Ska man köpa Fractal Design Define XL R2, CM Storm Trooper/Stryker eller Corsair Obsidian 750D ?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska man köpa Fractal Design Define XL R2, CM Storm Trooper/Stryker eller Corsair Obsidian 750D ?

Har kollat på SweClockers chassirecensioner fast har svårt att bestämma mig. Jag måste ha ett Fulltower då jag är trött på att mitt nuvarande chassi (ANTEC P182) är dötrångt, saknar 2.5 platser och andra moderniteter som öppen moderkortsrygg. Tänkte inte byta chassi på minst 5 år heller.

Har efter att ha kollat igenom alla chassin som är Fulltower och fått Utmärkt betyg fått fram tre kandidater:

Alla tre är bra fast har små brister. Jag har sett videorecensionerna av alla tre chassina två gånger nu fast istället för att lära mig mer så blandar jag ihop saker....t.ex enligt texten så har Corsair ingen dämpning av hårddiskarna medans Fractal Design har det. CM Storm Stryker kommer jag inte ihåg vad den hade....sen vet jag inte hur mycket oväsen det blir om hårddiskarna inte är dämpade.

Sen var det dämpning av nätagget. Det hade någon av dem men kommer inte ihåg vilken....om det nu spelade nån roll....

Sen har CM Storm Stryker fläktkontroller fast det har förstås icke Corsair 750D och vad gäller Define XL R2 så kommer jag bannemej inte ihåg. Får väl kolla på videorna en tredje gång....*suck*

Har blivit blind på jämförelser nu. Skulle nästan behöva listor med funktioner de har som "hårddiskdämpning - ja" o.s.v istället för att läsa igenom texterna en femte gång vilket förvirrar mig vid detta laget.

Känns som att Corsair 750D med fläktkontroller kommer bli överlägset dyrast om jag nu skulle välja den....finns det fortfarande nån anledning att köpa den trots priset då ?

Har ni några bra anledningar till varför jag ska eller inte ska köpa ett visst chassi?

Pris är inget problem fast jag vill inte ge mer än jag behöver. Så inget Corsair Obsidian 900D eller COSMOS II. Inget behov av de till priserna de går för.

Utseendet kan jag inte låta spela roll även om jag anser Cooler Master Storm Stryker/Trooper vara överlägset snyggast och att svarta kuber är för Borger

Jag kommer använda luftkylning. Ska flytta över mina nuvarande grejer + ny SSD till nya chassit.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera xl r2, riktigt myisgt att bygga i, har inte haft några problem som helst med det.

Permalänk
Medlem

byggde nyss åt en kompis i ett xl r2 och gemförelse med define r4 som jag har så känns det att storleksskillnaden är neråt för när vi satt ditt ett corsair h100i i enkel push så var det inte mer utrymme kvar för en tjockare radiator annars är det lika fint chassi i övrigt likt define r4. men funderar du på riktig vattenkylning hadde jag nog taget nått annat än den. är själv imponerad av recentioner och byggen som gjorts i Corsair 540 air och phanteks enthoo primo. och av dina val hadde jag nog vallt 750D om inte de jag rekomendera lockar.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Sitter med ett XL R2 själv och är supernöjd. Som ovan säger så finns det bättre alternativ om du ska bygga custom vattenkylning, men en kylare som H100i osv ska inte vara några större problem att få plats med i taket. Kvalitéten, passformen och rymligheten är riktigt bra. Rekomenderas starkt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så Fractal Design Define XL R2 är poppis, så mycket begriper jag. Men övervägde ni de andra två eller gick ni på det direkt och isåfall varför?

Jag kommer INTE använda vattenkylning.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Själv sitter jag på ett Obsidian 750D men det är enbart för att där kan man trycka in lite vettig vattenkylning till skillnad ifrån de 2 andra chassina. Men om du alltid har tänkt att köra på luft dvs inte överklocka eller köra lite mer high end rigg så duger vilket av Fractal eller CM chassina bra och det är upp till personlig preferens vilket du vill ha.

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så Fractal Design Define XL R2 är poppis, så mycket begriper jag. Men övervägde ni de andra två eller gick ni på det direkt och isåfall varför?

Jag kommer INTE använda vattenkylning.

ska du inte ha vattenkylning kan du lika gärna ta Fractal Design R4 enda skillnaden på den och XL enligt mitt tycke är att XL har mer plats neråt under moderkortet och där har du ju ändå bara nätaggregatet.
kolla gärna på nya Colermaster silencio 652 där hårddiskburen går att trycka ihop till 2.5tums platser vilket gör att du inte behöver ta bort en hårddiskbur som man oftast gör på define r4 och xl2 om man har längre grafikkort.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen skaffat ett corsair obsidian 750D, väldigt lätt att bygga i. Den har också plats för SSD's på baksidan

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz