Jättelåg FPS och hög temperatur vid spelande

Permalänk
Medlem

Jättelåg FPS och hög temperatur vid spelande

Ok så detta är problemet:

Jag har en MSI GT70 med i7, Geforce GTX 670M grafikkort, 8 GB RAM. Ca 1,5 år gammal.
Har spelat Dota 2 på den utan problem sen jag köpte den. Senaste 1-2 veckorna har FPS ingame droppat rejält, kan gå ner till 5-10 ibland men händer inget speciellt så ca 20. Detta är ju alldeles för lågt för att vara spelbart. Temperaturen går uppemot 105 grader dessutom.
Kollade temp och FPS med MSI afterburner.

Finns det något jag kan göra för att lösa problemet förutom att skicka in den? Läste/hörde att man kan blåsa ur den med tryckluft för att få bort damm etc kan det vara nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohPz:

Ok så detta är problemet:

Jag har en MSI GT70 med i7, Geforce GTX 670M grafikkort, 8 GB RAM. Ca 1,5 år gammal.
Har spelat Dota 2 på den utan problem sen jag köpte den. Senaste 1-2 veckorna har FPS ingame droppat rejält, kan gå ner till 5-10 ibland men händer inget speciellt så ca 20. Detta är ju alldeles för lågt för att vara spelbart. Temperaturen går uppemot 105 grader dessutom.
Kollade temp och FPS med MSI afterburner.

Finns det något jag kan göra för att lösa problemet förutom att skicka in den? Läste/hörde att man kan blåsa ur den med tryckluft för att få bort damm etc kan det vara nåt?

En borjan ar att blasa ut den ja. Later dock som att kylpastan har get upp. Jag hade liknande problem med min Asus, och nar jag plockade isar den sa var kylpastan sa utsmetad att det nastan var metall mot metall.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

troligen är den igendammad i kylfläktarna (har för mig det är 2 st i dessa en till cpu och en till gpu) rätt valigt på laptops att den lilla kylflänsen är helt igenkorkad med damm efter ett tags användning.

det förklarar troligen båda problemen då grafikkortet/cpu troligen överhettar och klockar ner sig för att få ner temperaturerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Är detta saker jag kan ordna på egen hand utan större problem och hur gör jag det bäst isf?

Permalänk
Skrivet av JohPz:

Ok tack för svar. Är detta saker jag kan ordna på egen hand utan större problem och hur gör jag det bäst isf?

1. ta av locket på undersidan av datorn så att den ser ut såhär. har för mig din gammla modell ser typ lika dan ut på undersidan förutom att den har 2 fläktar istället för en

2. håll emot fläktenrotorn så den inte kan snurra med ett finger eller lås fast den på annat sätt.

3. blås in genom utblåsgallret med en burk tryckluft.
http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml

4. när allt dam blåst ut bakvägen ta bort ev fasthållning till fläktrotorn skruva på locket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok tackar!