Är min huvudsäkring till lägenheten trasig?

Permalänk
Medlem

Är min huvudsäkring till lägenheten trasig?

Det är så att min ugn bara slutade fungera en dag medans den var igång. Uttaget ger ingen ström då jag provade med en vanlig fönsterlampa. Ugn och häll är separerade så ugnen går bara på en fas, hällen på två och den fungerar som den ska. Säkringen (flippsäkring) har inte löst och jag har provat att bryta den och sätta på den igen utan resultat, även huvudbrytaren i lägenheten. Det är tre separata 16a säkringar så varje fas går till var och en av dessa. Jag funderar på om en huvudsäkring har gått men då borde väl massa annat vara påverkat i lägenheten? Enbart det uttaget som inte funkar. Att en fas enbart går till ett uttag är väl ganska osannolikt va?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är huvudsäkringar trasiga tycker man ju att annat inte heller ska fungera...

Återstår att få reda på, intressant.

Permalänk
Medlem

Förmodligen en fas som gått hädan. Då kan strömmen gå alla konstiga vägar och ge dom mest skumma symtom.
Råkade ut för liknande i somras då en fas säkring gått i källaren och fick symtom som att då jag vred om ugnens tempratt så slocknade taklyset i hallen på över våningen.

Permalänk
Medlem

Var nere i källaren nu och tittade på mätarskåpen. Under varje mätskåp satt tre säkringar vilket jag antar är huvudsäkringar. B7 såg hel ut och b7 ska vara min lägenhet för det står b7 på "schemat" i mitt elskåp i lägenheten. Den mätaren hade även mest timmar så det är säkert min . Däremot såg jag att b6 hade en trasig säkring (det låg en liten metallring innanför glaset). Kan ju vara så att b7 inte längre är min lägenhet och det inte har uppdaterats i mitt elskåp. För det är väl inte möjligt att grannens trasiga huvudsäkring påverkar min lägenhet?

Huvudsäkringen är tydligen hel. Fastighetsskötaren var och tittade på dessa idag efter att jag ringde nu på morgonen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ibland kan en huvudsäkring se ut att vara hel men den har löst ut ändå. Byt ut den till en ny trots att den ser hel ut och testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Ibland kan en huvudsäkring se ut att vara hel men den har löst ut ändå. Byt ut den till en ny trots att den ser hel ut och testa igen.

Fastighetsskötaren mätte säkringarna.

Felet låg inne i dosan, nollan hade släppt lite. Testade att rycka lite i kablar och sen funkade det. Troligen nollan från uttaget upp till sockerbiten som satt löst. Bröt alla tre faserna och ska trycka fast det i helgen igen. Misstänker nollan för det var ända kabeln som man såg en liten del av koppar sticka ut, så antagligen har den lyckats glida ur lite.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att han fixade det ordentligt? Är nollan lös så kan det bli väldigt jobbiga fel för dog.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Jag hoppas att han fixade det ordentligt? Är nollan lös så kan det bli väldigt jobbiga fel för dog.

Fastighetsskötaren mätte bara huvudsäkringen. Jag själv öppnade vägguttaget. Ska skruva ihop det i morgon, släppa på skruven och sätta fast nollan ordentligt igen. trångt men ska allt gå.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!