"påtvingad" till förlängning av lokal - vad göra?

Permalänk
Inaktiv

"påtvingad" till förlängning av lokal - vad göra?

Hej,

En vän (Bengt)till min mamma som inte kan så bra Svenska äger en liten butik, hans nuvarande avtal angående lokalen går ut i September, men för någon dag sedan så var ägaren (Anders) till denna lokal hos Bengt och ville att han skulle förnya kontraktet, Bengt bad honom vänta tills han slutförde han pågående sysslor i butiken, vid flera tillfällen så fortsatte anders att tjata, och efter flera påtryckningar så tröttnade Bengt och skrev på papperna snabbt, eftersom han inte ville att kunderna skulle se detta, då hans stamkunder var i butiken vid tillfället.

När Bengt kom hem så såg han att ägaren hade höjt hyran med 45%, och självklart läste han inte kontraktet förrän han kom hem, (egentligen hans fru, då han själv inte kan så bra Svenska), och han är inte så förtjust i att betala denna höga hyra, men självklart vill han behålla sin plats och lokal.

Min fråga till er, finns det något han kan göra? Får man verkligen höja hyran så här mycket? Om inte, vem klagar man hos då?

Har inte alla detaljer, men så här ligger det till enligt min mamma, och om det finns något man kan göra åt saken, så kommer jag själv besöka ägaren för att försöka komma fram till en överenskommelse, men gärna mer kött på benen så jag vet om Bengt har rätt till något alls?

Tack

Permalänk
Medlem

Rent generellt är det som så att när man som företagare ingår i ett avtal med ett annat företag så är man skyldig att fullfölja avtalet. Vill man backa ur så kan man göra detta men man får oftast betala rätt dyrt för det. Det är även ganska komplicerat.
Som privatperson har man ett betydligt större skydd, man kan hävda att man inte förstått avtalet, man ikan hävda att en hyreshöjning är orimlig, man kan hävda att man blivit pressad till att skriva på o.s.v . Har man skrivit under avtalet så är det väldigt svårt att ta sig ur det men det går. Det hela handlar egentligen mest om hur man vill att relationen till den som man ingått avtal med ska fortsätta.
Givetvis får hyresvärden göra så här men det anses oetiskt att höja hyran orimligt mycket. Man kan prata med kommunen som kan räkna på det och se om hyran är orimlig eller ej. Hyresvärdar är skyldiga att hålla hyror på en viss nivå, det kan skilja en hel del mellan olika kommuner.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Rent generellt är det som så att när man som företagare ingår i ett avtal med ett annat företag så är man skyldig att fullfölja avtalet. Vill man backa ur så kan man göra detta men man får oftast betala rätt dyrt för det. Det är även ganska komplicerat.
Som privatperson har man ett betydligt större skydd, man kan hävda att man inte förstått avtalet, man ikan hävda att en hyreshöjning är orimlig, man kan hävda att man blivit pressad till att skriva på o.s.v . Har man skrivit under avtalet så är det väldigt svårt att ta sig ur det men det går. Det hela handlar egentligen mest om hur man vill att relationen till den som man ingått avtal med ska fortsätta.
Givetvis får hyresvärden göra så här men det anses oetiskt att höja hyran orimligt mycket. Man kan prata med kommunen som kan räkna på det och se om hyran är orimlig eller ej. Hyresvärdar är skyldiga att hålla hyror på en viss nivå, det kan skilja en hel del mellan olika kommuner.

Men om Bengt, använder sig utav enskild firma, dvs att han endast tecknat lokalen i sitt namn, då kan väl han även påstå att han hyrt den som privatperson? Borde inte hans chanser öka då?

Kan han även gå till kommunen om han hyr som företag? Dvs att de får avgöra om hyran är för hög eller inte? Finns det verkligen inga mer val för han att göra?

Permalänk
Medlem

enskild firma är ju ett företag. Dags att folk läser vad dom skriver på alt tar hjälp av någon som förstår svenskan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

En vän (Bengt)till min mamma som inte kan så bra Svenska äger en liten butik, hans nuvarande avtal angående lokalen går ut i September, men för någon dag sedan så var ägaren (Anders) till denna lokal hos Bengt och ville att han skulle förnya kontraktet, Bengt bad honom vänta tills han slutförde han pågående sysslor i butiken, vid flera tillfällen så fortsatte anders att tjata, och efter flera påtryckningar så tröttnade Bengt och skrev på papperna snabbt, eftersom han inte ville att kunderna skulle se detta, då hans stamkunder var i butiken vid tillfället.

När Bengt kom hem så såg han att ägaren hade höjt hyran med 45%, och självklart läste han inte kontraktet förrän han kom hem, (egentligen hans fru, då han själv inte kan så bra Svenska), och han är inte så förtjust i att betala denna höga hyra, men självklart vill han behålla sin plats och lokal.

Min fråga till er, finns det något han kan göra? Får man verkligen höja hyran så här mycket? Om inte, vem klagar man hos då?

Har inte alla detaljer, men så här ligger det till enligt min mamma, och om det finns något man kan göra åt saken, så kommer jag själv besöka ägaren för att försöka komma fram till en överenskommelse, men gärna mer kött på benen så jag vet om Bengt har rätt till något alls?

Tack

Tycker du ska gå och ta ett snack med Anders man gör inte så mot folk som inte kan så bra svenska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

En vän (Bengt)till min mamma som inte kan så bra Svenska äger en liten butik, hans nuvarande avtal angående lokalen går ut i September, men för någon dag sedan så var ägaren (Anders) till denna lokal hos Bengt och ville att han skulle förnya kontraktet, Bengt bad honom vänta tills han slutförde han pågående sysslor i butiken, vid flera tillfällen så fortsatte anders att tjata, och efter flera påtryckningar så tröttnade Bengt och skrev på papperna snabbt, eftersom han inte ville att kunderna skulle se detta, då hans stamkunder var i butiken vid tillfället.

När Bengt kom hem så såg han att ägaren hade höjt hyran med 45%, och självklart läste han inte kontraktet förrän han kom hem, (egentligen hans fru, då han själv inte kan så bra Svenska), och han är inte så förtjust i att betala denna höga hyra, men självklart vill han behålla sin plats och lokal.

Min fråga till er, finns det något han kan göra? Får man verkligen höja hyran så här mycket? Om inte, vem klagar man hos då?

Har inte alla detaljer, men så här ligger det till enligt min mamma, och om det finns något man kan göra åt saken, så kommer jag själv besöka ägaren för att försöka komma fram till en överenskommelse, men gärna mer kött på benen så jag vet om Bengt har rätt till något alls?

Tack

Har för mig att kontrakt är ogiltiga om man inte förstår vad som står i dem. Dvs du kan inte acceptera ett avtal om du inte förstår innebörden av det. Kanske en vinkel att angripa problemet med då Bengts svenska är dålig.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Har för mig att kontrakt är ogiltiga om man inte förstår vad som står i dem. Dvs du kan inte acceptera ett avtal om du inte förstår innebörden av det. Kanske en vinkel att angripa problemet med då Bengts svenska är dålig.

Nah, bevisbördan ligger ju på Bengt isåfall. Högst troligt att det INTE kommer hålla i rätten.

Som sagt, folk bör lära sig att inte bara skriva på grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

En vän (Bengt)till min mamma som inte kan så bra Svenska äger en liten butik, hans nuvarande avtal angående lokalen går ut i September, men för någon dag sedan så var ägaren (Anders) till denna lokal hos Bengt och ville att han skulle förnya kontraktet, Bengt bad honom vänta tills han slutförde han pågående sysslor i butiken, vid flera tillfällen så fortsatte anders att tjata, och efter flera påtryckningar så tröttnade Bengt och skrev på papperna snabbt, eftersom han inte ville att kunderna skulle se detta, då hans stamkunder var i butiken vid tillfället.

När Bengt kom hem så såg han att ägaren hade höjt hyran med 45%, och självklart läste han inte kontraktet förrän han kom hem, (egentligen hans fru, då han själv inte kan så bra Svenska), och han är inte så förtjust i att betala denna höga hyra, men självklart vill han behålla sin plats och lokal.

Min fråga till er, finns det något han kan göra? Får man verkligen höja hyran så här mycket? Om inte, vem klagar man hos då?

Har inte alla detaljer, men så här ligger det till enligt min mamma, och om det finns något man kan göra åt saken, så kommer jag själv besöka ägaren för att försöka komma fram till en överenskommelse, men gärna mer kött på benen så jag vet om Bengt har rätt till något alls?

Tack

Relevant lagstiftning vad gäller själva hyran, och hur hyresvillkoren kan ändras, finns i Jordabalken (JB) 1970:994 12 kap. Speciellt 12:56-60 är av särskild relevans. I ett första läge borde Bengt inte ha skrivit under, nej, då han i annat fall torde kunnat hävda JB 12:57 för att få ersättning om inte annat.

Relevant lagstiftning vad gäller avtalets giltighet finns primärt i Avtalslagen (AvtL) 1915:218 3 kap., som till skillnad från den större delen av de resterande kapitlen i lagen är tvingande. Möjligen kan Bengt hävda lindrigt tvång enligt AvtL 3:28, om han exempelvis ansett sig utpressad att skriva på - "skriv på, annars åker du ut!", typ. AvtL 3:31 kan också vara högrelevant, då den anger att avtalet blir ogiltigt vid ocker - d.v.s. om villkoren är uppenbart orimliga, och den ena parten utnyttjat den andras oförstånd, lättsinne eller beroendeställning. En hyreshöjning om 45% som bara accepterades på grund av bristfällig svenska och press torde ju passa in här. AvtL 3:33 skulle också kunna komma ifråga, då den gör avtal vars innehåll eller slutandeprocess är "allmänt ohederliga" ogiltiga. Om villkoren är orimliga kan man även få till stånd en jämkning av dem till rimliga nivåer genom AvtL 3:36.

Alltså, möjliga ingångar:
- JB 12:56-60 (Beroende på exakt vad det är som hänt)
- AvtL 3:28 (Om Bengt känt sig tvingad)
- AvtL 3:31 (Om villkoren är orimliga)
- AvtL 3:33 (Om villkoren eller processen "stridit mot tro och heder" - en catch-all-paragraf för att fånga upp sådant som de andra missar.)
- AvtL 3:36 (Jämkning av orimliga villkor)

Med reservation för att jag varken är rättsvetare eller jurist. Kommenterad lagstiftning finns på Lagen.nu. Där kan du alltså hitta inte bara lagarna och deras ordalydelser, utan också kommentarer från jurister som pekar på hur de tenderar att tolkas i rättspraxis.

Det bör för övrigt hållas i åtanke att slutresultatet av en process i detta ärende riskerar att bli att Bengt får hitta en ny lokal, om han och hyresvärden verkligen inte kan komma överens. Möjligen kan Bengt få någon typ av ersättning i kompensation, men det förändrar ju inte att han kan behöva hitta en ny lokal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Har för mig att kontrakt är ogiltiga om man inte förstår vad som står i dem. Dvs du kan inte acceptera ett avtal om du inte förstår innebörden av det. Kanske en vinkel att angripa problemet med då Bengts svenska är dålig.

Förstår man inte ett kontrakt skriver man inte på! Då tar man hjälp av bekanta eller en jurist speciellt som företag så, brukar finnas jurister som har "gratis" tid i kommunerna vissa dagar och tider.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

För privatpersoner är det faktiskt så att om man inte förstår innebörden av ett avtal och på nåt vis kan bevisa detta så kan avtalet anses vara ogiltigt. Hur man gör detta vet jag inte om man inte är halvdöv pensionär eller liknande.
För företag är det inte så och en enskild firma räknas som företag. Företagare anses kunna läsa avtal och man räknar med att de läser avtal innan de skriver under.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

För privatpersoner är det faktiskt så att om man inte förstår innebörden av ett avtal och på nåt vis kan bevisa detta så kan avtalet anses vara ogiltigt. Hur man gör detta vet jag inte om man inte är halvdöv pensionär eller liknande.
För företag är det inte så och en enskild firma räknas som företag. Företagare anses kunna läsa avtal och man räknar med att de läser avtal innan de skriver under.

AvtL 3:31 och 3:33 är tvingande för avtal i största allmänhet, och gör inte skillnad på juridisk och fysisk person. De gäller alltså även för företag. AvtL 3:31 uttrycker specifikt att man inte får "begagna sig av annans [...] oförstånd [...]". AvtL 3:33 är en catch-all-paragraf som förbjuder ohederligt beteende i största allmänhet, och där ingår ju rimligen också att utnyttja någons stressiga situation, bristande språkkunskaper och beroendeställning för att tvinga fram omfattande avtalsförändringar (genom att exempelvis få denne att skriva på avtalet utan att ha läst eller förstått det).