Permalänk
Medlem

Wifi problem med Windows 8 drivrutiner

Hejsan. Jag har haft ett problem med min MSI ge60 0NC ända sedan jag bytte till Windows 8 och nu börjar det dra ihop sig till att antingen fixa problemet eller byta dator, så jag tänkte försöka ta er till hjälp först.

Problemet är mitt trådlösa nätverkskort, ett Intel Centrino Wireless N-135.
En annan som har ungefär samma problem finns på detta forum, utan lösning:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=167067.0

För att beskriva problemen:
* Random disconnects från nätverk, vissa mer än andra (Särskilt Eduroam om någon är bekant med detta)
* Efter disconnect kan det vara mycket svårt att komma in på ett nätverk igen
* Ibland kan Windows troubleshooter lösa problemet genom att "resetting the wireless adapter", ibland inte
* Ibland när datorn startas om efter att problem uppstått "fastnar" datorn under restart (eventuellt tar mycket lång tid på sig)
* Om nätverkskortet slås av på den fysiska knappen under problem händer inget, dvs windows förstår inte att att nätverkskortet stängts av.
* Om nätverkskortet slås av med hjälp av mjukvaran i nätverk och delningscenter syns inte detta förrän efter restart (vid problem)
* Problemet gäller inte Det trådbunda nätverkskortet

Lite ytterligare specifik information:
* Datorn kör Dual boot med Ubuntu 13.04 och där fungerar det trådlösa nätverket betydligt bättre.
* Jag har bytt ut hårddisken mot en SSD, så jag har ingen garanti kvar
* Problemen fanns INTE med Windows 7
* Jag vill och tänker köra Windows 8, så ingen behöver säga att jag inte ska det
* Jag har använt ett flertal olika Windows 8 (32/64 bit, N-versionen etc) (Minst 4 olika och alla är äkta för den som undrar) inklusive Windows 8.1. Problemet finns på samtliga.
* Jag har provat "alla" olika versioner av drivrutiner osv.

Så är det någon som har någon idé om hur detta problem kan lösas utan mer drastiska åtgärder?

Jag vill även veta allt om att byta wifi-adapter i min dator, men beslöt mig för att göra en egen tråd för detta...
#14333107

* OBS. JAG TÄNKER INTE KÖRA WINDOWS 7 *
Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ahle1337:

Hejsan. Jag har haft ett problem med min MSI ge60 0NC ända sedan jag bytte till Windows 8 och nu börjar det dra ihop sig till att antingen fixa problemet eller byta dator, så jag tänkte försöka ta er till hjälp först.

Problemet är mitt trådlösa nätverkskort, ett Intel Centrino Wireless N-135.
En annan som har ungefär samma problem finns på detta forum, utan lösning:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=167067.0

För att beskriva problemen:
* Random disconnects från nätverk, vissa mer än andra (Särskilt Eduroam om någon är bekant med detta)
* Efter disconnect kan det vara mycket svårt att komma in på ett nätverk igen
* Ibland kan Windows troubleshooter lösa problemet genom att "resetting the wireless adapter", ibland inte
* Ibland när datorn startas om efter att problem uppstått "fastnar" datorn under restart (eventuellt tar mycket lång tid på sig)
* Om nätverkskortet slås av på den fysiska knappen under problem händer inget, dvs windows förstår inte att att nätverkskortet stängts av.
* Om nätverkskortet slås av med hjälp av mjukvaran i nätverk och delningscenter syns inte detta förrän efter restart (vid problem)
* Problemet gäller inte Det trådbunda nätverkskortet

Lite ytterligare specifik information:
* Datorn kör Dual boot med Ubuntu 13.04 och där fungerar det trådlösa nätverket betydligt bättre.
* Jag har bytt ut hårddisken mot en SSD, så jag har ingen garanti kvar
* Problemen fanns INTE med Windows 7
* Jag vill och tänker köra Windows 8, så ingen behöver säga att jag inte ska det
* Jag har använt ett flertal olika Windows 8 (32/64 bit, N-versionen etc) (Minst 4 olika och alla är äkta för den som undrar) inklusive Windows 8.1. Problemet finns på samtliga.
* Jag har provat "alla" olika versioner av drivrutiner osv.

