Köra raspberry Pi som ett "ljudkort" på distans?

Permalänk
Medlem

Köra raspberry Pi som ett "ljudkort" på distans?

Ber om ursäkt om ämnet tagits upp men jag fann inte det jag ville.
Som vanligt finns 100 alternativ och man bara drunknar

Det jag vill göra
Spela upp valfritt ljud på datorn, t.ex. spotify eller youtube och det ska spelas upp i min RPi som är kopplad till stereon.
Spela upp spotify i telefonen och det spelas upp i RPi:n

Tidigare har jag satt upp min Raspberry Pi med MPC och MPD där jag lagrat massa musik på disken.
Går in via MpDroid på android för att välja låt. Men mitt musikbibliotek är så fruktansvärt stökigt och jag har nu gått över till att använda Spotify istället.

Airplay verkar vara ett alternativ: http://lifehacker.com/5978594/turn-a-raspberry-pi-into-an-air...
Squeezelight verkar vara ett annat: http://www.emmaanuel.com/SqueezeBerry-a-Music-Player-based

Vad ska jag satsa på?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

funkar det inte att köra den som en helt egen extern maskin och fixa spotify på den som du sen styr från tex din telefon. Vet att det finns ju lösningar såsom spotimote men det kanske är svårare till en rpi

Permalänk

Jag är ute efter något liknade. Helst skulle jag vilja använda raspberryn som ett ljudkort över ethernet, men hittade ingen bra lösning för detta. Nu väntar jag på en blåtand dongle och ska prova att köra den som en buethooth speaker. http://www.instructables.com/id/Turn-your-Raspberry-Pi-into-a...

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp det här själv, och Shairport funkar alldeles utmärkt till alla airplay-enheter jag kunde testa. Om du känner för att haxxa lite i linux kan du följa den här guiden, eller gå den enkla vägen och bara ladda ner den här förkonfigurerade avbilden och bara flasha den till ett SD-kort. När du gjort det här så borde det räcka att ansluta din RPi till ett nätverk och till ljud, så ska du hitta den automatiskt.

Jag kan inte Windows, så du får hitta en Airplay-klient själv. Borde inte vara svårt.
Om du kör linux är det, tro det eller ej, lite svårare. Det finns ingen airplay-klient till linux, så du måste använda pulseaudio's nätverksfunktion, vilken är lite grinig och jag har faktiskt inte fått den att fungera tillförligt själv.

Ett annat alternativ är att ansluta en liten bluetooth-sticka och konfigurera RPi'n som en bluetooth-mottagare.

Edit: Om du vill köra den stand-alone och har spotify premium kan du testa Pi MusicBox.

Visa signatur

Destop: P5ND2 SE | P4 3.06 Ghz @ 3.8Ghz | TRUE | 2x1 Gb Kingston 667 | Gigabyte Radeon HD4850 512mb | Corsair 450W | 1x320 Gb Samsung
Server: Asrock N68-S | Sempron 2.2 Ghz | AC Alpine 64 Pro | 1 Gb Kingston 667 | Lian Li EX-23A | 3x250 Gb Samsung RAID0 | 1x40 Gb 2.5" Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

funkar det inte att köra den som en helt egen extern maskin och fixa spotify på den som du sen styr från tex din telefon. Vet att det finns ju lösningar såsom spotimote men det kanske är svårare till en rpi

Det är ett alternativ som jag funderat på, men det är inte lika flexibelt känner jag.
I dagsläget är det kanske det bästa, den har jag funderat på innan:
http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/

Det enda är ju om man t.ex. vill få ut youtube och liknande, men det kanske går på något sätt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är ett alternativ som jag funderat på, men det är inte lika flexibelt känner jag.
I dagsläget är det kanske det bästa, den har jag funderat på innan:
http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/

Det enda är ju om man t.ex. vill få ut youtube och liknande, men det kanske går på något sätt.

Jag har använt blicko.com till något liknande. Det är lite jobbigare, då det inte verkar vara automatiserat. Du måste ladda ner en .deb från deras hemsida, starta programmet manuellt och logga in på spotify, och jag har inte hittat något sätt att göra det automatiskt. När du väl dragit igång det funkar det skitbra dock, och du kan gå in på blicko.com/ditt-stations-namn och spela musik från youtube, spotify eller soundcloud och det bara fungerar helt automagiskt. Kan vara värt en titt.

Visa signatur

Destop: P5ND2 SE | P4 3.06 Ghz @ 3.8Ghz | TRUE | 2x1 Gb Kingston 667 | Gigabyte Radeon HD4850 512mb | Corsair 450W | 1x320 Gb Samsung
Server: Asrock N68-S | Sempron 2.2 Ghz | AC Alpine 64 Pro | 1 Gb Kingston 667 | Lian Li EX-23A | 3x250 Gb Samsung RAID0 | 1x40 Gb 2.5" Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkenklo:

Jag har kollat upp det här själv, och Shairport funkar alldeles utmärkt till alla airplay-enheter jag kunde testa. Om du känner för att haxxa lite i linux kan du följa den här guiden, eller gå den enkla vägen och bara ladda ner den här förkonfigurerade avbilden och bara flasha den till ett SD-kort. När du gjort det här så borde det räcka att ansluta din RPi till ett nätverk och till ljud, så ska du hitta den automatiskt.

Jag kan inte Windows, så du får hitta en Airplay-klient själv. Borde inte vara svårt.
Om du kör linux är det, tro det eller ej, lite svårare. Det finns ingen airplay-klient till linux, så du måste använda pulseaudio's nätverksfunktion, vilken är lite grinig och jag har faktiskt inte fått den att fungera tillförligt själv.

Ett annat alternativ är att ansluta en liten bluetooth-sticka och konfigurera RPi'n som en bluetooth-mottagare.

Edit: Om du vill köra den stand-alone och har spotify premium kan du testa Pi MusicBox.

Tack för ett väldigt utförligt svar!
Jag får läsa på lite mer om airplay helt klart.

Har haxxat linux förut i Pi:n när jag skulle få igång min LCD med arduino-interfacekort, när jag skulle få USB-hddn att somna efter en tids inaktivitet, när jag försökte få WiFi att inte dö, när jag ville få allt att autostarta etc.
Mina skills gjorde att jag slet mitt hår och kämpade för att inte kasta ut allt genom fönstret

Nu vill jag bara läsa in en image på SD-kortet och så ska allt funka hehe.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

http://www.raspyfi.com/
kanske kan vara värt att kolla in

Permalänk
Medlem

Stoppar du i ett USB-ljudkort i RPi:n så kan säkert detta fungera. Du tunnlar USB-datan över ethernet.

http://usbip.sourceforge.net/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkenklo:

Jag har kollat upp det här själv, och Shairport funkar alldeles utmärkt till alla airplay-enheter jag kunde testa. Om du känner för att haxxa lite i linux kan du följa den här guiden, eller gå den enkla vägen och bara ladda ner den här förkonfigurerade avbilden och bara flasha den till ett SD-kort. När du gjort det här så borde det räcka att ansluta din RPi till ett nätverk och till ljud, så ska du hitta den automatiskt.

Jag kan inte Windows, så du får hitta en Airplay-klient själv. Borde inte vara svårt.
Om du kör linux är det, tro det eller ej, lite svårare. Det finns ingen airplay-klient till linux, så du måste använda pulseaudio's nätverksfunktion, vilken är lite grinig och jag har faktiskt inte fått den att fungera tillförligt själv.

Ett annat alternativ är att ansluta en liten bluetooth-sticka och konfigurera RPi'n som en bluetooth-mottagare.

Edit: Om du vill köra den stand-alone och har spotify premium kan du testa Pi MusicBox.

Det slutade med att jag valde den här varianten med shairport.
Var riktigt smidigt att komma igång och jag behövde bara ändra en rad kod för att den skulle spela upp musiken genom mitt USB-ljudkort (laddade ner färdiga avbilden).

Enda lilla problemet är att fördröjningen mellan dator och RPi är väldigt stor, cirka 3 sekunder.
Misstänker att beror på stor buffert, men jag har inte grävt i det så mycket.
I övrigt fungerar det perfekt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Enda lilla problemet är att fördröjningen mellan dator och RPi är väldigt stor, cirka 3 sekunder.
Misstänker att beror på stor buffert, men jag har inte grävt i det så mycket.
I övrigt fungerar det perfekt

Jo, det är en "funktion" i Airport för att undvika hack i ljudet. Det går säkert att minska om du rotar runt i shairport tillräckligt mycket, men lång fördröjning är normalt i alla fall.

Visa signatur

Destop: P5ND2 SE | P4 3.06 Ghz @ 3.8Ghz | TRUE | 2x1 Gb Kingston 667 | Gigabyte Radeon HD4850 512mb | Corsair 450W | 1x320 Gb Samsung
Server: Asrock N68-S | Sempron 2.2 Ghz | AC Alpine 64 Pro | 1 Gb Kingston 667 | Lian Li EX-23A | 3x250 Gb Samsung RAID0 | 1x40 Gb 2.5" Seagate