HP erbjuder Windows 7 på "allmän begäran"

Permalänk
Avstängd

Förstår faktiskt inte varför Microsoft inte särskiljer på Windows för datorer och Windows för tablets, på samma vis som Apple skiljer på OS X och iOS. Speciellt inte när man redan har Windows Phone.

Windows 8 är bättre än Windows 7 på det mesta under skalet, säkrare osv men man har lagt ett jädra touch interface som man bara bestämt ska passa alla, även de som inte har touch möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast vänta ett tag här nu... Om allmänhetens respons på någonting är negativ... Skulle det inte möjligtvis kunna vara så att produkten helt enkelt inte mött upp allmänhetens förväntningar på ett bra sätt?

Eller menar du att Microsoft har rätt i det de gör och att folket "inte vet sitt eget bästs"?

Sedan handlar det inte bara om startmenyn heller, men det vet du naturligtvis..

I huvudsak syftar jag på hur folk reagerar så fruktansvärt negativt på även de minsta förändringar. Titta bara på hur allmänheten grät när facebooks tidslinje plötsligt var två kolumner istället för en kolumn. Katastrof.

Jag påstår verkligen inte att Windows 8 är ett perfekt OS, det finns säkert mycket som hade kunnat göras tydligare. Det jag inte förstår är hur man kan säga att Windows 8 är -dåligt- samtidigt som man säger att Windows 7 är -bra- när det är mer eller mindre samma gränssnitt. Jag håller dock helt med om att Microsoft kunde låtit det finnas inställningar för att inte använda "flat"-grafik (varför tillåter inte fler utvecklare fler saker att tweakas?).

Skrivet av jycken:

Inse det faktum att alla inte gillar 8´ans GUI. Var du lika negativ mot 7´an då den kom som du vurmar för 8´an nu?
Bara att acceptera att folk inte har samma tycke och smak om allt här i livet.

Du inser att Windows 8 har mer eller mindre samma GUI som Windows 7 har, va? Ingen tvingar dig att använda Modern UI, och desktopläget fungerar likadant som Windows 7 - med undantag av startmeny i fullskärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

I huvudsak syftar jag på hur folk reagerar så fruktansvärt negativt på även de minsta förändringar. Titta bara på hur allmänheten grät när facebooks tidslinje plötsligt var två kolumner istället för en kolumn. Katastrof.

Jag påstår verkligen inte att Windows 8 är ett perfekt OS, det finns säkert mycket som hade kunnat göras tydligare. Det jag inte förstår är hur man kan säga att Windows 8 är -dåligt- samtidigt som man säger att Windows 7 är -bra- när det är mer eller mindre samma gränssnitt. Jag håller dock helt med om att Microsoft kunde låtit det finnas inställningar för att inte använda "flat"-grafik (varför tillåter inte fler utvecklare fler saker att tweakas?).

Både facebook och Windows 8 är exempel på "försök inte laga något som inte är trasigt. Både i fallet med tvådelat timeline (ryser bara jag tänker på det) och startskärmen i Windows 8, så handlar det om förändringar som man inte har bett om, och som inte tillför något bättre än det gamla, utan det blir en "förändring för förändringens skull" och sådant har folk aldrig uppskattat, oavsett produkt.

Att Microsoft är missnöjda med sin marknadsandel på smartphone/tablet-sidan förstår nog alla, men att försöka tvinga till sig marknadsandelar genom att pracka på folk massa skit de inte bett om kan bara sluta med bitterhet hos kunderna, och det tycker jag att Microsoft, som har så många år i branchen, borde förstått.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag började med W8 långt innan det fanns publika betor av den (jobbar i branchen med bland anant utvärderingar och POc.)
De första testversionerna av W8 hade startmeny och togs emot rätt väl, det var när MS tog bort den det vart "lite" live på både kunder och partners, i princip 100% krävde en återläggning av startmenyn, något MS valde att strunta fullständigt i.
Resultatet av detta vart att många av de kunder som var med i utvärderingen valde att avbryta sina utvärderingsprojekt och stanna på W7

På Teched var det samma budskap. Lägg tillbaka startmenyn eller vi stannar kvar på W7 (ioch tom XP i vissa fall).
Ms valde att köra ned huvudet i sanden.

Resultatet ser vi nu. Kunderna utövar sin konsumentmakt och väljer att köpa ett operativsystem som fungerar för dem och deras behov.
Det handlar inte om hat utan om en tillverkare som totalt har ignorerat vad kunderna vill ha.

En annan rätt talande faktor är att MS fortfarande inte kan visa upp en större refernskund i Sverige som har valt att gå på W8 på sina vanliga datorer.
MEd XP, Vista och W7 kudne man göra det på lanseringsdagen

Ja och min poängtering är att dessa människor inte har omvärderat sin åsikt sen första dagen som MS tog bort startlnappen, eller rättare sagt utbytte den till metro. DET är bakåtsträvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Det är så lustigt att du nämner detta, för precis detta var min erfarenhet med Win95/98. Innan dess fanns det ingen windows-knapp på tangentbordet och när jag försökte göra ctrl-c/ctrl-v så tryckte jag alltid ner den där förbenade knappen!

Och precis lika irriterande är den där knappen fortfarande.

Nu sitter jag dessutom med en Fn-knapp där, som uteslutande används till knappnedtryckningar som sker ytterst sällan. Den kunde alltså precis lika gärna placerats i periferin av tangentbordet någonstans, men Asus tycker tycker att jag behöver ha den just där så att jag kan råka stänga av mitt wifi eller starta mediaspelaren ibland.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Ja och min poängtering är att dessa människor inte har omvärderat sin åsikt sen första dagen som MS tog bort startlnappen, eller rättare sagt utbytte den till metro. DET är bakåtsträvande.

Man är väl inte bakåtsträvande bara för att man inte ändrar åsikt på microsofts befallning. DET var bland de dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Ja och min poängtering är att dessa människor inte har omvärderat sin åsikt sen första dagen som MS tog bort startlnappen, eller rättare sagt utbytte den till metro. DET är bakåtsträvande.

Nä inte det minsta.
De vet vad de vill ha för att vara nöjda med en produkt och de har klart och tydligt talat om det.

Att då som leverantör sätta sig ned i sandlådan och totalt vägra att erkänna att man gjorde fel, Det är bakåtsträvande.
Frågan är bara när, inte om MS backar och hur många miljarder Dollar det kostar dem under tiden

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Du inser att Windows 8 har mer eller mindre samma GUI som Windows 7 har, va? Ingen tvingar dig att använda Modern UI, och desktopläget fungerar likadant som Windows 7 - med undantag av startmeny i fullskärm.

Det är ingen startmeny i fullskärm heller.
Hade det varit det hade man åtminstånne kunnat skapa mappar i den vilket man inte kan.

Startskärmen är en helt annan sak än startmenyn och avsaknaden av startmeny är den stora anledningen till att W8 floppar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Har dom ändra omröstningen? För vad jag minns så frågade dom om körde windows 8/8.1 eller windows 7?

Det är ju det jag säger, start8 finns till win8/8.1 så varför hypotisera om en alternativ verklighet där det inte finns. Du kör win8/8.1 och det finns som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Det är ju det jag säger, start8 finns till win8/8.1 så varför hypotisera om en alternativ verklighet där det inte finns. Du kör win8/8.1 och det finns som alternativ.

Är ni full eller förstår du inte?
Jag vet att det finns till båda, men om omröstningen hade frågat om vi körde windows 7 eller windows 8/8.1, som jag trodde, hade ju min kommentar fått en helt annan innebörd, hänger du med nu?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Saken är den att det är skit samma vad Geek-folket här inne tycker eller fackpress och sånt skit anser.
Summan av kardemumman är att lärare, tandhygienister, byggnadsarbetare och alla andra "svensson`s" INTE vill ha Win8 utan Win7.
Alla har hört x-antal "Skräckhistorier" om jobbarkompisar eller släktingar som köpt en nya dator med Win8 och inte fattat ett dugg..
Alltså ett OS till persondatorer ska passa den "stora massan" out of the box, där gör Win7 ett MYCKET bättre jobb än Win8, gamla men ändå ovana datoranvändare känner igen sig och kan gissa ungefär vart dom ska klicka eller leta.
Vi som kanske siktar lite mer på djupet och inte är främmande för att lära om på nytt och pilla betydligt mer med ett system för att få det som VI VILL har potential att uppskatta Win8 mer men för en "normalanvändare" så är det bara tragiskt förvirrande.
Min svärmor köpte en ny laptop hon inte ens använder för hon klarar inte av Win8..
Win8 är säkert ett jättebra operativsystem i sig men när M$ misslyckas med att nå ut i dom breda folklagren med det så blir det flopp.
Jag förstår att HP väljer att erbjuda Win7 för som det är i dagsläget så går folk in i butiker, tittar på en dator dom VILL KÖPA, upptäcker att det är Win8 och så struntar dom i att köpa den.
Det är kommer ge HP ett fint försprång ute i detaljhandeln och jag gissar på att andra tillverkare kommer följa efter rätt snabbt för ingen vill ge hela marknaden för kunder som vill ha Win7 till HP - och det är många kunder vi pratar om.
Det är fullt möjligt att sälja en sämre dator med Win7 dyrare än en bättre datorn med Win8 om det finns 2 stycken att välja på i ungefär samma prisklass säg 5000:- och 5500:- den sämre och dyrare med Win7 kommer sälja bättre, HP har fattat galoppen i alla fall...

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum