Dags att pensionera tangentbordet! Förslag på nytt mekaniskt + mus

Permalänk
Medlem

Dags att pensionera tangentbordet! Förslag på nytt mekaniskt + mus

  • (Delar upp inlägget i två delar för att inte rådda till det. Tangentbord och mus är vad jag letar efter.)

Nu har jag suttit här i 6 år med samma Logitech Media Keyboard 600 och det är nog dags att låta den här stackaren få sin sista vila Jag har grävt runt lite i googles djungel men kan inte hitta vilka slags brytare detta tangentbord har, om det ens är mekaniska brytare i den :S Jag vet ej för att vara helt ärlig.

Jag letar efter ett nytt mekanisk tangentbord med liknande egenskaper som mitt gamla. Kvalité är viktigt! Har spanat in bland annat Ducky Shine 3 och Majestouch 2. Dessvärre stör jag mig något ofantligt på den billiga ormen som går mitt över space-tangenten, bortsett från detta verkar Ducky riktigt bra. Majestouch är mer i min smak men dessvärre finns det inte i Sverige eller Finland, vet ni om det finns något motsvarande?

För att sammanfatta det hela letar jag efter ett mekaniskt tangentbord med lite trögare brytare. Bakgrundsbelysning är ett stort plus samt att tangentbordet ska vara rent och snyggt (inga onödiga former, dekaler, p12 crap osv) Det får gärna vara i svart.

_________________________

Så var det dags för en ny mus också! Just nu har jag en utsliten SteelSeries Kinzu som jag köpte i panik då min förra mus gick sönder under en programmeringsession för två år sedan. Jag är inte i behov av en mus för t.ex MMO spelande, snarare en robust modell med claw-grip och kanske några extraknappar som jag kan använda som shortcuts vid spelande. Jag är ganska vilsen vad gäller möss men jag håller mig borta från de modeller som kräver en massa extra programvara och drivrutiner, det bådar bara trassel. Tips mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

Med Ducky shine 3 medföljer det om jag inte minns fel även en diskretare mellanslagstangent, men lite osäker.

Men vad sägs om en sådant här https://www.inet.se/produkt/6606666/ducky-g2pro-dyesub-grey-w...
2.5 Kg tangentbord med PBT tangenter, svårt att hitta nåt mer gediget
finns med andra brytare också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har Ducky Zero S MX Brown. Väldigt nöjd. Valde mellan olika Ducky, men detta var lite närmare min prisbild.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med Ducky shine 3 medföljer det om jag inte minns fel även en diskretare mellanslagstangent, men lite osäker.

Men vad sägs om en sådant här https://www.inet.se/produkt/6606666/ducky-g2pro-dyesub-grey-w...
2.5 Kg tangentbord med PBT tangenter, svårt att hitta nåt mer gediget
finns med andra brytare också.

Jag spanade in den men noterade att det var slut i lager. Mitt förnuft säger att tangentbordet är riktigt bra men jag tycker att det är rent ut sagt fult. Hmm dilemma ><

Skrivet av Svbg:

Jag har Ducky Zero S MX Brown. Väldigt nöjd. Valde mellan olika Ducky, men detta var lite närmare min prisbild.

Menar du detta? http://www.jimms.fi/tuote/DK2108S-BFIALB

Du får ursäkta Finskan, det var slut på Inet och Webhallen Hur är det med bokstäverna på tangenterna? De är väl inte målade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag spanade in den men noterade att det var slut i lager. Mitt förnuft säger att tangentbordet är riktigt bra men jag tycker att det är rent ut sagt fult. Hmm dilemma ><

Menar du detta? http://www.jimms.fi/tuote/DK2108S-BFIALB

Du får ursäkta Finskan, det var slut på Inet och Webhallen Hur är det med bokstäverna på tangenterna? De är väl inte målade?

Ja, precis! Dom är inte målade, nej. Mycket bra kvalitekänsla överlag

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med Ducky shine 3 medföljer det om jag inte minns fel även en diskretare mellanslagstangent, men lite osäker.

Det låter intressant, om du vet säkert säg till

Skrivet av Svbg:

Ja, precis! Dom är inte målade, nej. Mycket bra kvalitekänsla överlag

Det låter bra!

Hur skiljer sig Ducky Zero S Från Ducky Shine 3 egentligen? Prisskillnaden skvallrar ju om något.

Permalänk
Medlem

Shine 3 kommer med en extra spacebar som är lite mer diskret.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Shine 3 kommer med en extra spacebar som är lite mer diskret.

(img)

Åh tack så hemsk mycket för tipset Den diskreta versionen är något i min smak.

Permalänk
Medlem

Ducky Shine 3 är HELT oslagbart enligt min mening, kvaliten är absolut toppklass och finns inget onödigt med tangentbordet. Du kommer bli väldigt nöjd dock så krävs det någon form av handledsstöd då tangentbordet är väldigt högt.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Ducky Shine 3 är HELT oslagbart enligt min mening, kvaliten är absolut toppklass och finns inget onödigt med tangentbordet. Du kommer bli väldigt nöjd dock så krävs det någon form av handledsstöd då tangentbordet är väldigt högt.

Handledsstöd? Ajdå det var inget vidare, jag har inte plats för sådant på mitt skrivbord då djupet är väldigt kort och jag har en wacom tablet framför mig likväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Handledsstöd? Ajdå det var inget vidare, jag har inte plats för sådant på mitt skrivbord då djupet är väldigt kort och jag har en wacom tablet framför mig likväl.

Det går naturligtvis utan men JAG rekommenderar ett handledsstöd pga att jag läger handen på tangenbordet när jag spelar och då har man inget stöd alls från tangentbordet. Dock om man bara ska ha det för att skriva så är det inget att oroa sig för.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3