Permalänk
Medlem

Corsair Raptor K30 - Något att ha?

Är det värt att köpa detta tangent bord? http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/tangentbordstandard/c...

Permalänk
Medlem

Det såg väldigt "meh" ut imo. Mekaniskt ska de ju va'.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det såg väldigt "meh" ut imo. Mekaniskt ska de ju va'.

okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det såg väldigt "meh" ut imo. Mekaniskt ska de ju va'.

Om man sitter själv i ett rum med stängd dörr och minst 40 meter till närmsta person, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om man sitter själv i ett rum med stängd dörr och minst 40 meter till närmsta person, ja.

Att skriva något sådant visar bara hur lite koll du har på mekaniska tangentbord.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Att skriva något sådant visar bara hur lite koll du har på mekaniska tangentbord.

Eller så visar det att han har precis koll på vad han pratar om. För nog fan är alla cherry switchar högljuddare än scissor och rubberdome!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Eller så visar det att han har precis koll på vad han pratar om. För nog fan är alla cherry switchar högljuddare än scissor och rubberdome!

Öhh, vem sade något om cherry?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ja, det där är jättebra om du behöver ett tangentbord som max får kosta 400:- och har bakgrundsbelysning. Men det finns ju en miljon tangentbord, så om du är kräsen bör du prova det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Eller så visar det att han har precis koll på vad han pratar om. För nog fan är alla cherry switchar högljuddare än scissor och rubberdome!

Svarta och röda låter inte?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det såg väldigt "meh" ut imo. Mekaniskt ska de ju va'.

Oh varför "måste" det vara mekaniskt? Är ju upp till var o en vad som känns skönast^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Oh varför "måste" det vara mekaniskt? Är ju upp till var o en vad som känns skönast^^

Därav "imo".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Verkar vara helt ok som gamingtangentbord om inte mekaniskt är ett krav. http://www.hardwareheaven.com/reviews/1879/pg4/corsair-raptor... för recension.

Deras slutsats är att det känns ok, är klart värt pengarna, har makrofunktioner, möjlighet att trycka ner flertalet tangenter samtidigt utan problem och verkar lättstädat. Jag skulle inte köpa det då jag stör mig fruktansvärt på enter-knappen, den ska vara hel och inte liten annars trycker jag fel hela tiden

Så för en liten peng får du bakgrundsbelysning, makrofunktion och enligt recensionen bra respons. Sannolikt inte ett dåligt köp.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Att skriva något sådant visar bara hur lite koll du har på mekaniska tangentbord.

Eller så visar det på att jag skriver över 100 WPM och mina kollegor har slagit sönder mitt mekaniska tangentbord med en hammare och lämnat delarna i en hög med texten "HÅLL KÄFTEN MED DITT JÄVLA TANGENTBORD"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Eller så visar det på att jag skriver över 100 WPM och mina kollegor har slagit sönder mitt mekaniska tangentbord med en hammare och lämnat delarna i en hög med texten "HÅLL KÄFTEN MED DITT JÄVLA TANGENTBORD"

Okej, så du gillar att störa folk med dina ibm bucklingspring, fint. Det finns andra brytare också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Svarta och röda låter inte?

Jo, det låter när du bottnar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Okej, så du gillar att störa folk med dina ibm bucklingspring, fint. Det finns andra brytare också.

Ok vilka brytare har lägre ljudnivå än ex scissor ?
För alla jag kan tänka på låter betydligt mer, hur man än dämpar dom.

Du får det att låta som mekaniska är jättetysta

Vet många som föredrar rubber och scissor över mekaniska om man bortser ifrån ljudet dessutom.
Till stor anledning av profilerna på mekaniska, jag det finns något enstaka lågprofils mekaniskt, men knappast normalt för den gemene användaren.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på om det är värt och inte när just tangentbord och och möss är väldigt personligt, dom flesta snackar om cherry brytare men själv föredrar jag tysta lågprofil knappar.

Du får försöka hitta ett i en butik nära dig och helt enkelt känna dig fram!

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ok vilka brytare har lägre ljudnivå än ex scissor ?
För alla jag kan tänka på låter betydligt mer, hur man än dämpar dom.

Du får det att låta som mekaniska är jättetysta

Vet många som föredrar rubber och scissor över mekaniska om man bortser ifrån ljudet dessutom.
Till stor anledning av profilerna på mekaniska, jag det finns något enstaka lågprofils mekaniskt, men knappast normalt för den gemene användaren.

Om man gillar att skriva på scissor finns det inget vettigt mekaniskt alternativ, men dämpade topre låter mindre än många rubber dome och membran-tangentbord. MX reds med o-ringar låter inte heller särskilt mycket, verkligen inte störande, men det går ju inte att förneka att det finns brytare som låter som fan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Verkar vara helt ok som gamingtangentbord om inte mekaniskt är ett krav. http://www.hardwareheaven.com/reviews/1879/pg4/corsair-raptor... för recension.

Deras slutsats är att det känns ok, är klart värt pengarna, har makrofunktioner, möjlighet att trycka ner flertalet tangenter samtidigt utan problem och verkar lättstädat. Jag skulle inte köpa det då jag stör mig fruktansvärt på enter-knappen, den ska vara hel och inte liten annars trycker jag fel hela tiden

Vad menar du med liten entertangent? Det är väl en hyfsat normal enterknapp på nordiska varianter av K30? (se tex tredje bilden på prisjakt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Eller så visar det på att jag skriver över 100 WPM och mina kollegor har slagit sönder mitt mekaniska tangentbord med en hammare och lämnat delarna i en hög med texten "HÅLL KÄFTEN MED DITT JÄVLA TANGENTBORD"

Frågade jag?

Permalänk
Medlem

Vilket mekansikt tangentbord för 700 rekomenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jo, det låter när du bottnar.

Ja, men brytaren i sig låter inte. Många "proffsiga" användare bottnar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Vilket mekansikt tangentbord för 700 rekomenderar ni?

CM Storm QuickFire Rapid alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Vilket mekansikt tangentbord för 700 rekomenderar ni?

CMS QFR som snubben ovanför nämnde! Använder samma OEM (Costar) som de betydligt dyrare filco-tangentborden. QFR är i princip ett filco majestouch 2.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad menar du med liten entertangent? Det är väl en hyfsat normal enterknapp på nordiska varianter av K30? (se tex tredje bilden på prisjakt)

Ja du, jag tittade bara på bilderna på netonnet där de har den mindre entertangenten, den stora gillar jag.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

CMS QFR som snubben ovanför nämnde! Använder samma OEM (Costar) som de betydligt dyrare filco-tangentborden. QFR är i princip ett filco majestouch 2.

Ja man får nog passa på innan dom typ försvinner, man kunde få tag på ett QFR för 100 lappen mindre för flera månader sedan, så höjts och sämre tillgång än vad det var innan.

Vet inte ens om dom tillverkas längre?

Blev väl för dyrt för CM att tillverka med costar oem så slutade väl ;/
Trigger är Costar också och dom börjar med försvinna.

Skrivet av Videoapan:

Ja du, jag tittade bara på bilderna på netonnet där de har den mindre entertangenten, den stora gillar jag.

Alla använder produktbilder och alla dom är ifrån US layout, alltid varit så så inget konstigt.
Det är den stora som på typ alla andra keyboard med nordic layout som visar US layout på bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Öhh, vem sade något om cherry?

Vad finns det för alternativ? Varenda mekanisk tangentbord jag sett har ju Cherry idag... och alla andra jag känt på har låtit. Mekanisk eller inte spelar ju ingen roll i praktiken heller. Fast du har ju rätt, den ser rätt "meh" ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad finns det för alternativ? Varenda mekanisk tangentbord jag sett har ju Cherry idag... och alla andra jag känt på har låtit. Mekanisk eller inte spelar ju ingen roll i praktiken heller. Fast du har ju rätt, den ser rätt "meh" ut.

Han syftade på Topre, vilket även låter även med dämpning.

Det sagt så låter många rubberdome också, ex Sidewinder X4 som är populärt låter en hel del.
Medans ex ett Logitech G15 låter betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Han syftade på Topre, vilket även låter även med dämpning.

Det sagt så låter många rubberdome också, ex Sidewinder X4 som är populärt låter en hel del.
Medans ex ett Logitech G15 låter betydligt mindre.

Topre är ju inte mekanisk, så han menade nog scissor...? Såg resten av inläggen senare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Topre är ju inte mekanisk, så han menade nog scissor...? Såg resten av inläggen senare.

Nej han menade inte scissor utan topre som han även skrev