Permalänk
Medlem

SSD i laptopen?

Hej!

Simpel fråga hur sätter man in en SSD i laptopen och hur vet man vilken slags SSD man kan sätta in?

Tror jag läste någonstans om typ en sorts som hette mSSD och dom borde man kunna sätta in men har ingen aning, ja?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Vad har du för laptop,märke och modell?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hej!

Simpel fråga hur sätter man in en SSD i laptopen och hur vet man vilken slags SSD man kan sätta in?

Tror jag läste någonstans om typ en sorts som hette mSSD och dom borde man kunna sätta in men har ingen aning, ja?

Man läser i produktspecifikationen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Brukar vara så simpelt att du köper en vanlig SSD, typ Intel 520 Series 2.5" SSD 180GB och öppnar upp laptopen på undersidan där hårddisken sitter o sätter i den nya. Done.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Vad har du för laptop,märke och modell?

ASUS X73B

och

HP Pavilion ZV5000

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

ASUS X73B

och

HP Pavilion ZV5000

HP Pavilion ZV5000 är väl gammal som gatan!! kör du XP på den ?
sen är det säkert en IDE hårddisk, så kan bli knepigt fixa ssd till den (går men jobbigt)

uppgradera minnet istället
http://www.crucial.com/upgrade/HP+-+Compaq-memory/Pavilion+No...

ASUS X73B är lättare.. öppna luckan till hdd'n sätt i ny ssd. stäng luckan. starta windows installationen från usb eller CD skiva. + installera drivrutiner.. klart

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

HP Pavilion ZV5000 är väl gammal som gatan!! kör du XP på den ?
sen är det säkert en IDE hårddisk, så kan bli knepigt fixa ssd till den (går men jobbigt)

uppgradera minnet istället
http://www.crucial.com/upgrade/HP+-+Compaq-memory/Pavilion+No...

ASUS X73B är lättare.. öppna luckan till hdd'n sätt i ny ssd. stäng luckan. starta windows installationen från usb eller CD skiva. + installera drivrutiner.. klart

Man tackar och bockar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag tror du syftade på mSATA tidigare. Kolla om det finns en sådan slot.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Man tackar och bockar.

var det Asus som har mSATA man ser att det finns plats för 2 hdd/ssd i videon..
inte den bästa på nåt utrikiskt språk.

http://www.youtube.com/watch?v=Dkm7O_vYtFY

har du plats för 2st så använd mSATA till ssd sen tar du backup på det du vill spara. sen formaterar hdd'n
voila nu har du en os disk och en för lagring

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

var det Asus som har mSATA man ser att det finns plats för 2 hdd/ssd i videon..
inte den bästa på nåt utrikiskt språk.

http://www.youtube.com/watch?v=Dkm7O_vYtFY

har du plats för 2st så använd mSATA till ssd sen tar du backup på det du vill spara. sen formaterar hdd'n
voila nu har du en os disk och en för lagring

Tyvärr har nog min laptop inte mSATA annars skulle jag ju just ha använt den..

Den var köpt hösten 2012 alltså inte speciellt splitter ny men inte nu heller någon sten ålders modell..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Tyvärr har nog min laptop inte mSATA annars skulle jag ju just ha använt den..

Den var köpt hösten 2012 alltså inte speciellt splitter ny men inte nu heller någon sten ålders modell..

sökte lite på asus men hitta ingen info om deras äldre datorer..

öppna dom luckor som finns undertill. fota av så man ser kontakterna till hdd.
du behöver inte heller köpa nåt monster till ssd i snabbhet,
vad ja förstått är all elektronik mycket dyrare i finnland ? stämmer det på ssd också ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644