Så är det någon som har någon idé om hur detta problem kan lösas utan mer drastiska åtgärder?

Jag vill även veta allt om att byta wifi-adapter i min dator, men beslöt mig för att göra en egen tråd för detta...
#14333107

* OBS. JAG TÄNKER INTE KÖRA WINDOWS 7 *
Tack på förhand!

Du garanti kvar om du bara har bytt hårddisk (MSI tillåter att man byter ram och hårddisk), dessutom har du reklamationsrätt.

Har du testat att låsa din wifi-channel? Dvs. välj en kanal istället för att ha den på auto? Kan hjälpa ibland. Hur som helst är det nätverkskortet sjukt dåligt, många som har problem med det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jasså? För när jag bytte hårddisken var jag tvungen att skruva ut en skruv som hade en klisterlapp över sig där det stod typ "don't remove sticker, warranty void if tampered"... Har du någon koll på om datorn isåfall behöver färdas längre än till inköpsstället (Komplett.se) för att lagas, eller om det går att lösa bättre? (Hade föredragit att inte vara av med datorn en månad)

Jag tror att jag har testat det för ganska länge sedan utan skillnad, men ska kommer prova igen innan jag gör något dumt
Ja det är sjukt synd att de stoppar i sånt skit i en i övrigt extremt bra dator...
Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ahle1337:

Jasså? För när jag bytte hårddisken var jag tvungen att skruva ut en skruv som hade en klisterlapp över sig där det stod typ "don't remove sticker, warranty void if tampered"... Har du någon koll på om datorn isåfall behöver färdas längre än till inköpsstället (Komplett.se) för att lagas, eller om det går att lösa bättre? (Hade föredragit att inte vara av med datorn en månad)

Jag tror att jag har testat det för ganska länge sedan utan skillnad, men ska kommer prova igen innan jag gör något dumt
Ja det är sjukt synd att de stoppar i sånt skit i en i övrigt extremt bra dator...
Tack för svar!

Tycker det är lite oseriöst av MSI att sätta en sådan lapp vid hårddisken..... Hur som helst har Infocare tydligen gett svar på frågan, du kan ju ringa och dubbelkolla med Komplett också.
Även om Komplett/MSI säger att garantin förverkas har du fortfarande reklamationsrätt (3 år)

Skrivet av Swejoker:

Snackade idag med Msi support och dom hänvisade mig till Infocare.
Infocare sköter om reparationer på Msis datorer.
Enligt dom så ska det inte vara några problem att bryta plomberingen och sätta i en ny disk/minne.
Bara man är försiktig och inte skadar något mm....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Win 8 är instabilt och nätverket hanteras på ett annat sätt än tidigare, det gör att många har problem med 8an så endera väntar och hoppas du på nya drivers som löser problemen eller accepterar läget, det finns en sak som kanske kan förbättra det lite och det är att sluta använda hibernation (det är förvalt för att folk ska tro att 8an startar snabbt) stäng av datorn på riktigt i stället och se om det blir bättre av det.
Andra alternativ verkar ju inte vara nått för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allright, tack för alla svar. Jag tror jag provar att beställa hem ett nytt nätverkskort faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahle1337:

Allright, tack för alla svar. Jag tror jag provar att beställa hem ett nytt nätverkskort faktiskt.

Det trodde jag också va lösningen efter att ha mailat Asus o fått svaret att mitt Wlan-kort inte stöds i W8. Gick o pungade ut 200kr för ett nytt kort med W8 drivisar. Samma sak där, kopplar ifrån i tid och otid, o sedan blir det svårt att koppla upp sig igen. Hjälpte ofta att rycka ut USB-nätverkskortet o sätta i de igen, men inte alltid.

Lite googlingar senare visar att jag och du bara är två av alla de femitiomiljoner som har detta problem. Min enda lösning va att gå tillbaka till W7, där bägge korten fungerar som de ska.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om