Sony Vaio Tap 11 med penna och tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Sony Vaio Tap 11 med penna och tangentbord

Intels senaste generation processorer hittar till allt fler plattor. En av dessa är Vaio Tap 11, som med tunn profil, penna och tangentbord ska passa till en uppsjö användningsområden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Chassit är gjort av magnesium och inte plast.

Edit: I alla fall delvis, då bakplattan är i magnesium och inte plast.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Finns det någon produkt på marknaden som är att rekommendera med windows, löstagbart tangentbord, <8000 och <=11"?

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Finns det någon produkt på marknaden som är att rekommendera med windows, löstagbart tangentbord, <8000 och <=11"?

Surface pro och pro2 är ju rätt bra grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Verkade vara ganska många nackdelar, själv ser jag inte mig själv sitta framför en sån här. Så jag är väll fel person att fråga, i sina höjder sitter jag på en laptop o jobbar.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Finns det någon produkt på marknaden som är att rekommendera med windows, löstagbart tangentbord, <8000 och <=11"?

Asus T100, fungerar mycket bra.
Två nackdelar:
-Går inte att installera Linux
-Plasten på baksidan är glansig och drar åt sig finger avtryck, hade hellre sett att dom använde samma material som dom har på baksidan av tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Finns det någon produkt på marknaden som är att rekommendera med windows, löstagbart tangentbord, <8000 och <=11"?

Spara några tusenlappar till och köp en Surface Pro 2.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

"Marknaden går mot att bärbara datorer och surfplattor smälter ihop. Under 2013 kommer så kallade hybrider och konverterbara modeller att bli en allt mer vanlig syn. Därför är SweClockers testmetod utformad för att vara så plattformsneutral som möjligt."

2014 menar ni väl? Spännande produkt, gillar kompakta x86-enheter!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

När kommer Kaveri recensionen?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av XFTality:

Chassit är gjort av magnesium och inte plast.

Edit: I alla fall delvis, då bakplattan är i magnesium och inte plast.

Mycket riktigt, oklart hur jag lyckade skriva fel på den punkten två gånger i artikeln. Fixat!

Skrivet av Ekner:

"Marknaden går mot att bärbara datorer och surfplattor smälter ihop. Under 2013 kommer så kallade hybrider och konverterbara modeller att bli en allt mer vanlig syn. Därför är SweClockers testmetod utformad för att vara så plattformsneutral som möjligt."

2014 menar ni väl? Spännande produkt, gillar kompakta x86-enheter!

Skyller på att testmetod-sidan är en slavisk copy/paste från tidigare recensioner.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu... Den kostar 8000kr?

Jaha, har den *några* som helst fördelar över billigare Atom plattor eller Surface 2 Pro för nästan samma pris som prestandamässigt springer i cirklar runt den?

Eller är det en sån där prissättning som argumentar att 64gb varianten bara kostar 4000kr medans "deluxe" 128gb kostar 8000kr (självklart, det är ju dubbelt så mycket!)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vänta lite nu... Den kostar 8000kr?

Jaha, har den *några* som helst fördelar över billigare Atom plattor eller Surface 2 Pro för nästan samma pris som prestandamässigt springer i cirklar runt den?

Eller är det en sån där prissättning som argumentar att 64gb varianten bara kostar 4000kr medans "deluxe" 128gb kostar 8000kr (självklart, det är ju dubbelt så mycket!)?

I artikeln står det "instegsmodellen" så.... men priset är för högt i förhållande till vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd

Är det här ett skämt? Mindre batteri än iPad Air trots att den drar mycket mer. Surface Pro 2 känns fortfarande som det enda som håller i Windows-världen.
Priset gjorde inte plattan mer lockande heller direkt.

Permalänk
Inaktiv

Nej en Macbook Air är fortfarande bättre trots dess lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Mycket riktigt, oklart hur jag lyckade skriva fel på den punkten två gånger i artikeln. Fixat!

Skyller på att testmetod-sidan är en slavisk copy/paste från tidigare recensioner.

Skulle inte ni (du) kunna ta en titt på lenovos yoga 2? Tror den är ganska intressant för många.
låg vikt, hyfsad prestanda vad jag kan se, hög upplösning 3200x1800 på 13,3" samt ett attraktivt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2322980

Annars trevlig läsning som vanligt.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Nej en Macbook Air är fortfarande bättre trots dess lägre upplösning.

Hur delar man skärmen och tangentbordet på den? Hur fungerar pekskärmen?... Nej just det, inte riktigt i samma segment.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Hur delar man skärmen och tangentbordet på den? Hur fungerar pekskärmen?... Nej just det, inte riktigt i samma segment.

