Dell Ultrasharp UP2414Q – 4K-upplösning och aggressiv prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Intressant synvinkel, för jag upplevde det som att jag skrev för mycket om uppskalning, gränssnitt och hur det påverkar upplevelsen. För mycket därför att jag är övertygad om att det är en övergångsfas och egentligen bara ett sidospår runt själva produkten. De problem som finns idag är förmodligen borta om ett år. Bara skillnaden att köra Windows 8.1 mot 8 var enorm.

Jag måste ha skrivit ganska slarvigt/otydligt. En person kan misstolka det jag skrev, och felet kan vara den personen som var slarvig i läsningen, men om flera gör det så är felet troligen på min sida.

Jag försökte förtydliga genom Wall of Text ovan, men för att bara förkorta (TL;DR versionen) så är inte min poäng alls om skalning i sig, utan jag tog upp skalningsdebatten som ett exempel på hur en teknisk diskussion fick stå i vägen för själva användningen.
(Jag vill inte att ena ska ta ut den andra, jag vill ha med båda två. Jag var mer än nöjd för en av sidan i recensionen medan den andra var väldigt andefattig).

Jag skrev (tydligen väldigt oklart) att jag förstår att man måste ta upp skalning i en recension av 4K-skärmar, det är oundvikligt, men att bortom den tekniska diskussionen så hade jag önskat att skribenten hade försökt att göra mer djuploade stycken om själva användningen och om skalningen är dålig så får man ta de 20-30% av tiden då den faktiskt fungerar hyffsat för att berätta lite mer om hur 4K faktiskt känns när den funkar hyffsat i jämförelse med standardupplösningarna i vardagssysslor. Hoppas att det är min poäng kom fram klarare nu

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Umbrellas:

Hoppas att det är min poäng kom fram klarare nu

Yes! När skalning fungerar bra, som den gör främst i Win 8.1, får du en behagligt renderad textåtergivning och börja se att bilder och annan pixelbaserad grafik inte håller måttet. Ganska precis samma upplevelse som att jämföra exempelvis två iPaddor med och utan retina-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Vilken version av HDMI har den?

Det är, i motstsats till vad många tycks tro, helt ointressant.

Fråga istället vad hdmi interfacet klarar (vad det har för funktion, snarare än version). Svaret på det finns tydligt förklarat i recensionen.

Permalänk
Medlem

Tycker recensenten var en smula för hård. Nej, kanske ligger den inte riktigt på den nivå som krävs för att jobba med foton professionellt. Däremot fungerar den fint för en glad amatör. Och hög upplösning har stora fördelar för någon som mest jobbar med text. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan skärm. 1920x1080 är alldeles för lågt upplösning för att jag ska känna mig riktigt bekväm. 2560x1600 på 30" är helt ok, men skulle gärna se en mindre skärm med samma eller högre upplösning.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det är, i motstsats till vad många tycks tro, helt ointressant.

Fråga istället vad hdmi interfacet klarar (vad det har för funktion, snarare än version). Svaret på det finns tydligt förklarat i recensionen.

Du menar att det finns 4K-skärmar med HDMI 2.0 som man inte kan köra 4K genom?
Eller varför skulle det annars inte säga allt du behöver veta om HDMI kontakten att den är v2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Du menar att det finns 4K-skärmar med HDMI 2.0 som man inte kan köra 4K genom?
Eller varför skulle det annars inte säga allt du behöver veta om HDMI kontakten att den är v2.0?

HDMI 2.0 har mängder av begränsningar med hänsyn till bandbredd, färger och bilduppdateringshastighet för 4K. Fördjupa dig lite här: http://www.toonormal.com/2014/01/10/4k-hdmi-and-deep-color/

HDMI 2.0 är därför inte det bästa sättet att överföra sina bilder till en 4K skärm.

Permalänk

Väntar bara på 120 eller 144 hz 4k sen är allt fullbordat!

Visa signatur

GPU 4x EVGA GTX Titan SC 4-Way SLI 1176MHz Moderkort Asus Rampage IV Extreme CPU 4960x 5.2 GHz VCore 1.54 v Minne Dominator 32GB 2476 Mhz CL 8-12-8-27 Nätagg 2x Corsair AX1200 Chassi 900D Custom Paint Job Skärm 3x Dell U3011 in Portrait Mode Hårddisk OS: 2x Corsair Force GT 120GB SSD RAID-0 Spel/program 8x Vertex 4 128GB SSD RAID-0 Kylning 480+360+240 EK Blocks + BitsPower kopplingar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GunslingerOC:

Väntar bara på 120 eller 144 hz 4k sen är allt fullbordat!

Risken är att du kommer få vänta väldigt väldigt länge på 144 Hz då nästa generation gränssnitt inte klarar det. HDMI 2.0 klarar inte mer än 60 Hz och kommande Displayport 1.3 har inte gett några indikationer på att de kommer få över 120 Hz. Faktum är att 120 Hz är lite av en gissning där eftersom det inte verkar finnas så mycket information än men med tanke på att de ska klara av 8K, två parallella 4K och 4K 3D så borde det fungera med 120 Hz. För även om de bara har bandbredd för 30 Hz i 8K så räcker det till 120 Hz i 4K. Det förutsätter så klart att någon designar styrkretsarna för att klara det också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Risken är att du kommer få vänta väldigt väldigt länge på 144 Hz då nästa generation gränssnitt inte klarar det. HDMI 2.0 klarar inte mer än 60 Hz och kommande Displayport 1.3 har inte gett några indikationer på att de kommer få över 120 Hz. Faktum är att 120 Hz är lite av en gissning där eftersom det inte verkar finnas så mycket information än men med tanke på att de ska klara av 8K, två parallella 4K och 4K 3D så borde det fungera med 120 Hz. För även om de bara har bandbredd för 30 Hz i 8K så räcker det till 120 Hz i 4K. Det förutsätter så klart att någon designar styrkretsarna för att klara det också.

Jo jag vet :/
But one day ONE DAY!! Så kommer vi få njuta av det!

Visa signatur

GPU 4x EVGA GTX Titan SC 4-Way SLI 1176MHz Moderkort Asus Rampage IV Extreme CPU 4960x 5.2 GHz VCore 1.54 v Minne Dominator 32GB 2476 Mhz CL 8-12-8-27 Nätagg 2x Corsair AX1200 Chassi 900D Custom Paint Job Skärm 3x Dell U3011 in Portrait Mode Hårddisk OS: 2x Corsair Force GT 120GB SSD RAID-0 Spel/program 8x Vertex 4 128GB SSD RAID-0 Kylning 480+360+240 EK Blocks + BitsPower kopplingar