Fractal Design Define R4 - Ljudmässigt.

Permalänk

Fractal Design Define R4 - Ljudmässigt.

Halloj!

Funderar på att spänndera lite pengar på ett nytt chassi och känner att "Fractal Design Define R4" verkar vara något för mig,
dela för att mina kompisar har det, och dom som inte har det kommer att skaffa det, anledningen till att jag vill ha det är för
att det verkar vara otroligt tyst.

Jag har en fråga om detta dock, viket lyder:

Kan jag köpa fläktar och sätta in på alla ställen i som finns i datorn, kommer den fortfarande vara tyst? BEHÖVER jag ha fläktar
vid alla ställen i datorn eller räcker det med att ha dom som kommer med och eventuellt sätta in någon extra någotstans? Jag
spelar INTE mycket dator, men det händer att jag spelar BF3 och då brukar fläktarna gå loss ganska rejält.

Så kort sagt, låter det mycket om chassit om jag stoppar in fläktar på alla ställen (behövs det?) eller kommer den ändå vara
tystare än min nuvarande (cooler master HAF 920) ?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av gruzzniotre:

Halloj!

Funderar på att spänndera lite pengar på ett nytt chassi och känner att "Fractal Design Define R4" verkar vara något för mig,
dela för att mina kompisar har det, och dom som inte har det kommer att skaffa det, anledningen till att jag vill ha det är för
att det verkar vara otroligt tyst.

Jag har en fråga om detta dock, viket lyder:

Kan jag köpa fläktar och sätta in på alla ställen i som finns i datorn, kommer den fortfarande vara tyst? BEHÖVER jag ha fläktar
vid alla ställen i datorn eller räcker det med att ha dom som kommer med och eventuellt sätta in någon extra någotstans? Jag
spelar INTE mycket dator, men det händer att jag spelar BF3 och då brukar fläktarna gå loss ganska rejält.

Så kort sagt, låter det mycket om chassit om jag stoppar in fläktar på alla ställen (behövs det?) eller kommer den ändå vara
tystare än min nuvarande (cooler master HAF 920) ?

Tack för all hjälp!

Beror väl på VAD du hade tänkt stoppa in för fläktar i det Och OM du behöver det beror ju på vad du har för komponenter i det och hur varma dom blir och vilken typ av kylning du kör med idag

Permalänk
Medlem

Sitter på ett själv och det är tyst enligt mig, men min erfarenhet av datorer är att det är långt mycket viktigare för tystnaden vilken cpu och gpu kylare du har samt nätaggregat. Chassit gör inte så stor skillnad om du har högljudda delar i det....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Hej, har ett Define XL R2, med 6st fläktar installerade. Visst låter det lite mer när man plockar bort täckplattorna i taket och sätter in fläktar, men inte nämnvärt mycket mer i mitt fall eftersom jag har relativt tysta fläktar. Värt att tänka på är att chassit fokuserar på att hålla nere ljudnivån genom att stänga igen i taket och i sidan och plockar du bort täckplattorna så blir inte skillnaden så stor jämfört med ett "vanligt"chassi. Har inte upplevt att mattorna i sidorna hjälper så mycket med ljudnivån, mer än att de möjligtvis tar bort lite vibrationer i chassit.

Permalänk

Mina komponenter:

+ INTEL CORE i5 2500k (med Intels egen fläkt.. hittar ingen ny fläkt att köpa)
+ Geforce GTX 660 ti GRAFIKKORT från MSI
+ 2 SSD-hårddiskar som inte låtar något samt en HDD som också är tyst.
+ Corsair RAM-MINNEN som jag inte kommer ihåg vilka dom är (tyvärr).

Permalänk
Avstängd

hittar ingen ny fläkt att köpa? fan finns ju hur många som helst!

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

hittar ingen ny fläkt att köpa? fan finns ju hur många som helst!

Jag har tittat på många fläktar men har inte sätt att någon passar till just 2500k .. Du kan mer än gärna titta om du hittar ett som passar och
länka det (i prisklass 2-500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

Jag har tittat på många fläktar men har inte sätt att någon passar till just 2500k .. Du kan mer än gärna titta om du hittar ett som passar och
länka det (i prisklass 2-500kr)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Billig o bra, ta en från Noctua om du vill köra en dyrare.

Permalänk
Skrivet av gruzzniotre:

Jag har tittat på många fläktar men har inte sätt att någon passar till just 2500k .. Du kan mer än gärna titta om du hittar ett som passar och
länka det (i prisklass 2-500kr)

Finns rätt många, du ska leta efter socket 1155, inte 2500k.

