Backupföretag redovisar hårddiskars felfrekvens med märke och modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Men det räcker ju med att företag idag, använder någon billigare metall, så kan det bli fel i diverse produkt. (Menar att det är lätt att gör små fel, som resulterar i failur för en disk) Så jag personligen tycker du har fel.

Med tanke på att allt som produceras idag gör med en specifik livslängd, kan man lätt räkna ut att dem inte skulle göra nått som håller längre. Dvs att det är mycket lättare att tillverka något som håller mindre än vad som var tänkt, än att gör något som håller för länge...

Du citerar mitt inlägg där jag i 4 punkter redovisar ett antal fakta. Därtill en slutsats utifrån dessa fakta.

Du hävdar: "företag idag, använder någon billigare metall" - därefter säger du jag har fel. Jag har i mitt inlägg överhuvudtaget inte sagt nåt om "någon billig metall", så hur drar du från detta slutsatsen att jag har fel.

Vilken uppgift i mitt inlägg menar du är felaktig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCWin:

Sen när tycker du att ett antal på 25 000 hårddisk är en handfull.
Trycker själv att 25 000 är bra urvalsmängd för att kunna dra ganska så exakta slutsatser. Inte minst med tanken på att alla hårddiskar har haft samma förutsättning i realtid jämte de beräknade laborationstester som tillverkarna använder sig utav.
Om jag ska skulle köpa en ny HD så skuller jag lita mer på denna undersökning än vad tillverkarna skriver.

I listan med faktauppgifter från mitt inlägg du citerar framgår i punkt 3, LÄS, att jag avser en hemanvändares egna erfarenheter från en handfull diskar - inte studiens.

Sen tycks du inte läst/begripit poängen i mitt inlägg. Läs om! Citera rätt!

Permalänk
Medlem

Även om vi nu får veta vilka hårdiskar som historiskt fungerat bäst så blir det ändå svårt att veta vad man ska köpa idag. Visst en del modeller säljs fortfarande men tillverkningstekniken kan ändra sig med tiden även inom samma modell. Hitachi blev väl uppköpta av Western Digital och det känns som det bara är restlager av utgående modeller man kan hitta. Hitachis 3,5 tums konsumentdiskar har tagits över av Toshiba (av antikonkurrenskrav) men tillverkas kanske inte längre på samma ställe? Hårddiskfabriker i Thailand översvämmades så nya diskar byggs inte i samma fabriker (eller i ombyggda fabriker). Någon enstaka ny modell kan också bli katastrofal, men hur vet man det i förväg? Man får väl försöka köpa halvgamla modeller som man vet något om.

En grej jag själv funderar på hur kan WD Green vara så dåliga och WD Red så bra när det i grunden är exakt samma hårddisk? Är det inte bara firmware som skiljer sig mellan dessa? Men den skillnaden kan förstås påverka en del. Finns väl möjlighet att själv ändra inställningar som TLER och den där tidsfördröjningen innan energisparläget startar? Men antar Backblaze redan testat detta när de sågar WD Green.

Synd att de inte använt fler Toshiba-diskar. Jag är nyfiken på om de fortfarande är lika bra som Hitachi eller om de har försämrats efter övertagandet. Men det kanske finns en anledning till att de inte har så många Toshiba-diskar?

Undrar hur Seagate NAS står sig mot WD Red? Men antar att dessa inte är bättre än Seagatediskar i snitt. Kanske är de ändå något mer anpassade att köra i raid än de billigaste konsumentdiskarna. Garantin är lite bättre än de billigaste Seagate i alla fall.

Man kanske ska sprida risken istället? Typ köpa 2 Toshiba/Hitachi, 2 WD och 2 Seagate och sätta dem i en RAIDZ2 (eller RAID6) så att två kan gå sönder samtidigt utan att arrayen går ner. Ofta blir det ju att man köper ett gäng av exakt samma modell även om man innerst inne vet att det är dumt att lägga alla äggen i samma korg. Prestandamässigt ska man ju inte blanda olika modeller men säkerhetsmässigt är det nog vettigt. Om nu WD ofta rasar tidigt så kompenseras det av Seagate som verkar vara bra i början och tvärtom när Seagate börjar rasa efter ett par år så kanske de kvarvarande WD fortfarande funkar. Har man dessutom ett par Hitachi (om man lyckas få tag på det) som "alltid funkar" så får man en vettig mix. Man vill ju slippa få en överraskning där alla rasar samtidigt oavsett när det sker i tiden. Då är det bara bra att det är lite spridning på dem. Efter 3 år när garantitiderna gått ut börjar det ändå bli dags att byta ut dem mot nya större modeller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

...

En grej jag själv funderar på hur kan WD Green vara så dåliga och WD Red så bra när det i grunden är exakt samma hårddisk? Är det inte bara firmware som skiljer sig mellan dessa? Men den skillnaden kan förstås påverka en del. Finns väl möjlighet att själv ändra inställningar som TLER och den där tidsfördröjningen innan energisparläget startar? Men antar Backblaze redan testat detta när de sågar WD Green.
...

Vad menar du med detta? Jag har köpt WD Green sedan 2007 är har med faktor 7 eller 8 fler Green än någon annan modell, trots det har de fallerat klart minst, sedan 2007 har endast 1 disk dött helt och en har skadade sektorer men fungerar, detta av i dagsläget ~50 WD Green av 1-3TB modell.

Jag hoppas inte det handlar om de nervösa sifferbitare som postar på diverse forum om load/unload-cykler och deras koppling till jordens undergång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Haha känns gött att läsa detta, farsan som introducerade mig för datorintresset och har hållt på med datorer sen 80 talet har alltid lärt mig att Samsung, WD och hitachi är bäst när det kommer till hårddiskar. Seagate är skit har han sagt, köp inte det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad menar du med detta? Jag har köpt WD Green sedan 2007 är har med faktor 7 eller 8 fler Green än någon annan modell, trots det har de fallerat klart minst, sedan 2007 har endast 1 disk dött helt och en har skadade sektorer men fungerar, detta av i dagsläget ~50 WD Green av 1-3TB modell.

Jag hoppas inte det handlar om de nervösa sifferbitare som postar på diverse forum om load/unload-cykler och deras koppling till jordens undergång.

Ur artikeln:

Citat:

Backblaze noterar samtidigt att vissa modellserier inte alls fungerar i servermiljö, exempelvis Western Digital Green 3 TB och Seagate LP 2 TB. Företaget misstänker att orsaken är känslighet för vibrationer och har därför tagit bort dessa hårddiskar ur statistiken.

Citat:

Some drives just don’t work in the Backblaze environment. We have not included them in this study. It wouldn’t be fair to call a drive “bad” if it’s just not suited for the environment it’s put into.

We have some of these drives running in storage pods, but are in the process of replacing them because they aren’t reliable enough. When one drive goes bad, it takes a lot of work to get the RAID back on-line if the whole RAID is made up of unreliable drives. It’s just not worth the trouble.

The drives that just don’t work in our environment are Western Digital Green 3TB drives and Seagate LP (low power) 2TB drives. Both of these drives start accumulating errors as soon as they are put into production. We think this is related to vibration. The drives do somewhat better in the new low-vibration Backblaze Storage Pod, but still not well enough.

These drives are designed to be energy-efficient, and spin down aggressively when not in use. In the Backblaze environment, they spin down frequently, and then spin right back up. We think that this causes a lot of wear on the drive.

Samtidigt favoriserar de WD Red 3 TB:

Citat:

What Drives Is Backblaze Buying Now?

We are focusing on 4TB drives for new pods. For these, our current favorite is the Seagate Desktop HDD.15 (ST4000DM000). We’ll have to keep an eye on them, though. Historically, Seagate drives have performed well at first, and then had higher failure rates later.

Our other favorite is the Western Digital 3TB Red (WD30EFRX).

Så det var enbart den "motsägelsen" jag funderade över. Hur kommer det sig att WD RED 3TB inte är känsliga för vibrationer när WD Geen 3 TB är det? Skiljer det något annat än firmware? Men det kanske är som de säger att aggressivare energisparfunktioner i firmware just är skillnaden som orsakar deras problem med Green.

Har själv 5 stycken WD10EACS som är WD Green 1 TB och de har varit väldigt bra (men jag har också ändrat tidsfördröjningen för unload samt TLER på dessa). Köpte dem 2009 och använder dem fortfarande utan problem i en ZFS RAIDZ2 pool. Enda problemet jag haft med dem var en gång då de hade för dålig kylning men ZFS rättade läsfelen och sedan med bättre kylning så har de fungerat felfritt. Så det kanske inte är ett generellt problem med WD Green utan enbart någon viss 3TB-modell i just deras miljö.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Ur artikeln:

Samtidigt favoriserar de WD Red 3 TB:

Så det var enbart den "motsägelsen" jag funderade över. Hur kommer det sig att WD RED 3TB inte är känsliga för vibrationer när WD Geen 3 TB är det? Skiljer det något annat än firmware? Men det kanske är som de säger att aggressivare energisparfunktioner i firmware just är skillnaden som orsakar deras problem med Green.

Har själv 5 stycken WD10EACS som är WD Green 1 TB och de har varit väldigt bra (men jag har också ändrat tidsfördröjningen för unload samt TLER på dessa). Köpte dem 2009 och använder dem fortfarande utan problem i en ZFS RAIDZ2 pool. Enda problemet jag haft med dem var en gång då de hade för dålig kylning men ZFS rättade läsfelen och sedan med bättre kylning så har de fungerat felfritt. Så det kanske inte är ett generellt problem med WD Green utan enbart någon viss 3TB-modell i just deras miljö.

Aha, hehe, slarvade när jag läste artikeln. *skäms*

Red kanske har RAFF med aktiverade accelerometrar precis som GP RE (Green för enterprise)? Det gör att huvudena kan spåra trots betydligt mer vibrationer, som i flerdiskmiljöer. Jag har faktiskt inte studerat Red närmare, bara köpt (har 6st fn). Mina Green sitter för övrigt som mest 4 tillsammans, så troligen därför jag inte stött på problemet, även om några faktiskt är GP RE.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

What..? Vad har SSD med detta att göra? Så du menar att du kör flera TB lagring med SSD? Inte direkt ekonomiskt försvarbart. Skulle nästan vilja säga att mekaniska diskar är mer driftsäkra än SSD när vi pratar 24/7 drift under flera år med mycket läs/skriv.

Jag tycker du svarar själv på vad det har med SSD att göra. Nej, jag kör inte flera TB lagring med SSD, jag skiter i att spara gammalt skräp istället.
Ja, SSDs var inte speciellt driftsäkra tidigare men numera dör dom väldigt sällan.

Permalänk

Väl värt att läsa källan (http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-hard-drive-should-i...) innan man springer iväg och köper nya diskar. Kan tänka mig att dessa siffror inte skulle se ut exakt såhär för vanliga användare.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Hjälp, Seagate Barracuda 2TB får inte bra betyg nu det senaste (omdömen)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221488...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sitter med en Samsung HD103SJ som är på 1 TB 7200rpm och den är lite över 4 år nu

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag kanske har haft otur, men jag har haft riktigt dålig erfarenhet av Western Digital-diskar. De enda som varit värre var de gamla ökända IBM Deskstar-diskarna som blev kända som "Deathstar". På senare tid har det mest blivit Seagate och Toshiba för min del och jag har inte haft några problem med dem ännu.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Intressant!

Själv har jag använt Seagate och WD sen 90-talet, och de enda som pajat är WD. Go figure.

Själv har jag använt, Connor, Seagate, IBM, Quantum, Samsung, Hitachi, WD, Toshiba, Maxtor, sedan 80-talet. De enda som pajat är Samsung, Maxtor och IBM, vad ska jag då dra för slutsats av det med din logik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Själv har jag använt, Connor, Seagate, IBM, Quantum, Samsung, Hitachi, WD, Toshiba, Maxtor, sedan 80-talet. De enda som pajat är Samsung, Maxtor och IBM, vad ska jag då dra för slutsats av det med din logik?

Quantum, heh... Skulle velat vara med på mötet där modellnamnet "Fireball" klubbades.

Permalänk

Om ni inte får tag i Hitachi så kan vissa Toshiba vara exakt samma med nytt klistermärke. Jag har bara kört Hitachi de senaste 10 åren och nyss gav jag bort min först IDE-disk. Inte för att den var trasig utan eftersom mitt senaste moderkort inte har ide. Hitachi verkar inte kunna gå sönder även om det givetvis kan det i alla fall. I många år har jag propagerat för att folk ska sluta med Segate och byta till riktiga diskar......skönt att man hade rätt.

Permalänk

Jag har 2 st Seagate 500GB diskar som led av felaktig firmware, så att de plötsligt kunde sluta fungera. Har bytt firmware i dom och de är 5 år gamla nu och fungerar lika bra, som när de var nya.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara bra att köpa olika märken om man ska köpa flera diskar samtidigt eller iaf kanske från olika ställen så man inte får samma serier ifall det skulle vara problem som upptäcks sen. Raid och/eller backup till externa diskar/offsite är väl vettigt oxå.

Permalänk

Undersökningen borde ha visat hur diskarna har använts och om alla har används på samma sätt. Nu får man bara anta det...

Permalänk
Medlem

Man får nog ha i åtanke vilken batch man köper också, när seagate började tillverka i kina så dog mängder av dom första diskarna samma med Samsungs kina serier och efter Thailand översvämningarna så rapporterades de om kvalitetsproblem hos WD när man började tillverka diskar igen. Har man aldrig låtit diskarna gå riktigt varma så håller dom längre , pensionerade min 20gb Deathstar 4 år sen fullt fungerande och då med ca 10års hårt bruk. Har WD red disken från artikeln och den har varit utmärkt nu ca 13 månader med 297 dagar och 8 timmar aktivitet , start/stop 240 , kör den som enda lagringsdisken i min stationära . Har själv lagt märke till samma tendens hos alla tillverkare att chansen att disken dör är störst under första 2-3 månaderna . Så lita aldrig på en splitter ny disk .

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett test på SSD diskar.

Min kingston disk har kraschat 4 gånger under loppet av två år, förlorat all data varje gång.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jag tycker du svarar själv på vad det har med SSD att göra. Nej, jag kör inte flera TB lagring med SSD, jag skiter i att spara gammalt skräp istället.
Ja, SSDs var inte speciellt driftsäkra tidigare men numera dör dom väldigt sällan.

Ja, precis ingenting överhuvudtaget. Du hävdar dock motsatsen, antar jag, eftersom du lägger den kommentaren i den här tråden som behandlar tillförlitlighet när vi pratar långvarig lagring av stora mängder data. Så att du "skiter i att lägra skräp" är väl knappast relevant i det här fallet, grattis, men här pratar vi lagring.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Skulle vilja se ett test på SSD diskar.

Min kingston disk har kraschat 4 gånger under loppet av två år, förlorat all data varje gång.

ja du sandforce lär inte ligga vidare till köper man något idag tycker jag man bör köpa 840 pro

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Blev lite fundersam över att dom använder vanliga konsumenthårddiskar i stor servermiljö.
men kanske är dom så pass bra att den något mindre tillförlitligheten ändå blir billigare i längden, när det rör sig om tusentals diskar.

Sådan tur att de har skrivit om det också då
Enterprise Drives: Fact or Fiction?
http://blog.backblaze.com/2013/12/04/enterprise-drive-reliabi...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ja, precis ingenting överhuvudtaget. Du hävdar dock motsatsen, antar jag, eftersom du lägger den kommentaren i den här tråden som behandlar tillförlitlighet när vi pratar långvarig lagring av stora mängder data. Så att du "skiter i att lägra skräp" är väl knappast relevant i det här fallet, grattis, men här pratar vi lagring.

Ja, vi pratar om lagring...då sammanfattar jag dina kommentarer till att det inte går att lagra på SSDs och att det måste vara mycket, flera TB, för att det ska vara lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja, vi pratar om lagring...då sammanfattar jag dina kommentarer till att det inte går att lagra på SSDs och att det måste vara mycket, flera TB, för att det ska vara lagring

Suck, förmodar att du fortsätter på troll-spåret, varav jag drar mig ur.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

En Samsung SpinPoint F3 1TB har suttit i min dator i ca 4 år nu och den kör på fint fortfarande. Inga missljud, fortfarande tyst och sval osv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Lustiigt att läsa. De enda diskar som har dött för mig är från Hitachi och WD.
Jag har några Seagate 500GB diskar som har några år på nacken som fortfarande fungerar.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Avstängd

Kör WD och den spinner på som faaaen. Har en seagate i min laptop som är 10 år. Fungerar fint, hittade en gammal 300 megs hdd av modell Matrox. Den spann igång och lät som fan men fungerade bra.
Är jag den enda i historien som inte erfarit en hårddiskkrash?

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Mindre kul att det är Seagate ST4000DM000 som sitter i filservern hemma.
Förstår dock inte varför det är en rekommenderad disk när felfrekvensen är mycket lägre på Hitachis motsvarande disk.

För att just den disken inte har högre felfrekvens?

Skrivet av guineapig:

för att de troligen får jättelika rabatter för att fortsätta använda dem så det gör inte dem så mycket att de får byta ut dem efterhand...

Mer troligt att det är för att statistiken släpar efter. Den är främst en diskmodell de haft stora mängder döda av från Seagate, och av den köper de så klart inte fler, men vilket lagringsföretag i dag köper 1.5TB diskar? De har med andra ord slutat köpa den typen diskar långt innan fel%'en blev relevant.

Skrivet av Atlas Tasume:

Hmm... Nästan 3 år gammal Seagate disk i datorn nu...

Ta det inte så hårt. Jag har 4 500GB 7200.11 Seagate's i min. De är en bra bit äldre än så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Enterprise är inte detsamma som hemma...

Måste säga att det är stor underhållning att läsa alla kommentarer här om hur folk justifierar sina val av märke utan att tänka på att även om statistiken är intressant, så är stora delar av den inte i närheten av applicerbar på en hemmamarknad och diverse olika monteringar som väsentligt skiljer sig från den miljö statistiken kommer ifrån. Det som är intressant är dock att när man tar med statisitiken med de förutsättningar under de har testats så går det att utröna en massa intressanta fakta.

Men en av delarna i det är att summan av det hela är att det inte är så enkelt som att Seagate är dåligt, Hitachi och WD är bra. Det är modell till modell, och skiljer sig säkerligen från miljö till miljö.

Det är många som frågar sig hur de kan fortsätta med Seagate men inte så många Hitachi... enkelt, det är inte ekonomiskt lönsamt så länge jobbet som det kostar att hantera fel på Seagate diskar inte överstiger kostnaden att köra Hitachi. Det är en ren avvägning från en miljö där man iskallt räknar och för statistik över felfrekvens. I en hemmiljö är det en mindre katastrof om en disk dör för de flesa, i en storskalig miljö är det ett förväntat faktum som är beroende av miljö/tid/belastning/etc. Skillnad i enstaka modeller förekommer också. Notera misstankarna om vibrationer för RMA green diskar vilket ledde till 120% rate t.ex. Sen kan man nog ge sig den på att förrutom vibrationer så finns det andra aspekter såsom strömmatning, rippel, kylning, utnyttjande, firmware, kontrollers, kompatibilitet, error-rates, bit-rot, etc etc som också måste tas hänsyn till i en driftsmiljö som de flesta hemmapulare skiter högaktiligen i en det går att läsa och skriva till disken.

Så dra inte för stora växlar för Backblaze kontra hemmiljö, för tittar man tillräckligt långt tillbaka så kan samtliga märken uppvisa både bra och dåliga rates beroende på batchar, osv. Och personliga erfarenheten av enstaka varianter säger inte så mycket om det inte finns en jämförbar miljö, men med tanke på skillnaden i chassis, kylning, vibrationer, strömmatning, kraftaggregat förrutom nyttjande och belastning så blir det svårt att säga något annat än att det är anekdoter. Men det är därför det som Backblaze skriver är så grymt bra.

Storage Review gav ju sig på att försöka samla in statisitk från ett bredare segment för att få lite samma koll.
http://www.storagereview.com/php/survey/survey_mfr.php

En annan intressant artikel, som dock rör SSD och deras begränsade livslängd visar sig att den är klart underskattad. Så de med SSD kan sova rätt gott.
http://techreport.com/review/25889/the-ssd-endurance-experime...

Men några få enkla exempel, som inte heller sig ett jota om riktig statistik. Som även förändras över tid.

* Jag arbetade i en datorbutik för en 15 år sedan, av enstaka batchar av WD diskar fick vi tillbaka i runda slängar 30% av diskarna som trasiga. Då var det ändå några hundratalet diskar som hanterades.
* Den ökanda Deathstar 45/75GXP från IBM, numera Hitachi. Massor av failat, men många, inklusive jag jag hade ett antal i drift i över 5 år felfritt. Samma gäller vissa omtalade Seagate modeller. Men trots det så måste man nog säga att modellerna till sin helhet var riktiga floppar oavsett att de fungerat för några individer, för det är uppenbart att de haft stora problem. Sedan om det beror på dålig QA, konstruktionsfel eller toleranser, ja, det vet bara tillverkarna om ens det.
* Jag har haft failade diskar av typen som jag använder för två olika raid-set av märket seagate, intressant är att de i min hemmiljö påvisade samma som backblaze WD, failade tidigt, fungerat bra sedan dess. Dock kör jag både WD och Intel och Seagate i olika datorer utan som helst problem. F.D. IBM, däremot har jag haft ett gäng failade

Dåliga företag försvinner eller köps upp för att andra vill åt vissa delar av deras teknik.
Wester Digital - Startade sin HD-enhet genom att köpa Tandon.
IBM - Sålde HD-tillverkningen till Hitachi
Hitachi GST - Ägs av Western Digital, 3.5" enheten gick till Toshiba.
DEC Storage - såldes till Quantum
Quantum - såldes till Maxtor
Maxtor - uppköpt av Seagate
Connor - Köptes av Seagate.
Samsung HDD - Ägs av Seagate
Fujitsu HDD - Ägs av Toshiba

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Diagram_of...

Rent krasst så är väl IBM urspunget till hårddiskens födelse kommersiellt, och av de tidigaste företagen så är det Hitachi och Toshiba på 60-talet, Seagate på slutet av 70-talet och WD på slutet av 80-talet som hängt med längst, men enligt ovan, så är det inte glasklart vilka som egentligen ägs av vem utan att kolla upp det först. För det är väl typ WD, Seagate och Toshiba som har alla de mekaniska diskarna inom sina ägor just nu. På SSD sidan är det ju lite bredare då det främst inte är storage i tradionell mening utan kommer från minnes-sidan.