UDOO - Nintendo 64 emulator?

Permalänk
Medlem

UDOO - Nintendo 64 emulator?

Tjena på er!

Jag har ett projekt på G där jag ska bygga ihop en liten maskin som kan emulera N64 spel. Har kollat en del på UDOO: http://www.kickstarter.com/projects/435742530/udoo-android-li...

Kan tillägga att det är UDOO med quadcore som jag är intresserad av, inte den med dualcore.

Den kan ju köra både Linux och Android. Har testat emulatorn Mupen64 till Android och den funkar helt okej på min surfplatta (Nexus 7 med Tegra 3). Frågan är nu om UDOO skulle orka med att emulera 64 spel?

Har kollat endel på RPi men tror den är för svag för detta.

Ett krav är att den ska kunna kylas helt passivt!

Om ni har andra förslag på hårdvara eller liknande är det välkommet!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag har en i3 3225 och den klarar att emulera Wii-spel galant i 720p med Dolphin. T-versionen kanske du kan kyla passivt. Hur mycket plats har du för kylare?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jag har en i3 3225 och den klarar att emulera Wii-spel galant i 720p med Dolphin. T-versionen kanske du kan kyla passivt. Hur mycket plats har du för kylare?

Tack för svaret!
Har inte mycket plats... Allt ska monteras i ett N64 chassi, så måste vara något som inte alstrar allt för mycket värme.

Kan också tillägga att Mini-ITX ej får plats.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Om man läser på sidan du länka så står det att GFX accelerationen ej fungerar ännu. Så jag tror nog inte det kommer gå så bra. Var det som hindra min mk802 väldigt mycket. Rent spontant skulle jag satsa mot en NUC el liknande som man demonterar och bygger in i annat chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Härligt projekt!
Jag byggde in denna i ett nes:
https://www.inet.se/produkt/1902000/msi-e350ia-e45amd-fusion

Laggar dock i vissa n64 tyvärr så är nog i klenaste laget.
Då har jag 2gb ram och kör project64 på windows xp.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Om man läser på sidan du länka så står det att GFX accelerationen ej fungerar ännu. Så jag tror nog inte det kommer gå så bra. Var det som hindra min mk802 väldigt mycket. Rent spontant skulle jag satsa mot en NUC el liknande som man demonterar och bygger in i annat chassi.

Som jag förstår det så kommer dom problemen som dom skriver där att lösas, nu när dom fått in tillräckligt med pengar från Kickstarter.
NUC är ju intressant, dock så får man ju isåfall vara beredd att gå upp lite i pris mot t.ex. UDOO.
Någon som har något bra exempel på en NUC som skulle passa för mig som är passivt kylt?

Skrivet av Azpire:

Härligt projekt!
Jag byggde in denna i ett nes:
https://www.inet.se/produkt/1902000/msi-e350ia-e45amd-fusion

Laggar dock i vissa n64 tyvärr så är nog i klenaste laget.
Då har jag 2gb ram och kör project64 på windows xp.

Coolt! Du får gärna visa bilder
Som sagt så går inte ett Mini-ITX mobo in i chassit, tyvärr

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Som jag förstår det så kommer dom problemen som dom skriver där att lösas, nu när dom fått in tillräckligt med pengar från Kickstarter.
NUC är ju intressant, dock så får man ju isåfall vara beredd att gå upp lite i pris mot t.ex. UDOO.

Var samma löften från andra tillverkare jag kikat på. Kolla upp grafikkretsen och är det inte en med öppen specifikation/drivrutiner så skulle jag inte lita fullt ut på det. Mycket byråkrati som kan komma i vägen annars. Då arm/linux ännu är i "nybörjar" fasen så finns det mycket smått och gott som kan strula gentemot x86.

Emulatorer jag kört på android har inte varit så roliga. Vissa buggar och en del konstiga inputlagg. Android är också kinkigare på kontroller stöd. Så om du tar en udoo el liknande så tycker jag du bör satsa på linux åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Var samma löften från andra tillverkare jag kikat på. Kolla upp grafikkretsen och är det inte en med öppen specifikation/drivrutiner så skulle jag inte lita fullt ut på det. Mycket byråkrati som kan komma i vägen annars. Då arm/linux ännu är i "nybörjar" fasen så finns det mycket smått och gott som kan strula gentemot x86.

Emulatorer jag kört på android har inte varit så roliga. Vissa buggar och en del konstiga inputlagg. Android är också kinkigare på kontroller stöd. Så om du tar en udoo el liknande så tycker jag du bör satsa på linux åtminstone.

Tack för svaret!

GPUn är Vivante GC2000. En okänd krets, iallafall för mig...
Sålänge emulatorn flyter och det fungerar med kontroller osv så finns det nog inte så mycket som slår denna, eftersom den är relativt billig och att den inte behöver någon aktiv kylning. Men som sagt, svårt att veta om det kommer fungera... Min erfarenhet är att man kan springa på många småproblem med Linux också...

Hur funkar det med att få N64 kontroller att fungera i Linux då? Antingen om man kör dom via GPIO-pinnarna eller om man ska köra dom genom USB (jag har 2 st adaptrar som gör att man kan koppla in N64 dosorna i USB), men är osäker på hur det funkar med drivrutinerna i Linux?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Tack för svaret!

GPUn är Vivante GC2000. En okänd krets, iallafall för mig...
Sålänge emulatorn flyter och det fungerar med kontroller osv så finns det nog inte så mycket som slår denna, eftersom den är relativt billig och att den inte behöver någon aktiv kylning. Men som sagt, svårt att veta om det kommer fungera... Min erfarenhet är att man kan springa på många småproblem med Linux också...

Hur funkar det med att få N64 kontroller att fungera i Linux då? Antingen om man kör dom via GPIO-pinnarna eller om man ska köra dom genom USB (jag har 2 st adaptrar som gör att man kan koppla in N64 dosorna i USB), men är osäker på hur det funkar med drivrutinerna i Linux?

Den kretsen ser ut att vara likvärdig mot mali i öppenhet. Så beroende på om dom har duktiga kodare+fått alla rättigheter kan det bli bra.
Kolla på odroid-u2 en liknande lösning. Trots att dom nu till stor del fått igång mali stöd även i linux så är det mycket problem.

Problemet med android är att om udoo inte ger stöd för kontrollen så är du körd. Svårt veta i förväg sådant.Sen gäller det att den android emulatorn du använder stöder externa enheter med. Det kan du ju lätt kolla innan.
Ang linux är det bara googla och stöds det på x86 (alt andra arm) är chansen stor att du kan få igång den på arm linux med. Dom flesta kontroller drivrutiner för in enheter brukar fungera via öppna drivrutiner. Då är strulet mindre.

Tyvärr så tror jag fortfarande risken är överhängande att du kommer stöta på problem oavsett android/linux med en arm enhet i nuläget. Finns så mycket små variabler som kan krångla. Så tipset är googla som fasiken innan du köper, på enheten+tillbehör och program som du tänker använda.

Länk som skriver om usb adapter för controller. Ser ut att vara goda chanser att det ska fungera iaf.

http://www.kubuntuforums.net/showthread.php?51568-SNES-N64-and-PS2-controllers-on-linux&

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Den kretsen ser ut att vara likvärdig mot mali i öppenhet. Så beroende på om dom har duktiga kodare+fått alla rättigheter kan det bli bra.
Kolla på odroid-u2 en liknande lösning. Trots att dom nu till stor del fått igång mali stöd även i linux så är det mycket problem.

Problemet med android är att om udoo inte ger stöd för kontrollen så är du körd. Svårt veta i förväg sådant.Sen gäller det att den android emulatorn du använder stöder externa enheter med. Det kan du ju lätt kolla innan.
Ang linux är det bara googla och stöds det på x86 (alt andra arm) är chansen stor att du kan få igång den på arm linux med. Dom flesta kontroller drivrutiner för in enheter brukar fungera via öppna drivrutiner. Då är strulet mindre.

Tyvärr så tror jag fortfarande risken är överhängande att du kommer stöta på problem oavsett android/linux med en arm enhet i nuläget. Finns så mycket små variabler som kan krångla. Så tipset är googla som fasiken innan du köper, på enheten+tillbehör och program som du tänker använda.

Länk som skriver om usb adapter för controller. Ser ut att vara goda chanser att det ska fungera iaf.

http://www.kubuntuforums.net/showthread.php?51568-SNES-N64-and-PS2-controllers-on-linux&

Tack för svaret igen!

Har kommit fram till att det på förhand är ganska svårt att vara säker på om det kommer fungera eller ej. Bestämt mig för att jag kör på detta, så får vi se om allt går att lösa när jag väl får den. Det är ju om inte annat ett roligt projekt att mecka med, och skulle jag inte få det att fungera så kan jag säkert hitta något annat användningsområde för den. Ifall jag lyckas så lär ni iallafall få se det i galleriet här på SweC

Är medveten om att många småproblem kan uppstå när man har med Linux att göra, men förhoppningsvis så kommer det finnas en bra community som kan hjälpa varandra att lösa problem.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Tjena! Hur gick det med projektet? Har tankarna att själv bygga någon liten minidator för att kunna emulera N64 och har kollat runt på nätet som en galning för att hitta någon lösning på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Tjena! Hur gick det med projektet? Har tankarna att själv bygga någon liten minidator för att kunna emulera N64 och har kollat runt på nätet som en galning för att hitta någon lösning på detta.

Tjena!

Ursäkta för sent svar (sisådär 10 månader) men jag har tillslut fått tummen ur och startat upp mitt projekt nu. Skapat en projektlogg som du kan hitta här

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm