Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vilken fläktkontroller ska man ha?

Kollade nyss på prisjakt på fläktkontrollers o det finns en jäkla massa! Har aldrigt haft en så vet inte om det är nåt särskilt man ska kolla efter.

Om jag inte har en fläktkontroller, går fläktar alltid på full kraft då (som i ett chassi utan fläktkontroller)?

Har visserligen några FAN ONLY sladdar från nätagget fast vet inte hur bra nätagget styr de.

Tänkte att den ska sitta i 5.25 platsen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Annars om du 3/4-pins fläktar brukar det finnas kontakter på moderkortet som de går att koppla in i. Då kan de styras moderkortet eller annat program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kollade nyss på prisjakt på fläktkontrollers o det finns en jäkla massa! Har aldrigt haft en så vet inte om det är nåt särskilt man ska kolla efter.

Om jag inte har en fläktkontroller, går fläktar alltid på full kraft då (som i ett chassi utan fläktkontroller)?

Har visserligen några FAN ONLY sladdar från nätagget fast vet inte hur bra nätagget styr de.

Tänkte att den ska sitta i 5.25 platsen.

Hur många fläktar handlar det om?
Denna kanske skulle vara något, fått bra betyg. http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-flaktkont...

Om det är en fläkt med 3 sladdar så kommer den alltid gå på 100% om du inte styr fläkten med antingen moderkortet eller med fläktkontroller. (Går även att strypa fläkten med motstånd).

Nätagget har förmodligen ingen styrning för fläktarna du kan koppla in där, utan kör ut 12 volt så dom går i maxvarv.

Skrivet av betan:

Annars om du 3/4-pins fläktar brukar det finnas kontakter på moderkortet som de går att koppla in i. Då kan de styras moderkortet eller annat program.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra lösning, förutsatt att TS moderkort har denna funktion. Inte alla moderkort som har det tyvärr

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Jag är mycket nöjd med min Zalman ZM-MFC1-Plus. Gillar rattarna och utseendet. Plats för sex fläktar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243473

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=612619
Valde p.g.a. att man kan stänga av fläktarna helt genom att vrida reglagen i botten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen hugget som stucket vad man har, funktionsmässigt är de i princip likvärdiga allihopa. Det blir en fråga om design, pris och antal utgångar.

Jag har Scythes 3.5"-variant i min retrodator, och är väldigt nöjd med den. Något jag särskilt gillar är att det är lite motstånd i potarna, så man inte helt lättvindigt råkar ändra inställningar genom att komma åt någon ratt av misstag. Rattarna är även blanka, vilket ytterligare försvårar den saken.

Kan inte tänka mig att någon av deras 5.25"-modeller på något sätt skulle vara sämre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är en bra lösning, förutsatt att TS moderkort har denna funktion. Inte alla moderkort som har det tyvärr

Därav ordet brukar.

Skrivet av Campaigner:

Kollade nyss på prisjakt på fläktkontrollers o det finns en jäkla massa! Har aldrigt haft en så vet inte om det är nåt särskilt man ska kolla efter.

Om jag inte har en fläktkontroller, går fläktar alltid på full kraft då (som i ett chassi utan fläktkontroller)?

Har visserligen några FAN ONLY sladdar från nätagget fast vet inte hur bra nätagget styr de.

Tänkte att den ska sitta i 5.25 platsen.

Om du tänker på moderkortet du har i sign så finns det:
1 x CPU fan header
2 x system fan headers
1 x power fan header

Vilket betyder att TS kan koppla in några fläktar. Med en Y-kabel går det bra att koppla in två fläktar i varje kontakt på moderkortet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av betan:

Om du tänker på moderkortet du har i sign så finns det:
1 x CPU fan header
2 x system fan headers
1 x power fan header

Vilket betyder att TS kan koppla in några fläktar. Med en Y-kabel går det bra att koppla in två fläktar i varje kontakt på moderkortet.

Kan inte komma ihåg om jag använder de. Får kolla imorrn när jag byter chassi.
Fast fläktar kopplade till moderkortet går väl på full hastighet precis som nätaggregatets?

Tack för alla svar gott folk! Ska koppla in allt som vanligt och se om det låter för mycket. Då först blir en fläktkontroller aktuell.

Jag vet att jag väntade för länge med att svara här. Blir så ibland ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Därav ordet brukar.

Om du tänker på moderkortet du har i sign så finns det:
1 x CPU fan header
2 x system fan headers
1 x power fan header

Vilket betyder att TS kan koppla in några fläktar. Med en Y-kabel går det bra att koppla in två fläktar i varje kontakt på moderkortet.

Ja visst, men bara för att man koppla in fläktar på moderkortet så betyder det ju inte att man kan styra dom via moderkortet.
Inte alla som har den funktionen inbyggt, men kan möjligtsvis gå med tredjeparts programvara om det inte går.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ja visst, men bara för att man koppla in fläktar på moderkortet så betyder det ju inte att man kan styra dom via moderkortet.
Inte alla som har den funktionen inbyggt, men kan möjligtsvis gå med tredjeparts programvara om det inte går.

Gigabytes hemsida stod det något om Smart fan eller liknande.

Jag tycker iaf det är värt att börja med det och se om det fungerar innan det är nödvändigt att köpa något.

TS: moderkorts tillverkarna brukar ha någon programvara för att styra fläktarna. Antingen "inbyggt i bios" eller i Windows för att kunna styra fläktarna.

Jag har alltid kört så och fläktarna har varierat i hastighet för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag tycker iaf det är värt att börja med det och se om det fungerar innan det är nödvändigt att köpa något.

Ja, helt klart

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Går ju att kolla upp, för att de ska gå och använda moderkortet till att styra hastigheterna måste fläktarna ha PWM styrning, i alla fall vad jag vet, har de inte det så kommer moderkortet inte att kunna reglera hastigheter eftersom fläktarna inte stöder det.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Går ju att kolla upp, för att de ska gå och använda moderkortet till att styra hastigheterna måste fläktarna ha PWM styrning, i alla fall vad jag vet, har de inte det så kommer moderkortet inte att kunna reglera hastigheter eftersom fläktarna inte stöder det.

Stämmer inte.
Fläktar med 3-pin kan styras från mdoerkortet.
T.ex. Så gör mitt nuvarndra moderkort från asus det. Både automatiskt och manuellt går det att ändra hastigheterna på fläktar som inte har pwm och är direkt inkopplade i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Stämmer inte.
Fläktar med 3-pin kan styras från mdoerkortet.
T.ex. Så gör mitt nuvarndra moderkort från asus det. Både automatiskt och manuellt går det att ändra hastigheterna på fläktar som inte har pwm och är direkt inkopplade i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl också på vilka fläktar det är och hur gamla de är? Har nog även med moderkortet att göra.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Beror väl också på vilka fläktar det är och hur gamla de är? Har nog även med moderkortet att göra.

Fläktarna måste inte vara PWM.
Alla fläktar med 3-pin går att reglera hastigheten på. T.ex. Med hjälp av ett motstånd mellan källan och fläkten. Hur mycket hastigheten går att variera beror på fläkten men alla går som sagt. Det är ingen ny teknologi att ändra spänningen över fläkten direkt.

Jag har inte stött på ett moderkort, jag har haft flera stycken ja, som inte kan reglera hastigheten. Men ska man tro folk i tråden existerar tydligen sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej alla. Detta med fläktar, det finns ju fläktar som känner av värmen och ställer om rotationshastigheten beroende på hur varmt det blir i chassit till exempel. Men var dessa fläktar nu finns att få tag i vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Hej alla. Detta med fläktar, det finns ju fläktar som känner av värmen och ställer om rotationshastigheten beroende på hur varmt det blir i chassit till exempel. Men var dessa fläktar nu finns att få tag i vet jag inte.

Tänker du på PWM-fläktar?
Inte hört talas om någon fläkt som känner av värmen i chassit, men PWM-fläktar regleras av temperatur, är dock moderkortet som styr detta.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av betan:

Jag har inte stött på ett moderkort, jag har haft flera stycken ja, som inte kan reglera hastigheten. Men ska man tro folk i tråden existerar tydligen sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

sitter brevid en dator som har ett gigabyte moderkort i sig, ett GA-870A, går inte att ställa om fläktarna i det, den kör på dem full fart hela tiden, så de finns fortfarande.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |