Intel betalar tillverkare för att använda Bay Trail-T i surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men är inte detta prisdumpning, något som kanske inte är olagligt, men kan ge upphov till strafftullar.

Det stämmer bra. Framförallt Frankrike är hårda mot prisdumpning och att sälja med förlust är tom olagligt där.

EDIT: Med viss reservation för att jag tänker på något annat land.. blev lite osäker nu.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte ett dugg. Typiskt Intel.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWECLOCKERS:

Intel betalar tillverkare för att använda Bay Trail-T i surfplattor

Skrivet av SWECLOCKERS:

Bristande integration i Bay Trail-T får Intel att rabattera plattformen

Hur skall ni ha det?
Är ju en jäkla skillnad på att betala för att dom använder det eller att ge rabatt.

Att ge rabatt ser jag inget kontigt i, det är mer vanligt än man tror, men att gå så långt som att betala tillverkare för att använda deras saker då borde man nog fundera på om man lyckats med konceptet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det som är olagligt är om denna rabatt vore förenad med någon motprestation, t.ex. "ni får rabatten om ni köper X% mindre från tillverkare Y".

Att bara ge en rabatt rakt av är helt OK och något som förhoppningsvis bara är positivt för oss kunder.

Yes, you are right. Väl formulerat var det också.

Men att det bara skulle vara fördelaktigt (om ens endast med en förhoppning) vet jag inte. Kommer direkt att tänka på Arla i sammanhanget som har tagit över nästan all försäljning till konsumentmarknaden av basvaror i mejerihyllan med denna taktik. Arla har på regionalnivå betat av områdena ett efter ett i Sverige, sälj till underpris så att konkurrensen veknar och när konkurrenterna vissnat så är det bara att plocka hem marknaden. Ytterst få svenska konkurrenter till Arla finns idag kvar. Det är inte olagligt, och det kanske kan vara bra i vissa fall (som Mediamarkts intåg i Sverige som gett prispress på plattTVs med mera) men jag ser ju en del problem med detta angreppssätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Så de mutar nästan tillverkare för att de ska använda deras processorer? Visar återigen vilket företag Intel är. Det är bara att inte köpa deras produkter och köpa AMD och ARM som gör minst lika bra processorer om inte bättre.

Muta? Den är en jävla skillnad på mutor och subventioner. Dessutom sysslar i princip alla företag men någon form av subvention oavsett bransch. Viill du köpa en ny mobil med abonnemang? Vips, du betalar lägre eftersom operatörerna subventionerar telefonen som tack för att du är kund hos just dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så de mutar nästan tillverkare för att de ska använda deras processorer? Visar återigen vilket företag Intel är. Det är bara att inte köpa deras produkter och köpa AMD och ARM som gör minst lika bra processorer om inte bättre.

Med det resonemanget kan man i så fall lika bra säga att AMD mutar alla konsumenter med sina lägre priser eftersom du hävdar att de är lika bra om inte bättre, alltså speglar inte deras pris kvalité och prestanda enligt ditt resonemang.

Permalänk
Skrivet av THB:

De ger i princip rabatter till tillverkarna så de skall börja göra instegsplattor med Intel plattformen.
Intel smusslar inte med detta utan går ut med det publikt.

Men AMD-folket skall givetvis twista det till att de mutar och smusslar när så inte alls är fallet.

det rycker i nerven att skriva ett person angrep....
jag är en gammal amd fanboi och har inga problem i världen med att inte betalar/rabattera företagen för att tillverka deras plattform.

vad intel gjorde en gång i tiden var direkt olagligt och vidrigt. exakt vad dom gjorde har dryftas båda här och på många andra ställen.
så länge dom inte pris dumpa och hamnar långt under arm's prisnivå så är detta ett icke problem,. men som alltid så finns det ju risker när intel spänner musklerna...dom har en hel del kosing på spar kontot om man säger så

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Den stora förloraren här heter väl återigen AMD.
Finns ingen annan konkurrent vad avser x86 processorer i segmentet, och detta rycker undan fötterna för delar av deras produktportfölj.
Naturligtvis är det inte förbjudet att använda sina tillgångar för att köpa marknadsandelar, men att vara naiv nog att tro att detta är till konsumenternas fromma....
Det är inte precis den konkurrenssituation som brukar beskrivas när man lovsjunger den fria marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det stämmer bra. Framförallt Frankrike är hårda mot prisdumpning och att sälja med förlust är tom olagligt där.

EDIT: Med viss reservation för att jag tänker på något annat land.. blev lite osäker nu.

Att sälja med förlust är väl olagligt (i EU?)? Det är ju ett stort case i Belgien mot IKEA då belgiska krögare menar att Ikea är så billiga att de måste sälja sin mat med förlust. Det har ju till och med gått så långt att krögarna bussar hemlösa till ikea för att bjuda dem på mat...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasJ:

Att sälja med förlust är väl olagligt (i EU?)? Det är ju ett stort case i Belgien mot IKEA då belgiska krögare menar att Ikea är så billiga att de måste sälja sin mat med förlust. Det har ju till och med gått så långt att krögarna bussar hemlösa till ikea för att bjuda dem på mat...

Bra fråga. När frisören eller bilmekanikern bjuder på en kaffe borde i så fall samma situation uppstå. Caféägarna kan knappast sälja sitt kaffe för samma låga peng ;). Eller elgigantens deal - du får cykeln på köpet... Sportson cykel kan ju inte konkurrera med de cykelpriserna.
Är det prisdumpning på cyklar elgiganten håller på med eller är det något annat? Precis samma sak kan man fråga om Ikea och deras restaurangverksamhet. Hmm...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Alla företag håller inte på såhär. Alla har inte råd att göra som Intel. Det är rätt uppenbart att de använder sin dominanta position och deras stora ekonomi för att ta sig in på marknaden. För som det står i nyheten ville inte tillverkarna använda Intel innan dessa rabatter uppkom men nu gör man det.

AMD kan inte med sin lilla ekonomi göra som Intel gör med rabatter till tillverkarna. Så jag har väldigt svårt att tro att detta ska leda till en bättre konkurrens bland surfplattor än vad det varit.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra fråga. När frisören eller bilmekanikern bjuder på en kaffe borde i så fall samma situation uppstå. Caféägarna kan knappast sälja sitt kaffe för samma låga peng ;). Eller elgigantens deal - du får cykeln på köpet... Sportson cykel kan ju inte konkurrera med de cykelpriserna.
Är det prisdumpning på cyklar elgiganten håller på med eller är det något annat? Precis samma sak kan man fråga om Ikea och deras restaurangverksamhet. Hmm...

Om du ger bort saker som så konkurrerar man ju inte, då det inte är en del av affärsverksamheten. Det är ju på samma sätt med frisörer som bjuder på champagne, så länge de inte tar något betalt för drickat så behöver de inget alkoholtillstånd då de inte säljer drickat... Jag vet att det är hårklyverier, men det verkar ju vara ett tecken i tiden att tolka allt er till lagens bokstav.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Ut ett konsumentperspektiv är så klart ARM och Android att föredra. ARM är i princip fritt för vem som helst att tillverka till skillnad från x86 som är på en dyr och hårt hållen licens av Intel. Endast AMD har fått ta del av x86 och så lär det förbli tills den dagen AMD dör och konkurrensmyndigheter börjat klaga. Android är i sig inte fritt men källkoden är det vilket öppnar för moddar (Cyanogen t.ex.) och ger en lägre tröskel för att utveckla på området samt att det är betydligt lättare att stödja Android-appar på andra operativsystem (så som Linux).

x86 är också i sig en ganska dålig arkitektur för den som söker en strömsnål processor. ARM är helt enkelt bättre för ström/prestanda. Däremot är ARM inte mycket värt när det kommer till mer avancerade spel och program.

Varför skulle ARM vara att föredra på Android? Android har faktiskt lyckats med det som många försökt med inte riktigt nått ända fram: skapa ett helt system där det faktiskt är praktiskt möjligt att använda flera olika CPU-arkitekturer. Har kört x86 (Medfield) på min telefon under lite mer än ett år och det har inte varit några problem överhuvudtaget.

