Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy M

Har spanat in detta chassi lite och undrar om det är någon som har någon info om det? Sitter på en CM EVO 212 och är lite fundersam över om jag verkligen får plats med den kylaren i chassit. Enligt Inet är maxhöjden för CPU-Kylare på Prodigy 160 mm. EVO:n är 159 mm.

Är även intresserad av Silverstone Temjin och undrar om det är värt att vänta på Prodigy M.

Tack och adjö.

Permalänk
Medlem

Borde få plats då det är en Phanteks PH-TC14PE på bilden. Dock är det mini-itx versionen av Bitfenix Prodigy du länkat.

Citat:
  • Height: 160mm

  • Width: 140mm

  • Length: 134mm

With fans:

  • Height: 171mm

  • Width: 140mm

  • Length: 159mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Borde få plats då det är en Phanteks PH-TC14PE på bilden. Dock är det mini-itx versionen av Bitfenix Prodigy du länkat.

http://www.phanteks.com/assets/pedimensions.jpg

Ojdå, det var inte meningen. Ok men då borde det vara lugnt, tack

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag inte orkar skapa en ny då kanske fler undrar samma sak.
Det här med kylning.... Har suttit och funderat ett par timmar och kan inte riktigt komma fram till en lösning. Nuvarande chassit är full tower Silverstone RV01 och mening med den är att trycka all luft upp.

Tänker investera i Prodigy M men hur tusan ska man få ut det bästa med luftflödet?
Kommer dessutom att köra SLI, ska man ha toppen som suger ut luft? Dessa DCUII kylare, drar inte dem in luft mot sig?
Och botten så går det inte att suga in luft då nätaggregat suger in luft i fronten och pushar den ner. Så man tvingar luften ner? O_o
Bakdelen där ska radiatorn sitta, ska den blåsa ut så får chassit inte in nån luft alls........

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Lånar tråden då jag inte orkar skapa en ny då kanske fler undrar samma sak.
Det här med kylning.... Har suttit och funderat ett par timmar och kan inte riktigt komma fram till en lösning. Nuvarande chassit är full tower Silverstone RV01 och mening med den är att trycka all luft upp.

Tänker investera i Prodigy M men hur tusan ska man få ut det bästa med luftflödet?
Kommer dessutom att köra SLI, ska man ha toppen som suger ut luft? Dessa DCUII kylare, drar inte dem in luft mot sig?
Och botten så går det inte att suga in luft då nätaggregat suger in luft i fronten och pushar den ner. Så man tvingar luften ner? O_o
Bakdelen där ska radiatorn sitta, ska den blåsa ut så får chassit inte in nån luft alls........

Dom flesta har insug i toppen och utblås i botten. Radiatorn baktill skjuter ut luft.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Dom flesta har insug i toppen och utblås i botten. Radiatorn baktill skjuter ut luft.

Hehe jo jag har byggt min egen för ett tag sedan. Toppen har jag insug botten har jag hårddiskar och radiatorn blåser ut luften.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Byggde ett system i ett Phenom M som delar insida med Prodigy för ett tag sedan, väldigt trevligt chassi, lite omständligt att bygga i om det ska in en hel del saker men allt passar riktigt bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Hade inga problem med att montera en NH u14s på 165mm i detta chassi, dock så gick det inte att använda metalplåten som man skruvar fast 3.5 tums enheter med en kylare på 165mm.

Permalänk
Bitfenix
Skrivet av Taft:

Lånar tråden då jag inte orkar skapa en ny då kanske fler undrar samma sak.
Det här med kylning.... Har suttit och funderat ett par timmar och kan inte riktigt komma fram till en lösning. Nuvarande chassit är full tower Silverstone RV01 och mening med den är att trycka all luft upp.

Tänker investera i Prodigy M men hur tusan ska man få ut det bästa med luftflödet?
Kommer dessutom att köra SLI, ska man ha toppen som suger ut luft? Dessa DCUII kylare, drar inte dem in luft mot sig?
Och botten så går det inte att suga in luft då nätaggregat suger in luft i fronten och pushar den ner. Så man tvingar luften ner? O_o
Bakdelen där ska radiatorn sitta, ska den blåsa ut så får chassit inte in nån luft alls........

Hejsan! Vi rekommenderar att du kör topfläktarna som insug och bottenfläktarna som utsug, på så sätt matar du in frisk luft direkt till grafikkorten. Hoppas du blir nöjd!

Har du fler frågor angående BitFenix-produkter så kan du gärna ställa dom i våran officiella tråd här på Sweclockers.

www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/1140252-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Lägger till en fråga här som jag inte riktigt fått klarhet i ännu... ÄR det ett fläktfilter i toppen av lådan?

För övrigt så har det nästan obefintlig betydelse för temperaturens skull om man tar in luften från toppen, botten eller baksidan. Däremot så får man avsevärt mindre damm i lådan när man inte använder botten som insug.

Har själv ett Antec P280 och det fick jag limma igen botten på för att slippa dammet.

Finns fläktfilter i toppen och det är ett riktigt bra filter som är väl integrerat i chassit. Har tagit de två fläktarna som följer med chassit och satt dem som insug i toppen, Noctua 140mm i baksidan som blåser ut, nätaggregatet är passivt 90% av tiden. GPU och CPU ligger på bara ett par grader över rumstemperatur i idle och 50grader under load, är riktigt imponerad luftflödet som chassit möjliggör.
Använder plåten som man sätter på undersidan av chassit för att blockera fläkthålen i botten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

får man plats med en h100 i botten på detta chassi?

Visa signatur

i5 3570 - asrock 4 exteme - corsair hx750 - asus 7970 DCII - lian li pc 1200 - ocz agility 3 240 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob901:

får man plats med en h100 i botten på detta chassi?

Nej men på toppen.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5