Nintendo kapar försäljningsprognosen för Wii U med över två tredjedelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Har du några som helst källor som stöder att dessa spel renderar i 1080p och inte bara är uppskalade?
Detta är vad jag hittar:

Batman: Arkham City Armoured Edition = 1280x720 (FXAA)
Carl on Duty: Black Ops 2 = 880x720 (2xAA)
Darksiders 2 = 1152x640 (post-AA)
Mass Effect 3: Conrad Edition = 1280x720 (FXAA)
New Super Mario Bros. U = 1280x720 (no AA on world map, post-AA in-game)
ZombiU = 1280x720 (post-AA)

Har du?
Det är utvecklarna själva som gått ut och sagt att dessa spel ska rendereras i 1080p, New Super Mario Bros. U har jag inte ens nämt.
Jag skrev också om kommande spel vilket det också uttalats om native 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Dock brukar man väl som utvecklare göra högre upplösta texturer och sedan skala ned dem istället för tvärtom?

Ja, kanske. Håller inte på med detta själv. Jag tänker på exempel där ex vissa texturer kan se "dåliga" ut (dvs gryniga) medan andra ser bra ut (i ex samma spel). Det borde ju isåfall aldrig förekomma, vilket det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, kanske. Håller inte på med detta själv. Jag tänker på exempel där ex vissa texturer kan se "dåliga" ut (dvs gryniga) medan andra ser bra ut (i ex samma spel). Det borde ju isåfall aldrig förekomma, vilket det gör.

Givetvis är högupplösta texturer en helt annan sak och kräver även där mycket kraft att rendera, ytterligare en sak Wii U är efter på. Den är efter på alla punkter och det finns inget att diskutera. I bästa fall kan Wii Us prestanda mäta sig med förra generationen dock så har jag inte sett några Wii U spel med i närheten av lika bra grafik som t.ex. The last of us, GT6, Killzone m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Har du?
Det är utvecklarna själva som gått ut och sagt att dessa spel ska rendereras i 1080p

Nej, de har inte sagt att spelen renderas i 1080p, utan de har möjligtvis sagt att spelen är i Full HD. Dvs, att de är uppskalade till 1080p i 98% av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Givetvis är högupplösta texturer en helt annan sak och kräver även där mycket kraft att rendera, ytterligare en sak Wii U är efter på. Den är efter på alla punkter och det finns inget att diskutera. I bästa fall kan Wii Us prestanda mäta sig med förra generationen dock så har jag inte sett några Wii U spel med i närheten av lika bra grafik som t.ex. The last of us, GT6, Killzone m.m.

Nej, fast egentligen svarade jag på ett inlägg där kimzi trodde att alla spel renderades med texturer i hög upplösning och den enda försämringen sedan i slutprodukten skulle vara den generella nedskalningen till ex 720p på konsollerna. Jag hävdade då att detta kändes inte så troligt, utan att man väljer att använda lågupplösta texturer på vissa ytor redan från början.

Jag ifrågasätter således lite "jakten" på "native" 1080p. Den kan ju isåfall uppnås relativt enkelt om man nu bara vill uppnå det, bara man sparar in på texturer. Dock ser det knappast bättre ut för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Men, Nintendo kommer forsätta att vara fast runt 90-talet med sin icke-onlinefokus och uråldrade svaga hårdvara. Varför ska man välja en Wii U när PS4 bara kostar $100 mer?

Deras icke-onlinefokus är anledningen till att jag vill ha ett Wii U. Vill kunna sitta och spela spel med tjejen och/eller polarna, och när de nya konsollerna har sån fokus på online-spelande blir ofta lokal multiplayer bortprioriterad och det tycker jag är en väldigt tråkig utveckling.

Tycker de har helt rätt tänk, för Wii U är egentligen inte en konkurrent till PS4/Xbone på samma sätt som det kan ses som ett komplement. Jag har PS4:an bokad, men ett Wii U kommer det definitivt bli i framtiden också. Xbone är däremot helt ointressant då det känns som en PS4:a med lite andra titlar bara. Samtidigt bör de få ner priserna en del för att kunna ses som konsollen man har råd att köpa även om man redan äger någon av de andra konsollerna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kimzi:

Jo, jag vet faktiskt inte varför Nintendo har valt att låsa spelen till det, dessa spelen kräver antagligen mer och kan köras i 1080p.

Å andra sidan dras ju CoD: Ghosts samt Assasins Creed: black flag med rejäla FPS-problem och det är ändå spel som kör i 720p på Wii U. Mario är ju faktiskt väldigt simpelt från ett tekniskt perspektiv, så att man fixar 60FPS i 720p där är inte så konstigt. Vet inte hur det är med listan av spel du postade, men 1080p är nog lite i överkant för Wii U.

I.o.f..s så har Wii U 16 ROPs (Raster Operation Pipes), vilket är samma som XBO. Nu skalar ROP linjärt med klockfrekvens så XBO har något högre kapacitet men å andra sidan ökar lasten på ROPs om scenen är mer komplicerad. Så ur den aspekten borde XBO och Wii U kunna köra med ungefär samma upplösning, men XBO kan ha fler trianglar, eller på annat sätt en lite mer avancerad scen.

Grafikkort som på ett vettigt sett klarar 1080p har typiskt 32 ROPs, vilket är vad PS4 har.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, fast egentligen svarade jag på ett inlägg där kimzi trodde att alla spel renderades med texturer i hög upplösning och den enda försämringen sedan i slutprodukten skulle vara den generella nedskalningen till ex 720p på konsollerna. Jag hävdade då att detta kändes inte så troligt, utan att man väljer att använda lågupplösta texturer på vissa ytor redan från början.

Jag ifrågasätter således lite "jakten" på "native" 1080p. Den kan ju isåfall uppnås relativt enkelt om man nu bara vill uppnå det, bara man sparar in på texturer. Dock ser det knappast bättre ut för det.

Nej då, jag påstod inte att alla gjorde på detta vis, men att det borde vara så de flesta spelutvecklare gör? Dvs högre detaljerade texturer och sedan nedskala dessa till det behov dem har för respektive konsol?
Om man börjar med lägre upplösta texturer för att sedan porta över till PC tex, så förlorar man ju en hel del på det men om man gör tvärtom kan man bara lägga in de oskalade texturerna i porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Nej, de har inte sagt att spelen renderas i 1080p, utan de har möjligtvis sagt att spelen är i Full HD. Dvs, att de är uppskalade till 1080p i 98% av fallen.

Inte vad jag hittar, kan du möjligvis skicka länk så jag får läsa om det? För jag hittar inget som säger att de ska köras i 720p.
De spelen jag skrev upp är de jag hört ska köras i native 1080p, dvs inte uppskalat.
Enligt vad jag hittar ska också många av de nyare spelen köras i det.

Nya super smash bros, zelda, mario kart, bayonetta m,m?

Permalänk
Avstängd

Gamepaddan drar ju upp wii u priset. Det gör maskinen mycket roligare. Men kan vara, svårt för föräldrar och barn att greppa.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Inte vad jag hittar, kan du möjligvis skicka länk så jag får läsa om det? För jag hittar inget som säger att de ska köras i 720p.
De spelen jag skrev upp är de jag hört ska köras i native 1080p, dvs inte uppskalat.
Enligt vad jag hittar ska också många av de nyare spelen köras i det.

Nya super smash bros, zelda, mario kart, bayonetta m,m?

T.ex Digital Foundy brukar testa spelens tekniska aspekter. Där finns några av spelen http://www.eurogamer.net/?platform=WIIU&topic=digital_foundry

Men tänker vi rent logiskt, Wii U har svårt att klara 1080p om inte spelet på PS3/X360 gjorde det, och det finns ingen anledning för utvecklarna multiplattformsspelen att implementera detta.

