Permalänk
Medlem

hårddisk bur

Hej jag vill ha lite hjälp kan man stänga in en hårddisk i en liten lådan med fram och baksidan öppen utan att hårddisken kan gå sönder utav överhettning.

Chassit jag ska modda är ett cm scout den första utav dom två som finns i marknaden kan någon ge mig lite förslag om hur man kan modda om det för att få så bra luft flöde i chassit det kommer senare upp en bild hur jag menar

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt på vilken disk det handlar om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

det är hårddisken som jag har spelen programmen Windows på

Permalänk
Hedersmedlem

Märke/modell. Stor skillnad i värmeutveckling.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

samsung HD103SJ 1TB

Permalänk
Medlem

hur menar du med att stänga in? du säger att fram och baksida kommer vara öppen, menar du alltså att du kommer sätta hårddisken i typ ett fyrkantigt rör?
kommer det vara helt stillastående luft eller har du nån fläkt i närheten?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

det kommer va i ett fyrkantigt rör som kommer 2mm stål kommer en ritning när jag har tänkt klart jag har inte bestämt mig om jag ska göra så det är luft hål på sidorna eller om ska va stillastående luft tex så här lådan kommer ca en liten bit större en vars hårddisken är sen små hål som man kan kan skruva fast hdd eller är detta bättre att man tar och gör spår i lådan tex 30mm runda för att släppa in kalluft sen små hål för att kunna skruva fast det ska bara till en endå hdd

Permalänk

En HDD kräver inte mycket kylning men står luften stilla kan du behöva någon typ av passiv kylning.
Ju större yta som HDD har mot röret ju bättre kyler det så länge röret har kylning.
2mm rör för en HDD är väl lite överdrivet?

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

det kmr va liten box som jag svetsar med tig

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt vad det e du vill uppnå men kan du inte köra med en sån här istället http://www.inet.se/produkt/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler

Permalänk
Medlem

det kommer en bild på fredag för måste svetsa klart en

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/KQc0XH3 http://imgur.com/Seoqip7 så här ser buren ut ska blästras och lackas och sen stoppas in det gör jag i sommar när jag tar isär den för förstora vissa hål för kabel dragningen fick inte till länkarna så jag kunde ladda upp dom här så ni får trycka på länkarna

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva se till att det kan flöda luft genom lådan, den behöver nog inte en dedikerad fläkt, men något som rör runt luften framför den är verkligen att rekommendera. Det beror lite på hur mycket utrymme du lämnat mellan låda och utsidan av HDDn hur mycket tryck som krävs, och det var svårt att säga av bilderna. Kom ihåg att akta så du inte kortsluter kretskortet på HDDn bara!

En liten annan grej bara, vill inte låta som en grammarnazi men snälla, försök använda dig av punkter. Det är väldigt svårt att förstå exakt vad du skriver annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tack ska försöka förbättra med punkterna kommer bygga en plast upphängning till hårddisken och borra lite små hål .

Permalänk
Medlem

Menar du borra hål i ovansidan och undersidan? Har du lite utrymme mellan sidorna på HDDn och lådan så det inte blir tätt borde det bli bra.

Permalänk
Medlem

på sidorna tänkte ta och fräsa ut vars hårddisken ska ligga i plast eller bara göra botten vars kortet ska ligga hårddisken är ca 11cm hållaren jag har gjort är 12,5 cm.