Permalänk
Medlem

steelseries 6Gv2, mediaknappar funkar inte.

Hej

Ja som rubriken säger, får inte media knapparna att fungera alls.

På den här modellen så är ju knapparna F1-F6 knappar som ska vara höj/sänk ljud, byt till nästa spår osv.

Detta funkar alltså inte alls, har provat i flera olika program bl.a Foobar2000, vlc, Wmp, youtube etc.

På den här modellen så är det en Mediaknapp istället för den vänstra "windows knappen" om jag har förstått rätt, när jag trycker på den så händer ingenting.

Har precis skaffat ny dator så har testat på 2 datorer nu (gamla och nya) fungerar inte på någon av dom.

Finns inga specialla drivrutiner för det häller då det är en simpel modell. Ska bara vara plug n' play o köra. Jag använder PS/2 kontakt, inte usb.

Så vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amaxi:

Hej

Ja som rubriken säger, får inte media knapparna att fungera alls.

På den här modellen så är ju knapparna F1-F6 knappar som ska vara höj/sänk ljud, byt till nästa spår osv.

Detta funkar alltså inte alls, har provat i flera olika program bl.a Foobar2000, vlc, Wmp, youtube etc.

På den här modellen så är det en Mediaknapp istället för den vänstra "windows knappen" om jag har förstått rätt, när jag trycker på den så händer ingenting.

Har precis skaffat ny dator så har testat på 2 datorer nu (gamla och nya) fungerar inte på någon av dom.

Finns inga specialla drivrutiner för det häller då det är en simpel modell. Ska bara vara plug n' play o köra. Jag använder PS/2 kontakt, inte usb.

Så vad gör jag nu?

Jag antar att du vet att man skall trycka ner media knappen samtidigt som F1-->F6 knapparna för att det ska fungera?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

kan väl vara just att du inte använder usb.. annars så kan jag bara tänka mig att det är trasigt för det är ju som sagt plug n play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Jag antar att du vet att man skall trycka ner media knappen samtidigt som F1-->F6 knapparna för att det ska fungera?

Nope visste jag icke, det fungera ju.. pinsamt men ja tack för hjälpen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amaxi:

Nope visste jag icke, det fungera ju.. pinsamt men ja tack för hjälpen xD

No problemo, kul att kunna hjälpa till kan erkänna att jag också trodde mitt 6Gv2 var trasigt innan en kompis berättade hur det fungerade

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Amaxi:

Nope visste jag icke, det fungera ju.. pinsamt men ja tack för hjälpen xD

Skrivet av HallonsyltarN:

No problemo, kul att kunna hjälpa till kan erkänna att jag också trodde mitt 6Gv2 var trasigt innan en kompis berättade hur det fungerade

inte för att vara elak men hur trodde ni att det funkade? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

inte för att vara elak men hur trodde ni att det funkade? o.O

Mhh trodde väl att det bara var att trycka på F1-F6 och att "mediaknappen" skulle poppa upp nån meny eller något sånt..-.-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Amaxi:

Mhh trodde väl att det bara var att trycka på F1-F6 och att "mediaknappen" skulle poppa upp nån meny eller något sånt..-.-

aha.. hade ju förvisso vart bekvämare. för att slippa bekymra dig över sånt här i framtiden så kan jag säga att om tillverkaren vill ha en knapp med sådan funktion så utökar de tangentbordet (nya knappar) istället för att använda befintliga knappar (om de inte gjort som i detta fall att de lagt till 1 knapp som tar över de andras funktion tills du släpper på denna), blir ju trots allt lite knepigt om 1 knapp gör flera sakar samtidigt