Permalänk

Min dator vill ej starta direkt

Hej jag har en emachine EM529 laptop och när jag startar den ibland så kommer den till den första startskärmen där man kan trycka på f1 och f2 och där stängs den av och startar om tills man håller på och drar ut ström kabeln någon som har ett liknande problem.
Har haft datorn i cirka 3 år men hårdisken är bara två år.
Det kom väl första gången för ca 6 månader sen kanske på en höft sådär och det kommer nu oftare.
Och jag har den oftast i knät har haft fläkt problem förut men det har jag fixat men ibland låter det också so,m att något sitter löst i fläkten det kommer ett skramlande ljud helt random då och då vet ej fall det kan ha något gemensamt.

Permalänk
Skrivet av Porridgeboy:

Hej jag har en emachine dator och när jag startar datorn iblan så kommer den till den första startskärmen där man kan trycka på f1 och f2 och där stängs den av och startar om och den håller på så till man drar ut batteriet ett par gånger.
Det är skit iriterande kommer ett litet ljud när den stängs av med.
Och datan är 2-3 år
ska visserligen köpa ny om ett par månader men ah

1. Ta reda på skillnad mellan Dator och Data.

2. Modell? Tillverkare?

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Medlem

Tjena grötpojken! Okey, tack för infon liksom!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Hej jag har en emachine dator och när jag startar datorn iblan så kommer den till den första startskärmen där man kan trycka på f1 och f2 och där stängs den av och startar om och den håller på så till man drar ut batteriet ett par gånger.
Det är skit iriterande kommer ett litet ljud när den stängs av med.
Och datan är 2-3 år
ska visserligen köpa ny om ett par månader men ah

Om du är snäll och beskriver problemet lite utförligare får du nog bättre hjälp. Dock undrar jag om det kommer någon text liknande "no hard-drive was found" eller "No bootable device found" eller något? Isåfall är det antingen glapp där hårddisken sitter och tryck till den lite till eller så kan windows strula och en formatering skulle vara bra. När var det senast du formaterade datorn? Hårddisken skulle eventuellt kunna hålla på att dö, kolla med checkdisk eller liknande hur din hårddisk mår.

EDIT: Detta är allt jag kan komma på för tillfället utan vidare info. När började problemet? Hände det i samband med en installation eller något annat?

EDIT2: Jag antog då förstås att det var en bärbar när jag skrev "tryck in hårddisken lite" då tråden ligger i det forumet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du säger att det kommer ett ljud vilket indikerar på ett fel, öppna upp manualen för ditt moderkort och se vilket ljud det är, 3 korta, 3 långa etcetc

Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Om du är snäll och beskriver problemet lite utförligare får du nog bättre hjälp. Dock undrar jag om det kommer någon text liknande "no hard-drive was found" eller "No bootable device found" eller något? Isåfall är det antingen glapp där hårddisken sitter och tryck till den lite till eller så kan windows strula och en formatering skulle vara bra. När var det senast du formaterade datorn? Hårddisken skulle eventuellt kunna hålla på att dö, kolla med checkdisk eller liknande hur din hårddisk mår.

EDIT: Detta är allt jag kan komma på för tillfället utan vidare info. När började problemet? Hände det i samband med en installation eller något annat?

EDIT2: Jag antog då förstås att det var en bärbar när jag skrev "tryck in hårddisken lite" då tråden ligger i det forumet.

Det kommer inte fram något sånt utan den startat som den ska sen slocknar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Det kommer inte fram något sånt utan den startat som den ska sen slocknar den.

ge oss lite kött på benen...beskriv hellre för mycket än för lite.. får man ingen information så vet inte folk hur du ska hjälpa dig och orkar inte bry sig.

tex

FEL:
min data är död, vad är fel?

Rätt:
jag har en datOR med delarna:
xxx
xxx
xxx
xx
xxx

senast den fungerade så gjorde jag detta ***********

den är 2 år gammal
har stått i ett vanligt rum, ej flyttats på dagligen
aldrig varit för varm enligt mitt egna tycke

den startar inte post utan piper (beskrivning av pip)
datorn startar endast upp normalt när jag kopplar i och ur batteri ett par gånger

jag har testat:
xxxxx
xxx
xxxxx
xxxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Det kommer inte fram något sånt utan den startat som den ska sen slocknar den.

Alltså.. Jag ställde så många frågor och du svarade på en enda utan att beskriva något mer.. Nu vet jag inte ens om jag VILL hjälpa dig längre.. Hoppas nästan på att datorn dör. Men för att vara snäll så ger jag dig nog en chans till. Kan du vara snäll och svara på de frågor jag ställde innan, dessutom också förklara vad du menar med "startar som den ska sen slocknar den". Ifall du menar att den kommer in i windows och slocknar efter ett tag kan det vara värme-problem. Det är ganska känt hos emachines. Sedan slocknar datorn för att skydda komponenterna mot överhettning.

