Permalänk
Medlem

R9-290 eller R9-280X

Tjenare

Hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort och nu när Mantle snart kommer ut så är AMDs grafikkort väldigt lockande.
Just nu har jag två AMD Radeon 6870 som jag hoppas kunna sälja för att minska på kostnaderna. Grafikkortet ska inte vara allt för dyrt och som enligt rubriken, R9-290 eller R9-280X? Är den extra tusenlappen värt det? Ni får gärna komma med andra förslag med

Permalänk

Kolla i testerna från de båda, 290 är dock betydligt bättre och om du har pengarna så är det ett bra köp.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

6870 x-fire är väl ungefär i samma nivå som 7970. så ett 29 280x blir ju knappt någon förbättring.
så ett r9 290 känns ju mer meningsfullt om du vill höja dig något markant.

edit: http://www.overclock.net/t/1318452/6870cf-vs-7970-benchies

6870 är ju dock inte gcn så om du vill utnyttja mantle så behövs ju en uppgradering. men det mer framtidssäkra alternativet är ju r9 290.

Permalänk

Kör på r9 290 jag kör på det och kör bf4 på ultra enda bana är siege of shanghai så jag får fps drop på ner til 50 fps och då får jag aktivera crossfire så slipper jag fps droppen, spelet bli mer och mer optimerat så snart kommer det inte finnas några fps droppar kvar:) köp en ordentlig kylare jag körde med original kylaren och den lät förjävligt. Kortet maxar dom spelen jag matat den med alla cod spelen 1080 ( Ghost)ca 90 fps,farcry 3 allt på högsta . Nu efter senaste amd drivrutinen så behöver jag inte ens ha crossfire aktiverat sparar energi och ljudnivå , förstår inte vrf dom ska släppa mantel allt flyter på som smör nu enda anledningen att köpa r9 290x är la om du ska kunna nyttja en 120hZ skärm =120 fps men annars ser jag inte vittsen med det

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samm3:

Tjenare

Hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort och nu när Mantle snart kommer ut så är AMDs grafikkort väldigt lockande.
Just nu har jag två AMD Radeon 6870 som jag hoppas kunna sälja för att minska på kostnaderna. Grafikkortet ska inte vara allt för dyrt och som enligt rubriken, R9-290 eller R9-280X? Är den extra tusenlappen värt det? Ni får gärna komma med andra förslag med

Extra tusenlapp? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Permalänk
Medlem

Köp INTE stock kylaren r9 290. Blir alldeles för varm och låter mycket.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jo, ett 280X kommer ju inte vara någon särskilt stor skjuts i prestanda för dig tyvärr. Jag var själv i samma sits som dig för nåt år sen, så i slutändan köpte jag två stycken 7970 istället (280x). 6870 CF var ju ett väldigt prisvärt köp på den tiden, kanske ett av de bättre någonsin - 7000 generationen har inget likvärdigt tyvärr. Vänta på nästa generation eller "Go big or go home".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cappe97:

Köp INTE stock kylaren r9 290. Blir alldeles för varm och låter mycket.

Varmt blir det ja, men särskilt högljutt tycker jag faktistk inte det var. Det överdrivs ganska friskt med att det låter som ett jetplan. Visst, kör man en egen fläktkurva i 70-80% fan speed låter det mycket. Men kommer man inte klocka och bara låter kortet sköta sig självt funkar det utmärkt. Mitt gamla 680 referens lät inte mycket mindre än detta gjorde innan jag bytte till vatten. Och då fick ändå den kylaren bra kritik för att vara tyst. Men det är väl en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Köp INTE stock kylaren r9 290. Blir alldeles för varm och låter mycket.

Den låter absolut mycket, men kortet är gjort för att köras i 95c, så den blir inte per definition "för varm". Om man tänkter på "för varm" som värme i burken så avger ju kortet samma termiska effekt oavsett vilken fläkt man har.

Permalänk
Medlem

Min bror har ett 290 med stockkylare, när han sitter och lirar BF4 så hör jag hans grafikkort in till mitt rum! och då är även min dator på!!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den låter absolut mycket, men kortet är gjort för att köras i 95c, så den blir inte per definition "för varm". Om man tänkter på "för varm" som värme i burken så avger ju kortet samma termiska effekt oavsett vilken fläkt man har.

Eftersom originalfläkten blåser ut värmen så resulterar den i mindre värme i själva burken än med en kylare som inte blåser ut värmen. Men bortsett från det så utvecklar korten precis lika mycket värme oavsett fläkt vid samma frekvenser, spänning och last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Köp INTE stock kylaren r9 290. Blir alldeles för varm och låter mycket.

Varm blir den, men ljudet är inte så farligt. Kör min på max 47% fläkthastighet och det räcker för att den inte skall throttla. Då är ljudet ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik910402:

enda anledningen att köpa r9 290x är la om du ska kunna nyttja en 120hZ skärm =120 fps men annars ser jag inte vittsen med det

Vilket jag har, men kommer troligen inte skaffa R9 290X ändå

Permalänk
Medlem

Köp två 280x, fina grejer

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Köp två 280x, fina grejer

Köp två 290 ändå finare grejor. He He..

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag hade själv satsat på ett 290, men med eftermarknads kylare, typ Sapphire R9 290 tri-x. Skillnaden mellan R9 290 och R9 290X är inte så stor egentligen. Man får väl några fps högre för en tusing extra. Just nu så tycker jag att man får mest för pengarna av R9 290.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, finns det något 290 som har mer än en Displayport utgång? Hittar inget, alla verkar vara HDMI Displayport Dual-DVI.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Varmt blir det ja, men särskilt högljutt tycker jag faktistk inte det var. Det överdrivs ganska friskt med att det låter som ett jetplan. Visst, kör man en egen fläktkurva i 70-80% fan speed låter det mycket. Men kommer man inte klocka och bara låter kortet sköta sig självt funkar det utmärkt. Mitt gamla 680 referens lät inte mycket mindre än detta gjorde innan jag bytte till vatten. Och då fick ändå den kylaren bra kritik för att vara tyst. Men det är väl en smaksak.

Jo det är faktiskt extremt högljutt, har själv ägt ett 290 och lämnade tillbaka det pga ljudnivån, förmodligen det löjligaste jag varit med om. När man sitter och spelar med headset på och har grafikkortet i en ljudisolerad dator och fortfarande hör det tydligt så är det inte bra imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samm3:

Tjenare

Hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort och nu när Mantle snart kommer ut så är AMDs grafikkort väldigt lockande.
Just nu har jag två AMD Radeon 6870 som jag hoppas kunna sälja för att minska på kostnaderna. Grafikkortet ska inte vara allt för dyrt och som enligt rubriken, R9-290 eller R9-280X? Är den extra tusenlappen värt det? Ni får gärna komma med andra förslag med

Jag väntar då tills mantle kommer ut med fullständiga resultat mm. 40% tar jag med många nävar salt, men då blir det nog ett R9 290 Gigabytes på netonnet är riktigt prisvärt, 3200kr sen vattenblock på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samm3:

Tjenare

Hade tänkt att uppgradera till ett nytt grafikkort och nu när Mantle snart kommer ut så är AMDs grafikkort väldigt lockande.
Just nu har jag två AMD Radeon 6870 som jag hoppas kunna sälja för att minska på kostnaderna. Grafikkortet ska inte vara allt för dyrt och som enligt rubriken, R9-290 eller R9-280X? Är den extra tusenlappen värt det? Ni får gärna komma med andra förslag med

har själv kört med just 2 st 6870 vist det rullade på riktigt bra tills bf 3 kom ut den dagen blev det uppdate ... O varför e för ram minnet ej räcket till alls

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar om att skaffa nya grafikkort så är det lika bra att kolla ifall någon är sugen på att ta över mina gamla grafikkort för en tusenlapp? Skriv meddelande vid intresse

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Jag väntar då tills mantle kommer ut med fullständiga resultat mm. 40% tar jag med många nävar salt, men då blir det nog ett R9 290 Gigabytes på netonnet är riktigt prisvärt, 3200kr sen vattenblock på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra idé för det har jag gjort x2.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Blir att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2416970
Vad tycker ni om valet?=) Vill helst inte ha några referenskylare som låter som turbiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samm3:

Blir att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2416970
Vad tycker ni om valet?=) Vill helst inte ha några referenskylare som låter som turbiner.

Det låter alldeles utmärkt.
Dom som äger Windforce, säger ju att den kylaren är en av de bättre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Vad bra att det inte finns en enda eftermarknadstillverkad R9 290 i lager...

Permalänk
Medlem

köpte 290x, men enbart för ja kör eyefinity och väntar å vattenkylningen. Annars hade jag kört referens. Har för många diskar och komponenter i min låda för att jag skulle vilja ha all den värmen innuti cassit och sedan få den ut på ett effektivt sätt.

har du bra kylning kör du på ett kort med eftermarknadskylning, annars referens om du har sådär kylning/många komponenter.

ska du överklocka skulle jag kolla på vatten. e inte så svårt som man tror. en 240 rad räcker gott till att kyla enbart gpun tex.

Permalänk

Ljudnivån är som sagt väldigt beroende på personlig tolerans och smak ^^ Kör själv 2 st 290s referens kort klockade 1080/1400 ca 80 grader i bf4 Då jag själv inte är så kräsen med ljudnivån och föredrar maximalt med prestanda istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Varm blir den, men ljudet är inte så farligt. Kör min på max 47% fläkthastighet och det räcker för att den inte skall throttla. Då är ljudet ingen fara

Mitt Sapphire R9 290 kan låta väldigt mycket beroende på vilket spel det är. I Skyrim med ENB så får kortet arbeta mycket och då ökar fläkten ganska mycket, i Dishonored som jag spelar nu så är det ganska lättdrivet och tystare fläkt. Jag bryr mig inte så mycket då jag har lurar på mig ^^. I idle så låter den som vilket kort som helst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Eller ett 280x och sen spara pengar och kör crossdire?!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta ett Gigabyte R9 290 OC 1040 MHz hos Komplett och säljaren skickar med ett BF4 på köpet då deras andra package deal med BF4 var slut. Inte nog med det så skickade hon även en ny musmatta då mitt fäste har börjat lossna
Hitills är jag riktigt nöjd med Komplett!