Skärmen blinkar vid frekvenser högre än 110 Hz

Permalänk
99:e percentilen

Skärmen blinkar vid frekvenser högre än 110 Hz

Denna tråd är inte skapad av mig, utan pga off-topic flyttad från en annan tråd av moderator Elgot.

Skrivet av The Mupp:

varför kör du 110hz? *nyfiken*

Jag har inte lyckats nå högre. Vid 112 Hz blinkar skärmen svart och fylls med diverse artefakter och linjer. Försöker jag gå högre än så blir det konstant svart. Det blir likadant med den billigaste DVI-kabeln från Deltaco som med den svindyra, astjocka überkabeln från Monoprice (som jag köpte just för att nå 120 Hz). Därmed borde det vara antingen skärmen eller grafikkortet som inte vill samarbeta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Jag har inte lyckats nå högre. Vid 112 Hz blinkar skärmen svart och fylls med diverse artefakter och linjer. Försöker jag gå högre än så blir det konstant svart. Det blir likadant med den billigaste DVI-kabeln från Deltaco som med den svindyra, astjocka überkabeln från Monoprice (som jag köpte just för att nå 120 Hz). Därmed borde det vara antingen skärmen eller grafikkortet som inte vill samarbeta.

Kanske går bättre med Displayport, den klarar mer data per sekund.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag har inte lyckats nå högre. Vid 112 Hz blinkar skärmen svart och fylls med diverse artefakter och linjer. Försöker jag gå högre än så blir det konstant svart. Det blir likadant med den billigaste DVI-kabeln från Deltaco som med den svindyra, astjocka überkabeln från Monoprice (som jag köpte just för att nå 120 Hz). Därmed borde det vara antingen skärmen eller grafikkortet som inte vill samarbeta.

prova med en 120hz skärm och se om korten vill fungera i det, annars får du lämna feedback om 110hz till amd/ati.
tror de flesta sitter 60hz och ett fåtal börjar gå över till 120hz så jag TROR att de inte superkodat för 110hz, men vad vet jag

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av truedesire:

prova med en 120hz skärm och se om korten vill fungera i det, annars får du lämna feedback om 110hz till amd/ati.
tror de flesta sitter 60hz och ett fåtal börjar gå över till 120hz så jag TROR att de inte superkodat för 110hz, men vad vet jag

Det blir samma usla renderingstider i 30, 58 och 62 Hz, varför jag tycker att Frame Pacing är nästintill helt värdelöst. En sådan funktion får inte vara hårdkodad att enbart fungera i 60 och eventuellt 120 Hz. Nvidia klarar ju av fina renderingstider oavsett uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag har inte lyckats nå högre. Vid 112 Hz blinkar skärmen svart och fylls med diverse artefakter och linjer. Försöker jag gå högre än så blir det konstant svart. Det blir likadant med den billigaste DVI-kabeln från Deltaco som med den svindyra, astjocka überkabeln från Monoprice (som jag köpte just för att nå 120 Hz). Därmed borde det vara antingen skärmen eller grafikkortet som inte vill samarbeta.

sitter du på en 120hz skärm eller en crt? kändes lite "retro" med 110hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det blir samma usla renderingstider i 30, 58 och 62 Hz, varför jag tycker att Frame Pacing är nästintill helt värdelöst. En sådan funktion får inte vara hårdkodad att enbart fungera i 60 och eventuellt 120 Hz. Nvidia klarar ju av fina renderingstider oavsett uppdateringsfrekvens.

ja du, jag har bara provat SLI och Xfire i 60hz där det fungerat till 100% så kan inte svara på udda uppdateringstider på skärmen tyvärr

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

sitter du på en 120hz skärm eller en crt? kändes lite "retro" med 110hz.

En Yamakasi Catleap Q270 2B som jag jättegärna skulle vilja köra i 120 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

En Yamakasi Catleap Q270 2B som jag jättegärna skulle vilja köra i 120 Hz.

Är det inte skärmen som begränsar då?

1NOTE
As overclocking may vary depending on the version of graphics card and drivers, we do not guarantee overclocking up to 120Hz. This result can not be the reason for a replacement and refund.

http://buy2korea.com/index.php?dispatch=products.view&product...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ratatosk:

Är det inte skärmen som begränsar då?

1NOTE
As overclocking may vary depending on the version of graphics card and drivers, we do not guarantee overclocking up to 120Hz. This result can not be the reason for a replacement and refund.

http://buy2korea.com/index.php?dispatch=products.view&product...

Ditt citat säger väl snarare att det är grafikkortet eller drivrutinen, men jag skulle inte bli förvånad om det är skärmen. Skulle vara kul att prova med ett Nvidia-kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Ditt citat säger väl snarare att det är grafikkortet eller drivrutinen, men jag skulle inte bli förvånad om det är skärmen. Skulle vara kul att prova med ett Nvidia-kort.

Nu när du säger det...
Såg någon annan tråd där inte skärmen garanterades klara 120 Hz men den var inte version 2B.
Du såg detta om dual link i länken jag gav dig, det krävs för att det skall fungera.
Hur lång är din DVI-kabel? extra långa kan också ge problem, det vet jag av erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ratatosk:

Nu när du säger det...
Såg någon annan tråd där inte skärmen garanterades klara 120 Hz men den var inte version 2B.
Du såg detta om dual link i länken jag gav dig, det krävs för att det skall fungera.
Hur lång är din DVI-kabel? extra långa kan också ge problem, det vet jag av erfarenhet.

2B Extreme är den som är lämpligast för överklockning bland Yamakasi-modellerna. Icke-2B förväntas inte klara någon betydande överklock.

Jag vet att det behövs Dual Link, och kabeln är nog det sista jag tror begränsar. Jag har en 2m 24AWG DVI-D Dual Link. Dessa ska vara de bästa DVI-kablarna som finns och de brukar rekommenderas till Koreaskärmar.

DVI-kabeln är alltså 2 m lång, för 1 m hade varit för kort. Men jag får samma resultat med den som med två billiga kablar, så jag kan inte tänka mig att det är kabelns fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

2B Extreme är den som är lämpligast för överklockning bland Yamakasi-modellerna. Icke-2B förväntas inte klara någon betydande överklock.

Jag vet att det behövs Dual Link, och kabeln är nog det sista jag tror begränsar. Jag har en 2m 24AWG DVI-D Dual Link. Dessa ska vara de bästa DVI-kablarna som finns och de brukar rekommenderas till Koreaskärmar.

DVI-kabeln är alltså 2 m lång, för 1 m hade varit för kort. Men jag får samma resultat med den som med två billiga kablar, så jag kan inte tänka mig att det är kabelns fel.

Då är inte kabeln boven.
I mitt fall var det en 10 m lång DVI ,som gick till min projektor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

En Yamakasi Catleap Q270 2B som jag jättegärna skulle vilja köra i 120 Hz.

Jag vet inte om jag kan ge dig rätt att klaga när du överklockat din plattskärm nästan 100%. Funkar det bra om du kör allt enligt specifikationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Jag vet inte om jag kan ge dig rätt att klaga när du överklockat din plattskärm nästan 100%. Funkar det bra om du kör allt enligt specifikationen?

1. 30, 58 och 62 Hz ger samma usla renderingstider. Enbart exakt 60 Hz fungerar.
2. Nvidia kör gladeligen 120 Hz, 110 Hz eller valfri annan uppdateringsfrekvens utan att sabotera hela spelupplevelsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

1. 30, 58 och 62 Hz ger samma usla renderingstider. Enbart exakt 60 Hz fungerar.
2. Nvidia kör gladeligen 120 Hz, 110 Hz eller valfri annan uppdateringsfrekvens utan att sabotera hela spelupplevelsen.

det var inte ett svar på min fråga, jag har inga problem med mitt kort i 110hz fast jag har ett 6950 som är flashat till ett 6970. men jag sitter också på en 120hz skärm.

*edit*
det var ett svar på min fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

det var inte ett svar på min fråga, jag har inga problem med mitt kort i 110hz fast jag har ett 6950 som är flashat till ett 6970. men jag sitter också på en 120hz skärm.

*edit*
det var ett svar på min fråga.

För mig fungerar det också utmärkt med ett kort. Men jag måste då köra utan MSAA, vilket suger stenhårt. Jag köpte ett till kort just för att kunna aktivera MSAA, och rent prestandamässigt räcker 2x 7970 till för det, men spelen blir ju ospelbara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

För mig fungerar det också utmärkt med ett kort. Men jag måste då köra utan MSAA, vilket suger stenhårt. Jag köpte ett till kort just för att kunna aktivera MSAA, och rent prestandamässigt räcker 2x 7970 till för det, men spelen blir ju ospelbara.

jo tänkte på att du har sagt det förut när du skrivit. men jag är nyfiken om det är så också om man har två 69xx eller äldre. har en bekant som vill sälja ett 6950 för billig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

jo tänkte på att du har sagt det förut när du skrivit. men jag är nyfiken om det är så också om man har två 69xx eller äldre. har en bekant som vill sälja ett 6950 för billig peng.

6950 CrossFire är inget jag kan rekommendera, pga mina erfarenheter med 7970 CrossFire. Om man ska minea kryptovalutor är det dock grymt att ha två AMD-kort: Man kan minea med två kort eller spela och minea samtidigt (på ett kort vardera).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du har ju liksom stackat på för många icke-standarder på varandra, var det inte så att det fungerade utmärkt att köra i 60hz?

Permalänk

Kör med Radeon PRO istället, fungerar enligt mig bättre än frame pacing....

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag köpte ett till kort just för att kunna aktivera MSAA, och rent prestandamässigt räcker 2x 7970 till för det, men spelen blir ju ospelbara.

Jag har inga problem att köra 120Hz i t.ex BF4, crossfire. Dock kör jag 1080p.

Tycker du ska lugna ner dig lite och sluta spy galla över allt vad AMD / Crossfire heter, det fungerar för mig och många andra.

Skaffa dig ett 780Ti eller ett R9 290 om du vill ha ett 100% problemfritt användande, flera kort innebär alltid lite mer pill, tyvärr.
Det som är extra sjukt är dina renderingstider i din BF4-tråd, där du har bortåt 40-50ms(?) som medelvärde, har jag endast 10-12ms.

Permalänk
Medlem

Jo precis, jag har inte heller några av hans problem, och jag kör t.o.m Eyefinity. Men han har ju gjort en så himla massa olika tweaks och hacks och tricks, så jag funderar i att allat bottnar i det?

Kan ju vara så också att 60hz+ inte fungerar i den upplösningen med Crossfire. (Crossfire-bryggan klarar högst av 2560 x 1600 @ 60hz) - Allt över det måste slussas via PCI-e och då kan det bli knas. Det är därför Eyefinity och Crossfire inte fungerar helt tillfredställande till exempel. - Inte omöjligt då att om man försöker pressa mer bandbredd än vad som går, samt över en dålig multipel på hertzen på en skärm som kanske eller kanske inte klarar att ens köra med de klockfrekvenserna, så blir det pannkaka.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

Jag har inga problem att köra 120Hz i t.ex BF4, crossfire. Dock kör jag 1080p.

Tycker du ska lugna ner dig lite och sluta spy galla över allt vad AMD / Crossfire heter, det fungerar för mig och många andra.

Skaffa dig ett 780Ti eller ett R9 290 om du vill ha ett 100% problemfritt användande, flera kort innebär alltid lite mer pill, tyvärr.
Det som är extra sjukt är dina renderingstider i din BF4-tråd, där du har bortåt 40-50ms(?) som medelvärde, har jag endast 10-12ms.

Det hade nog de flesta som hade lagt de pengarna på grafikkort och fått en så genomusel spelupplevelse gjort.

Jag kan acceptera "lite mer pill", men jag har lagt så många timmar på detta att det knappast kan klassas som sådant längre. Och min viktigaste poäng: Nvidia-kort går att köra i SLI.

Ja, det tål väl att undersökas närmare. Jag vet bara inte hur.

Skrivet av Ernesto:

Jo precis, jag har inte heller några av hans problem, och jag kör t.o.m Eyefinity. Men han har ju gjort en så himla massa olika tweaks och hacks och tricks, så jag funderar i att allat bottnar i det?

Jag har inte gjort så jättemånga tweaks egentligen:

  • Patchat AMD-drivrutinen för att tillåta högre pixel clock än 330 MHz.

  • Installerat en icke-generisk drivrutin för skärmen för att kunna använda CRU.

  • Ställt in inställningar som fungerar i CRU.

  • Stängt av ULPS.

  • Unparkat alla kärnor.

Citat:

Kan ju vara så också att 60hz+ inte fungerar i den upplösningen med Crossfire. (Crossfire-bryggan klarar högst av 2560 x 1600 @ 60hz) - Allt över det måste slussas via PCI-e och då kan det bli knas. Det är därför Eyefinity och Crossfire inte fungerar helt tillfredställande till exempel. - Inte omöjligt då att om man försöker pressa mer bandbredd än vad som går, samt över en dålig multipel på hertzen på en skärm som kanske eller kanske inte klarar att ens köra med de klockfrekvenserna, så blir det pannkaka.

Det var precis vad jag först misstänkte. Därför provade jag 30, 58 och 62 Hz, och fick då samma resultat, varför det inte kan bero på bandbreddsproblem. (Enligt min uträkning borde en ensam CFBI klara ca 85 Hz i 2560x1440.)

Jag provade 30 Hz just för att det är exakt hälften av 60 Hz. (Jag kunde ju inte prova det dubbla.) Och då var renderingstiderna lika kassa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det var precis vad jag först misstänkte. Därför provade jag 30, 58 och 62 Hz, och fick då samma resultat, varför det inte kan bero på bandbreddsproblem. (Enligt min uträkning borde en ensam CFBI klara ca 85 Hz i 2560x1440.)

Har du testat med annat moderkort alternativt dina två grafikkort i annan dator?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

Har du testat med annat moderkort alternativt dina två grafikkort i annan dator?

Nej, det har jag inte. Jag skulle förvisso kunna prova med min gamla 790X-bräda, men det är ju inte helt lockande att montera ur nätagg och allt för att göra det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, det har jag inte. Jag skulle förvisso kunna prova med min gamla 790X-bräda, men det är ju inte helt lockande att montera ur nätagg och allt för att göra det.

Nej, förvisso inte.
Men du har extrema problem, som inte gör crossfire rättvisa. Jag har inga problem alls.

Jag har hjälpt dig i din felsökning genom att mäta med fraps osv i din BF4-tråd.
Vi får helt olika värden, där du ligger bortom all rimlighet ligger jag åtminstone inom rimliga nivåer.
Det får mig att tänka på andra felkällor, som t.ex moderkortet? Jag vet inte, men man ska aldrig säga aldrig...

Du har ju så långt jag förstår försökt väldigt mycket, så antingen testa annat mobo eller ta dina kort till en polare.