga. Igår hoppade max två st igång. Skumt! Nu är det helt okej.

Är fläktarna väldigt nya?
Ibland krävs det att fläktarna får snurra lite så de blir innötta. Annars kan "ribban" får att börja snurra bli lite för hög med låg volt. Men efter att det har varit igång några dagar så bör denna ribba sänkas. Detta är iaf något jag tycker händer med nya fläktar.

Permalänk
Medlem

Har noctuas kylare NH-D14

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Är fläktarna väldigt nya?
Ibland krävs det att fläktarna får snurra lite så de blir innötta. Annars kan "ribban" får att börja snurra bli lite för hög med låg volt. Men efter att det har varit igång några dagar så bör denna ribba sänkas. Detta är iaf något jag tycker händer med nya fläktar.

Absolut är de nya. Fresh out of the box Det kan vara som du säger, att de är lite trögstartade i början, men efter några timmars snurrande så blir det lättare.

För tillfället verkar allt vara bra. Om allting startar på 7V (mittenläget) så är jag nöjd! Tack alla!