"Stoppa" fläkt på nätaggregat, möjligt?

Permalänk
Medlem

"Stoppa" fläkt på nätaggregat, möjligt?

Jag har ett xfx pro black series 750 watt 80 plus agg i datorn som låter väldigt mycket, är den överdrivet mest högljudda delen i datorn, fläkten går igång direkt när man startar datorn på vad jag uppskattar är 60-70%, mycket aggressiv fläktkurva, det är ingen nyhet att agget låter mycket, sweclockers gjorde en recension på det och anmärkte då på det.

Nej, jag belastar det inte för mycket, har en 4670k på 4.0 Ghz, ett gtx 760 oklockat, fyra fläktar, två hårddiskar, ssd och en cd läsare i stort sett, kan aldrig i livet belasta agget så att fläkten måste jobba så.

Nu till min lösning, undviker gärna att skruva isär agget, dels för att det är farligt och jag inte är så värst erfaren med elektronik på det sättet att jag kan ta mig in i det och koppla ur fläkten och sätta dit en annan, dels för att garantin ryker då.
Då har jag tänkt såhär, först tar jag ett buntband och sätter runt ett fläktblad och "låser" det i gallret så att fläkten inte kan snurra, därav första frågan, kommer fläkten ta skada av det? Att den stoppas alltså? Kan motorn brinna eller dylikt?

Sen, ovanpå den fläkten, på utsidan av agget sätter jag min egen fläkt, som trycker luft genom den nu stillastående fläkten i agget från grafikkortet till baksidan på agget, där jag ska montera en 92mm fläkt som drar ut varmluft. Agget kommer därav inte att överhettas vill jag påstå, undrar mest över fläkten.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är skadligt att "låsa" fläkten men det borde ju inte vara jätte bra. Men jag tycker att du ska ta och öppna agget, ända anledningen att du inte ska göra det är om du verkligen bryr dig om garantin. Du säger att du inte är van med elektronik men om du ändå hade tänkt dig att sätta dit en fläkt där det inte finns skruvhål för en fläkt så är det ju mycket lättare att faktiskt skruva upp agget och skruva ut den gamla och in med den nya. Det ända som jag är osäker på är hur fläkten är kopplad om du behöver klippa kablar eller om det är vanlig 3/4 pins kontakt. Hur som helst även en ovan kan koppla ihop två kablar.

Permalänk
Medlem

Det finns visst skruvhål för fläkt, skruvarna till fläkten är inte plomberade, har långa skruvar till fläktar hemma, så jag sätter bara skruvarna rakt igenom min fläkt och skruvar fast dem i den vanliga fläkten.

Tänkte flytta upp fläktgallret samtidigt när jag ändå håller på.

När jag skriver plomberade menar jag alltså att det inte finns klistermärken på dem som indikerar att garantin bryts om man skruvar på dem.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

har du redan bestämt dig så spelar inte denna tråd någon roll, jag vill bara uppmuntra dig till att våga. Klart det går att göra som du tänker dig jag har även gjort så på vissa ställen då jag inte orkat göra det ordentligt och snyggheten inte spelade någon roll.

Permalänk
Medlem

Jadu då får den 92mm fläkten nog allt snurra på jävligt bra.

Du kan ju alltid prova men min gissning är att det inte kommer att räcka.
Byt nätagg eller läs dig till hur man byter ut fläkt i nätaggregat om det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Den här tråden spelar visst roll, och jag är glad att jag gjorde den, för jag skruvade isär agget och satte dit min egen fläkt, lite nervöst var det men det gick bra

Fick lov att borra nya hål för fläkt skruvarna ingen nya fläkten dock, sen drog jag ut fläktkabeln via hålet som alla de andra kablarna går ut i, iaf de som inte är modulära, har semi modulärt.

Nu kyla agget bra, känner en kall/ljummen bris kommer ut ur baksidan på agget, förut lät det många gånger mer och det var ingen bris.

Man känner verkligen att den nya fläkten flyttar luft!

Fractal Design Silent Series 140mm, budget fläkt enligt vissa, men mina är tysta och effektiva

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

nice bara gratulera till en fungerande mod då.

Permalänk
Medlem

Tack

Har ju som sagt fläktkabeln dragen via de andra kablarna ifrån agget, ser orginal ut då de har liknande ''sleeve'',riktigt nöjd.
Sen har jag den kopplad i moderkortet där jag via bios har den på 900 rpm konstant, funderar dock på en till fläkt på baksidan dock, borde gå att skruva i gallret.
Sen sätter jag ett galler på den, så den inte fastnar i kablar etc
Tanken är att fläkten i agget suger in luften, och den lilla på baksidan drar ut den. Tror att man kallar det push/pull.
Kör jag med två fläktar kan jag nog ställa ner dem ännu mer, tystare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6428626/2014-01-26

