Permalänk
Medlem

handla på ebay

Har funderingar på att köpa lite grejer på ebay...men hur funkar det med tull/moms mm? Säg tex att jag vill köpa ett skal till min note 3 för 5:- med frakt från Kina..när och hur betalar man tullavgifter?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Skrivet av TrACiD:

Har funderingar på att köpa lite grejer på ebay...men hur funkar det med tull/moms mm? Säg tex att jag vill köpa ett skal till min note 3 för 5:- med frakt från Kina..när och hur betalar man tullavgifter?

Jag tror gränsen för att betala tull går vid 500kr. Skulle du någongång köpa något dyrare så kommer tullavgiften via ett brev på posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Beror lite på med vilket bolag det skickas med. Är ups, fedex, dhl eller liknande får du antingen en räkning när du hämtar ut paketet eller någon vecka efteråt på posten. Är det med något företag som lämmar över paketet till posten China airmail osv så kommer du få betala när du hämtar ut det. Då betalar du moms 25% + administrationsavgift normalt ca 100kr eventuellt även tull om värdet är över 1 300kr

Men i dem flesta fall kommer du inte åka på någon avgift när du beställer från ebay. Jag har aldrig betalat moms eller tull när jag beställt från ebay på totalt kanske 20-30 ordrar föra året. Är det totala värdet under 200kr så kan jag nästan garantera att du inte kommer behöva betala någon moms. Även att tänka på är att chansen att åka på tull generellt sätt är mindre om du beställer från asien än tex usa.

Permalänk
Medlem

Okej. Så då kan man köpa utan några problem antar ja?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrACiD:

Okej. Så då kan man köpa utan några problem antar ja?

Ja det skulle jag våga påstå, kolla alltid referenser och så innan köp.
Ska du handla ifrån kina så skriver dom att det är en gåva, på så vis slipper du betala tull/moms.
Så har det fungerat för mig i alla fall
Lycka till, happy buying!

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem

finns ingen gräns på förtullning bara nått några fått för sig!!!!

slipper du är det bara tur!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

finns ingen gräns på förtullning bara nått några fått för sig!!!!

slipper du är det bara tur!!

Fel.

Gränsen för tull ligger på 1300 kr. Gränsen för moms ligger på 300 kr, och du betalar även moms på ev. tull.

Men det är ändå sällan det blir avgifter på försändningar från Kina/Hong Kong vid lite högre värden. Om dom märker paketet som "gåva" eller inte spelar ingen roll.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

finns ingen gräns på förtullning bara nått några fått för sig!!!!

slipper du är det bara tur!!

var har du fått det ifrån ?? köper du själv eller ?

dom regler ja vet så är det om man köper för mer är 300kr inklusive frakt så blir det moms.
< 1300kr & man betalar man tull,

men det är ett lotteri inte alla gånger det fastnar i tullen, flera paket ja köpt så går dom rakt igenom. tror det har med avsändaren att göra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjonss13:

finns ingen gräns på förtullning bara nått några fått för sig!!!!

slipper du är det bara tur!!

Ja tullverket har fått för sig att det är så eftersom lagarna ser ut på det viset, det finns ett fribelopp.

Internethandel från ett land utanför EU

Hur mycket tull ska du betala?
Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kurirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...
Tullverkets hemsida är bra att läsa igenom om man vill importera något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja skulle väl tippa på en 250+ grejer från asien och usa och ska väl säga att 10% har inte gått rakt igenom.
bestälde samma vecka en cronograf för 500:- och ett ganska litet paket ca 15x15x6cm gick rakt igenom.
sen beställde jag en komponent till min airsoftbössa kostade 125:- kostar mer än dubbla här hemma! den fick jag tulla för, så jag kunde nästan köpt den hemma istället...

Det är snarare tullombudet som avgör på helt egen vilja om din sak för 60kr skall debiteras 100kr handläggaravgift samt 25% på varans värde+frakt och eventuell tullmoms.
De har rätt till att lägga på tull från allt som kommer utanför EU, oavsätt värde. Sen om det gör det eller inte är en annan femma.
Det finns inga lägre gränser längre, utan de handlar om att den som tittade på varudeklarationen känner för att tulla dig eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du blandar ihop tull, moms och kostnaden för importdeklarationen, dessutom finns det saker med speciella regler, effektbegänsade vapen är vapen och får inte importeras "fritt" av vem som helst:

Vapenlagen (1996:67) 2 kap. 1§
Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).

Tullen ville förmodligen inte släppa igenom paketet eftersom de inte på distans kunde fastställa att du var över 18år utan du fick väl besöka posten och visa leg för att få ut paketet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

Tja skulle väl tippa på en 250+ grejer från asien och usa och ska väl säga att 10% har inte gått rakt igenom.
bestälde samma vecka en cronograf för 500:- och ett ganska litet paket ca 15x15x6cm gick rakt igenom.
sen beställde jag en komponent till min airsoftbössa kostade 125:- kostar mer än dubbla här hemma! den fick jag tulla för, så jag kunde nästan köpt den hemma istället...

Det är snarare tullombudet som avgör på helt egen vilja om din sak för 60kr skall debiteras 100kr handläggaravgift samt 25% på varans värde+frakt och eventuell tullmoms.
De har rätt till att lägga på tull från allt som kommer utanför EU, oavsätt värde. Sen om det gör det eller inte är en annan femma.
Det finns inga lägre gränser längre, utan de handlar om att den som tittade på varudeklarationen känner för att tulla dig eller inte.

inte helt säker men regler är regler..
har du betalat felaktigt tull på nånting så ska det gå att kräva tillbaks.

Ja frågar igen Var i från har du fått dessa uppgifter att dom kan lägga på avgifter hur som helst ??

beroende på vad du köpt "airsoft från Usa" var den deklarerad med lapp på paketet..
airsoft är ju också 18års gräns på så dom kollar väl det.

ja har köpt solceller från Usa då fick ja betala 150kr extra för dom tyckte att deklarationen var felaktig.

allt annat ja köpt från Kina har bara skickats hela vägen till ICA bara att hämta ut..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

nej jag blandar inte ihopa nått.
tull ynka 3%
moms 25%
gräns för moms 0:- ska ju alltid betalas
gräns för tull 0:- har alltid stått Tull och moms på mitt kvitto från tullverket!
avgifter för att expidera deras tjänster 100-XXX
missas nått av detta har man tur för det är ett brott att inte betala det om man blir påkommen på nått vis
då tjänstemannen som gjort fel från första början!

och hur ska en tulltjänste man undgå ta tullavgift på en pryl för 1300:-
Och sen ta ut moms till staten på 25% och sen deras avgift låter lite dodgy

har några tempmätare 20$ på väg hem till datorn från kina nu och ett lipo batteri 15$ till byssen ska bli kul o se vad som händer!

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjonss13:

nej jag blandar inte ihopa nått.
tull ynka 3%
moms 25%
gräns för moms 0:- ska ju alltid betalas
gräns för tull 0:- har alltid stått Tull och moms på mitt kvitto från tullverket!
avgifter för att expidera deras tjänster 100-XXX
missas nått av detta har man tur för det är ett brott att inte betala det om man blir påkommen på nått vis
då tjänstemannen som gjort fel från första början!

och hur ska en tulltjänste man undgå ta tullavgift på en pryl för 1300:-
Och sen ta ut moms till staten på 25% och sen deras avgift låter lite dodgy

har några tempmätare 20$ på väg hem till datorn från kina nu och ett lipo batteri 15$ till byssen ska bli kul o se vad som händer!

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Du kan lösa igenom hela din länk också. I kanten på sidan du länkade till finns en sida med information om så kallade lågvärdeförsändningar.

"A. En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 300 kronor är befriad från tull."

"Momsbefrielse medges för
postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor."

" B. En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor."

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Alltså. Ingen tull på varor utanför EU om värdet understiger 1300 kr. Ingen moms på postorder under 300 kr. Aldrig avgifter om moms, skatt och tull understiger 100 kr. Sen finns det lite undantag som tobak och alkohol plus att tullen varierar en hel del mellan olika typer av varor. Så det går inte att säga att tullen är på en viss procentsats för det stämmer inte alltid. Tullen har väldigt långa listor att tillgå.

Svårare än så är det inte

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men hur vet tullen hur mycket jag har betalat? Tänkte på moms. ..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TrACiD:

Dum fråga kanske men hur vet tullen hur mycket jag har betalat? Tänkte på moms. ..

Du, eller vanligtvis speditören, skall göra en importdeklaration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för mig själv, och jag har handlat på ebay ett 50-tal gånger. Jag har aldrig betalat tull, har svårt att tro att jag skulle haft tur varenda gång.

Men några tips om du ska handla på ebay.

Kolla vad frakten kostar
Kolla att dom verkligen skickar till Sverige, alla gör inte det
Kolla omdömet. Om en säljare har 10000 omdömen och 99,5% är positiva kan du vara säker på att säljaren är seriös.
Om du köper från en "butik" och en vara är trasig, bli inte sur och lämna negativt omdöme, maila istället säljaren och berätta hur det ligger till, i 9 fall av 10 kommer dom be om ursäkt och antingen erbjuda pengarna tillbaka eller skicka en ny. Dom är extremt tillmötesgående på den biten.

Permalänk
Medlem

kan bara tala av egen erfarenhet, jag har köpt runt 40 skal till iphones galaxy s4 osv. några enstaka 1 skals auktioner samt några med 10+ i varje paket, och säkert runt 30 andra kablar och liknande köp.

aldrig stött på problem med tullen på något sätt, detta kan ju då bero på tur eller att de helt enkelt inte bryr sig om saker som har ett värde runt 10 dollar eller så

Permalänk
Medlem

Man kan bli tullad på allt. Har en ca 200 köp från ebay och har fått tulla för ett minneskort för 125 kr och en lampa för 800kr.

Har köpt saker för flera tusen som jag inte behövt tulla för, helt på måfå vad som tullas.

Gäller väl från 2007-Nu

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Man kan bli tullad på allt. Har en ca 200 köp från ebay och har fått tulla för ett minneskort för 125 kr och en lampa för 800kr.

Har köpt saker för flera tusen som jag inte behövt tulla för, helt på måfå vad som tullas.

Gäller väl från 2007-Nu

Hur mycket har du fått betala då?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan lösa igenom hela din länk också. I kanten på sidan du länkade till finns en sida med information om så kallade lågvärdeförsändningar.

"A. En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 300 kronor är befriad från tull."

"Momsbefrielse medges för
postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor."

" B. En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor."

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Alltså. Ingen tull på varor utanför EU om värdet understiger 1300 kr. Ingen moms på postorder under 300 kr. Aldrig avgifter om moms, skatt och tull understiger 100 kr. Sen finns det lite undantag som tobak och alkohol plus att tullen varierar en hel del mellan olika typer av varor. Så det går inte att säga att tullen är på en viss procentsats för det stämmer inte alltid. Tullen har väldigt långa listor att tillgå.

Svårare än så är det inte

Tyvärr klipper du för friskt, och därmed blir din tolkning av moms och avgifter fel.
(Se komplett text nedan:)
Fo3

"Momsbefrielse medges för

-postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
-försändelser som inte är postorderförsändelse

under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.

Om varuvärdet överstiger 300 kronor ska moms betalas för hela varans värde, inklusive frakt och försäkring.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.

Information om tull- och skattefrihet för gåvor kan du läsa om på sidan Gåva från utlandet.länk till annan webbplats

B. En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror.

Försändelsen får inte heller vara en postorderförsändelse, såvida inte den består av utländska periodiska publikationer.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet. "

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

DVS: Postorderförsändelser är oavsett värde, inte moms eller avgiftsbefriade. (med ett undantag: utländska periodiska publikationer)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrACiD:

Hur mycket har du fått betala då?

25% + tullavgift, som är på några få procent.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det är ju så att de tullar på allt som de vill ha tull på. så här man sluppit är det bara tur... Och står det gift på varudeklarationen och den är skickad från en försäljare så blir det moms och tull ändå. För gift gäller bara mellan privatpersoner...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sjukt många som har tur då...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att tullen bryr sig särskilt mycket om småsakerna eftersom de främst letar annat men man ska alltid ta för givet att man ska betala moms och avgifter och se det som en bonus om det passerar, vilket nästan alla småpaket brukar göra om det bara rör sig om "brevpaket" med ett värde på någon 100lapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FatherOfThree:

Tyvärr klipper du för friskt, och därmed blir din tolkning av moms och avgifter fel.
(Se komplett text nedan:)
Fo3

"Momsbefrielse medges för

-postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
-försändelser som inte är postorderförsändelse

under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.

Om varuvärdet överstiger 300 kronor ska moms betalas för hela varans värde, inklusive frakt och försäkring.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.

Information om tull- och skattefrihet för gåvor kan du läsa om på sidan Gåva från utlandet.länk till annan webbplats

B. En försändelse blir avgiftsbefriad om den sammanlagda summan för tull, moms och annan skatt understiger 100 kronor.

Befrielsen gäller inte för:

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror.

Försändelsen får inte heller vara en postorderförsändelse, såvida inte den består av utländska periodiska publikationer.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet. "

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

DVS: Postorderförsändelser är oavsett värde, inte moms eller avgiftsbefriade. (med ett undantag: utländska periodiska publikationer)

Ah, jag tolkade texten fel i natt när jag läste. Då läste jag det som att det var tre olika undantag, inte två undantag med ett villkor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24