Ingen boot med 2x6990 (M4A89GTD)

Permalänk
Medlem

Ingen boot med 2x6990 (M4A89GTD)

Hej,

Jag tycker att jag har testat allt för att få min nya setup att fungera men har ännu inte lyckats. Skulle verkligen uppskatta tips på vad jag kan testa innan jag börjar köpa nya grejer!

Setup:
M4A89GTD PRO/USB3
AMD 960T @ x6 3 GHz
2x6990
Corsair 500W + Fractal Design 650W
EK Vattenkylning

Kör alltså med två nätagg. Det som inte är kopplat till moderkortet slås igång samtidigt som det andra med hjälp av ett ett relä. Har testat att koppla dessa på alla möjliga sätt men resultatet är hela tiden detsamma: båda korten fungerar utmärkt var och ett för sig, inga problem alls. Men jag kommer inte ens till BIOS så fort båda är inkopplade, det är bara helt svart.

Jag misstänker att korten drar en hel del ström från moderkortet och att mitt helt enkelt är för klent för att driva båda samtidigt. Kan det vara så? Är det isf värt att försöka klocka ner och stänga av kärnor i CPUn för att felsöka? Andra förslag på vad jag kan försöka med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vad använder du för typ av relä? Har du bara byglat grön och en svart kabel i det andra nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av envision:

Vad använder du för typ av relä? Har du bara byglat grön och en svart kabel i det andra nätaggregatet?

Biltema 12V Precis, relät en är kopplat till en molexutgång från första nätagget och sluter grön med jord på det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ingen som har några idéer? Jag funderar på att testa någonting liknande detta:

https://forum.lowyat.net/topic/539147

Alternativt löda ihop en EVGA PCI power boost, hittar ingen återförsäljare:

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=100-MB-PB01-BR

Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testa byta mellan nätaggen? Alltså köra med 650W i grunden istället om du inte redan testat alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ress:

Hej,

Jag tycker att jag har testat allt för att få min nya setup att fungera men har ännu inte lyckats. Skulle verkligen uppskatta tips på vad jag kan testa innan jag börjar köpa nya grejer!

Setup:
M4A89GTD PRO/USB3
AMD 960T @ x6 3 GHz
2x6990
Corsair 500W + Fractal Design 650W
EK Vattenkylning

Kör alltså med två nätagg. Det som inte är kopplat till moderkortet slås igång samtidigt som det andra med hjälp av ett ett relä. Har testat att koppla dessa på alla möjliga sätt men resultatet är hela tiden detsamma: båda korten fungerar utmärkt var och ett för sig, inga problem alls. Men jag kommer inte ens till BIOS så fort båda är inkopplade, det är bara helt svart.

Jag misstänker att korten drar en hel del ström från moderkortet och att mitt helt enkelt är för klent för att driva båda samtidigt. Kan det vara så? Är det isf värt att försöka klocka ner och stänga av kärnor i CPUn för att felsöka? Andra förslag på vad jag kan försöka med?

Skickades från m.sweclockers.com

Börja med att kolla upp ditt moderkort. Jag har inte kunnat hitta ngn som helst information om att det kortet stödjer 4gpus.
För vad jag vet så är 6990 med dubbla gpuer.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Skrivet av ress:

Hej,

Jag tycker att jag har testat allt för att få min nya setup att fungera men har ännu inte lyckats. Skulle verkligen uppskatta tips på vad jag kan testa innan jag börjar köpa nya grejer!

Setup:
M4A89GTD PRO/USB3
AMD 960T @ x6 3 GHz
2x6990
Corsair 500W + Fractal Design 650W
EK Vattenkylning

Kör alltså med två nätagg. Det som inte är kopplat till moderkortet slås igång samtidigt som det andra med hjälp av ett ett relä. Har testat att koppla dessa på alla möjliga sätt men resultatet är hela tiden detsamma: båda korten fungerar utmärkt var och ett för sig, inga problem alls. Men jag kommer inte ens till BIOS så fort båda är inkopplade, det är bara helt svart.

Jag misstänker att korten drar en hel del ström från moderkortet och att mitt helt enkelt är för klent för att driva båda samtidigt. Kan det vara så? Är det isf värt att försöka klocka ner och stänga av kärnor i CPUn för att felsöka? Andra förslag på vad jag kan försöka med?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du använder 650W agget till moderkort + ett av grafikkorten så det är detta agg som levererar ström via pci-e porten till båda kort?

När det gäller att koppla samman två agg är det smidigaste att bara lödda ihop den gröna kabel från extra agget med den gröna kabeln i 24 pins kontakten i huvudagget. På så vis startar båda aggen samtidigt.

6990 korten har 2x 8 pins kontakter var om jag har rätt för mig, så de borde dra minimalt med kräm från moderkortets pci-e portar så en sådan powerboost som du länkade är bortkastade pengar (det är den i alla fall om du inte kör med typ 3-4 hårt överklockade kort!)

Sist en fråga, har du testat starta utan crossfire bryggan mellan korten?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av Jalle64:

Har du testa byta mellan nätaggen? Alltså köra med 650W i grunden istället om du inte redan testat alltså

Jag har inte testat att byta plats på dem helt och hållet, ska testa det för att helt och hållet utesluta att det är något fel på nätaggregaten.

Skrivet av stig86:

Börja med att kolla upp ditt moderkort. Jag har inte kunnat hitta ngn som helst information om att det kortet stödjer 4gpus.
För vad jag vet så är 6990 med dubbla gpuer.

Det är lite svårt att hitta någon information om det tyvärr! Det jag har hittat är att det stödjer crossfire (i x8) och vad jag vet så ska det inte vara någon skillnad på att köra 6990 i CF då 'samspelet' mellan kärnorna sköter sig självt internt i kortet. Ska försöka hitta mer info om detta.

Skrivet av lanbonden:

Jag antar att du använder 650W agget till moderkort + ett av grafikkorten så det är detta agg som levererar ström via pci-e porten till båda kort?

När det gäller att koppla samman två agg är det smidigaste att bara lödda ihop den gröna kabel från extra agget med den gröna kabeln i 24 pins kontakten i huvudagget. På så vis startar båda aggen samtidigt.

6990 korten har 2x 8 pins kontakter var om jag har rätt för mig, så de borde dra minimalt med kräm från moderkortets pci-e portar så en sådan powerboost som du länkade är bortkastade pengar (det är den i alla fall om du inte kör med typ 3-4 hårt överklockade kort!)

Sist en fråga, har du testat starta utan crossfire bryggan mellan korten?

Tanken var att låta 650W-agget driva båda korten med 4x8pin PCI-E. Det andra får sköta resten. Ska undersöka med effektmätare för att få en så jämn fördelning som möjligt av belastningen mellan nätaggen. Ska nämnas att jag har testat att driva alltihop, med ett av korten ikopplat, med 500W-agget och det fungerade bra (ligger dock på ~470W med full belastning, inte helt optimalt alltså).

Just nu kör jag ett av korten till 650W, resten till 500W, fungerar bra. Då belastas 650W-agget med ~350W, det andra levererar alltså bara drygt 100W. Så en powerboost kanske är onödigt som du säger.

Har testat med och utan CF-brygga.

Ska också nämnas att jag inte använder några splitters eller adaptrar till grafikkorten, har totalt 6st 8-pin-utgångar. Så det borde inte vara något problem.

Känns väl som att nytt moderkort återstår... Känns drygt bara då det varken är billigt eller snabbt att byta!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

En lite update då ifall någon fortfarande är intresserad: Jag har varit ifrån datorn i helgen, men har hunnit göra lite efterforskningar! Moderkortet ska stödja Quad CrossfireX (som det tydligen heter när man kör dubbel-GPU i Crossfire) för att det ska fungera. Enligt http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_m4a89gtd_pro_usb... stödjer mitt kort detta, men på http://www.asus.com/Motherboards/M4A89GTD_PROUSB3/ står det ingenting om det... Jag har mailat dom nu för att kontrollera detta.

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Update igen: Asus support ringde upp och beskrev stödet för Quad Crossfire som 'Njaaa'. Han rekommenderade nytt MB så det får väl bli så. Case closed!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning