Sony Xperia D6503 "Sirius" kan spela in video i Ultra High Definition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

He he, vet du hur IQ det låter... Köp dina filmer på DVD då om inte upplösning har med bildkvalitet att göra.

Utveckling måste ske nu om vi ska få ett brett 4K ekosystem till vettiga pengar om några år, speciellt nu när Bluray håller på att standardiseras till 4K.

Om du hade sett 4K OLED på CES, som jag gjorde, hade du nog förstått varför vi gärna ville ha 4K redan igår.

Det är omöjligt att beskriva, man måste se det för att fatta hur bra det verkligen är.

det går verkligen inte att jämföra en DVD-upplöst film och 4k film inspelade med riktiga kameror (typ RED) på samma sätt som man jämför en DVD-upplöst film och en 4k film inspelat med en mobilkamera.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Inte illa.

Särskilt med tanke på att en riktigt videokamera som filmar i dessa upplösningar är kablade till rack med hårddiskar och kostar som en bra bil.

Eller om jag inte gjorde mig tydlig: vilket totalt meningslöst bullshit

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Han fäste phableten på en kamera för att få lite vikt och stabilitet. Det verkar vara det som de flesta säger angående 4k på Galaxy note, finns ingen bildstabilisering så det blir lätt att allt man plåtar bara blir en skakig röra..

Det här är väldigt sant. Jag provade precis att sitta i min kontorsstol med armstöd, vilandes armbågen på stödet och min note 3 i handen och filma ut genom fönstret. Slutresultatet kan inte kallas annat än skakigt. Kvaliten är inte så dålig faktiskt men det är rätt ljust ute fortfarande så det hjälper ju. Dock tog 90 sekunder video upp runt 500mb vilket är rätt saftigt för en mobilfilm. Med mycket ljus och en ordentligt stabilisering tror jag nog den kan klara rätt vettig videokvalitet men det förtar ju lite av poängen med mobilvideo trots allt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

När jag öppnade länken så startade alla fyra klippen samtidigt, inte en ända hackade. >Kanske ska tillägga att jag inte sitter på Mac, men på Pc hårdvara 2011-12.

Kanske har med din lina att göra?

Nope, har inte med linan att göra, för jag satte på klippet på min PC också den med hårdvara från 2011 (förutom ssd och grafikkort), och det flöt på hur bra som helst! Så min teori är att Macen inte orkade rendera helt enkelt. Hände vid ett annat tillfälle när jag skulle kolla på ett annat 4k-klipp på youtube, det hackade som bara den och så gick fläkten igång som fasen!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Precis vad alla har längtat efter att göra med sin mobiltelefon då.

Permalänk
Medlem

Känns sjukt detta.. Vi kan inte ens får bra tillgång till hd kanaler utan att det ska kosta skjortan..suck

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Varför envisas många att skriva "Upplösningen 1080P"? Vadå 1080P?, det lär ju knappast vara en interlaced upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

DU visar åter igen att du inte fattar. Att Blu-Ray ser bättre ut än DVD beror inte bara på upplösning utan ännu mer på bitrate. Det är därför som 1080p Blu-Ray ser så sjukt mycket bättre ut än 4K på till exempel YouTube eller Netflix.

Kan bara hålla med. Ta ett filmklipp i 720x576, helt okomprimerat. Den bilden ser minst lika bra ut som vilken bluray-film som helst.
Det är inte antalet pixlar som är avgörande i sånt här marknadsförings-bullshit, det är andelen fusk (komprimeringen) som ger resultatet.

DVD:ns största akilleshäl är dess MPEG-2-komprimering som jag har för mig kom redan 1992.

Skrivet av JAZIP:

Innan ni säger nått om 4K-kvaliteten i mobiltelefoner, kolla in denna video. Helt filmad med Note 3 i 4K. Imponerande kvalitet för första generationen enligt mig.
YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=2dlXIzOzLss[/YOUTUBE]

Att lägga ett sånt klipp på Youtube gör det ju knappast rättvist. Ruskiga eftersläpningar och krypningar i bilden. Förhoppningsvis (?) är det Youtube som saboterar bilden.