Här har du en länk till vilka kylare Inet har som ska passa.
http://www.inet.se/filter?CategoryId=140&properties.Index=0&p...

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

Jag har tittat på många fläktar men har inte sätt att någon passar till just 2500k .. Du kan mer än gärna titta om du hittar ett som passar och
länka det (i prisklass 2-500kr)

Kylfläns menar du? I princip alla passar din socket (1155 ska det stå)
Alpenföhn himalaya, hyper 212 evo (lite högljudd), Noctua NH-U9B SE2 är alla rätt bra val under 500lappen. Macho är även bra fortfarande. Silverstone Argon AR01 i sommardatorn verkar också vara bra. Och shadow rock.

Permalänk

Så bra var jag på att hitta kylare. Tack för det!

Men vill fortfarande veta mer om ljudet i chassit.. Kommer köpa detta nu i alla fall:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6420321/2014-01-24

Permalänk
Medlem

Chassit har lite ljuddämpning men som många säger är det viktigare att sätta in tysta komponenter och ha det lite luftigt än att ha ett ljuddämpat och varmt chassi om du är orolig. Tex så har jag bara passiva komponenter i mitt chassi med ett antal chassifläktar. Då spelar det ju ingen roll vad för chassi du har då det är fortfarande ljudlöst.
Hyper 212 evo är som sagt inte den tystaste kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag Får nog ta o prata om chassit

-Skön o bygga i, trots liten på utsidan är den mer än lagom på insidan. Du ser mina komponenter och allt detta får plats utan problem . Hade förr 2 680s i sli som funka kanon.

-Fläkt "hål" som du inte använder kan du stänga med luckor som dämpar ljud ännu mer.

-Stilren, inte mkt bling bling. Och lampor förutom startknappen som är riktigt skön o trycka på men jag hade nog avstått från lampan även där.. kan gör de själv men pallar inte

- Dammfilter

- potential för flera fläktar.. 2 fram 2 top 1 på botten , 1 bak.

Minus är nog att vattenkylning kan bli trångt.

Angående ljud... Chassit är tyst men sätter du i kassa fläktar är de som att klä på klack på en mus.. kör du med beQuiet eller noctua eller andra tysta och bra modeller blir den nog tyst..

Min var riktigt tyst när jag körde sli och nu när jag kör singel med msis kylare är den knäpptyst har ägt 5 R4 och rekommenderar den varje gång

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Jag Får nog ta o prata om chassit

-Skön o bygga i, trots liten på utsidan är den mer än lagom på insidan. Du ser mina komponenter och allt detta får plats utan problem . Hade förr 2 680s i sli som funka kanon.

-Fläkt "hål" som du inte använder kan du stänga med luckor som dämpar ljud ännu mer.

-Stilren, inte mkt bling bling. Och lampor förutom startknappen som är riktigt skön o trycka på men jag hade nog avstått från lampan även där.. kan gör de själv men pallar inte

- Dammfilter

- potential för flera fläktar.. 2 fram 2 top 1 på botten , 1 bak.

Minus är nog att vattenkylning kan bli trångt.

Angående ljud... Chassit är tyst men sätter du i kassa fläktar är de som att klä på klack på en mus.. kör du med beQuiet eller noctua eller andra tysta och bra modeller blir den nog tyst..

Min var riktigt tyst när jag körde sli och nu när jag kör singel med msis kylare är den knäpptyst har ägt 5 R4 och rekommenderar den varje gång

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 tror du den är tyst?

Permalänk

Innehar både en Define R4 och en Define XL R2 och upplever den sistnämda som tystare trots likvärdiga komponenter.
Dessutom är XL R2 trevligare att bygga i och lättare att kyla pga bättre luftflöde.
Om du kan tänka dig en aningen större burk till marginellt högre precis rekommenderar jag den.
Annars är R4 bra också, går 2-3 grader varmare ungefär.

Angående fläktarna så ökar ljudnivån direkt om du tar bort täckplattorna i taket, och till en viss del täckplattan i sidan.
Den i sidplåten gör inte lika stor skillnad på ljudnivån som de i taket, enligt mig.
Själv kör jag med följande fläktar som blåser in: 2 i fronten, 1 i botten brevid nätagget, 1 i sidplåten.
Samt 1 utblås på baksidan. Täckplattorna i taket behåller jag på.

Som referens så idlar jag i ca 32° i XL R2 med:
i2600k med Thermalright SilverArrow SB-E (3 fläktar som skickar luften mot utblåset på baksidan, blir typ som en vindtunnel)
Sapphire R9 290
1 Mekanisk disk
3 SSD

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra som säger att trots "ljuddämpning" så kommer högljudda fläktar låta ändå. Håller själv på att försöka fixa en tyst dator och felsöker alla ljudkällor dvs:
¤ CPU fläkt(ar) - Ju större CPU kylare desto tystare kan fläkten/fläktarna som sitter på snurra
¤ GPU - Går ju att byta kylaren mot vattenkylning (även slutet) men det är överkurs
¤ PSU - Japp, de låter mer eller mindre beroende på vilken du har.
¤ Chassifläktar - Här kan du göra oerhört mycket

Jag har testat allt från att fylla alla fläktplatser i chassit till att bara köra tre st. Jag kör dessutom en fläktkontroller men det skall egentligen inte behövas eftersom R4an redan har inbyggd fläktkontroller för 3st fläktar och moderkort brukar ha 3-4 anslutningar för fläktar. Jag har både överklockat CPU och GPU vilket ställer lite mer krav på kylning. Tycker CPUn klarar sig rätt bra själv men GPUn är en annan femma. Tidigare hade jag bara två fram, en under, en bak och en på toppen av chassit (den slotten närmast framsidan av chassit). Jag flyttade den på toppen längre bak och lade till en fläkt på sidan som blåser in kall luft på GPUn vilket sänkte temps i load med 8 grader.

Dock har jag fått det rekommenderat för mig att ta bort hårddiskburen (övre delen går att skruva loss) bara köra två fläktar fram som blåser in luft, den på botten av chassit som blåser in luft samt den där bak som blåser ut luften. Sen föreslog någon att man använder sidofläkten till att blåsa ut luft men jag är lite skeptisk till detta.

Vilka fläktar skall man då använda? Folk säger lite olika där men större delen verkar rekommendera 140mm fläktar eftersom de kan spinna långsammare men ändå flytta mycket luft. Fractal Design har ju sin Silent R2 serie eller så finns Scythe 140mm Slip Stream som skall vara bra.

Din CPU fläkt kommer själv hjälpa till med att flytta luften ut från chassit så det är bra. Det ingår ju tre fläktar från början, två fram och en bak. Koppla dessa tilll fläktkontrollern och börja så. Ställ in dem på 7v (mitten) och se om det räcker.

R4 är inget dåligt chassis men tycker det är lite litet och hade nog valt XL versionen om jag kunnat välja idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

Den ska nog funka. Och ska va tyst men jag jade dock gått på u14s från noctua den swec redovisa för inte så länge sen som är singel torn med 1 fläkt och presterar lite under d14 annars är de där valet bra vet däremot inte hur prisskillnaden är sitter i tåget o skriver inte så roligt o söka runt då Tänk för övrigt på om dina minnen är low profile för höga minnen med stora cpu torn kan bli lite problem kan heller inte måttet i huvudet om 14s får plats i r4 när de gäller höjd. Så kolla de också står i speccs på chassit vad kylaren Max får vara

Permalänk

Känns som att jag kommer att fokusera på en sak i taget nu faktiskt, har inte så stor budget just för tillfället så får helt enkelt köpa Chassit nu och sen får jag köpa nya fläktar och sådant vid senare tillfälle, så får det väl låta lite om datorn tills vidare då, men det kommer nog vara tystare om det chassit ändå än vad mitt nuvarande är som har fläktar som låtar som fan över allt på datorn typ..

Tack för all hjälp, fortsätt gärna skriva i posten om tips på olika kylare osv.

Permalänk
Medlem

Har själv köpt Noctua NH-U14S till mitt R4 Chassi. Super nöjd!
Det som låter mest på min burk är grafikkorten annars är den tyst o fin.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk

HEHEHE .. Det var detta Chassi jag menat HELA tiden.. -.-

Fractal Design Define XL R2 Svart

http://www.inet.se/produkt/6909823/fractal-design-define-xl-r...

Är det bra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

HEHEHE .. Det var detta Chassi jag menat HELA tiden.. -.-

Fractal Design Define XL R2 Svart

http://www.inet.se/produkt/6909823/fractal-design-define-xl-r...

Är det bra?

Det är det sannerligen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är det sannerligen

Då har man lagt in en beställning på det, ska bli spännande!

Kan i vilket fall som helst LOVA att det kommer vara minst 90% tystare än vad mitt nuvarande dator-chassi är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

Då har man lagt in en beställning på det, ska bli spännande!

Kan i vilket fall som helst LOVA att det kommer vara minst 90% tystare än vad mitt nuvarande dator-chassi är.

Du blir nog nöjd FD gör bra grejor, lycka till!