Sökes mekaniskt tangentbord, med backlit och klickljud (ej blå switchar).

Permalänk

Sökes mekaniskt tangentbord, med backlit och klickljud (ej blå switchar).

Tjena!

TLDR: Finns det mekaniska tangentbord med röda/bruna/clear Cherry MX switchar som också klickar lite behagligt?

Hårddisken på min tre å gamla MBP håller på att ge med sig, men eftersom jag pluggat klart och inte ska flytta runt så mycket mer så tänkte jag slå på stationärt istället. Men det ämnet kan vi lämna en stund.

Jag är nämligen också på jakt efter ett mekaniskt tangentbord. Jag har kollat runt på guider om de olika Cherry switcharna häe på Sweclockers och läst på även på andra ställen. Det jag inte bli riktigt klok på är att bara de blå switcharna sägs ha klickljud. Jag har nämligen provspelat ett Steelseries 6Gv2, med svarta switchar och det klickade behagligt. Men när jag kände på ett Qpad bord(80 el 85), så fanns inga klickljud alls. Hur kommer det sig?

Jag är nämligen på jakt efter ett tangentbord som gör klickljud ifrån sig. De blå känns som lite overkill ljudmässigt och lämpar sig inte riktigt då jag både vill skriva (jobbar frilans som copywriter) och game:a (mestadels Dota2 just nu). Om jag förstått det rätt innebär en ”tactile” brytare att den registrerar knapptrycket innan jag går i botten. Stämmer det?

Finns det mekaniska tangentbord med röda/bruna/clear Cherry MX switchar som också klickar behagligt? Vill inte betala absolut max 1500 (har spanat på Ducky Shine 3). Mitt enda egentliga krav är att tangentbordet ska ha backlit, övriga funktioner är inte så viktiga… USB passthrough, Audio passthrough etc. är bara plus i kanten. Gillar känslan och stabiliteten i Steelseries 6Gv2 skarpt men det saknar ju backlit. Steelseries 7G har visserligen backlit, men finns bara med svarta switchar. Har även känt på ett Razer BlackWidow (ej ultimate), som bara finns med blå switchar, och tyckte knapparna kändes för mjuka och sladdriga.

Ska också nämnas att jag inte har några pro-gaming planer, så jag vet inte om det ger mig något att gå från 6KRO till NKRO.

Permalänk
Medlem

Det finns 3 olika tactile brytare som ger ifrån sig klickljud; Cherry MX Blue, White och Green. Green är "trögast".
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_MX#Cherry_switches
Vill du slippa ljudet men fortfarande ha en tactile brytare så är det Brown eller Clear som gäller. (Se listan i länken.)

Här har du ett test på olika brytare. Vet dock inte om alla går att få tag på i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=Lj3RqrWLJx0

Min rekommendation är att du prövar olika brytare hos någon återförsäljare.
Själv har jag funderat på att investera i ett Ducky Zero med Cherry MX Brown.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar starkt Qpad MK-85.

Jag va på en mässa förut och fick känna på alla dessa brytare som finns, och blev helt kär i qpad mk-85. Det har röda brytare som låter minst.

Annars skulle jag nog rekommendera razer black widow med blåa brytare

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Det finns 3 olika tactile brytare som ger ifrån sig klickljud; Cherry MX Blue, White och Green. Green är "trögast".
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_MX#Cherry_switches
Vill du slippa ljudet men fortfarande ha en tactile brytare så är det Brown eller Clear som gäller. (Se listan i länken.)

Här har du ett test på olika brytare. Vet dock inte om alla går att få tag på i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=Lj3RqrWLJx0

Min rekommendation är att du prövar olika brytare hos någon återförsäljare.
Själv har jag funderat på att investera i ett Ducky Zero med Cherry MX Brown.

Nope, white, click grey, blue, green (och rbg blue) är de cherry mx med normal stem som finns.

Dock verkar det som att TS tycker att svarta brytare är clicky och i så fall är det nog allt utom standard-clicky som gäller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Jag rekommenderar starkt Qpad MK-85.

Jag va på en mässa förut och fick känna på alla dessa brytare som finns, och blev helt kär i qpad mk-85. Det har röda brytare som låter minst.

Annars skulle jag nog rekommendera razer black widow med blåa brytare

Ska ta en titt på Qpad-bordet, ska se om jag kan hitta det i någon butik och känna på de röda switcharna. Annars har jag också tagit en titt på Corsair Vengeance K70, som finns med flera olika switchar. Någon som har bra erfarenhet av det?

Permalänk

Har nu varit i en Inet-butik och känt på Qpads testbricka med svart/röd/blå/bruna-switchar bredvid varandra. Måste säga att de tactila brytarna kändes bäst (dvs. blå och bruna). Vilket ju tyvärr gör att väldigt många tangentbord går bort.

Så det jag är på jakt efter är tangentbord med tactila brytare, helst bruna.