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

borde räcka med en fläkt mer är bara overpower

Permalänk
Medlem

Om agget är under garanti så skicka in det på RMA!
Den fläkten i agget som du nu tänker stoppa pga oljud, den kommer ligga som en "spegel" och delvis rikta luft åt sidorna som propellrarna är riktade.. du kommer inte få optimalt med luft ner på kretskortet och kondingarna inne i agget. Sen tar du bort dynamiken med fläktstyrning, så du kommer nog blåsa in onödigt mycket luft när agget är svalt och sen inte kunna ge tillräckligt med luft direkt på komponenterna när agget går varmt (om det nånsin gör det.. ?).
Det kommer säkert funka, tror inte ditt agg kommer lägga av med en gång.. men med tiden, jag tror du förkortar livslängden på detta sätt.
Varför inte lägga en fem-hundring på ett nytt 450-550W agg om du nu inte pallar skicka på RMA eller om garantin gått ut?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Om agget är under garanti så skicka in det på RMA!
Den fläkten i agget som du nu tänker stoppa pga oljud, den kommer ligga som en "spegel" och delvis rikta luft åt sidorna som propellrarna är riktade.. du kommer inte få optimalt med luft ner på kretskortet och kondingarna inne i agget. Sen tar du bort dynamiken med fläktstyrning, så du kommer nog blåsa in onödigt mycket luft när agget är svalt och sen inte kunna ge tillräckligt med luft direkt på komponenterna när agget går varmt (om det nånsin gör det.. ?).
Det kommer säkert funka, tror inte ditt agg kommer lägga av med en gång.. men med tiden, jag tror du förkortar livslängden på detta sätt.
Varför inte lägga en fem-hundring på ett nytt 450-550W agg om du nu inte pallar skicka på RMA eller om garantin gått ut?

Det absolut första man ska göra innan man svarar på en tråd är att läsa igenom den.

OM du hade gjort det så hade du sett att jag tillslut bestämde mig för att byta ut fläkten helt, och inte att göra som jag skrev i det det första inlägget.

Du hade även sett att fläkten jag har är väldigt bra, i mina ögon iaf, flyttar bra med luft och är tyst, det är mycket bättre luftflöde nu än tidigare.
Det innebär följande:

*Nätagget får ''för mycket luft'' under låg belastning.
*Nätagget får bra med luft under full belastning.
*Det spelar ingen roll att det får ''för mycket luft'' för att fläkten hörs inte.
*Livslängen kommer inte påverkas negativt. (Såvida inte bättre kylning skadar komponenterna)

Ja, jag skulle kunna lägga pengar på ett nytt agg, men varför? Jag har ett väl fungerande nät agg som varken har ''kina kondningar'' eller coil whine.
Dessutom är det knäpptyst nu.

Skrivet av hakke87:

borde räcka med en fläkt mer är bara overpower

Bad en kompis komma över med sitt 760 idag för att kolla hur varm psun blir under mer load geniom att köra sli med mitt kort, spelade bf4 på ultra preset i 1080p i cirka 40 minuter och det vart bara en ljummen bris från psu'n, så jag vette fasiken om det är värt det.

Vet inte om det är tillräckligt med tid för att pröva men jag tror jag nöjer mig med en fläkt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Ska du öppna agget så kan du rycka strömkabeln när datorn är igång så tömmer du kondensatorerna på kvarvarande ström. EV kanske det räcker med att försöka starta datorn med strömkabeln utdragen så sugs dom tom. Annars är det inget man dör av att få en kyss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ska du öppna agget så kan du rycka strömkabeln när datorn är igång så tömmer du kondensatorerna på kvarvarande ström. EV kanske det räcker med att försöka starta datorn med strömkabeln utdragen så sugs dom tom. Annars är det inget man dör av att få en kyss.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag drog kabeln medans den var igång och hade på mig läderhandskar när jag rotade runt Fick ingen stöt iaf

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Jag drog kabeln medans den var igång och hade på mig läderhandskar när jag rotade runt Fick ingen stöt iaf

Läderhandskar skyddar inte mot stötar (läder=hud, hud leder ström). När man jobbar med nätagg är det viktigt att strömmen är avstängd och kondingarna urladdade då det är risk för att farlig spänning finns kvar i kondensatorerna. Nu verkar det gått bra för dig, men vill uppmana andra i framtiden att vara försiktig när ni pillar i nätagg.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Läderhandskar skyddar inte mot stötar (läder=hud, hud leder ström). När man jobbar med nätagg är det viktigt att strömmen är avstängd och kondingarna urladdade då det är risk för att farlig spänning finns kvar i kondensatorerna. Nu verkar det gått bra för dig, men vill uppmana andra i framtiden att vara försiktig när ni pillar i nätagg.

Det visste jag inte, trodde faktiskt inte att jag kunde få stötar genom den handsken, det gick bra iallafall. Riktigt hur man vet att kondningarna är tomma eller hur man öht ska tömma dem vet jag inte, men jag röck som sagt kabeln när datorn var igång och det borde väl räcka

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ainok:

Bad en kompis komma över med sitt 760 idag för att kolla hur varm psun blir under mer load geniom att köra sli med mitt kort, spelade bf4 på ultra preset i 1080p i cirka 40 minuter och det vart bara en ljummen bris från psu'n, så jag vette fasiken om det är värt det.

Vet inte om det är tillräckligt med tid för att pröva men jag tror jag nöjer mig med en fläkt.

No shit sherlock, för att 760 SLI på 750W skulle vara ett problem? Förvånad om du ens drar mer än 400W med den konfigurationen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB