Är Micke skrivbordet för litet som datorbord?

Permalänk

Är Micke skrivbordet för litet som datorbord?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70252283/#/80213074

Jag söker ett mindre skrivbord att ha för datorn, och har kommit överens med sambon att detta passar in i hemmet. Men jag är lite bekymrad att dess 50 cm djup kan bli ett problem.

Krävs det mer än 50 cm för att det ska fungera som ett datorbord? Min skärm är 21 cm djup, och sedan ska ju tangentbord och mus få plats samtidigt som man inte hamnar alltför nära skärmen.

Om detta inte fungerar, kan ni föreslå ett bättre alternativ? Jag vill inte betala så värst mycket, det är vit/svart färg som gäller, och djupet får max vara 70 cm, och bredden runt 110 cm.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Är kanske "Bestå" bättre? Lite djupare, lite längre, liknande utseende.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116653/#/10116651

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Avstängd

jag tycker 120 är minimum helst 150...

Permalänk
Medlem

70-80cm tycker jag är minimum. Just pga att jag vill ha bra stöd för armarna. Ergonomi går före allt annat.

edit: Testade sitta vid FREDDE sist jag var på ikea. Men tyckte det var lite grunt för min smak och det är ändå 74cm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jag har precis köpt ett micke från ikea och är supernöjd, dock så har jag skärmen på väggen me tror att det funkar bra ändå!!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Har ett 80 cm djupt skrivbord. Har skärmen relativt nära mig, och skärmen + tangentbord tar upp ca 50cm. Skulle säga att det blir väldigt trångt med 50cm's djupt bord.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Skrivet av blackbush:

Jag har precis köpt ett micke från ikea och är supernöjd, dock så har jag skärmen på väggen me tror att det funkar bra ändå!!

Då tjänar du rätt mycket i djup också. Därför misstänker jag att jag inte kan köra med Micke och ha skärmen på bordet. Lutar åt ett Bestå istället. 60 cm kan vara mycket bättre än 50 cm.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Skrivet av didde31:

Har ett 80 cm djupt skrivbord. Har skärmen relativt nära mig, och skärmen + tangentbord tar upp ca 50cm. Skulle säga att det blir väldigt trångt med 50cm's djupt bord.

Men det andra alternativet då, 60 cm?

Skärmen är denna:

http://www.komplett.se/aoc-24-led-e2462vwh/795604

och tangentbordet är Sidewinder X4

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Hedersmedlem

Bara mina fötter är typ 50cm skulle aldrig kunna leva med sådant bord (om det ska stå mot en vägg).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Men det andra alternativet då, 60 cm?

Skärmen är denna:

http://www.komplett.se/aoc-24-led-e2462vwh/795604

och tangentbordet är Sidewinder X4

Att klämma in det borde ju egentligen inte vara något problem. Men som en annan sa, om du ställer det mot en vägg kommer du få väldiga problem om du har långa ben. Skulle vara trevligt med 100cm+ bord, då kan man sträcka ut benen ordentligt..

Men beror ju helt på hur du gillar det. Och beror ju på var datorn ska stå också

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4 st Adils som jag fäste på en MDF-skiva i önskat mått, vilken jag sen klädde i dekorplast/fanerfolie (typ såhär) och betsade lister.

Kräver inte nämnvärt mer arbete eller pengar än att sätta ihop något färdigt ifrån IKEA, men med mycket mer möjligheter.

Resultat (lådan på bordet är inget vidare, men fyller sin funktion för nu):

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vill inte vara sån, men det där ser bara fjuttigt ut scienta.
Jag vet, vi har alla olika åsikt om hur saker o ting skall vara, men det där alltså. haha

Ta det inte så illa, jag e bara trött...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tequila_mejor:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70252283/#/80213074

Jag söker ett mindre skrivbord att ha för datorn, och har kommit överens med sambon att detta passar in i hemmet. Men jag är lite bekymrad att dess 50 cm djup kan bli ett problem.

