Permalänk
Medlem

Vad är bra med Magic Lantern

Hej Jag sitter här med min 6D och undrar är det värt att installera Magic Lantern på min kamera?

Får man autofocus när man filmar? för det har inte canon 6d os (Jag antar det är software som stoppar autofocus när man filmar)

Vad blir bättre?

Tack i förväg

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

autofocus på en systemkamera är inte nått att använda om du har elr får..det är manuellt som gäller på dessa kameror.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

autofocus på en systemkamera är inte nått att använda om du har elr får..det är manuellt som gäller på dessa kameror.

Okey då vet jag

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Hej Jag sitter här med min 6D och undrar är det värt att installera Magic Lantern på min kamera?

Får man autofocus när man filmar? för det har inte canon 6d os (Jag antar det är software som stoppar autofocus när man filmar)

Vad blir bättre?

Tack i förväg

Det är mycket som blir bättre.
Här kan du läsa mer: magiclantern.fm/
Och dom som kan detta här med filmning, använder inte autofocus när dom filmar, dom kör manuellt!
Det är en träningssak som har en liten inlärningströskel, och när man greppat det så blir det helt underbart.

Jag filmar inte alls själv, men jag har förstått att alla som håller på med filmning stänger av autofocus.
Dom väljer själv vart fokus skall sitta.

Nisse-Tuta har säkert väldigt bra tips till dig.

Skrivet av Andyah:

autofocus på en systemkamera är inte nått att använda om du har elr får..det är manuellt som gäller på dessa kameror.

Visst är det så att det är manuellt som gäller.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det är mycket som blir bättre. Autofokus använder du inte när du filmar.

Den största skillnaden vad gäller just fokusdelen är att du får något som heter focus-peak. Det gör att de delar av bilden som är i fokus blir färgat i en stark färg, exempelvis rött eller grönt. Detta gör att du lätt kan se vad som är i fokus och följa rörliga mål.

Du har också om jag inte minns fel möjlighet till HDR-filmning.

Follow-focus är inte dumt det heller. Du kan få en jämn följande fokusering genom att trycka på en knapp.

Utöver det finns det massor med andra trevliga funktioner och har säkert tillkommit fler sen jag provade på min 5DMKIII.

Nu har väl både 5dMKIII och 6D ganska kompetent filmfunktion redan från grunden men focus-peak gör stor skillnad.

Största wow-effekten kan jag tänka mig blev på 5DMKII som från början har ganska begränsad filmfunktion. ML låste upp allt detta.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Inte nog med allt det som folk tidigare nämnt, du får även inbyggd intervalometer (för time lapses), möjlighet till hur långa slutartider du vill, bulb-ramping (för time lapses och mycket annat smått och gott! Allt detta behöver du annars köpa som tillbehör med sladdar och skit!

Även jag har en Canon 6D, jag har haft ML på tidigare kameror, men just 6Dn vågar jag inte ladda in på då det inte finns en stable release än, och verkar inte komma på ett bra tag =/

Mvh

Permalänk
Skrivet av Fjellreven:

Inte nog med allt det som folk tidigare nämnt, du får även inbyggd intervalometer (för time lapses), möjlighet till hur långa slutartider du vill, bulb-ramping (för time lapses och mycket annat smått och gott! Allt detta behöver du annars köpa som tillbehör med sladdar och skit!

Även jag har en Canon 6D, jag har haft ML på tidigare kameror, men just 6Dn vågar jag inte ladda in på då det inte finns en stable release än, och verkar inte komma på ett bra tag =/

Mvh

Jag provade på min 5DIII i sommras, var lite svettigt men värt det!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av Sandia:

Hej Jag sitter här med min 6D och undrar är det värt att installera Magic Lantern på min kamera?

Får man autofocus när man filmar? för det har inte canon 6d os (Jag antar det är software som stoppar autofocus när man filmar)

Vad blir bättre?

Tack i förväg

Det jag använder Magic Lantern till är att justera vitbalansen (kelvin) manuellt. Alltså du kan precisera precis vilken färgtemperatur du vill ha på ett smidigt sätt. Men jag har även använt dess intervalometer väldigt mycket.

Peaking och zebra tycker jag var sådär när jag testade men man ska veta att magic lantern utvecklas hela tiden. Skulle nog tro att de två funktionerna är riktigt bra idag.

Du har även möjlighet att se ljudmätare vilket är tacksamt. Sen finns det massa fler funktioner men dessa har jag verkligen haft nytta av, bara smidigheten med vitbalansen tycker jag gör det värt att installera Magic Lantern.