Visst kan vem som helst köpa en ARM-licens, men ARM är faktiskt betydligt mindre "öppet" än x86 då det bara finns ett företag som bestämmer exakt hur ISA (Instruction Set Architecture) ska fungera medan det i teorin kan finnas hur många som helst på x86 men i praktiken är de två. De patent som finns kring x86 går att komma runt likt Transmeta, den grundläggande x86-ISAn är inte skyddad men vissa specifika nyare finesser är skyddade på olika sätt, dock fullt möjligt att göra en x86 kompatibel CPU som kan köra Linux utan att kliva på dessa saker.

Och som datornörd har jag svårt att se något större vurmande för ARM-tillverkarna. Innan Intel släpper en ny CPU finns det alltid massor med artiklar som kan beskriva extremt ingående detaljer om hur man designat de interna delarna. AMD är inte fullt lika öppna, men de är ändå relativt bra på att dela med sig av ingående detaljer.

ARM lämnar ut bara de mest grundläggande detaljerna kring Cortex-serien, Qualcomm lämnar ut ytterst lite om deras Krait och Apple säger överhuvudtaget inget om designen i deras Cyclone, allt som idag finns är kvalificerade gissningar. Är det vad man som datornörd ska se som något önskvärt?

Är också en myt att x86 är mycket sämre än ARM för strömsnåla enheter. Det var sant så länge som ARM CPUerna var in-order single-pipeline utan HW-stöd för flyttal, då finns en overhead för x86 instruktionerna. Men en modern ARM, som t.ex. Cortex A9 (som definitivt inte är det bästa som finns), är en dual-issue, out-of-order design. Antal transistorer som går åt till exekvering av instruktioner är många många gånger större än de transistorer som går åt till avkodning i en sådan CPU, visst behöver Silvermont (som också är dual-issue, out-of-order) fortfarande fler transistorer i sin front-end men dessa är inte en 1% av den totala transistorbudgeten.

För OOP-kod som typiskt innehåller många korta metoder som ofta bara läser/skriver till någon variabel (minnesposition) så har x86 en fördel i att den kan beskriva load-op och även load-op-store moment med en enda instruktion medan ARM behöver 2 eller 3 instruktioner. Färre instruktioner betyder högre cache-hit-rate som i sin tur betyder bättre perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När Microsoft betalar 500m Euro till Nokia för släppa WP på deras lurar, är det okej och Microsoft vill också göra samma sak med Samsung.
Men när Intel vill ge rabatter, då blir det himlans liv och olagligt?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Alla företag håller inte på såhär. Alla har inte råd att göra som Intel. Det är rätt uppenbart att de använder sin dominanta position och deras stora ekonomi för att ta sig in på marknaden. För som det står i nyheten ville inte tillverkarna använda Intel innan dessa rabatter uppkom men nu gör man det.

AMD kan inte med sin lilla ekonomi göra som Intel gör med rabatter till tillverkarna. Så jag har väldigt svårt att tro att detta ska leda till en bättre konkurrens bland surfplattor än vad det varit.

Visst kan man tycka det är orättvist när ett företag har pengarna och kan subventionera delar så här, men det beror väl på att i många andra lägen är folk/företag beredda på att betala de högre priserna Intel har, detta för att dom vet att dom får valuta för dom i det långa loppet.
Jag hade ju själv aldrig lagt de extra pengarna på Intels saker om jag inte ansåg att det faktiskt var värt det för min del, sen är det ju andra som inte anser det vara värt pengarna och väljer då annat.
Detta har byggt upp deras ekonomi och därför har dom råd med rabatter på delar där deras högre pris inte motiverar vad företagen anser sig få för pengarna.

Konkurrensfördelar kan ju förhoppningsvis uppstå genom att plattor med Intel hamnar på samma pris som AMD och då får folk välja de delar dom anser passa sina ändamål bäst även om man har en stram budget.
Som person bryr jag mig inte det minsta om kostnaderna för företagen så länge priset blir lägre för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Förklara gärna hur ni ser detta som positivt.