EDIT: Gör som jag sa och kolla hårddiskens hälsa med checkdisk.
Besvara följande:
När började problemet? Och i samband med vad? En installation kanske?
När formaterade du senast datorn?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Alltså.. Jag ställde så många frågor och du svarade på en enda utan att beskriva något mer.. Nu vet jag inte ens om jag VILL hjälpa dig längre.. Hoppas nästan på att datorn dör. Men för att vara snäll så ger jag dig nog en chans till. Kan du vara snäll och svara på de frågor jag ställde innan, dessutom också förklara vad du menar med "startar som den ska sen slocknar den". Ifall du menar att den kommer in i windows och slocknar efter ett tag kan det vara värme-problem. Det är ganska känt hos emachines. Sedan slocknar datorn för att skydda komponenterna mot överhettning.

EDIT: Gör som jag sa och kolla hårddiskens hälsa med checkdisk.
Besvara följande:
När började problemet? Och i samband med vad? En installation kanske?
När formaterade du senast datorn?

Sry men som jag minns det började det bara sådär vet ärligt talat inte om det var i samband med att jag installerade något och jag har aldrig formaterat datorn sen jag fick ny hårdisk är det något du rekomenderar?
Och den startar som den ska det är bara att den inte vill gå vidare till inloggnings menyn. hoppas du förstår lite bättre är ingen data människa.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Sry men som jag minns det började det bara sådär vet ärligt talat inte om det var i samband med att jag installerade något och jag har aldrig formaterat datorn sen jag fick ny hårdisk är det något du rekomenderar?
Och den startar som den ska det är bara att den inte vill gå vidare till inloggnings menyn. hoppas du förstår lite bättre är ingen data människa.
Tack på förhand.

Enligt det jag har förstått så fastnar den väldigt ofta när windows-märket visas upp och går inte vidare. Men efter att du startar om den om och om igen så går den in? När den väl är inloggad kolla med checkdisk på hälsan. Ifall den aldrig loggar in, eller ifall checkdisk inte visar några problem så ska du definitivt testa att formatera. Dock så undrar jag först vad du menar med "ny hårddisk"? Har du bytt hårddisk, eller kanske fått den utbytt? När hände detta och i samband med vad?

EDIT: Har du tillgång till en annan hårddisk som du kan pröva att byta med bara för att testa om det funkar bättre?
OBS!!!
Snälla svara på alla frågor, beskriv utförligt och utför de saker vi säger att du bör testa. Det underlättar för oss som faktiskt försöker hjälpa dig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Enligt det jag har förstått så fastnar den väldigt ofta när windows-märket visas upp och går inte vidare. Men efter att du startar om den om och om igen så går den in? När den väl är inloggad kolla med checkdisk på hälsan. Ifall den aldrig loggar in, eller ifall checkdisk inte visar några problem så ska du definitivt testa att formatera. Dock så undrar jag först vad du menar med "ny hårddisk"? Har du bytt hårddisk, eller kanske fått den utbytt? När hände detta och i samband med vad?

EDIT: Har du tillgång till en annan hårddisk som du kan pröva att byta med bara för att testa om det funkar bättre?
OBS!!!
Snälla svara på alla frågor, beskriv utförligt och utför de saker vi säger att du bör testa. Det underlättar för oss som faktiskt försöker hjälpa dig.

Jag fick hårdisken utbytt efter jag slagit till datorn men det börja ett bra tag efter jag fått tillbaka den och håller just nu på och klurar med check disk och den ska kontrollera nästa gång datorn startas. Sen håller jag på och säkerhets kopierar filer så jag kan testa formatera om datan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Jag fick hårdisken utbytt efter jag slagit till datorn men det börja ett bra tag efter jag fått tillbaka den och håller just nu på och klurar med check disk och den ska kontrollera nästa gång datorn startas. Sen håller jag på och säkerhets kopierar filer så jag kan testa formatera om datan

återkom efter check disk har gett dig svar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Jag fick hårdisken utbytt efter jag slagit till datorn men det börja ett bra tag efter jag fått tillbaka den och håller just nu på och klurar med check disk och den ska kontrollera nästa gång datorn startas. Sen håller jag på och säkerhets kopierar filer så jag kan testa formatera om datan

Har du löst problemet? Och isåfall hur(för då kan denna tråd hjälpa andra med liknande problem)? Annars kan jag sägs nästa steg du bör testa.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Har du löst problemet? Och isåfall hur(för då kan denna tråd hjälpa andra med liknande problem)? Annars kan jag sägs nästa steg du bör testa.

Har CMD men den visar inga fel. Men här en video med ljudet http://youtu.be/i7KjQTP3G4w
Kanske kommer formatera den men är osäker annars kommer jag nog köpa en billig laptop ifall det inte går att fixa.

Permalänk
Medlem

Det låter som en väldigt trasig hårddisk.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Det låter som en väldigt trasig hårddisk.

Kanske är det ska låta en kompis skruva upp och kolla ifall det är helt knas köper jag en temporär innan jag köper en riktigt beast dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeboy:

Kanske är det ska låta en kompis skruva upp och kolla ifall det är helt knas köper jag en temporär innan jag köper en riktigt beast data.

Igen. Ta reda på skillnaden mellan data och dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan