R9 290 headless startar ej korten riktigt.. (LÖST)

Permalänk
Medlem

R9 290 headless startar ej korten riktigt.. (LÖST)

Tjena. Mitt R9 290 startar inte riktigt rätt om jag inte har skärmen inkopplad. Kör jag teamviewer till den, visas en 640x480 stor skärm. Kopplar jag in skärmen blir den direkt i vanlig storlek 1080p..

Syftet är att köra mining på den, men det är inte miningen som är problemet, utan att jag inte kan få mitt kort att starta utan skärm.

Läst lite om dummyplugs. Men eftersom 290n inte har någon analog output, är det inte möjligt.. eller?

Hur ska jag gå till väga för att lösa detta? Helst på mjukvaruväg, men kan tänkas på hårdvaruväg med.

Kör windows 8, fresh install. amd 13.11beta testat, samt sitter nu på 13.12. Kör ett ASUS sabertooth x58. Det är det enda kortet i riggen för tillfället.

Tacksam för hjälp!

LÖST
Permalänk
Medlem

Skulle kanske funka att inaktivera den integrerade grafiken i bios?

Permalänk
Medlem

Behöver du mer än 640x480?

Du kan ställa in Teamviever så att den forcerar en viss upplösning vid anslutning.

Annars är det nog lite knepigt med just 290/290x. Om du inte haft x58 utan något nyare hade jag slagit på den integrerade grafiken och matat dummypluggen till VGA/DVI på moderkortet.

Skulle dock inte rekommendera att kör mining på något så strömtörstigt som x58(Bloomfield/Gulftown), men du kanske spelar på samma dator?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Behöver du mer än 640x480?

Du kan ställa in Teamviever så att den forcerar en viss upplösning vid anslutning.

Annars är det nog lite knepigt med just 290/290x. Om du inte haft x58 utan något nyare hade jag slagit på den integrerade grafiken och matat dummypluggen till VGA/DVI på moderkortet.

Skulle dock inte rekommendera att kör mining på något så strömtörstigt som x58(Bloomfield/Gulftown), men du kanske spelar på samma dator?

Problemet är inte att teamviewer är litet. Det är att korten typ inte "startar".. Ska ställa den i en lokal på campus, gratis el

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Skulle kanske funka att inaktivera den integrerade grafiken i bios?

Det där låter som en plan. Ska kolla hur man löser det. Tack!

Edit:
Hittar inget. Tror inte det är problemet då. Men kan alltid falla tillbaka.

Permalänk
Medlem

dvi till vga adapter och en resistor på passande pins för att få den att tro att något är anslutet sen ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med ett av mina kort. har skärmen inkopplad men ej på slagen. har du ingen skärm till övers så funkar ju inte den lösningen men då får det bli en dummy plugg.
Testa med att stänga av UPLS först och se om det hjälper.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=342695

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min torrentburk/server fast den använder integrerad grafik. Men om jag minns rätt så fanns det en inställning i teamviewer som löste det (länge sen jag hade problemet så minns ej exakt hur eller vad det var som löste det).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Det där låter som en plan. Ska kolla hur man löser det. Tack!

Edit:
Hittar inget. Tror inte det är problemet då. Men kan alltid falla tillbaka.

Hmmm.... annars kan du ju testa med att koppla en skärm till vga/dvi kontakterna på moderkortet och när du väl startar datorn genom det integrerade och sedan ändra upplösningen på skrivbordet.
Efter det ska upplösningen alltid vara 1920x1080 om du så använder grafikkortet eller det integrerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

dvi till vga adapter och en resistor på passande pins för att få den att tro att något är anslutet sen ^^

Dvi-D. Går ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Hmmm.... annars kan du ju testa med att koppla en skärm till vga/dvi kontakterna på moderkortet och när du väl startar datorn genom det integrerade och sedan ändra upplösningen på skrivbordet.
Efter det ska upplösningen alltid vara 1920x1080 om du så använder grafikkortet eller det integrerade.

Finns tyvärr inga på sabertooth x58..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Jag har samma problem med ett av mina kort. har skärmen inkopplad men ej på slagen. har du ingen skärm till övers så funkar ju inte den lösningen men då får det bli en dummy plugg.
Testa med att stänga av UPLS först och se om det hjälper.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=342695

Jo, dummyplug funkar inte. Det är DVI-D.
Testat UPLS med.. Tyvärr.
Men tack ändå!
Mer tips tas gärna emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Jo, dummyplug funkar inte. Det är DVI-D.
Testat UPLS med.. Tyvärr.
Men tack ändå!
Mer tips tas gärna emot

på båda kontakterna ?

(om det nu sitter dubbla dvi heh.)

de flesta modeller av r9 290 har dvi-i också verkar det som...

dvi-I dual link skulle jag tro att du har. på kortet faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara så simpelt att du via Teamviewer högerklickar på skrivbordet och ändrar resolution?
Då den kanske kommer använda detta som standard varje gång du ansluter med Teamviewer precis som det är med vanliga skärmar, om du ändrar din skärm upplösning till 1920x1080 eller någon annan resolution så kommer den alltid ha denna resolution som standard när du startar datorn.

Permalänk
Medlem

Det finns BARA digitala signaler. Punkt. Och teamviewer kan inte lösa något problem.
Problemet är att grafikkorten går in i något slags strömsparläge då de inte behöver driva någon skärm.

Vill gärna ha hjälp att lösa och menar inte att vara otrevlig. Men såhär ligger det till

Permalänk
Medlem

Update:
Problemet är löst. Tror jag iaf. Jag kan mina helt headless med I=19. Ej 20. Vet inte exakt varför det blir så, men det är den lösningen jag använt. Hoppas den funkar för andra som också vill mina med 290s.

Permalänk
Medlem

Hej!

Lånar tråden med en fråga: Har du lyckats få fram hardware monitoring när du kör headless? Tydligen stänger drivarna av det om man inte har en skärm inkopplad. Mining är inga problem för mig, men ser inga temps eller fläktar :/