Krävs det mer än 50 cm för att det ska fungera som ett datorbord? Min skärm är 21 cm djup, och sedan ska ju tangentbord och mus få plats samtidigt som man inte hamnar alltför nära skärmen.

Om detta inte fungerar, kan ni föreslå ett bättre alternativ? Jag vill inte betala så värst mycket, det är vit/svart färg som gäller, och djupet får max vara 70 cm, och bredden runt 110 cm.

Tack för er hjälp!

vad har du för skärm som är 21 cm djup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vad har du för skärm som är 21 cm djup?

Finns tyvärr många skärmar idag med fasta fötter och inget VESA fäste, så man kan sätta den på vägg eller dylikt. Samt att fasta fötter är en mardröm ut ergonomiska perspektiv. Men visst är foten snygg, skit samma om du får problem med nacken eller så.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Har mätt ut nu lite och jämfört vid ett större bord. 60 cm verkar räcka, men 50 cm blir för trångt.

Verkar som att "Bestå" kommer att funka finemang.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat folk som har skrivbord med 0 djup, fruktansvärt obekvämt.
Kör 160x80cm här. Skulle inte kunna ha mindre
Gott om plats i djup och bredd är <3.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Aldrig fattat folk som har skrivbord med 0 djup, fruktansvärt obekvämt.
Kör 160x80cm här. Skulle inte kunna ha mindre
Gott om plats i djup och bredd är <3.

Platsbrist?

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Avstängd

kör med ett köksbord som jag höjt benen 15 cm .. varför ha det trångt när man inte behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Vill inte vara sån, men det där ser bara fjuttigt ut scienta.
Jag vet, vi har alla olika åsikt om hur saker o ting skall vara, men det där alltså. haha

Ta det inte så illa, jag e bara trött...

/Homer_S

Det kan bero på att bordet är inte större än 67*91cm (i jämförelse med bordet jag hade tidigare, där min far på +110 pannor kunde stå, så är detta bord helt klart fjuttigt). Jag valde att göra bordet själv då jag behövde så specifika mått för att få in det i hörnet där bordet nu står.

Möjligheterna är ju annars oändliga och det behöver inte bli nämnvärt dyrare än något färdigt kit.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Lego Master

Får väl passa på att dela med mig hur jag har byggt det hemma:

Det är alltså en 5x5 Expedit-hylla mot ena väggen och sedan Expedit skrivbordstillbehör som sticker ut från denna. Bordsytan blir ungefär 115x80cm, vilket som synes räcker ganska okej om man inte har världens största musmatta. Två skärmar funkar bra med.

EDIT: Rättelse på måtten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Usch, skulle aldrig kunna ha ett skrivbord som är mindre än 80x150
Skulle få platsbrist så in i helvete och bara bli stressad

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har 120x70 nu.
Bredden är OK, skulle vilja haft lådorna på högra sidan istället (eller inga alls) för att få bättre plats med Musmattan, alternativt bredare skrivbord. Gillar skarpt platsen på vänstersidan, prefekt att lägga upp fötterna på när man känner för det.
Gillar även 70 djup, men skulle även klara mig med 60 om man får upp skärmen direkt på väggen.

Permalänk
Avstängd

50cm i djup funkar inte, utan stöd för armarna så blir det väldigt jobbigt att skriva, även om du hänger upp skärmen på väggen så blir det tight.

Byt kvinna till nån som prioriterar ergonomi istället för tom golvyta att dammsuga.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Vill inte vara sån, men det där ser bara fjuttigt ut scienta.
Jag vet, vi har alla olika åsikt om hur saker o ting skall vara, men det där alltså. haha

Ta det inte så illa, jag e bara trött...

/Homer_S

Homer Simpson ? Is that you ???

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19861339/#/S19861...

Dålig mobilkamera

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

har ett micke, den ännu mindre modellen, problemet är inte djupet IMO, utan höjden, bordet är för högt, och höjer man stolen så tar benen i undersidan på lådan

och då det inte är så djupt så kan man inte vila armarna smidigt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se