Skrivet av Lapo:

Tar hellre 1080p i 120fps än 4k i 30fps.

Japp, hellre 1080 i hög bitrate är söderkomprimerat 2160.

Skrivet av milky81:

Are they even Sirius

Det är med andra ord ännu mer megapixlar, digitalkamerans största falska sanning att mer pixlar = bättre bild. Det är ju snarare hur bra själva linsen och kamerahårdvaran är som spelar roll. Känns som en gimmick för att sälja mer.

Jag köpte för ett år sedan en stor och klumpig Canon-kamera för 1500kr. Den ger bättre bilder än någon telefon som finns idag (och i morgon) på marknaden. Anledningen till priset och dess prestanda är att de inte behövt pressa in optik etc med skohorn, utan kan bygga helt utan kompromisser.

T.om. min gamla kompakt-kamera på 3.2Mpixel slår alla mobilkameror med hästlängder. Dock något ljuskänslig.

Off-topic: Jag kan irritera mig på det här missbruket av upplösning/storlek etc. T.ex Någon hittat ett gammalt Video8-band som spelas upp på en tjock-TV. Bilden från tjock-TV:n filmas med en Sony-Ericsson K500 i 320x240, som förs över till datorn och encode:as med Handbrake i iPod-kvalité och MPEG-1. Slutresultatet laddas upp till Youtube i 1080!!!

Permalänk

Note 3 spelar ju redan in i 4K och har väldigt lika specifikationer. Rätt så onödig artikel.

Skrivet av Imaculent:

Och vad är vitsen med det? Ser väl fortfarande illa ut i mobilkvalitet?
Eller är det några som känner att det är bra att ha när man redigerar filmen?
Eller är det mest skryt att kunna ha 4K-upplösning på YouTube-kanalen?

I och med att 4k är 4x så stort som 1080p så kan videofilm i 4k vara praktisk att zooma in på, för att sedan rendera ut ett 1080p klipp.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

DU visar åter igen att du inte fattar. Att Blu-Ray ser bättre ut än DVD beror inte bara på upplösning utan ännu mer på bitrate. Det är därför som 1080p Blu-Ray ser så sjukt mycket bättre ut än 4K på till exempel YouTube eller Netflix.

Jag tvivlar på att du kan se ens den minsta skillnad på DVD och en film i samma upplösning men med 10-dubbel bitrate. MPEG2 ger inte direkt mycket artefakter vid den normala bitraten.
Och att Blu-Ray ser bättre ut beror främst på upplösning då bitraten per pixel är ordentligt mycket lägre än för DVD. En film med samma komprimeringar och kvalitet som DVD fast i 1920x1080 skulle ta mycket mer plats än en Blu-Ray, men där kommer olika komprimeringsmetoder in också.
I slutändan så kan du inte få en bra DVD-film att vara snyggare än vad den redan är utan att höja upplösningen. Samtidigt är Blu-Ray mycket snyggare trots hårdare kompression och betydligt mycket lägre bitrate per pixel.

EDIT: Är förstås medveten om att 4K är meningslöst i telefonen, optik och komprimering måste förbättras avsevärt för att man ska få nytta av högre upplösningar med mobilkameror. Men att påstå att DVD kan bli snyggt som Blu-Ray eller att kvalitetens ens kan förbättras alls med enbart högre bitrate är direkt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

I och med att 4k är 4x så stort som 1080p så kan videofilm i 4k vara praktisk att zooma in på, för att sedan rendera ut ett 1080p klipp.

Men optik och komprimering kommer göra resultatet för dåligt för att 1920x1080 ska krävas. Du kan få ut samma kvalitet i 720P eftersom allt ändå redan är suddigt, då får du dessutom mindre artefakter då det inte komprimerats lika hårt i första steget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jag tvivlar på att du kan se ens den minsta skillnad på DVD och en film i samma upplösning men med 10-dubbel bitrate. MPEG2 ger inte direkt mycket artefakter vid den normala bitraten.
Och att Blu-Ray ser bättre ut beror främst på upplösning då bitraten per pixel är ordentligt mycket lägre än för DVD. En film med samma komprimeringar och kvalitet som DVD fast i 1920x1080 skulle ta mycket mer plats än en Blu-Ray, men där kommer olika komprimeringsmetoder in också.
I slutändan så kan du inte få en bra DVD-film att vara snyggare än vad den redan är utan att höja upplösningen. Samtidigt är Blu-Ray mycket snyggare trots hårdare kompression och betydligt mycket lägre bitrate per pixel.

EDIT: Är förstås medveten om att 4K är meningslöst i telefonen, optik och komprimering måste förbättras avsevärt för att man ska få nytta av högre upplösningar med mobilkameror. Men att påstå att DVD kan bli snyggt som Blu-Ray eller att kvalitetens ens kan förbättras alls med enbart högre bitrate är direkt felaktigt.

Ärligt talat måste du lära sig att skriva så man förstår. Vad menar du?
Blu-Ray är inte hårdare komprimerat än DVD hahaha.

Originalkällan är densamma. Men med DVD så används en sämre och äldre codec som gör att en DVD vid samma bitrate som en Blu-Ray (som kör h264) ser mycket sämre ut. Dessutom så komprimeras DVD hårdare pga av att den ska rymmas på en ca 4.5 GB stor skiva medans en Blu-Ray har 50 GB. Med andra ord har Blu-Ray fördelen att inte bara vara mindre hårt komprimerad utan också ha mer utrymme att lagras på utan också att pga modernare codec se bra mycket bättre ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Kan bara hålla med. Ta ett filmklipp i 720x576, helt okomprimerat. Den bilden ser minst lika bra ut som vilken bluray-film som helst.
Det är inte antalet pixlar som är avgörande i sånt här marknadsförings-bullshit, det är andelen fusk (komprimeringen) som ger resultatet.

DVD:ns största akilleshäl är dess MPEG-2-komprimering som jag har för mig kom redan 1992.

Att lägga ett sånt klipp på Youtube gör det ju knappast rättvist. Ruskiga eftersläpningar och krypningar i bilden. Förhoppningsvis (?) är det Youtube som saboterar bilden.

Japp, hellre 1080 i hög bitrate är söderkomprimerat 2160.

Jag köpte för ett år sedan en stor och klumpig Canon-kamera för 1500kr. Den ger bättre bilder än någon telefon som finns idag (och i morgon) på marknaden. Anledningen till priset och dess prestanda är att de inte behövt pressa in optik etc med skohorn, utan kan bygga helt utan kompromisser.

T.om. min gamla kompakt-kamera på 3.2Mpixel slår alla mobilkameror med hästlängder. Dock något ljuskänslig.

Off-topic: Jag kan irritera mig på det här missbruket av upplösning/storlek etc. T.ex Någon hittat ett gammalt Video8-band som spelas upp på en tjock-TV. Bilden från tjock-TV:n filmas med en Sony-Ericsson K500 i 320x240, som förs över till datorn och encode:as med Handbrake i iPod-kvalité och MPEG-1. Slutresultatet laddas upp till Youtube i 1080!!!

Nu har ju Blu-Rayen fördelen att ha väldigt låg kompression tack vare att filmen brukar väga in på 50 GB, inte särskilt konstigt att skillnaden är liten. Däremot kommer Blu-Rayen att se bättre ut om man inte har någon uppskalningsfunktion på antingens ens TV eller receiver. Pixlar är viktigt men bitrate är viktigare till en visst nivå. Dock så kan det självklart skilja enormt mellan olika codecs men här antar jag att allt material är encodad med samma codec.

Permalänk
Medlem

Håhå jaja, upplösningen är ju verkligen allt. 1080p på youtube ser ju lika bra ut som en blu-ray, så detta måste ju vara hur bra som helst! Tänk själv, en kamera i en mobiltelefon som har 4k, bildkvalitén lär ju vara underbar!

Det är tur att vi upplösningshoror inte behöver tänka på komprimering, för då skulle hela vår världsbild rubbas. :3

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Ärligt talat måste du lära sig att skriva så man förstår. Vad menar du?
Blu-Ray är inte hårdare komprimerat än DVD hahaha.

Originalkällan är densamma. Men med DVD så används en sämre och äldre codec som gör att en DVD vid samma bitrate som en Blu-Ray (som kör h264) ser mycket sämre ut. Dessutom så komprimeras DVD hårdare pga av att den ska rymmas på en ca 4.5 GB stor skiva medans en Blu-Ray har 50 GB. Med andra ord har Blu-Ray fördelen att inte bara vara mindre hårt komprimerad utan också ha mer utrymme att lagras på utan också att pga modernare codec se bra mycket bättre ut.

Jag skriver glasklart, men om du snöat in i något tankefel som att DVD med fyrdubbel bitrate skulle se sämre ut än vanlig DVD så förstår jag att du inte hänger med.
Som sagt sa jag att Codec spelar roll. Men Blu-Ray ligger på 25GB mot DVD på 4,7GB. 50GB och 8,5GB är siffrorna för dubbla lager. Blu-Ray klarar som mest 40Mbit/s medan DVD klarar 10Mbit/s. I normalfallet ligger Blu-Ray på 20-30Mbit/s och DVD på 5-8Mbits/s. 4 gånger så mycket data, men Blu-Ray har 6 gånger så hög upplösning, vilket innebär att den har 50% hårdare kompression för att ligga inom sina begränsningar i bitrate. Nu är ju h.264 ungefär dubbelt så bra som MPEG-2 så det är ju inget Blu-Ray lider av. Men faktum kvarstår, Blu-Ray är hårdare och bättre komprimerat.

Tar du och kör en film i DVD-upplösning med 40Mbit/s h.264 så lovar jag dig att du inte kan se förbättringar över 10Mbit MPEG-2. Och jag kan inte se hur du kan påstå att en DVD skulle se sämre ut vid 30Mbit/s, DVD klarar sig utmärkt vid 8Mbits och MPEG-2. Att sänka kompressionen skulle inte leda till sämre kvalitet.

Jag utmanar er som säger att det är bitraten som är boven, försök hitta ett fall där man skulle se märkbar förbättring över en DVD-skiva 480P 10Mbit MPEG-2 med en film i 480P 40Mbit H.264. Du kommer inte kunna se någon skillnad mellan dem, skillnaden över DVD-skivan kommer du först kunna se med den högre upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Nu har ju Blu-Rayen fördelen att ha väldigt låg kompression tack vare att filmen brukar väga in på 50 GB, inte särskilt konstigt att skillnaden är liten. Däremot kommer Blu-Rayen att se bättre ut om man inte har någon uppskalningsfunktion på antingens ens TV eller receiver. Pixlar är viktigt men bitrate är viktigare till en visst nivå. Dock så kan det självklart skilja enormt mellan olika codecs men här antar jag att allt material är encodad med samma codec.

Som sagt, 6 gånger så många pixlar men bara 4 gånger så hög bitrate är högre kompression, inte lägre.

Permalänk
Medlem

Aleshi, eftersom DVD är interlaced och inte ens kör 1:1 pixelratio kan du se förbättringar ganska enkelt. Men det ni för är bara en metadiskussion.

För 1:1 pixelratio och progressivt blir upplösningen 1024x576 istället för 720x576i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Aleshi, eftersom DVD är interlaced och inte ens kör 1:1 pixelratio kan du se förbättringar ganska enkelt. Men det ni för är bara en metadiskussion.

För 1:1 pixelratio och progressivt blir upplösningen 1024x576 istället för 720x576i.

DVD finns i både 480P och 576i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

DVD finns i både 480P och 576i.

Nej, 480i och 576i. Upp till spelaren eller TVn att köra deinterlace. Ingen av dem har 1:1 pixelratio/PAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, 480i och 576i. Upp till spelaren eller TVn att köra deinterlace. Ingen av dem har 1:1 pixelratio/PAR.

Okej, det är korrekt. Men det ändrar inte att 480P vid 40Mbit/s och H.264 inte skulle vara märkbart snyggare än 480P vid 8Mbit/s och MPEG.2.
Det är inte bitraten som gör 1080P snyggare än 480P, det är upplösningen, att bitraten är högre är ett naturligt resultat av att bilden är 6 gånger så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Oj, det här var då lite Sirius business c;

Haha, bäst på länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, 6 gånger så många pixlar men bara 4 gånger så hög bitrate är högre kompression, inte lägre.

Lol, du har ju inte förstått någonting vad kompression är. Upplösningen har ingenting med kompression att göra. Det enda som spelar roll när man räknar ut hur hårt komprimerad en film är är just filstorleken/längden = bitrate.

Det du pratar om är bitrate per pixel och har ingenting med hur hårt komprimerad är jämfört med originalmaterialet är hos filmbolagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jag skriver glasklart, men om du snöat in i något tankefel som att DVD med fyrdubbel bitrate skulle se sämre ut än vanlig DVD så förstår jag att du inte hänger med.
Som sagt sa jag att Codec spelar roll. Men Blu-Ray ligger på 25GB mot DVD på 4,7GB. 50GB och 8,5GB är siffrorna för dubbla lager. Blu-Ray klarar som mest 40Mbit/s medan DVD klarar 10Mbit/s. I normalfallet ligger Blu-Ray på 20-30Mbit/s och DVD på 5-8Mbits/s. 4 gånger så mycket data, men Blu-Ray har 6 gånger så hög upplösning, vilket innebär att den har 50% hårdare kompression för att ligga inom sina begränsningar i bitrate. Nu är ju h.264 ungefär dubbelt så bra som MPEG-2 så det är ju inget Blu-Ray lider av. Men faktum kvarstår, Blu-Ray är hårdare och bättre komprimerat.

Tar du och kör en film i DVD-upplösning med 40Mbit/s h.264 så lovar jag dig att du inte kan se förbättringar över 10Mbit MPEG-2. Och jag kan inte se hur du kan påstå att en DVD skulle se sämre ut vid 30Mbit/s, DVD klarar sig utmärkt vid 8Mbits och MPEG-2. Att sänka kompressionen skulle inte leda till sämre kvalitet.

Jag utmanar er som säger att det är bitraten som är boven, försök hitta ett fall där man skulle se märkbar förbättring över en DVD-skiva 480P 10Mbit MPEG-2 med en film i 480P 40Mbit H.264. Du kommer inte kunna se någon skillnad mellan dem, skillnaden över DVD-skivan kommer du först kunna se med den högre upplösningen.

Är man halvt blind så är man. Finns ingen anledning att argumentera med såna som du. Exakt samma diskussion hade man när 1080p på 4.5 tum skärmarer kom. Adjö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Lol, du har ju inte förstått någonting vad kompression är. Upplösningen har ingenting med kompression att göra. Det enda som spelar roll när man räknar ut hur hårt komprimerad en film är är just filstorleken/längden = bitrate.

Det du pratar om är bitrate per pixel och har ingenting med hur hårt komprimerad är jämfört med originalmaterialet är hos filmbolagen.

Hur hårt komprimerat något är ser man när man jämför med rådata. 1920x1080 i 24FPS tar 1200Mbit/s i rådata. 720x480 tar 200Mbit/s.
Ska du köra en 1080P film vid samma bitrate som du kör en 480P film så kommer den i 1080P behöva komprimeras hårdare då mängden rådata är 6 gånger så stor.

Kan du svära på att du skulle se skillnad på en 480P film i 8Mbit/s och en i 40Mbit/s? Jag tror inte det, 8 Mbit/s är mycket bra bildkvalitet vid 480P. Däremot skulle man se stor skillnad om man såg en 1080P film i 40Mbit/s istället för 480P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Är man halvt blind så är man. Finns ingen anledning att argumentera med såna som du. Exakt samma diskussion hade man när 1080p på 4.5 tum skärmarer kom. Adjö.

Dumpa en oneliner och sticker? Känns ju som att du hade kött på benen för den här diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, det är korrekt. Men det ändrar inte att 480P vid 40Mbit/s och H.264 inte skulle vara märkbart snyggare än 480P vid 8Mbit/s och MPEG.2.
Det är inte bitraten som gör 1080P snyggare än 480P, det är upplösningen, att bitraten är högre är ett naturligt resultat av att bilden är 6 gånger så stor.

4:4:4 1024x576 betydligt mindre komprimerat ser bra mycket bättre ut än en PAL DVD i 8 Mbit/s. Men det hela är bara trams ni kör. Sen är det fem gånger högre upplösning när vi pratar PAL. Både DVD och BD kör samma chroma subsampling, 4:2:0 och båda kan köra interlaced, 4:2:0 har vissa nackdelar progressivt också. Sett till upplösning är det ungefär komprimerat med samma nivå, men H.264 klarar mer detaljer på samma bitrate. Med annan teknik går det att få båda se bättre ut utan att höja upplösning eller bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

4:4:4 1024x576 betydligt mindre komprimerat ser bra mycket bättre ut än en PAL DVD i 8 Mbit/s. Men det hela är bara trams ni kör. Sen är det fem gånger högre upplösning när vi pratar PAL. Både DVD och BD kör samma chroma subsampling, 4:2:0 och båda kan köra interlaced, 4:2:0 har vissa nackdelar progressivt också. Sett till upplösning är det ungefär komprimerat med samma nivå, men H.264 klarar mer detaljer på samma bitrate. Med annan teknik går det att få båda se bättre ut utan att höja upplösning eller bitrate.

Så, håller du med påståendet om att det bara är bitrate som gör Blu-Ray snyggare än DVD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så, håller du med påståendet om att det bara är bitrate som gör Blu-Ray snyggare än DVD?

Nej, det är bara upplösningen (om du kör MPEG-2 på blu-ray:en) eftersom det är samma kompressionsgrad per pixel. Ni har en helt värdelös diskussion som sagt. Egentligen kodar (komprimerat) du inte digital video per pixel utan macro-block.

1024x576 25p 40 Mbit/s 4:2:0 H.264/AVC ser måttligt bättre ut än DVD däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är bara upplösningen (om du kör MPEG-2 på blu-ray:en) eftersom det är samma kompressionsgrad per pixel. Ni har en helt värdelös diskussion som sagt. Egentligen kodar (komprimerat) du inte digital video per pixel utan macro-block.

1024x576 25p 40 Mbit/s 4:2:0 H.264/AVC ser måttligt bättre ut än DVD däremot.

Jo jag vet att att man inte kodar per pixel, en ensam pixel går inte att komprimera alls. Jag uttryckte mig "per pixel" för att poängtera att bildens storlek var av relevans i mitt påstående. Men du förstår väl vad jag menar hoppas jag? Det jag vänder mig emot är påståendet att det är bitraten och inte upplösningen som gör att Blu-ray är bättre. Vilket är ett befängt påstående i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo jag vet att att man inte kodar per pixel, en ensam pixel går inte att komprimera alls. Jag uttryckte mig "per pixel" för att poängtera att bildens storlek var av relevans i mitt påstående. Men du förstår väl vad jag menar hoppas jag? Det jag vänder mig emot är påståendet att det är bitraten och inte upplösningen som gör att Blu-ray är bättre. Vilket är ett befängt påstående i mina ögon.

Hela er diskussion är befängd och var inte saklig, det är det enda jag yttrat mig om. Ni visste inte ens vad ni ville jämföra och vet knappt fortfarande.

Kör du 1280x720 på en blu-ray kan du köra videon mindre komprimerad, men jämför vi 720x480i med 1920x1080i blu-ray eller 720x576i med 1920x1080i MPEG-2 så hamnar vi på ganska exakt samma video-bitrate eller kompression per pixel, eller samma kompressionsfaktor. Med fler pixlar får du såklart då också fler detaljer.