Ev. blåst på begagnad dator - kan man göra nått?

Permalänk
Medlem

Ev. blåst på begagnad dator - kan man göra nått?

Jag brukar normalt sett aldrig köpa något med förskottsbetalning, men hittade en liten smidig HTPC för en tusenlapp på Blocket och slog till. Förde över 1000kr till säljarens konto och fick datorn någon dag senare.

Till problemet, den fungerar inte som den ska. Skulle ev. kunna vara problem med minnena, men den får blåskärm och hänger sig ofta redan i BIOS vid uppstart. Oftast startat den inte alls(skärmen är bara svart). Den hade även en engelsk piratvariant av Windows 7 installerad.

Säljaren har alltid svarat snabbt på mail, tills dess att jag ville häva köpet.

Kan jag göra något rättsligt åt det här? Eller är det bara att tugga i sig..
Ska försöka mig på att ringa honom imorgon samt fortsätta trakassera via mail, sms och facebook.

Permalänk

Varför använde du inte blocket-paketet ? Om du skulle ha gjort det, så skulle du kunna ångra köpet för att datorn inte funkar som den ska. Tänk på det till nästa gång du köper begangnat.

Permalänk
Medlem

1000:-?
Hur gammal är dator egentligen?

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Varför använde du inte blocket-paketet ? Om du skulle ha gjort det, så skulle du kunna ångra köpet för att datorn inte funkar som den ska. Tänk på det till nästa gång du köper begangnat.

Ska göra det!

Skrivet av VincHeee:

1000:-?
Hur gammal är dator egentligen?

Asus e35m1 med 4gb RAM, att använda som enkel kontorsdator. Vet inte hur gammal, men ett par år?

Frågan är iaf om jag kan göra något? Anmäla? Stämma? Vet att det "bara" är 1000kr, men känner mig på krigsstigen.

Permalänk
Medlem

Det är inte ens nån mening att försöka stämma nån. nu handlar det "bara" om 1000 kr.. samma sak om det var 10 000 kr

Han kommer bara att säga att dator fungera som den skulle när han hade den. och du har haft oturen att den just gick sönder när du fick den.

Så det blir ord mot ord, och då finns det ingen chans att du kan få tillbaks några pengar.. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Ska göra det!

Asus e35m1 med 4gb RAM, att använda som enkel kontorsdator. Vet inte hur gammal, men ett par år?

Frågan är iaf om jag kan göra något? Anmäla? Stämma? Vet att det "bara" är 1000kr, men känner mig på krigsstigen.

Moderkortet är från 2011 i alla fall vad man fick fram när man sökte på Asus e35m1

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer få tbx några pengar tyvärr..

Börja med att reseta bios och installera om OS, om det ligger piratos på måste du ändå installera om.. Om du inte vill köpa os testa med linux mint, det kommer fungera bra på en htpc

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Pröva att ta ut en minnessticka om det är två st. Kör sedan den i olika minnesplatser.
Kolla så fläktarna rullar som de ska om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Jag brukar normalt sett aldrig köpa något med förskottsbetalning, men hittade en liten smidig HTPC för en tusenlapp på Blocket och slog till. Förde över 1000kr till säljarens konto och fick datorn någon dag senare.

Till problemet, den fungerar inte som den ska. Skulle ev. kunna vara problem med minnena, men den får blåskärm och hänger sig ofta redan i BIOS vid uppstart. Oftast startat den inte alls(skärmen är bara svart). Den hade även en engelsk piratvariant av Windows 7 installerad.

Säljaren har alltid svarat snabbt på mail, tills dess att jag ville häva köpet.

Kan jag göra något rättsligt åt det här? Eller är det bara att tugga i sig..
Ska försöka mig på att ringa honom imorgon samt fortsätta trakassera via mail, sms och facebook.

Att du inte fått original Windows kan väl knappas vara något något att förvänta sig för 1000 kr. Kör in Ubuntu eller något... Då slipper du blåskärmar i vart fall...

Datorn verkade förstås väldigt instabil i allmänhet eftersom den inte vill starta (något Ubuntu/annat inte löser åt dig förstås)... Troligen något den förre ägaren inte kunde lösa, men betyder inte att det inte går att fixa till med lite känsla. De bästa är ju om du kan testköra och byta ut till exempel minnet eller bara ta ut minne och sätta i det igen... kanske montera om processor och kylare och lite såna saker. Börja där magkänslan säger att de är mest sannolikt fel.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Du köpte en dator begagnat, den visar typiska slitochsläng-syndrom, jag vill inte låta bitter men det känns mest onödigt att "trakassera" säljaren i det här fallet, bit i det sura äpplet.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Varför är alla på säljarens sida? Visst kan säljaren säga att den fungerade innan och på det sättet blir det svårt att bevisa när datorn gick sönder. (Jag är inte helt 100) Dock så borde det väl inte vara så lagligt att sälja en dator med piratkopierad windows på? Så även ifall han säger att datorn fungerade innan borde man väl kunna klaga på att han hade installerat en falsk version av windows fastän det inte stod med i beskrivningen (vilket jag bara antar)? Man ska väl inte kunna komma undan med dessa former av bedrägerier så enkelt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Varför är alla på säljarens sida? Visst kan säljaren säga att den fungerade innan och på det sättet blir det svårt att bevisa när datorn gick sönder. (Jag är inte helt 100) Dock så borde det väl inte vara så lagligt att sälja en dator med piratkopierad windows på? Så även ifall han säger att datorn fungerade innan borde man väl kunna klaga på att han hade installerat en falsk version av windows fastän det inte stod med i beskrivningen (vilket jag bara antar)? Man ska väl inte kunna komma undan med dessa former av bedrägerier så enkelt?

väldigt enkelt att spela ovetandes, och köparen väntade sig kanske inte heller att han skulle få någon laglig, har de kommit överrerns om en laglig variant är det dock en annan sak, men såvitt vi vet kan ju säljaren vara totalt ovetandes han med, han fick hjälp av en bekant, den var installerad så när han fick den...

svårt att stämma någon för att man köpt en dator för en tusenlapp och fått piratmjukvara, framförallt med tanke på priset.

med det inte sagt att vi nödvändigtvis tycker säljaren har rätt, och det är en helt annan sak än att köparen inte har någon vinst av att bråka.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat så allt sitter som det ska i datorn.Kan ju ha blivit nåt fel när den fraktades.Kolla så alla minnen,grafikort osv sitter som det ska.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Datorn fungerade kanske som det skulle när han skickade det, kan ha skadats i transport?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawohl:

Jag brukar normalt sett aldrig köpa något med förskottsbetalning, men hittade en liten smidig HTPC för en tusenlapp på Blocket och slog till. Förde över 1000kr till säljarens konto och fick datorn någon dag senare.

Till problemet, den fungerar inte som den ska. Skulle ev. kunna vara problem med minnena, men den får blåskärm och hänger sig ofta redan i BIOS vid uppstart. Oftast startat den inte alls(skärmen är bara svart). Den hade även en engelsk piratvariant av Windows 7 installerad.

Säljaren har alltid svarat snabbt på mail, tills dess att jag ville häva köpet.

Kan jag göra något rättsligt åt det här? Eller är det bara att tugga i sig..
Ska försöka mig på att ringa honom imorgon samt fortsätta trakassera via mail, sms och facebook.

Väldigt blandade meningar här men först ut med all hårdvara du kan tex minnen,testa dom en och en,går det då så kan det ju vara så enkelt att ett minne är korrupt,sen testa ultimate bootcd och kör en disktest,jag antar att det var en hårddisk med elller?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt sett har du inte rätt att häva köpet om inte kontrakt skrevs innan försäljningen. Det är en moralisk fråga, inte juridisk. Tyvärr tror jag att du inte kommer se röken av några pengar. Det bästa du kan göra är att försöka felsöka.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

enklast o testa hårdvaran är väl att ladda ner en live cd av ubuntu o köra den funkar datorn då ja då är det piraten som spökar i windowsinstallationen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Rent juridiskt sett har du inte rätt att häva köpet om inte kontrakt skrevs innan försäljningen.

Nej, det stämmer inte riktigt, det gäller ångerrätten. Detta handlar om reklamation.
"Det går inte att klaga på fel som borde ha upptäckts om säljaren har uppmanat köparen att undersöka varan och det inte har gjorts." - något som inte kan göras över Internet. Säljaren har därmed upplysningsplikt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Man har ingen laglig rätt att reklamera ett köp begagnat mellan privat personer, skillnad om du handlar i en second hand butik etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Du har ju iallafall fått själva datorn så det ser jag som en win

Sedan antar jag att det är ngn form av transportskada om datorn nu skickats... vilket jag aldrig skulle gått med på pga hantering av paket. Vore bättra att skicka den i delar isåfall.

Kolla alla kablar, minnen, gpu, cpu, cpukylare etc etc om det inte funkar så bygg om datorn.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawohl:

Jag brukar normalt sett aldrig köpa något med förskottsbetalning, men hittade en liten smidig HTPC för en tusenlapp på Blocket och slog till. Förde över 1000kr till säljarens konto och fick datorn någon dag senare.

Till problemet, den fungerar inte som den ska. Skulle ev. kunna vara problem med minnena, men den får blåskärm och hänger sig ofta redan i BIOS vid uppstart. Oftast startat den inte alls(skärmen är bara svart). Den hade även en engelsk piratvariant av Windows 7 installerad.

Säljaren har alltid svarat snabbt på mail, tills dess att jag ville häva köpet.

Kan jag göra något rättsligt åt det här? Eller är det bara att tugga i sig..
Ska försöka mig på att ringa honom imorgon samt fortsätta trakassera via mail, sms och facebook.

börja med att testa byta minnen. Sen kan jag upplysa dig om att beggat köper man i befintligt skick. det är altså inte möjligt om man nu inte kommer överens om detta med säljaren att lämna tillbaks den.

ok nu till nästa bit testa med att dra ut hårdisken för att se att datorn botar upp i bios i allfall. Om en hårdisk är trasig kan detta göra att du inte alls kommer förbi bios skärmen.

Om vi sen går tillbaks tillsäljaren , jag förstår att han inte svarar eftersom du köpt datorn på distans menar va kan han göra åt detta. säljer jag en sak till en kund så säljer man den i befintligt skick och man vet att den funkar. Skickar jag datorn till dig via post så ser man till att embalera datorn/komponenterna väl. Får kunden hem en vara som embalaget är skadat alternativt totalförstört då ska kunden ta kontakt med posten. för det finns garantier för detta. Såvida säljaren har valt rätt fraktsätt.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Har själv haft det moderkortet och den var väldigt petig med vilka minnen man stoppar i, mitt ville inte gå som det skulle när den var nybyggd och jag böt minnen utan resultat, sedan böt jag tillverkare och gick ner i hastighet på dem och då fungerade allt som det skulle.

Kanske är så att säljaren hade mer än 4GB ram i den innan säljning? Behöll sina minnen och köpte ett 4GB kit helt ovetande om att den är pipig med minnen sen skriver du och säger att inget fungerar och säljaren "vet" att den fungerade när han hade den men har inte testkört den mycket nog med de nya minnena?

1000kr är ett bra pris för den maskinen även om minnena är kassa.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Har själv deluxe- varianten av det kortet. Som ovan sa, så är den kräsen gällande minnen. Finns massa trådar om detta. Jag köpte 1333mhz minnen från corsair. De fungerade iaf. Slänger man in 1600mhz är det stor risk att den crashar..

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Den kostade mer än 1000kr först, men hade legat ute på Blocket ett tag så det blev prut-pris.

Hur som helst så frågade jag innan om det var några problem med den, speciellt med minnena och
värme (som jag googlat mig fram till). Han svarade att det inte var några problem och att den hade Win7.

Pengarna är sekundärt här, mer beteendet och omoralen jag stör mig på! Han kan väl för fan svara iaf?

Ingen större lust att börja med en massa felsökning, men fortsätter han att vägra svara får det väl bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Jag brukar normalt sett aldrig köpa något med förskottsbetalning, men hittade en liten smidig HTPC för en tusenlapp på Blocket och slog till. Förde över 1000kr till säljarens konto och fick datorn någon dag senare.

Till problemet, den fungerar inte som den ska. Skulle ev. kunna vara problem med minnena, men den får blåskärm och hänger sig ofta redan i BIOS vid uppstart. Oftast startat den inte alls(skärmen är bara svart). Den hade även en engelsk piratvariant av Windows 7 installerad.

Säljaren har alltid svarat snabbt på mail, tills dess att jag ville häva köpet.

Kan jag göra något rättsligt åt det här? Eller är det bara att tugga i sig..
Ska försöka mig på att ringa honom imorgon samt fortsätta trakassera via mail, sms och facebook.

Som svar på titeln: Bara köpa nya datorer i fortsättningen

Skämt åsido. Jag själv har haft turen att aldrig behöva bli lurad på det viset, bortsett från när jag köpte en mobil som aldrig kom via Tradera. Hörde då av mig till säljaren och fick tillbaka pengarna. Föredrar definitivt Tradera framför Blocket alla dagar i veckan, dels för avsaknaden av fantasipriser (fantasipris = inga bud), men också för det välfungerande omdömessystemet och den klart lägre fraktkostnaden. Ansvarslös säljare = dåligt omdöme. Många dåliga omdömen = avstängd säljare. Säljare = baserad på personnr, och kan därför inte skapa nya konton såvida de inte är fejk.

Önskar dig all lycka, snubben kunde ju lika gärna ha skickat dig en 486:a om det vore OK att beskriva skicket hur som helst. Falskhet hos säljare är ett beteende som bör beivras.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Knacka på hans dörr o ta ett snack.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Studera köplagen lite tycker jag.

Det är inte alls säkert att du är blåst.

Köparen har överlag en mycket långtgående undersökningsplikt på varan. Det en köpare kunnat upptäckt vid en noggran kontroll av varan kan inte åberopas som fel även om köparen faktiskt inte gjort denna kontroll, den risken får han stå. Säljare ansvarar enbart i viss grad på att kärnfunktioner finns. Priset kan i övrigt anses i viss mån ge fog för ett visst skick i en vara, framförallt i den mån att ett lågt pris ger säljaren en trygghet i den mån att kärnfunktionalitet inte alltid kan krävas (om det ens kan det i vanliga fall).

Öppet köp eller dylikt finns inte i köplagen om ni inte avtalat om alla. Hävning är visserligen möjlig ändå men det är inget du kan göra såvida felet inte är väsentligt.

Permalänk
Medlem

Om du är helt övertygad om att du blivit blåst och känner dig lurad kan du ju alltid be kronofogden om hjälp och helt enkelt kräva tillbaka pengarna. Dock kostar det dig runt 600:- och personen du kräver kommer garanterat att bestrida vilket innebär att domstol får avgöra ärendet.

Sannolikheten att du skulle vinna är troligen låg med hänvisning till vad som beskrivits ovan men vill du bråka så är det fullt möjligt.

Permalänk

Här är en länk till konsumentverket ang köp av privatperson
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

CPU: FX 8320 MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Mem: Corsair Vengeance 2x4GB DDR3 @ 1600MHz GPU: Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC @1050Mhz HDD: WD 500GB Case: Cooler Master Elite 310 PSU: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze OS: Win8 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawohl:

Jag brukar normalt sett aldrig köpa något med förskottsbetalning, men hittade en liten smidig HTPC för en tusenlapp på Blocket och slog till. Förde över 1000kr till säljarens konto och fick datorn någon dag senare.

Till problemet, den fungerar inte som den ska. Skulle ev. kunna vara problem med minnena, men den får blåskärm och hänger sig ofta redan i BIOS vid uppstart. Oftast startat den inte alls(skärmen är bara svart). Den hade även en engelsk piratvariant av Windows 7 installerad.

Säljaren har alltid svarat snabbt på mail, tills dess att jag ville häva köpet.

Kan jag göra något rättsligt åt det här? Eller är det bara att tugga i sig..
Ska försöka mig på att ringa honom imorgon samt fortsätta trakassera via mail, sms och facebook.

Har du testat att göra reset på CMOS så att alla värdena i bios återställs till det normala.
Ser även att det finns en del biosuppdateringar till detta moderkort E35M1-I som bland annat innehåller
1.Improve system stability.
2.Improve memory compatibility.