Tillbaka till verkligheten kanske? Portabiliteten med hybrider är inte där än och speciellt inte prestandamässigt. Om ett år är vi nog förmodligen där men inte nu. Surface 2 må vara ha adekvat prestanda men särskilt portabel är den inte.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Raffe:

Skulle inte ni (du) kunna ta en titt på lenovos yoga 2? Tror den är ganska intressant för många.
låg vikt, hyfsad prestanda vad jag kan se, hög upplösning 3200x1800 på 13,3" samt ett attraktivt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2322980

Annars trevlig läsning som vanligt.

Vi har i dagsläget en del projekt att beta av, men vi kommer definitivt överväga Lenovo Ideapad Yoga 2 Pro 13 när det finns en lucka i testschemat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Nej en Macbook Air är fortfarande bättre trots dess lägre upplösning.

Hur var det nu med att jämföra äpplen och päron

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Datavetare

Skulle vara väldigt intressant att få en jämförelse mellan denna enhet och någon enhet som kör Z3770 + skärm med 1920x1080. CPU-mässigt så är ju Z3770 upp till 25% snabbare i enkeltrådade saker än Z3470 som sitter i Asus T100, vilket fortfarande lämnar den efter 3560Y men det blir hyfsat jämnt.

Tror Y-serien kommer bli "rätt" val i framtiden, kanske redan med Broadwell, men just nu känns nog BayTrail-T som ett bättre val för den här typen av enheter.

Inser att ni inte kan testa hur mycket som helst, men skulle var intressant att se något spel som faktiskt går att spel med vettig FPS för att få en känsla vilken typ av spel som kan komma i fråga. Får i.o.f.s. tid att testa själv så fort min Dell V11P dyker upp.

Riktigt trevligt läsning! Hör ju till den delen av SweC läsare som är mer intresserade av laptops/2-in-1 än senaste GPUn

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Tillbaka till verkligheten kanske? Portabiliteten med hybrider är inte där än och speciellt inte prestandamässigt. Om ett år är vi nog förmodligen där men inte nu. Surface 2 må vara ha adekvat prestanda men särskilt portabel är den inte.

Dessa hybriddatorer är ju till så att du slipper köpa både ipad och macbook air, du får mycket bättre funktionalitet än en ipad och du får prestanda ganska lik vissa laptops (beroende på modell) i ett paket istället för två. Så jag tycker det är väldigt portabelt. Det man får offra är ju inkopplingsportar osv men det är inte direkt något dagens ultrabooks har mycket av heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Köpte själv en Surface Pro 2 256GB + Type Cover 2 till företaget för två veckor sen via Dustin. Känns som det enda alternativet bland "Hybrider" om man vill ha prestanda för billig peng.

Permalänk
Medlem

Meh, man får ju en vettig laptop som duger till spel för det priset och då slipper man secureboot så man kan köra linux utan problem. Jag förstår om det kan locka de som redan vill ha en platta, men den är inget för mig i alla fall.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hade jag pengarna så jag kunde slösa så skulle en platta i denna stil (om den inte hade så många negativa punkter) vara en oerhört intressant produkt. Men nu har min stationära dator första tjing på plånboken

Och som kemuffkamelen skrev.
Vill ha möjlighet till att installera någon Linux dist.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt kul att det kommer ut mer hybridlösningar som liknar datorer. Jag har dock svårt att hitta något att byta ut min iPad 3 med (som jag har tangentbord), det är alltid något som stoppar.

Tycker personligen fortfarande att Surface 2 är ett bättre val, denna hade lite för mycket nackdelar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Dyr, och tämligen dålig produkt. Skulle jag ha 8000, så skulle jag nog köpt en billigare laptop + en Android platta för samma peng. Visst, då skulle man precis göra det som denna platta försöker förhindra, att skaffa sig två enheter istället för en. Fast en billigare laptop verkar springa cirklar kring denna platta på alla sett och vis, om denna hybrid används som laptop. Sedan vill man lägga sig i sängen och läsa, så tycker jag att en 7 tums platta (android) är den perfekta storleken. Tycker att Ipad och storlekar över dem är lite för stora för längre sessioner, dessutom om det skall vara en platta föredrar jag Androids mångsidighet och lättare hantering.

Detta är naturligtvis högst subjektivt, men det är mina fem cents på den här plattan.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Usch sicken usel produkt!

Permalänk
Medlem

Hade själv inte lagt ca 8k på en så klantigt skapad produkt från ett företag som faktiskt brukar leverera bra och starka produkter.
Besviken faktiskt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Synd att den verkar ha samma kexiga kvalité som det mesta från Sony.
Bra recension!

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Synd att den verkar ha samma kexiga kvalité som det mesta från Sony.
Bra recension!

Jo precis, alla dessa flärpar och små luckor går ju sönder bara man kollar på dem "/
Dealbreak för mig, likaså med deras telefoner, även om situationen är bättre där

Visa signatur