Detta har sagts av Nintendo angående Smash Bros "the game will run in 1080p." Vilket inte är betyder att det måste vara det native. Men jag tror att det är det pga bilderna som släppts. Mario Kart likaså. Men återigen, det är verkligen inte ofta någon utvecklare säger " the game will run in 1080p native".
Angående Zelda, vi vet INGENTING om detta. Bayonetta 2 är inte heller bekräftat 1080p vad jag vet, utan att Platinum Games bara sagt att de siktar på den upplösningen, viktigare är 60fps. Demot på E3 var inte i riktigt 1080p iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tänker på det här längre bloginlägget, daterat April 2013.

http://www.notenoughshaders.com/2013/04/02/satoru-iwata-hubri...

Nintendo apologeterna blir bara mer och mer desperata och innan någon av er får för er att börja dilla om något unikt med Nintendo. Ja, köpånger är ju rätt synonymt med Nintendo numera och det är väl unikt. Tåget har gått och jag ser inga andra utvägar för Nintendo än att vänja sig vid att bära förlorarmössan ytterligare en generation med "next-gen" konsoller.

Tillägg:

Nintendos senaste hårdvarureleaser har alla varit gimmicks. Wii var en gimmick som Nintendo lyckades sälja, varenda kotte och deras mormödrar köpte en och spelade bowling i vardagsrummet.

3DS:en var nästa gimmick från Nintendo och var i inledningen ett förkrossade misslyckande, Nintendo övergav snart 3D funktionen och släppte lowres men ändå bra spel av existerande IP som katapulterade 3DS till en succe som ingen hade kunnat förutspå.

Den senaste gimmicken från Nintendo är Wii U som inte bara lider för namnets skull men som också tappade åldringarna som kunder. Konsollen släpptes Nov. 2012 och än idag så finns det inte ens handfull av Nintendos egna spel på maskinen. Visst, Mario World 3D finns men de flesta konsumenter köper inte en konsoll för två-tre spel och den extrema väntan på bra releaser och avsaknaden av announcements gör att majoriteten kommer skippa den.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Dock brukar man väl som utvecklare göra högre upplösta texturer och sedan skala ned dem istället för tvärtom?

Korrekt, man har sedan länge skapat assets i HD då de program som gör detta gör så mycket enkelt, det är liksom inga problem och igentligen inget extra jobb. Och därefter skalat ner det efter behov.

Skrivet av Solaris:

Tåget har gått och jag ser inga andra utvägar för Nintendo än att vänja sig vid att bära förlorarmössan ytterligare en generation med "next-gen" konsoller.

Ja då deras konsol saknar all tillstymmelse utav stöd från utvecklare och tilltro från konsumenternas sida och ingen förändring utav detta kan ses i framtiden så verkar det ju bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Nej, då kommande spel som Super Smash Bros. U, Bayonetta 2, Mario Kart 8 och Rayman Legends ska köras i 1080p, dem gick bara på det säkra med launch-titlarna av någon anledning.

DEt tror jag knappast. Alla screenshots hittills på både Smash Bros och Mario Kart är i 720p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Både xbone och ps4 är fullt kapabla till 1080p 60hz och dessutom 4k. Sen är det naturligtvis upp till Utvecklarna om dom vill utnyttja det eller satsa på annat. Oavsett vad dom väljer har dom betydligt mer prestanda att arbeta med än på wiiu. Även förra generationen klarade ju 1080p 60hz....

Skickades från m.sweclockers.com

1080p@60hz? Att kunna visa en stillbild i 60hz är väl inte speciellt imponerande med dagens mått. Att kunna göra spel i densamma med 60fps är en helt annan sak. Xboxone har definitivt problem med 1920x1080. Det är ex. därför BF4 inte körs i fullHD på xboxen och iofs inte heller på PS4:an, men har iallafall där högre upplösning. 4K är definitivt inte att tala om på de konsollerna. Ett Nvidia Titan klarar inte 4K om man vill ha en något sånär trevlig spelupplevelse.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

T.ex Digital Foundy brukar testa spelens tekniska aspekter. Där finns några av spelen http://www.eurogamer.net/?platform=WIIU&topic=digital_foundry

Men tänker vi rent logiskt, Wii U har svårt att klara 1080p om inte spelet på PS3/X360 gjorde det, och det finns ingen anledning för utvecklarna multiplattformsspelen att implementera detta.

Detta har sagts av Nintendo angående Smash Bros "the game will run in 1080p." Vilket inte är betyder att det måste vara det native. Men jag tror att det är det pga bilderna som släppts. Mario Kart likaså. Men återigen, det är verkligen inte ofta någon utvecklare säger " the game will run in 1080p native".
Angående Zelda, vi vet INGENTING om detta. Bayonetta 2 är inte heller bekräftat 1080p vad jag vet, utan att Platinum Games bara sagt att de siktar på den upplösningen, viktigare är 60fps. Demot på E3 var inte i riktigt 1080p iaf.

Tack för länken, det första jag läser är att Rayman Legends körs i 1080p med 60fps, så det är ju bevisligen möjligt.
Ska kika lite mer på att imorrn.

Ozo64, den är kapabel till det så varför inte?

Yeti, tack du, det låter ju rent logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Den enda skillnaden är att man får med en gamepad, Grafiken är fortfarande kass i sann Nintendo anda. Hade dom släppt det som ett tillbehör till Wii istället hade det inte varit ett sånt stort misslyckande.
Gör man en ny konsol är det ju uteslutande ny och kraftigare hårdvara som krävs, en ny handkontroll kan man ju släppa när som helst och använda till flera generationer av konsoler. Att kalla en missanpassad kontroll för en ny konsol och hävda att det är spelen som avgör är ju ett totalt misslyckande alla kategorier.

Enligt vissa fanbouyz så är det en USP att ha en dålig hårdvara (och alltså något bra i deras ögon).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Antar att dom får äta upp att dom gör prestanda snåla maskiner som i sin tur gör att inga alla spel utvecklare kan/vill göra spel. Och då förlitar dom sig på deras klassiska spel som marion,zelda osv.. inte en chans att det håller i längden. Tycker att ett så stort företag som nintendo kunde räknat ut detta,Verkar som dom inte riktigt hänger med i utvecklingen.....

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

1080p@60hz? Att kunna visa en stillbild i 60hz är väl inte speciellt imponerande med dagens mått. Att kunna göra spel i densamma med 60fps är en helt annan sak. Xboxone har definitivt problem med 1920x1080. Det är ex. därför BF4 inte körs i fullHD på xboxen och iofs inte heller på PS4:an, men har iallafall där högre upplösning. 4K är definitivt inte att tala om på de konsollerna. Ett Nvidia Titan klarar inte 4K om man vill ha en något sånär trevlig spelupplevelse.

Ja och det var poängen med vad jag skrev också, alla konsoler som diskuteras i den här tråden är kapabla till 1080p @ 60hz men dom flesta spel är inte 1080p 60Hz av just den anledningen du förtydligade ännu en gång. Varken Xbone, PS4 eller PS3 skulle ha några som helst problem att köra Wii U spel i samma upp upplösning och fps. Däremot skulle det vara riktigt intresant att få se någonting av GT6s kaliber på Wii U och då pratar vi fortfarande förra generationen.

Permalänk
Medlem

Finns många anledningar att köpa Wii U framför xbox och ps. Enligt mig.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nintendo apologeterna blir bara mer och mer desperata och innan någon av er får för er att börja dilla om något unikt med Nintendo. Ja, köpånger är ju rätt synonymt med Nintendo numera och det är väl unikt. Tåget har gått och jag ser inga andra utvägar för Nintendo än att vänja sig vid att bära förlorarmössan ytterligare en generation med "next-gen" konsoller.

Måste ju vara sjukt många som har köpånger då då 3 av 5 av världens mest sålda spelsystem kommer från Nintendo. Och med tanke på att WII sålde bäst av förra generationen trots sämre hårdvara så antar jag att du definierar en förlorare som någon du inte tycker om?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Finns många anledningar att köpa Wii U framför xbox och ps. Enligt mig.

Äsch man köper allihopa Har Wii U och PS4 och väntar på att One ska släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Måste ju vara sjukt många som har köpånger då då 3 av 5 av världens mest sålda spelsystem kommer från Nintendo. Och med tanke på att WII sålde bäst av förra generationen trots sämre hårdvara så antar jag att du definierar en förlorare som någon du inte tycker om?

Om du stirrar dig blind på enbart siffror så missar du helheten. Men i kontext med mitt föregående inlägg så är definitionen av förlorare för tillfället Nintendo och deras flaggskepp Wii U som har hitills varit en förlust på 25 miljarder Yen, har övergivits av så gott som alla tredjepartsutgivare, som nu hotas av betydligt kraftfullare hårdvara från Sony och Microsoft och vars VD försöker skylla ifrån sig med det ena och det andra och som avslutar alltid med 'Please understand'.

Även om Nintendo kommer överleva det här och skulle överleva ett par Wii U till så tvivlar jag starkt på att Nintendos investerare kommer ta saken med ro. De kommer kräva förändring och första steget blir att ersätta Iwata med någon annan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Iwata får ett år till på sig. Missar de målen även nästa år får ngn annan ta över.

Investerarna är inte glada över att förlora pengar. Spelar ingen roll hur mycket pengar nintendo har på banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Om du stirrar dig blind på enbart siffror så missar du helheten. Men i kontext med mitt föregående inlägg så är definitionen av förlorare för tillfället Nintendo och deras flaggskepp Wii U som har hitills varit en förlust på 25 miljarder Yen, har övergivits av så gott som alla tredjepartsutgivare, som nu hotas av betydligt kraftfullare hårdvara från Sony och Microsoft och vars VD försöker skylla ifrån sig med det ena och det andra och som avslutar alltid med 'Please understand'.

Även om Nintendo kommer överleva det här och skulle överleva ett par Wii U till så tvivlar jag starkt på att Nintendos investerare kommer ta saken med ro. De kommer kräva förändring och första steget blir att ersätta Iwata med någon annan.

Visst det är möjligt att WII-U blir en flopp, det vore inte den första från Nintendo, (virtual boy?) Men visa mig ett annat spelföretag som vågar pröva så pass innovativa ideer som Nintendo. Ibland går det åt helvete, bara hoppas att de har nog välfylld kassa att överleva det.

Jag håller med om att WII-U är på väg att bli en flopp. Men när du säger att "Nintendo får bära fölorarmössan en genartion TILL" Antar jag att du menar att Nintendo var "förlorare" förra generationen också? Trots att de sålt överlägset mest konsoler både bärbart och stationärt, verkar som att du är ute efter att smutskasta Nintendo. Bara för att de inte passar dina personliga preferenser är det inte en "förlorar konsol" (WII)
Hur ska Nintendo göra för att vinna en konsol generation då? Sälja mest räcker tydligen inte?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Visst det är möjligt att WII-U blir en flopp, det vore inte den första från Nintendo, (virtual boy?) Men visa mig ett annat spelföretag som vågar pröva så pass innovativa ideer som Nintendo. Ibland går det åt helvete, bara hoppas att de har nog välfylld kassa att överleva det.

Jag håller med om att WII-U är på väg att bli en flopp. Men när du säger att "Nintendo får bära fölorarmössan en genartion TILL" Antar jag att du menar att Nintendo var "förlorare" förra generationen också? Trots att de sålt överlägset mest konsoler både bärbart och stationärt, verkar som att du är ute efter att smutskasta Nintendo. Bara för att de inte passar dina personliga preferenser är det inte en "förlorar konsol" (WII)
Hur ska Nintendo göra för att vinna en konsol generation då? Sälja mest räcker tydligen inte?

Vad jag menade är att stödet från tredjepart, särskilt västerländska, försvinner allt mer för varje stationär konsoll som Nintendo släpper och jag får nog påstå att Wii och framförallt Wii U verkligen är förlorarna om man jämnför med föregående generationer. Det är inte heller till Nintendos fördel att de har fortfarande inte släppt ett enda spel som inte har varit en HD-remake eller rehash så det innovativa Nintendo som du beskriver, det känner jag inte alls igen.

Jag får intrycket att du tar personligen illa upp för att jag har mage att kritisera Nintendo, eller som du själv kallar det, smutskasta. Min avsikt var bara att påpeka att Nintendo tappade bollen och nu rullar den ifrån dem, i nedförsbacke. Hade jag varit ett hängivet fan av Nintendo så hade jag känt mig rätt sviken.

Nu är jag ingen smutsig peasant (PC Master Race här) så vad Nintendo kan göra för att vinna är något du får fråga ett besviket fan av Nintendo om. Eller fråga dig själv, vad saknar Nintendo för att ta första, andra och tredje plats?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad jag menade är att stödet från tredjepart, särskilt västerländska, försvinner allt mer för varje stationär konsoll som Nintendo släpper och jag får nog påstå att Wii och framförallt Wii U verkligen är förlorarna om man jämnför med föregående generationer. Det är inte heller till Nintendos fördel att de har fortfarande inte släppt ett enda spel som inte har varit en HD-remake eller rehash så det innovativa Nintendo som du beskriver, det känner jag inte alls igen.

Jag får intrycket att du tar personligen illa upp för att jag har mage att kritisera Nintendo, eller som du själv kallar det, smutskasta. Min avsikt var bara att påpeka att Nintendo tappade bollen och nu rullar den ifrån dem, i nedförsbacke. Hade jag varit ett hängivet fan av Nintendo så hade jag känt mig rätt sviken.

Jag är lite kluven. Jag håller helt med om att de tappat bollen, Wii U är ett koncept jag inte förstår mig på alls. Jag är en gammal Nintendo-spelare och älskar deras egna spelserier men det behövs ju mer än så.

Men att hävda att Wii var en förlorare är ju bara fel det var en succé! Kolla bara försäljningen: http://vgsales.wikia.com/wiki/Wii

Grafen visar tydligt att tidigare har Nintendo haft en core grupp som hänger med från konsol till konsol i jakt på nya Mario och Zelda-titlar. Men Wii var ändå en bra konsol fast mycket saknades. Tycker Nintendo behöver inse att även om de vunnit mycket på sina innovationer gäller det nog att ha lite säkerhet också. Wii sålde ju dock mycket mer än deras tidigare konsoller eftersom man öppnade en helt ny marknad, de sålde väl även mer än både MS och Sony?

Dock säger ju denna lista ganska mycket om vad problemet med Wii var och precis som du är inne på, 3:e partstillverkare:

Wii Sports (45.71 million) (April 2009)[12]
Wii Play (22.98 million) (April 2009)[12]
Wii Fit (18.22 million) (April 2009)[12]
Mario Kart Wii (15.40 million) (April 2009)[12]
Super Smash Bros. Brawl (8.43 million) (April 2009)[12]
Super Mario Galaxy (8.02 million) (April 2009)[17]
Mario Party 8 (6.72 million) (April 2009)[17]
The Legend of Zelda: Twilight Princess (4.52 million) (March 2008)[17]
Mario & Sonic at the Olympic Games (3.4 million) (March 2008)[18]
Link's Crossbow Training (3.76 million) (April 2009)[12]

Detta är top 10 försäljning och som jag ser det är det Mario, Zelda och gimmick spel. Det lockar kanske inte alla...

Permalänk
Medlem

Det snackas lite om att Nintendo kanske ska släppa spelappar till smartphones, skulle säkert sälja som smör men vette fan hur bra de skulle funka i luren.

http://www.appguiden.se/article/13609001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexic:

Jag är lite kluven. Jag håller helt med om att de tappat bollen, Wii U är ett koncept jag inte förstår mig på alls. Jag är en gammal Nintendo-spelare och älskar deras egna spelserier men det behövs ju mer än så.

Men att hävda att Wii var en förlorare är ju bara fel det var en succé! Kolla bara försäljningen: http://vgsales.wikia.com/wiki/Wii

Grafen visar tydligt att tidigare har Nintendo haft en core grupp som hänger med från konsol till konsol i jakt på nya Mario och Zelda-titlar. Men Wii var ändå en bra konsol fast mycket saknades. Tycker Nintendo behöver inse att även om de vunnit mycket på sina innovationer gäller det nog att ha lite säkerhet också. Wii sålde ju dock mycket mer än deras tidigare konsoller eftersom man öppnade en helt ny marknad, de sålde väl även mer än både MS och Sony?

Dock säger ju denna lista ganska mycket om vad problemet med Wii var och precis som du är inne på, 3:e partstillverkare:

Wii Sports (45.71 million) (April 2009)[12]
Wii Play (22.98 million) (April 2009)[12]
Wii Fit (18.22 million) (April 2009)[12]
Mario Kart Wii (15.40 million) (April 2009)[12]
Super Smash Bros. Brawl (8.43 million) (April 2009)[12]
Super Mario Galaxy (8.02 million) (April 2009)[17]
Mario Party 8 (6.72 million) (April 2009)[17]
The Legend of Zelda: Twilight Princess (4.52 million) (March 2008)[17]
Mario & Sonic at the Olympic Games (3.4 million) (March 2008)[18]
Link's Crossbow Training (3.76 million) (April 2009)[12]

Detta är top 10 försäljning och som jag ser det är det Mario, Zelda och gimmick spel. Det lockar kanske inte alla...

Jag har ingen aning vad de tänkte när de skissade på Wii U eftersom designen nästan skriker inkompetens, så jag skulle gissa att Nintendo insåg att succeén med Wii var väldigt tidsbegränsad eftersom den kunde inte mäta sig med varken 360 eller PS3.

Jag tänker snarare på att Wii är den stora förloraren med alla brister som den plågades av, nackdelar som idag skulle förseglat en konsolls öde på nolltid, och som även Wii direkt ärvde från Wii. Hade Nintendo haft förutseende så hade de lagt (försök till) innovation på hyllan ett slag och tänkt i andra banor, te.x. vad gjorde Super Nintendo till konsollen som alla ville ha och vad vill alla ha idag?

Men som sagt, stirrar man bara på försäljningssiffror så missar man fort helheten.

Jag ser gimmick spel med Mario och Zelda.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om mitt tonläge blev lite högt, jag har hängt med sen NES tiden och är definitivt ett "fan" av Nintendos spel. Och när psx och senare 2 kom var det otroligt mycket snack om hur "Kört" det var för Nintendo och vilka värdelösa konsoller de gör (kolla bara för fösäljningen för psx och 2) Och nu när Nintendo säljer överlägset mest i en generation är de fortfarande "förlorare" det fick mig att tända till. Ber om ursäkt.

Hursomhelst, nu när dagens konsoller i princip är en pc i en låda undrar jag om det inte är dags för Nintendo att faktiskt överge konsol tillverkningen (stationära) och bara satsa på tillbehör/spel....jag vet att det inte kommer och hända med tanke på förhållandet sony/ninteno men det t.ex vore ju en överlägsen combo....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet