Uppgradera mitt grafikkort för mitt gamla system.

Permalänk
Medlem

Uppgradera mitt grafikkort för mitt gamla system.

Jag har en liten fundering. Har en gammal dator som jag vill kolla film på och kanske spela nått spel ibland.
Nu till problemet.
Ser jag på film idag så hackar det ganska fint om jag vill se en full HD film och spel är ingen idé.
Vad kan jag max ha till mitt system utan att det flaskhalsar för mycket. Eller har jag max redan.
Som ni ser i signaturen är det ingen super burk direkt.
Vill gärna ha ett passivt graffekort som jag även har idag.

Har ett gammalt Gigabyte GeForce 8800 GT (GV-NX88T512HP) som bara ligger
är det bättre eller sämre än det jag har i idag?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem

5450 ska klara av full HD. testa nya drivrutiner.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorpan:

Jag har en liten fundering. Har en gammal dator som jag vill kolla film på och kanske spela nått spel ibland.
Nu till problemet.
Ser jag på film idag så hackar det ganska fint om jag vill se en full HD film och spel är ingen idé.
Vad kan jag max ha till mitt system utan att det flaskhalsar för mycket. Eller har jag max redan.
Som ni ser i signaturen är det ingen super burk direkt.
Vill gärna ha ett passivt graffekort som jag även har idag.

Har ett gammalt Gigabyte GeForce 8800 GT (GV-NX88T512HP) som bara ligger
är det bättre eller sämre än det jag har i idag?

8800 duger fint för filmtittande och lättare spel. Jag brukade spela TF2 med det kortet 2008 på maxade inställningar. Hade dock FXAA istället för AA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

8800 duger fint för filmtittande och lättare spel. Jag brukade spela TF2 med det kortet 2008 på maxade inställningar. Hade dock FXAA istället för AA.

Jo det är ett kort med bra tryck i med tanke på sin ålder, dock betvivlar jag att du använde FXAA 2008 då jag är hyffsat säker på att det kom senare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Jo det är ett kort med bra tryck i med tanke på sin ålder, dock betvivlar jag att du använde FXAA 2008 då jag är hyffsat säker på att det kom senare.

Stängde alltid av AA i spel för att det laggade så jag fixade inställningarna i Nvidias kontrollpanel istället. Har använt FXAA så länge jag kan minnas, vad som fanns innan dess har jag inte den blekaste aning om men det dög

Permalänk
Medlem

Så ni menar att ett nytt kort är helt onödigt

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorpan:

Så ni menar att ett nytt kort är helt onödigt

8800 är et betydligt snabbare kort men 5450 ska klara full HD.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jorpan:

Jag har en liten fundering. Har en gammal dator som jag vill kolla film på och kanske spela nått spel ibland.
Nu till problemet.
Ser jag på film idag så hackar det ganska fint om jag vill se en full HD film och spel är ingen idé.
Vad kan jag max ha till mitt system utan att det flaskhalsar för mycket. Eller har jag max redan.
Som ni ser i signaturen är det ingen super burk direkt.
Vill gärna ha ett passivt graffekort som jag även har idag.

Har ett gammalt Gigabyte GeForce 8800 GT (GV-NX88T512HP) som bara ligger
är det bättre eller sämre än det jag har i idag?

Vad använder du för att spela upp dina filmer? Jag kan rekommendera MPC-HC för detta då den klarar att köra på grafikkortet (DXVA). Även de senare VLC ska klara detta men då får du eventuellt ställa in detta manuellt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör med VLC. Tycker dock att film laggar/hackar både på 720p och 1080p med mitt 5450 kort samma med 8800Gt kortet va därför jag bytte för jag trodde det skulle bli bättre med 5450 kortet. Är nästan sugen på att köpa ett Sapphire hd7750 1Gb ultimate. Vad tror ni, skulle det funka eller har jag för dålig cpu för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorpan:

Jag kör med VLC. Tycker dock att film laggar/hackar både på 720p och 1080p med mitt 5450 kort samma med 8800Gt kortet va därför jag bytte för jag trodde det skulle bli bättre med 5450 kortet. Är nästan sugen på att köpa ett Sapphire hd7750 1Gb ultimate. Vad tror ni, skulle det funka eller har jag för dålig cpu för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade liknande problem när jag hade en (lätt) överklockad Athlon 64 x2 3600+, tror det är CPU som flaskar vid filmuppspelning i högre upplösning snarare än något annat. Dock värt att tillse att du har senaste drivrutinerna till chipset och grafikkortet innan du skaffar nytt...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Och installerade du om drivrutiner m.m när du bytte?

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Har själv bara testat XMBC. Har ni kollat i VLC att uppspelningen är satt på GPU-acceleration?

Om du dessutom är sugen på att uppgradera processorn kan du sätta in en Phenom II X4 i den om du har senaste BIOS.

Permalänk

Att uppdatera drivrutinerna och DirectX som passar för kortet, kan ibland göra ganska mkt på äldre grafikkort.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel