Studerande och inneboende - Inget kontrakt

Permalänk
Medlem

Studerande och inneboende - Inget kontrakt

Hej!

Jag har nyligen börjat min praktik period i Sthlm, dessvärre är det hopplöst att få ett eget boende eller ens ett student boende med kort varsel (visste inte vart jag skulle ha praktik föran mitten av dec-13). Nu är det såhär att jag hittat boende och redan flyttat in hos hyresvärden, innan jag gjorde det så fanns det inget kontrakt redo, dock så skrev vi ner punkter om vad som gäller o.s.v från båda parter på 2 likadana papper (alltså de finns 2 ex av den txt som skrevs). Där står det som ska stå i det kommande kontraktet, som skulle vara färdigt att undertecknas av oss båda nu vid veckans slut, dock så har det inte ordnats med kontrakt.
Det tidigare nämnda papper där vi punktade ner saker, skrev vi även datum och underskrift så det sålänge skulle fungera som något slags pseudo kontrakt så båda vet vad som gäller till det riktiga kontraktet som skulle vara färdigt tills idag 26/1-14 var undertecknat.

Nu till saken, jag börjar bli lite nojig att det inte kommer uppföras ett ordentligt kontrakt, utan att det kommer bli dessa här 2 ex av kludd "pseudo kontrakt" papper som enda bevis på mina rättigheter, räcker detta rättsligt om någon dispyt skulle uppstå eller måste det finnas ett ordentligt kontrakt?
Sen står det på pseudo kontraktet att internet ingår i min hyra, dock så är detta obefintligt i lägenheten över huvudtaget, nu vet jag att min värd har lite problem med leverantör då dom skickat faktura och inte installerat nät ännu av anledning att det är något fel på nät uttaget i lägenheten "bla bla". Dock tycker jag att detta inte är en direkt ursäkt för att låta mig vara utan nät när vi kommit överäns om det.

Förtydligade frågor i punktform:

1. Räcker det med handskrivna kladd papper "pseudo kontrakt (2 ex, en till mig och en till värden) där villkor, datum och underskrift finns, eller måste det vara ett ordentligt utskrivet papper med underskrift/datum för att hålla vid dispyt?

2. Hur länge är det okej att inte tillhandhålla lovade funktioner (internet), har jag rätt till hyres sänkning under tiden?

3. Det är tid att betala hyra för februari snart, har pengar till det givetvis, men kan jag använda argument att eftersom jag inte har något nät (som utlovats) så kan jag inte betala hyran via en överföring? Vet att det finns kontanter men vill inte bära runt på så mycket den fattige student man är om något händer. Om ni undrar hur jag skriver detta så använder jag min tfn som hotspot, dock så känns det inte säkert att skicka pengar över det öppna nätet, min värd vet inte om att jag har nät på tfn för övrigt.

Annars så trivs jag bra under den första veckan jag bott här, och jag kommer bra överens med värden, dock eftersom det inte finns något enligt mig ordentligt kontrakt så vågar jag inte pusha för mycket på punkt 1&2 med rädlsa av att bli utslängd eller liknande. Notera för punkt 2 att även värden är relativt ny inflyttad.

Hoppas jag inte skrivit otydligt och lagt i rätt forumsdel.

Väl mött!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

Om ni undrar hur jag skriver detta så använder jag min tfn som hotspot, dock så känns det inte säkert att skicka pengar över det öppna nätet, min värd vet inte om att jag har nät på tfn för övrigt.

Varför känns det inte säkert? Det är samma kryptering som används, oavsett om du anluter till banken via en fast uppkoppling eller via mobilnätet.

Och nej, du kan inte låta bli att betala hyran bara för att du inte har nån uppkoppling.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Sedan kan man betala fakturor på banken också. Gå in och säga hej, vill betala detta härifrån. Dock så tar dom nog 20:- för det nu för tiden.
Men det fungerade ypperligt i sedan bankväsendet startade fram tills internet kom

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Förtydligade frågor i punktform:
1. Räcker det med handskrivna kladd papper "pseudo kontrakt (2 ex, en till mig och en till värden) där villkor, datum och underskrift finns, eller måste det vara ett ordentligt utskrivet papper med underskrift/datum för att hålla vid dispyt?
2. Hur länge är det okej att inte tillhandhålla lovade funktioner (internet), har jag rätt till hyres sänkning under tiden?
3. Det är tid att betala hyra för februari snart, har pengar till det givetvis, men kan jag använda argument att eftersom jag inte har något nät (som utlovats) så kan jag inte betala hyran via en överföring? Vet att det finns kontanter men vill inte bära runt på så mycket den fattige student man är om något händer. Om ni undrar hur jag skriver detta så använder jag min tfn som hotspot, dock så känns det inte säkert att skicka pengar över det öppna nätet, min värd vet inte om att jag har nät på tfn för övrigt.

Annars så trivs jag bra under den första veckan jag bott här, och jag kommer bra överens med värden, dock eftersom det inte finns något enligt mig ordentligt kontrakt så vågar jag inte pusha för mycket på punkt 1&2 med rädlsa av att bli utslängd eller liknande. Notera för punkt 2 att även värden är relativt ny inflyttad.

Hoppas jag inte skrivit otydligt och lagt i rätt forumsdel.

Väl mött!

1. Svar ja. Ett avtal är ett avtal, anledningen till att varenda jurist skulle tjata om att avtal alltid ska vara skriftliga är att ett muntligt avtal är omöjligt att bevisa. Om ett skriftligt avtal så är skrivet på en servett så är det likväl giltigt - däremot är frågan om ert pseudokontrakt reglerar alla de saker som bör regleras, men du frågade om giltigheten och svaret är ja.
2. Du har nu haft flyt och hittat ett boende i Sthlm med en värd du kommer överens med. Om värden slänger ut dig på gatan finns det inte ett dugg du kan göra åt saken - ska du stämma honom och vänta ett år på att bli kallad till tingsrätten, eller vad är planen? - så förmodligen är du inte precis i ställning att ställa några krav överhuvudtaget. Jag tycker du ska förklara läget och möjligen krydda om att du behöver internet till studierna och tänka efter innan du drar igång en konfrontation efter en vecka. Förmodligen handlar det bra om att människan är lat, tjat brukar då funka bättre än hot - de senare gör bara folk defensiva.
3. Nej. Du kan däremot använda det som ett bra exempel på vad du behöver internet till. På min bank kostade det 100 spänn att betala en faktura (100kr per faktura dvs) senast jag var utan internet - du kan ju säga att du vill dra av extrakostnaden på hyran iaf, det känns knappast orimligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla 3! Precis vad jag misstänkte, och nu har jag fått bekräftelse på mina aningar gällande frågorna (=

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

1. Svar ja. Ett avtal är ett avtal, anledningen till att varenda jurist skulle tjata om att avtal alltid ska vara skriftliga är att ett muntligt avtal är omöjligt att bevisa. Om ett skriftligt avtal så är skrivet på en servett så är det likväl giltigt - däremot är frågan om ert pseudokontrakt reglerar alla de saker som bör regleras, men du frågade om giltigheten och svaret är ja.
.

Nej. Man kan inte kludda nåt på ett papper och säga "detta kom vi överens om på telefon".

Självklart måste du (TS) skaffa ett kontrakt där bådas underskrifter står på. Kom igen nu hur skulle det funka om alla bara kunde "nja jag vet inte vad för kontrakt det där är, det vi kom överens om på telefon det står på servetten här"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crillie:

Nej. Man kan inte kludda nåt på ett papper och säga "detta kom vi överens om på telefon".

Självklart måste du (TS) skaffa ett kontrakt där bådas underskrifter står på. Kom igen nu hur skulle det funka om alla bara kunde "nja jag vet inte vad för kontrakt det där är, det vi kom överens om på telefon det står på servetten här"...

Kontrakt kan vara handskrivna så länge de är permanenta. Ett servett är absolut permanent. Dock så måste man använda bläck och inte blyerts. Huvudsaken är att kontraktet täcker in det som ni kommit överens om samt att båda har skrivit på kontraktet annars är det ogiltigt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crillie:

Nej. Man kan inte kludda nåt på ett papper och säga "detta kom vi överens om på telefon".

Självklart måste du (TS) skaffa ett kontrakt där bådas underskrifter står på. Kom igen nu hur skulle det funka om alla bara kunde "nja jag vet inte vad för kontrakt det där är, det vi kom överens om på telefon det står på servetten här"...

Som jag förstod det så skrev TS och värden på båda kontrakten med sina underskrifter så det bör ha skett öga mot öga och inte över telefon. Så det bör vara giltigt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av talibananen:

1. Svar ja. Ett avtal är ett avtal, anledningen till att varenda jurist skulle tjata om att avtal alltid ska vara skriftliga är att ett muntligt avtal är omöjligt att bevisa. Om ett skriftligt avtal så är skrivet på en servett så är det likväl giltigt - däremot är frågan om ert pseudokontrakt reglerar alla de saker som bör regleras, men du frågade om giltigheten och svaret är ja.

"vad som gäller till det riktiga kontraktet som skulle vara färdigt tills idag 26/1-14 var undertecknat."

Dock skrev han att det är ett tillfälligt avtal. Om ni i avtalet eller muntligt kom överens om att avtalet skulle gälla till ett visst datum, som de hade i detta fallet, så gäller bara kontraktet till det datumet.

Permalänk
Skrivet av Napster91:

2. Hur länge är det okej att inte tillhandhålla lovade funktioner (internet), har jag rätt till hyres sänkning under tiden?

Om det står i avtalet och han inte håller det så är det avtalsbrott ja. Detta är givetvis i teorin då du förmodligen inte kommer stämma honom i tingsrätten. Därför skulle jag säga att ta upp det med honom, med argument att du måste ha internet för praktiken och om det inte är löst till "visst datum" så får själv teckna ett internet abonnemang med hyresavdrag. Men kom ihåg att du inte vill bli ovän med din hyresvärd !

Permalänk
Medlem

Utover gyldighet på kontraktet, så gjelder det også at du opprettholder din besittningsrätt og det kan du kun gjøre gjennom å betale den husleie dere ble enige om til rett tid. Når det gjelder inneholdet av kontrakt vedrørende Internet som en del av leieavtalen, så bør du formidle det skriftlig som en mangel til utleieren slik at vedkommende kan gjøre noe med det. Gjør utleieren ikke noe ved saken innen en rimelig tid så vil du ha rett til fratrekk i husleien ettersom du antagelig ville betalt mindre i husleie dersom dette ikke inngikk i selve husleie avtalen, men det er noe du ikke selve kan gjøre uten det må utleier forandre i sin fakturering av deg eller så må du hevde at avtalen er ugyldig på grunn av denne mangel i avtalen (ettersom avtale skal følges av begge parter og alt der begge parter skriver under på i avtalen skal inngå).

Har du betalt noe på forskudd for å få adgang til leiligheten? I så fall må du se til klart vil fremgå summe og tid for betaling, samt at det vil fremgå av avtalen hvordan denne betaling skal regnes som depositum eller som en forskuddsbetaling. Din besittningsrätt avhenger av at du betaler rett summe i rett tid. Gjør aldri fratrekk for egen hånd på slike avtaler ettersom det i slik fall kan bli tolket som at du ikke fullfører din del av avtalen.

A) Gi skriftlig beskjed på det du vil ha forbedret (Internet) fra den utleiere. Dette for å kunne vise til at du gjort utleier oppmerksom på mangel i din husleieavtale og for å kunne be om kompensasjon dersom han/hun ignorer dette over en lengre tid.

B) Betale alltid i rett tid din husleie eksakt som husleie avtalen løper uansett hvor dårlig vedlikehold eller mangel der måtte være i bo på stedet. Se til at ha en klar tid for når forandringer i avtalen kan skje innskrivet i selve avtale teksten. Kontakte kommunens Hyresnämnd og/eller Hyresgäst Föreningen (HGF) for å høre mere om hva som gjelder i en slik situasjon.

Skrivet av KeVVa:

Kontrakt kan vara handskrivna så länge de är permanenta. Ett servett är absolut permanent. Dock så måste man använda bläck och inte blyerts. Huvudsaken är att kontraktet täcker in det som ni kommit överens om samt att båda har skrivit på kontraktet annars är det ogiltigt!

Det sentrale ved slike kontrakt er at det ikke må tilkomme noe i ettertid i det begge bekrefter (signerer) avtalen. En avtale kan være åpen eller lukket, men når det gjelder husleie avtaler så vil en utgå fra en mal for å unngå at avtalen vil være for åpen for tilføyelser i ettertid eller forandringer slik at inneholdet vil bli helt annerledes enn den opprinnelig ble fremstillet for noen av partene i avtalen.

På den her siden kan Napster finne eksempel på en mal for andrehandsuthyrning: http://www.hyresgastforeningen.se/Om_Oss/ladda_hem/Sidor/blan...

Permalänk

Norksa det var trevligt och se. i like!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Kontrakt kan vara handskrivna så länge de är permanenta. Ett servett är absolut permanent. Dock så måste man använda bläck och inte blyerts. Huvudsaken är att kontraktet täcker in det som ni kommit överens om samt att båda har skrivit på kontraktet annars är det ogiltigt!

Kontraktet är skrivet med bläck penna och båda har skrivit under vid tillfälle då vi träffades innan inflytt, det täcker även i skriftlig form allt vi kommit överäns om som uppsägning, vad som ingår, hur depositions används o.s.v. Exakt samma står på både exemplaren.

Skrivet av Dew87:

Som jag förstod det så skrev TS och värden på båda kontrakten med sina underskrifter så det bör ha skett öga mot öga och inte över telefon. Så det bör vara giltigt.

Exakt! Som tidigare skrivet.

Skrivet av verithros:

"vad som gäller till det riktiga kontraktet som skulle vara färdigt tills idag 26/1-14 var undertecknat."
Dock skrev han att det är ett tillfälligt avtal. Om ni i avtalet eller muntligt kom överens om att avtalet skulle gälla till ett visst datum, som de hade i detta fallet, så gäller bara kontraktet till det datumet.

Vi kom aldrig överens om (och det står inte på pseudo kontrakten) att det skulle gälla till något visst datum, utan hyresvärden sa att denna skulle ha färdigt ett mer ordentligt kontrakt till igår (26/1 = inte papper ur antecknings block utan utskrift) med alla punkter som är i det nuvarande handskrivna pappret.

Skrivet av verithros:

Om det står i avtalet och han inte håller det så är det avtalsbrott ja. Detta är givetvis i teorin då du förmodligen inte kommer stämma honom i tingsrätten. Därför skulle jag säga att ta upp det med honom, med argument att du måste ha internet för praktiken och om det inte är löst till "visst datum" så får själv teckna ett internet abonnemang med hyresavdrag. Men kom ihåg att du inte vill bli ovän med din hyresvärd !

Haha tack för tipset! Nej jag har inga planer på att bli ovän med min hyresvärd, därför frågar jag här på SweC om lämpligt sätt att gå tillväga.

Skrivet av Gigantrix:

Utover gyldighet på kontraktet, så gjelder det også at du opprettholder din besittningsrätt og det kan du kun gjøre gjennom å betale den husleie dere ble enige om til rett tid. Når det gjelder inneholdet av kontrakt vedrørende Internet som en del av leieavtalen, så bør du formidle det skriftlig som en mangel til utleieren slik at vedkommende kan gjøre noe med det. Gjør utleieren ikke noe ved saken innen en rimelig tid så vil du ha rett til fratrekk i husleien ettersom du antagelig ville betalt mindre i husleie dersom dette"..."

Verkligen tack för utförligt svar (= tur det finns google translate haha, men det verkar stämma mycket bra som du skriver.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Du kan alltid begära avdrag för hyran i efterhand. Vilket kan vara smidigt om du inte vill bli ovän med värden förrns du inte behöver denne längre. Förutsatt att du klagat på felen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många mallar ni kan utgå ifrån om du söker bara att ändra/fylla i lite uppgifter så att det stämmer mot era förhållanden.
http://bostad.karservice.se/assets/Mallar-hyresjuridik/Hyresk...
http://www.hyresgastforeningen.se/Om_Oss/ladda_hem/Documents/...

Och vad det gäller internet så får du väl köra 3-4g till det är ordnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.