På ARM sidan finns det åtminstone konkurrens mellan Samsung, Qualcomm etc. Skulle x86 bli "standard" på tablets/mobiler hamnar vi till slut i samma situation som idag på datorer, det vill säga monopol till Intel.

Personligen skulle jag helst se att ARM tar marknadsandelar på desktopmarknaden, men det är bara önsketänkande.

Snälla bespara oss ARM på desktop. Jag har en Windows-platta (icke RT...) och jag använder inte lägre leksakerna från Apple och Google.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasJ:

Om du ger bort saker som så konkurrerar man ju inte, då det inte är en del av affärsverksamheten. Det är ju på samma sätt med frisörer som bjuder på champagne, så länge de inte tar något betalt för drickat så behöver de inget alkoholtillstånd då de inte säljer drickat... Jag vet att det är hårklyverier, men det verkar ju vara ett tecken i tiden att tolka allt er till lagens bokstav.

Men vad gör då Ikea för fel när de har möbler som affärsverksamhet men erbjuder ett billigt mål mat för att få nöjdare möbelkunder. Jag kan faktiskt inte se skillnaden på det och elgigantens "cykeln på köpet"erbjudande.
Båda två är ju erbjudanden för att få folk att handla mer av affärsverksamhetsprodukten.
Hmm... Svårt som sagt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qw3rty:

Förklara gärna hur ni ser detta som positivt.

På ARM sidan finns det åtminstone konkurrens mellan Samsung, Qualcomm etc. Skulle x86 bli "standard" på tablets/mobiler hamnar vi till slut i samma situation som idag på datorer, det vill säga monopol till Intel.

Personligen skulle jag helst se att ARM tar marknadsandelar på desktopmarknaden, men det är bara önsketänkande.

Håller med!
Och kanske POWER, SPARC och MIPS också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men vad gör då Ikea för fel när de har möbler som affärsverksamhet men erbjuder ett billigt mål mat för att få nöjdare möbelkunder. Jag kan faktiskt inte se skillnaden på det och elgigantens "cykeln på köpet"erbjudande.
Båda två är ju erbjudanden för att få folk att handla mer av affärsverksamhetsprodukten.
Hmm... Svårt som sagt

Ikea säljer maten, elgiganten ger bort cykeln. Hade man däremot fått korv till hela familjen om man köper ett bord, så hade Ikea klarat sig.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Håller med!
Och kanske POWER, SPARC och MIPS också!

är inte alla dom risc varianter?
eller ljuger mitt dåliga minne för mig?
mitt minne säger mig att arm är risc i grunden men nu börja jag nog svamla!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasJ:

Ikea säljer maten, elgiganten ger bort cykeln. Hade man däremot fått korv till hela familjen om man köper ett bord, så hade Ikea klarat sig.

Men det kan väl inte vara värre för marknadsbalansen att någon säljer med reducerat pris jämfört med om man skänker bort produkter? Eller, det kan det kanske men jag ser inte varför det skulle vara så uppenbart att det inte behövs närmre förklaring.
Alltså... Ikeas parkeringsplatser och bollhav för ungarna är gratis. Hade Ikea lagt på en avgift för dessa men som var lägre än branchstandard så menar du på på något sätt att Ikea skulle göra något fult? Eller något olagligt?

Jag kan köpa att det Ikea gör kan vara fuffens, men då får det bannemej presenteras bättre än hittills.

För jag begriper fortfarande inte varför det skulle vara så fel med det ena och så rätt med det andra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffmajster:

är inte alla dom risc varianter?
eller ljuger mitt dåliga minne för mig?
mitt minne säger mig att arm är risc i grunden men nu börja jag nog svamla!

Jo, alla dom är RISC arkitekturer.
Nästan alla arkitekturer är egentligen RISC förutom x86 som till en början var CISC.

Begreppen CISC och RISC har blivit luddiga dock, så RISC arkitekturerna med tiden kommit att få fler instruktioner och blivit mer CISC, och CISC arkitekturerna fått i sig lite RISC anda.

Först var VAX som var CISC.
Sen kom x86 som var CISC.
Sen kom RISC crazen och då kom ARM, SPARC, POWER, MIPS, HP-PA, Alpha, mfl som alla var RISC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

De ger i princip rabatter till tillverkarna så de skall börja göra instegsplattor med Intel plattformen.
Intel smusslar inte med detta utan går ut med det publikt.

Men AMD-folket skall givetvis twista det till att de mutar och smusslar när så inte alls är fallet.

För Intel har inte haft historik att göra detta tidigare?
Du får det ju att låta som Intel aldrig åkt fast utan det var bara en konspiration av "AMD folket"..
En gång en syndare...

Skrivet av Swedish Berserk:

Snarare Intel fanboys som vänder detta till något helt normalt och lagligt. De kanske undviker att bryta mot lagen på detta sättet men det är inte öppen och rättvis konkurrens den saken är säker.

Har svårt att se att detta ska vara olagligt..

Skrivet av Gambit_2K:

Är inte detta som gjorde att Intel fick betala ofantliga mängder böter för tidigare?

Edit: Såg att flera redan nämnt detta.

Nej. Då gav de rabatt (och rena mutor) för företagen att slopa konkurrenten (AMD) helt och hotade att sluta sända produkter om de inte gjorde som de gjorde. Nu försöker de locka tillverkare istället med förmånliga priser. Skillnaden är att de inte ställer krav att ARM tillverkares alternativ ska försvinna.

Skrivet av bjornhallberg:

Om det på sikt innebär att mobila enheter fungerar likadant som en PC, där man kan köra vilken mjukvara man vill och inte är låst till typ en nästan två år gammal version av Android eller annat OS på nåder från tillverkaren så är jag helt klart positiv till detta.

Om ARM är konkurrens så har det iaf inte inneburit någon vinst för konsumenten. Billiga i inköp ja där de förekommer i smart phones, NAS etc, men inte så billiga när de sedan klipps av från uppdateringar efter typ två år. Det är klart att man kan hamna i kläm med hårdvara och drivrutiner på PC också, men det mest har klarat sig från XP -> Vista -> W7 -> W8 tycker jag.

Istället kan man bli låst till ett två år gammalt Windows 8.

Android uppdateras ganska kontinuerligt. Likaså Windows så skillnaden skulle bli minimal just till den aspekten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det kan väl inte vara värre för marknadsbalansen att någon säljer med reducerat pris jämfört med om man skänker bort produkter? Eller, det kan det kanske men jag ser inte varför det skulle vara så uppenbart att det inte behövs närmre förklaring.
Alltså... Ikeas parkeringsplatser och bollhav för ungarna är gratis. Hade Ikea lagt på en avgift för dessa men som var lägre än branchstandard så menar du på på något sätt att Ikea skulle göra något fult? Eller något olagligt?

Jag kan köpa att det Ikea gör kan vara fuffens, men då får det bannemej presenteras bättre än hittills.

För jag begriper fortfarande inte varför det skulle vara så fel med det ena och så rätt med det andra.

Jag säger inget om de etiska/moraliska aspekterna men jag tror att sålänge inga pengar byter ägare, sålänge det är en gåva, så kan inte konkurrenslagstiftningen tillämpas, för den kan bara tillämpas på ekonomiska transaktioner.

Och i just det här fallet med Intel måste man komma ihåg också att det finns inga hinder mot att vara billig, bara man täcker sin tillverkningskostnad. M.a.o. om det rabatterade priset är lika med eller högre än tillverkningskostnaden (och det är det säkert, då utvecklingskostnaden är väldigt hög) så är det inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasJ:

Jag säger inget om de etiska/moraliska aspekterna men jag tror att sålänge inga pengar byter ägare, sålänge det är en gåva, så kan inte konkurrenslagstiftningen tillämpas, för den kan bara tillämpas på ekonomiska transaktioner.

Och i just det här fallet med Intel måste man komma ihåg också att det finns inga hinder mot att vara billig, bara man täcker sin tillverkningskostnad. M.a.o. om det rabatterade priset är lika med eller högre än tillverkningskostnaden (och det är det säkert, då utvecklingskostnaden är väldigt hög) så är det inga problem.

Men du menar att det skulle vara juridiskt svårt att försvara om Ikea började ta betalt för inträde till bollhav och parkeringsplatser om avgiften var lägre än underhållsavgiften? Eller om de erbjuder tokbillig hemleverans?
Gör Inet fel då kanske som erbjuder billigare leverans (men tar ändå betalt) än vad det faktiskt kostar att skicka prylar med fraktbolagen? De säljer ju tjänsten billigare än vad det faktiskt kostar. Detta är jag tveksam till att det skulle stämma.

De exakta tillverkningskostnaderna per processor för Intel kommer troligen inte komma till allmän kännedom om man inte ska ta med något annat än ren tillverkningskostnad så en sådan granskning torde inte kunna bli mer än en gissningslek. Och konkurrensen kan ju sättas ur spel långt innan Intel faktiskt börjar sälja sina processorer för det exakta tillverkningspriset så skadan man vill undvika på marknaden kan inte garanteras av just tillverkningsprisgränsdragningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kan lämna den legala diskussionen därhän.
Dels för att det inte är svensk lagstiftning som är aktuell, dels för att Intels juridiska avdelning tydligen tror att detta håller sig inom gränserna tillräckligt för att det inte skall innebära alltför stora legala kostnader.

Den intressantare frågan är nog vad Intel tänker sig på lång sikt. Deras mobila processorer är fortfarande en förlustaffär för företaget, som betalas av server och klient x86 produkterna där Intel har vad som liknar en monopolställning. Antag att de lyckas köpa på sig marknadsandelar. Någonstans i processen måste de ju räkna med att komma i ett läge där de kan skruva upp marginalerna för att konsumenterna har blivit låsta i x86 infrastruktur. Vilket i sin tur, försåvitt jag kan se, också bygger på att de antar att Microsofts ansträngning att köpa marknadsandelar för mobila Windows lyckas.

Men - är det någon som tror att denna strategi kan lyckas? Och dessutom lyckas så långt att det tillåter dem marginaler som är i närheten av klient/server Wintel? Både Microsofts och Intels ansträngningar att bryta sig in på den mobila marknaden genom att acceptera miljardkostnader känns ganska grumligt motiverade. Var är den kruka med guld de förväntar sig att hitta på andra sidan berget de klättrar uppför? Kan de någonsin uppnå samma monopolställning och därmed marginaler på ett område som redan är etablerat som de har åtnjutit i decennier på server/klient sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men du menar att det skulle vara juridiskt svårt att försvara om Ikea började ta betalt för inträde till bollhav och parkeringsplatser om avgiften var lägre än underhållsavgiften? Eller om de erbjuder tokbillig hemleverans?
Gör Inet fel då kanske som erbjuder billigare leverans (men tar ändå betalt) än vad det faktiskt kostar att skicka prylar med fraktbolagen? De säljer ju tjänsten billigare än vad det faktiskt kostar. Detta är jag tveksam till att det skulle stämma.

De exakta tillverkningskostnaderna per processor för Intel kommer troligen inte komma till allmän kännedom om man inte ska ta med något annat än ren tillverkningskostnad så en sådan granskning torde inte kunna bli mer än en gissningslek. Och konkurrensen kan ju sättas ur spel långt innan Intel faktiskt börjar sälja sina processorer för det exakta tillverkningspriset så skadan man vill undvika på marknaden kan inte garanteras av just tillverkningsprisgränsdragningen.

Jag är långt ifrån en expert på ämnet, men en snabb koll på Wiki ger följande, så OM Inet kör ut allt själv och helt saknar stordriftsfördelar så skulle det kunna vara så (men väldigt svårt att bevisa). Dock så har väl Inet löst leveransfrågan med 3:je part, så frågan är vad de har för kostnader för leverans och hur de har prissatt tjänsten. t.ex. Posten vet jag har specialpriser om ett företag skickar försändelser för mer än SEK 100k/år.

Vad gäller potentiella Intel-kunder så har ju Canonical gått ut med att de har ett avtal för ubuntu med en leverantör. Annars har ju intel redan utvecklat ett gränssnitt för att köra Android på x86. Jag vet faktiskt inte om WP kan köras på x86, någon som vet?

Vad gäller möjligheten att tjäna pengar, så tror jag det snarare handlar om möjligheten att förlora pengar och att mota Olle i grind, som det heter. Både MS och Intel har identifierat den mobila marknaden som den enda tlllväxtmarknaden just nu för konsumentprodukter. Att inte vara med där när den mobila marknaden spiller över allt mer på allt fler former av produkter kan potentiellt kosta mycket pengar i långa loppet. Lika lite som MS will ha Android (eller Chrome) på desktop, så vill Intel se ARM på desktop. Genom att erbjuda ett alternativ kan de hindra att pengar går till de främsta utmanarna och försvåra för dem att ta marknadsandelar som kan omsättas i utvecklingspengar. Så även om det kan vara svårt att se ett offensivt spel här, så finns det nog definitivt ett defensivt spel med detta som i det långa loppet gör det värt att gå in här och nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasJ:

Jag är långt ifrån en expert på ämnet, men en snabb koll på Wiki ger följande, så OM Inet kör ut allt själv och helt saknar stordriftsfördelar så skulle det kunna vara så (men väldigt svårt att bevisa). Dock så har väl Inet löst leveransfrågan med 3:je part, så frågan är vad de har för kostnader för leverans och hur de har prissatt tjänsten. t.ex. Posten vet jag har specialpriser om ett företag skickar försändelser för mer än SEK 100k/år.

Vad gäller potentiella Intel-kunder så har ju Canonical gått ut med att de har ett avtal för ubuntu med en leverantör. Annars har ju intel redan utvecklat ett gränssnitt för att köra Android på x86. Jag vet faktiskt inte om WP kan köras på x86, någon som vet?

Vad gäller möjligheten att tjäna pengar, så tror jag det snarare handlar om möjligheten att förlora pengar och att mota Olle i grind, som det heter. Både MS och Intel har identifierat den mobila marknaden som den enda tlllväxtmarknaden just nu för konsumentprodukter. Att inte vara med där när den mobila marknaden spiller över allt mer på allt fler former av produkter kan potentiellt kosta mycket pengar i långa loppet. Lika lite som MS will ha Android (eller Chrome) på desktop, så vill Intel se ARM på desktop. Genom att erbjuda ett alternativ kan de hindra att pengar går till de främsta utmanarna och försvåra för dem att ta marknadsandelar som kan omsättas i utvecklingspengar. Så även om det kan vara svårt att se ett offensivt spel här, så finns det nog definitivt ett defensivt spel med detta som i det långa loppet gör det värt att gå in här och nu.

Ja där ser man. Bra info. Jag tackar för mig i det här sidospåret. Snårigt område och jag är säkerligen ute på hal is här :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Vad gäller möjligheten att tjäna pengar, så tror jag det snarare handlar om möjligheten att förlora pengar och att mota Olle i grind, som det heter. Både MS och Intel har identifierat den mobila marknaden som den enda tlllväxtmarknaden just nu för konsumentprodukter. Att inte vara med där när den mobila marknaden spiller över allt mer på allt fler former av produkter kan potentiellt kosta mycket pengar i långa loppet. Lika lite som MS will ha Android (eller Chrome) på desktop, så vill Intel se ARM på desktop. Genom att erbjuda ett alternativ kan de hindra att pengar går till de främsta utmanarna och försvåra för dem att ta marknadsandelar som kan omsättas i utvecklingspengar. Så även om det kan vara svårt att se ett offensivt spel här, så finns det nog definitivt ett defensivt spel med detta som i det långa loppet gör det värt att gå in här och nu.

Det känns som om de gör ännu en motsvarighet till Microsofts Zume, Kin, Bing, Xbox - ett försök att köpa sig in på en marknad som visar potential att expandera, (eller hota utkanten av deras verksamhet som spelkonsoler,) till hög kostnad och utan att egentligen någonsin kunna förränta sig. Ett reaktivt beteende eller som du påpekar, defensivt, istället för nyskapande.

Det accepteras av aktieägarna eftersom bägge företagen sitter på enorma tillgångar, som å andra sidan genererats av en marknad som inte växer eller rent av krymper. De måste satsa på marknader som både lovar volym och tillväxtpotential. Men deras möjligheter hade varit bättre om de skapat något nytt istället för att komma in några år sent med "me too" produkter subventionerade av de djupa kassakistorna. Hur skall det här någonsin kunna förränta sig anständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det accepteras av aktieägarna eftersom bägge företagen sitter på enorma tillgångar, som å andra sidan genererats av en marknad som inte växer eller rent av krymper. De måste satsa på marknader som både lovar volym och tillväxtpotential. Men deras möjligheter hade varit bättre om de skapat något nytt istället för att komma in några år sent med "me too" produkter subventionerade av de djupa kassakistorna. Hur skall det här någonsin kunna förränta sig anständigt?

För Intel tror jag att marknaden rörde sig snabbare än vad man förutsåg. Intel har varit så vana, de senaste åren, att inte ha någon konkurrens på "deras" område, Snabba Processorer. Men helt plötsligt släpper Apple den egna designen A7 som är 64-bit, lika snabb som Intels bästa Atom och strömsnålare och helt plötsligt är BayTrail-T inte bättre än någon mobil processor på marknaden. Apple är lika snabb som Atom, men har bättre mobilitet och mer funktioner inbyggda medan allt som finns i Android-världen är lika snabbt som Bay-Trail men har bättre funktionalitet (och kanske energieffektivare med?).

I dagsläget så ser inte någon av Intels designer ut att vara den där processorn som är bättre på allt och som man kan ta ut ett premiumpris för, vilket har varit Intels signum de senaste åren. Och det är ju också p.g.a. detta som Intel sedan Sandy B har satsat på energieffektivitet framför allt annat, men de hade inte förutsett att Apple skulle hinna slå dem på fingrarna i deras eget spel. Klart de måste rabattera!

De har ju redan haft alla utvecklingskostnader för designen, all "tooling" är klar i fabrikerna och x86-instruktion är redan utvecklade till Android (av Intel) och betalda för. Det enda som är kvar att betala för är tillverkningskostnader och de är små i jämförelse med alla andra investeringar för designen, så om de får in några pengar utöver tillverkningskostnaderna/processor så är det värt det att sälja processorn. Och detta är volymmarknad, så även om marginalerna inte är lysande, så kommer volymen att till slut göra sitt.

Det mer intressanta är vad Intel kommer göra härnäst. De är kungar på en tynande marknad och de är efter på den växande marknaden. Samtidigt är de andra tillverkarna ikapp process-mässigt (Intels Tri-Gate design är trekantig, så 22nm är räknat på det minsta stället, i "snitt" är Intel på en processnod som är 26nm, medan övrigt är på 28nm och vissa, t.e.x. just Apple, antingen planerar att-, eller t.o.m. har börjat tillverka på 20nm redan) och AMD håller på och jobbar på Excavator som enligt dem själva är den nya kärnan som kommer att fokusera på prestanda.

Jag misstänker att de kommer att lämna AMD därhän i tron att Excavator kommer vara lika mycket luft som Steamroller och piledriver och satsa all-out på att få till "Intel-prestanda" i det mobila segmentet och se till att få ihop en ordentligt SoC som de kan sälja till "rätt" pris. Men nu tror jag att vi kommer ha tillräckligt med processorkraft i det segmentet för att köra ett fullt OS, så nu får vi se hur Android står sig mot Windows 8. Jag är inte helt säker på att Android kommer klara sig så lysande i den jämförelsen, även om W8 kanske saknar några saker man är van vid från en platta...