Flytta Steam, Origin mm. W7 -> W8?

Permalänk
Medlem

Flytta Steam, Origin mm. W7 -> W8?

Hej.

Är på g med ny dator.

Adsl uppkoppling så tanken på att ladda ner spel igen gör mig deppad.

Undrar med er, kunniga, om det finns genvägar att ta. Har köpt portabel hd i förberedande syfte. Vill även säga att jag är novis på datorer. Har haft många men har uppenbarligen grymma inlärningsproblem. Vet var powerknappen är och sen är det slut.

Saker och spel jag vill flytta är: (Bara spelrelaterat. Spelmaskin.)

Steam:
Blivit rejält stor spellista tack vare reor och så. Har läst att jag kan installera Steam, påbörja nedladdningar av spel och stoppa dem för att sen logga ur Steam och flytta relaterad, kopierad mapp och sen köra igång Steam igen? Hoppas sparfiler följer med.

Origin:
Är bara senaste Simcity där och Swtor (återkommer till det liret nedan) som ligger på egen plats i datorn. Hur och går det ens att flytta Origin med Simcity?

World of Warcraft:
Hört att folk flyttar det lätt och ledigt men aldrig testat själv. Bara att flytta mapp och dra ut wowikon på skrivbordet och sen flyter det på?

Diablo 3:
Går det att flytta och hur gör man? Samma som med WoW?

Swtor:
Ligger på egen del på hd men finns i lista i Origin. Kan ju vara att Originkontot listar att Swtor hör till kontot. Iofs vete tusan hur de kopplats ihop. Jag har minne som en dement gråsugga. Installerade Swtor och långt senare skapade jag Originkonto för Simcity.

Som sagt. Hade jag haft fet lina hade jag bara laddat ner allt. Tar mer än gärna emot tips!

Btw, håller tumme på att jag lagt tråden i rätt forumdel!?

Edit:

Tur för mig att jag läste igenom stavfel. Hade blivit klassiker. Ber om ursäkt för följande men hade skrivit "Simcity" fel så det blev "Simfitty".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hej.

Är på g med ny dator.

...massa text...

Tur för mig att jag läste igenom stavfel. Hade blivit klassiker. Ber om ursäkt för följande men hade skrivit "Simcity" fel så det blev "Simfitty".

När det gäller Steam så är det bara att välja var spelen ska laddas ned. Väljer då en mapp där du redan har spelet så kommer det inte ladda ned nåt. (om det inte finns uppdateringar d.v.s.)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Flytta alla spel bara till en annan disk , så kan du peka ut mapparna i steam och origin slipper du ladda ner allt igen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lokala kopior via Steam av alla mina spel. Grymt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag har gjort lokala kopior via Steam av alla mina spel. Grymt smidigt.

Hur går det till? Kan jag plugga i portabel hd och få Steam att lägga kopiorna där? Följer rubbet med, sparfiler och så?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Med WoW och D3 är det bara att kopiera allt, sen starta där dom ligger så uppdateras allt till nya mappen.
Med Steam är det för det mesta likadant, problemet där blir sparfiler från spelen lägger sig där dom gör, vissa i Mina Dokument, etc.

Permalänk
Medlem

Fick problem med steam när jag installerade det på min lagringsdisk och ville ha ett steam library på C: (som är en SSD). UAC och rättighetsadministreringen verkade balla ur, så jag fick aldrig placera den där, oavsett om jag startade programmet med admin eller ej. Testade att lägga den i Mina Dokument, något den verkade köpa.
Otroligt frustrerande.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk

backup steam install folder, origin install folder, battle net install folder, my documents, eller vart du annars spara savegames. sen lägg in det korrekt på win8 och få programmen att peka ner i dem folders... Det funkar för flesta spelen, nån spel funkar det tyvärr inte med :/

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem

Tänk även på att sparningarna normalt sätt inte ligger i steam biblioteket undan under "mina filer" eller vad nu windows kallar det. Många spel använder stram cloud för sparningar men i min erfarenhet fungerar det inte direkt problemfritt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Installera Steam, Origin på ny dator sen flytta över spelkatalogerna från gamla Steam och Origin?

(Dumt av mig att skriva nu. Har en huvudvärk så jag vill snyfta)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur går det till? Kan jag plugga i portabel hd och få Steam att lägga kopiorna där? Följer rubbet med, sparfiler och så?

Kolla här:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8794-YPHV...

Under:
"Creating Backup Files"

Jag sätter file size till ett högt värde, så att jag bara får 1 fil för varje spel.

Du kan lägga backuperna var du vill, det är bara att peka ut. Sen när du ska installera från backupen väljer du att inte ladda ner utan mha filen. Står hur du gör under samma URL, under "Restoring from Backup Files".

Sparfiler läggs normalt sett inte under Steam, tror den defaultar till my documents, men du får leta lite. Dessa får du flytta med manuellt.

Permalänk
Medlem

Nu äntligen blir datorköpet av. Satt igår och flyttade filer till portabel hd och har nog klantat mig, som vanligt.

Steam, manuell flytt. Räcker det att ta alla spelkataloger under "appdata" i Steam eller är det något mer som måste flyttas?

Backup. Där klantade jag mig. Satte backup som dvdformat. Går det att installera via det ändå från hd eller fungerar det "bara" med dvd?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk