Semi-passiva agg, hur montera det med tanke på fläkten?

Permalänk
Medlem

Semi-passiva agg, hur montera det med tanke på fläkten?

Precis, aggregat med hybridläge hur hade ni monterat agget?

Själv monterade jag agget med fläkten uppåt & jag valde så eftersom Seasonic mer eller mindre kräver att deras passiva agg skall monteras med ventilationen uppåt, så jag tänkte eller trodde att så borde man även göra med semi-passiva.

Har försökt hitta info om detta på nätet men hittade inget, någon som vet eller vet var man kan hitta info?

Dold text
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har ett Seasonic Platinum-460 Fanless och det är lite kinkigare än som du skriver: "Seasonic mer eller mindre kräver att deras passiva agg skall monteras med ventilationen uppåt". Du måste montera deras fläktlösa nätdel "uppåt", annars fungerar inte konventionskylningen...

Med det ingångsvärdet så torde det bästa vara att även montera deras semi-passiva på samma sätt (som på bilden), annars fungerar inte konventionskylningen och du har då knappast en semi-passiv nätdel längre...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, då har jag gjort rätt mao.. det är mitt agg på bilden.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det där är knepigt.. Förstår tanken med konvektionskylning.. varm luft stiger så man bör släppa ut den genom fläktgallret.
Men, när det är dags för fläkten att spinna igång, så kommer den ju dra in den varmare luften från chassit och inte den svalare luften genom fläktgallret i botten.
Känns som välja mellan pest eller kolera!
Det där borde väl gå lösa på ett bättre sätt från tillverkarna.. Dom kunde haft en mesh i plåten på undersidan/kretskortssidan för att lättare släppe ut varm luft, och ett perforerat kretskort för att hjälpa till släppa genom den varma luften.. Så kanske man kunde ha agget med fläkten neråt? Men gawd vilken fullösning det känns som!
Eller.. så får man väl återgå till stenåldern och ha ett chassi med agget bak toppen av chassi.. mesh/fläktgaller i toppen så kommer ju agget dra in frisk luft utifrån chassit iaf + att den ventar ut varm luft direkt ut ur chassit i passiv mode.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus