Mus/Tangentbord slutar fungera [6 timmar efter köp]

Permalänk
Medlem

Mus/Tangentbord slutar fungera [6 timmar efter köp]

Hej!

Har stött på en väldigt jobbigt problem. Allt började med i helgen då jag kopplade ut mitt QPAD MK-50 tangentbord från min stationära och skulle koppla in det i min laptop. Allt funkar, men efter ca 30+ minuter slutar tangentbordet att fungera. Jag testar att koppla in det i min stationära och dom tre LED lamperna lyser upp på tangentbordet, men inget mer funkar?

Okej tänker jag, har säkert gått sönder... Veckan innan det började min Logitech MX518 mus att glappa i sladden, den har några år på nacken så jag slängde den. Idag var jag på Elgiganten för att köpa något provisoriskt tangentbord och mus. Blev ett tangentbord för 99:- och en Roccat Kone Pure Color mus för 550:-

Jag kommer hem och kopplar in allt, och det funkar. Installerar drivrutiner o allt till musen och sätter mig o spelar lite World of Warcraft.
Mitt i en boss fight slutar musen funka, den lyser och allt samt att alla knappar funkar, som mus1 och mus2 knappen, scroll o hela baletten. Men jag kan inte röra den... Kopplar jag in en annan skitmus från Microsoft som är trådlös så funkar även den. Men Roccat musen vägrar röra sig...

Någon som har någon ide va det kan vara? Börjar bli trött på det här nu.

Ha installerat om drivrutinen, startat om datorn och testat andra USB portar samt i annan dator utan lycka.

Permalänk
Medlem

När sakerna "dör" kör du dom då direkt i usb port på moderkortet heller genom usbhubb?
Om genom usbhubb är det då en hubb med egen strömförsörjning heller ej?
Vilken dator är det som dödar sakerna enbart en heller har det hänt på båda?

Men rent generellt skulle jag säga att du haft lite otur men samtidigt så är Qpads,Roccats utrustningar (möss/tbord/etc) inte direkt okända när det gäller att saker dör ganska tidigt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

När sakerna "dör" kör du dom då direkt i usb port på moderkortet heller genom usbhubb?
Om genom usbhubb är det då en hubb med egen strömförsörjning heller ej?
Vilken dator är det som dödar sakerna enbart en heller har det hänt på båda?

Men rent generellt skulle jag säga att du haft lite otur men samtidigt så är Qpads,Roccats utrustningar (möss/tbord/etc) inte direkt okända när det gäller att saker dör ganska tidigt.

Det är USB port direkt på moderkortet, även testat frontpanelen.
Musen dog på den stationära, och tangentbordet dog på laptopen.

Det sjuka är att musknapparna funkar, scrollen och sensitivity knapparna funkar med. :/

Permalänk
Medlem

Det är själva sensorn/lasern heller styrkretsarna till dessa i musen som har dött och just det är tyvärr ganska vanligt när det gäller en hel del tillverkare av möss dom enda som verkar vara betydligt bättre på detta är microsoft och logitech.

Och eftersom det handlar om två olika datorer som använts vid "dödandet" så är det nog inget fel på usbport/moderkort som tex ger för hög volt heller nåt sånt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

jo det är väll så. Har haft min Logitech MX518 i flera år, men hittar dom inte längre i butiker.
Jag vill inte beställa heller då jag måste ha en mus i helgen, någon som vet vart man kan få tag på en?

Permalänk
Medlem

Kolla om du har en dammtuss i vägen för sensorn på musen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Kolla om du har en dammtuss i vägen för sensorn på musen

Skickades från m.sweclockers.com

Inget damm där, blåste med lite luft på burk för att försäkra mig.
Har nu packat ner den snyggt i dens förpackning och lämnar tillbaka den imorgon där jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är själva sensorn/lasern heller styrkretsarna till dessa i musen som har dött och just det är tyvärr ganska vanligt när det gäller en hel del tillverkare av möss dom enda som verkar vara betydligt bättre på detta är microsoft och logitech.

Och eftersom det handlar om två olika datorer som använts vid "dödandet" så är det nog inget fel på usbport/moderkort som tex ger för hög volt heller nåt sånt.

Nee precis. Om det nu skulle vara moderkortet, hur felsöker man det på bästa sätt? kan vara bra att veta i framtiden!