Lexbase, ny sida där du kan söka efter brottsregister.

Permalänk

Lexbase, ny sida där du kan söka efter brottsregister.

Kom över ämnet när jag surfade runt på flashback och tänkte se vad ni här på Sweclockers tycker om sajten?

För er som inte snappat upp ämnet så ger det ut brottsregister när du söker efter namn, plats eller personnummer. Detta mot en betalning på 59kr alt. 79kr.

Jag själv anser att detta är ansenligt respektlöst mot den dömde, verkligen synd mot de personer som tidigare varit dömda och sedan valt att "byta bana."

Så vad tror ni Sweclockers medlemmar? Är det rätt? Är det fel?

Shout your opinion.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Sådana handlingar ska väl vara tillängliga för allmänheten enligt offentlighetsprincipen? Precis som alla andra myndigheters arbete. Så detta är väl helt i linje med hur vi ser på öppenhet i det offentliga. Det gör det ju lätt för företag samt privatpersoner att få se vilka personer man har o göra med. Även om personen har bytt bana i livet känns det ändå som att det ligger i företags intresse vad personen har i sitt förflutna innan tex en anställning.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flIpz0R:

Sådana handlingar ska väl vara tillängliga för allmänheten enligt offentlighetsprincipen? Precis som alla andra myndigheters arbete. Så detta är väl helt i linje med hur vi ser på öppenhet i det offentliga. Det gör det ju lätt för företag samt privatpersoner att få se vilka personer man har o göra med. Även om personen har bytt bana i livet känns det ändå som att det ligger i företags intresse vad personen har i sitt förflutna innan tex en anställning.

Fast är det verkligen kopplat till offentlighetsprincipen om det är ett privat företag som bedriver verksamheten med vinstintresse? Vidare kan det ju gå runt poängen med PUL och integritetsskydd.

Vidare gallras polisens register regelbundet efter vissa regler. Kommer detta register följa samma regler eller tänker de hålla kvar i all data de någonsin plockat fram? Vad tillför denna tjänst i praktiken? Du har ju alltid rätt att kräva ett utdrag ur ditt eget belastningsregister så arbetsgivare har inga problem i praktiken att få tag på den informationen. Det är bara att be personen i fråga att ta med ett utdrag på intervjun. Jag har själv ett utdrag liggandes på skrivbordet av just den anledningen. Utöver det är alla domar offentlig handling och kan begäras ut från respektive domstol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Sådana handlingar ska väl vara tillängliga för allmänheten enligt offentlighetsprincipen? Precis som alla andra myndigheters arbete. Så detta är väl helt i linje med hur vi ser på öppenhet i det offentliga. Det gör det ju lätt för företag samt privatpersoner att få se vilka personer man har o göra med. Även om personen har bytt bana i livet känns det ändå som att det ligger i företags intresse vad personen har i sitt förflutna innan tex en anställning.

Ja det är så företag tänker: Det kan vara bra att veta.
Det finns förstås inget som hindrar ett företag från att eftersöka informationen men en ska nog ha i åtanke att de flesta människor som lever, har levt och kommer att leva är alldeles för benägna att fatta beslut på lösa eller irrelevanta grunder. Vi har en låg nivå av återfalls förbrytelse i Sverige, att en individ har begått ett brott tex. stöld och sedan söker jobb i en matbutik gör inte nödvändigtvis den här individen till en högre riskfaktor än en annan, du har dock mindre koll på den andres bakgrund och risken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast är det verkligen kopplat till offentlighetsprincipen om det är ett privat företag som bedriver verksamheten med vinstintresse? Vidare kan det ju gå runt poängen med PUL och integritetsskydd.

Vidare gallras polisens register regelbundet efter vissa regler. Kommer detta register följa samma regler eller tänker de hålla kvar i all data de någonsin plockat fram? Vad tillför denna tjänst i praktiken? Du har ju alltid rätt att kräva ett utdrag ur ditt eget belastningsregister så arbetsgivare har inga problem i praktiken att få tag på den informationen. Det är bara att be personen i fråga att ta med ett utdrag på intervjun. Jag har själv ett utdrag liggandes på skrivbordet av just den anledningen. Utöver det är alla domar offentlig handling och kan begäras ut från respektive domstol.

Skrivet av Huzzbutt:

Ja det är så företag tänker: Det kan vara bra att veta.
Det finns förstås inget som hindrar ett företag från att eftersöka informationen men en ska nog ha i åtanke att de flesta människor som lever, har levt och kommer att leva är alldeles för benägna att fatta beslut på lösa eller irrelevanta grunder. Vi har en låg nivå av återfalls förbrytelse i Sverige, att en individ har begått ett brott tex. stöld och sedan söker jobb i en matbutik gör inte nödvändigtvis den här individen till en högre riskfaktor än en annan, du har dock mindre koll på den andres bakgrund och risken.

Jag förstår helt eran poäng och jag håller delvis med. Självklart är det synd att dessa personer får det svårare i vardagen i tex jobbsökande. Men som ni sa så är det redan lätt för arbetsgivare att kolla upp belastningsregistret, så detta tillför ju inte så mycket där, kan ju vara ett smidigt sätt för dom att kunna hitta det på nätet.

EDIT: Man kan tydligen se domar som är max 5 år gamla. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-domar-pa-natet_8933104...

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flIpz0R:

Jag förstår helt eran poäng och jag håller delvis med. Självklart är det synd att dessa personer får det svårare i vardagen i tex jobbsökande. Men som ni sa så är det redan lätt för arbetsgivare att kolla upp belastningsregistret, så detta tillför ju inte så mycket där, kan ju vara ett smidigt sätt för dom att kunna hitta det på nätet.

EDIT: Man kan tydligen se domar som är max 5 år gamla. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-domar-pa-natet_8933104...

Men är arbetsgivaren intresserad av att betala 70 kr när det är gratis att be den arbetssökande att ta med sig ett utdrag själv?

Det känns som om den praktiska nyttan sträcker sig till att spionera på sina grannar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men är arbetsgivaren intresserad av att betala 70 kr när det är gratis att be den arbetssökande att ta med sig ett utdrag själv?

Det känns som om den praktiska nyttan sträcker sig till att spionera på sina grannar.

Jag tror dom tycker det är smidigt, ja. Sen vet jag inte om grannen är intresserad av att betala heller. Finns inte alla dessa dokument att få ut gratis hos polisen? Alla dokument ska ju vara offentliga enligt svensk grundlag om jag förstått det hela rätt.

Offentlighetsprincipen: http://www.regeringen.se/sb/d/504/a/3029

Citat:

Vad är en allmän handling?
Handlingar är allt som innehåller information av något slag: texter, bilder, eller information lagrad på annat sätt, till exempel i en dator. En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och är inkommen till eller upprättad hos myndigheten. Minnesanteckningar, utkast och säkerhetskopior betraktas inte som allmänna handlingar.

Vilka handlingar är offentliga?
Offentliga handlingar betyder allmänna handlingar som inte är hemliga. Om man vill veta vilka handlingar som finns hos en myndighet eller ta del av dem ska man kontakta myndigheten. Regeringskansliets offentliga handlingar kan du ta del av via Arkiv- och dokumentcentrum.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Gillar den

Kul med gratisdelen av tjänsten. Den är egentligen bara kränkande för brottslingar och det gör mig ingenting. Ser den mer som den allmänna kunskapen man har om sina medmänniskor i mindre byar. I en liten by vet alla vem som är busen som ställer till det. I en större stad kan buset gömma sig vart som helst och det blir lättare av att folk inte pratar så mycket med varandra som ute på landet. Helt plötsligt så har världen blivit lite mindre och personligare.

Ska man köpa något på annons och känner sig osäker på säljaren, så är det bara att söka. Ska en tjej ut på första dejten med någon som hon träffat på nätet och inte vet något om, bara att söka.

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Medlem

Tydligen lägger de även ut handlingar från rättegångar där den åtalade har blivit friad. Och med tanke på hur folk i gemene man är och om det tex är en person som har blivit friad från en våldtäktsanmälan så kommer denna person av de flesta att trots det stämplas som våldtäktsman.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Information vill vara fri och det är inte mycket som går att göra åt saken, det går dock precis som med allt annat att försvåra spridning.

Skrivet av Zotamedu:

Men är arbetsgivaren intresserad av att betala 70 kr när det är gratis att be den arbetssökande att ta med sig ett utdrag själv?

Utdraget som arbetsgivaren kan få genom att be de ansökande själva be om ett utdrag som kommer hem till den ansökande och sedan hoppas på att personen ej redigerar dokument och skickar in dessa är ett hån. -Det kan hända arbetsgivarna har bättre metoder, men det är denna metod som jag har råkat ut för när jag har sökt jobb.

Skrivet av Zotamedu:

Det känns som om den praktiska nyttan sträcker sig till att spionera på sina grannar.

Vilket inte heller är fel, jag testade och sökte på gamla polare och väldigt många var med. Min misstanke är självklart sexualbrott, men troligtvis är det bara fullkörning.

Men som arbetsgivare kan man söka på personen och se om den är med där, är vederbörande det så är detta ett stort minus och man behöver inte ens kalla in person på en intervju och på så sätt sparar dyrbar tid. Problemet är dock bemanningsföretag där man av dessa ej får personuppgifter på ens kandidater.

Så jag en stor nytta av tjänsten för många personer, jag ser dessutom att vissa kommer få ett helvete, varvid jag tror att staten kommer se till så att denna information inte kommer vara lika lättåtkomlig. Jag skulle bli riktigt förvånad om sidan får finnas kvar en längre tid. För måste inte sidan först ha datainspektionens tillstånd för att lagra informationen som de gör?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flIpz0R:

Jag tror dom tycker det är smidigt, ja. Sen vet jag inte om grannen är intresserad av att betala heller. Finns inte alla dessa dokument att få ut gratis hos polisen? Alla dokument ska ju vara offentliga enligt svensk grundlag om jag förstått det hela rätt.

Offentlighetsprincipen: http://www.regeringen.se/sb/d/504/a/3029

Lag (1998:620) om belastningsregister
https://lagen.nu/1998:620

Personuppgiftslag (1998:204)
https://lagen.nu/1998:204

Nej all information ligger inte under offentlighetsprincipen och offentlighetsprinciper ger inte alla rätt till all information om alla. Den är till för att man ska ha insyn i hur Sverige styrs, inte för att man fritt ska spionera på grannarna.

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
https://lagen.nu/2009:400

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Information vill vara fri och det är inte mycket som går att göra åt saken, det går dock precis som med allt annat att försvåra spridning.

Utdraget som arbetsgivaren kan få genom att be de ansökande själva be om ett utdrag som kommer hem till den ansökande och sedan hoppas på att personen ej redigerar dokument och skickar in dessa är ett hån. -Det kan hända arbetsgivarna har bättre metoder, men det är denna metod som jag har råkat ut för när jag har sökt jobb.

Vilket inte heller är fel, jag testade och sökte på gamla polare och väldigt många var med. Min misstanke är självklart sexualbrott, men troligtvis är det bara fullkörning.

Men som arbetsgivare kan man söka på personen och se om den är med där, är vederbörande det så är detta ett stort minus och man behöver inte ens kalla in person på en intervju och på så sätt sparar dyrbar tid. Problemet är dock bemanningsföretag där man av dessa ej får personuppgifter på ens kandidater.

Så jag en stor nytta av tjänsten för många personer, jag ser dessutom att vissa kommer få ett helvete, varvid jag tror att staten kommer se till så att denna information inte kommer vara lika lättåtkomlig. Jag skulle bli riktigt förvånad om sidan får finnas kvar en längre tid. För måste inte sidan först ha datainspektionens tillstånd för att lagra informationen som de gör?

Utdraget kommer på specialmärkt papper som dessutom är vattenstämplat så lyckas någon redigera det är personen i fråga riktigt duktig och har antagligen mer lukrativa projekt än att lura till sig fast anställning. Så blir man lurad av ett förfalskat utdrag har man aldrig sett ett riktigt eller så har man inte brytt sig om att titta på det från första början. Det står dessutom i utdraget att det är utskrivet på vattenstämplat säkerhetspapper med polisens emblem i färgtryck. Så blev du lurad så är det ditt eget fel.

Datainspektionen har själva sagt att det i ideala fallet tar fyra år att få bort sidan då det ska till en grundlagsändring eftersom de har utgivningstillstånd. De litar alltså på lite av ett kryphål för att komma åt information. Någon som datainspektionen tydligen har varnat för ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lag (1998:620) om belastningsregister
https://lagen.nu/1998:620

Personuppgiftslag (1998:204)
https://lagen.nu/1998:204

Nej all information ligger inte under offentlighetsprincipen och offentlighetsprinciper ger inte alla rätt till all information om alla. Den är till för att man ska ha insyn i hur Sverige styrs, inte för att man fritt ska spionera på grannarna.

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
https://lagen.nu/2009:400

Hur kan då sidan ha fått datainspektionens tillåtelse under nuvarande lagstiftning? De vill ju tydligen åt en grundlagsändring för att få stopp på det hela, men som jag förstod det är det i linje med vad som får göras idag.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flIpz0R:

Hur kan då sidan ha fått datainspektionens tillåtelse under nuvarande lagstiftning? De vill ju tydligen åt en grundlagsändring för att få stopp på det hela, men som jag förstod det är det i linje med vad som får göras idag.

De har tydligen fått utgivningstillstånd som gör att de kan gå runt PUL.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Men är arbetsgivaren intresserad av att betala 70 kr när det är gratis att be den arbetssökande att ta med sig ett utdrag själv?

Det känns som om den praktiska nyttan sträcker sig till att spionera på sina grannar.

Arbetsgivaren kan se namnet och räkna bort personen direkt utan att betala, det är knappast brist på arbetskraft idag.
Skulle personen ha de egenskaper man vill ha så kan man alltid ringa tidigare arbetsgivare som referenser etc.
Jag tror att det mer är den typen av folk som köper plus på aftonbladet som är villiga att betala för denna information.

Vad hindrar andra från att göra en liknande sida för en bråkdel av priset?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gabriel15:

Arbetsgivaren kan se namnet och räkna bort personen direkt utan att betala, det är knappast brist på arbetskraft idag.
Skulle personen ha de egenskaper man vill ha så kan man alltid ringa tidigare arbetsgivare som referenser etc.
Jag tror att det mer är den typen av folk som köper plus på aftonbladet som är villiga att betala för denna information.

Vad hindrar andra från att göra en liknande sida för en bråkdel av priset?

Vänta lite nu, menar du på fullaste allvar att det är bra att någon blir nekad ett jobb för att dess namn finns med i en lista utan att man vet varför det finns med?

Just nu finns det inga hinder vilket jag personligen tycker är synd. Lite intressant att inte fler är negativt inställda då personlig integritet brukar värderas väldigt högt på den här sidan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Vänta lite nu, menar du på fullaste allvar att det är bra att någon blir nekad ett jobb för att dess namn finns med i en lista utan att man vet varför det finns med?

Just nu finns det inga hinder vilket jag personligen tycker är synd. Lite intressant att inte fler är negativt inställda då personlig integritet brukar värderas väldigt högt på den här sidan.

Arbetsmarknaden i Sverige är värdelös!

Att det är bra har jag inte skrivit men det krav på fast tjänst och körkort om du ska söka jobb som städerska i Sverige 2014 så jag tror inte denna kostnad på 70kr är något en arbetsgivare tar.
När det kommer till andra arbeten där kompetens spelar roll så har man referenser/kontakter att gå på från tidigare arbetsplatser för att ta reda på vem personen är så därför tror jag inte så många är intresserade av att betala för denna tjänst.

Håller med dig att det förmodligen rör sig om nyfikna grannar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Utdraget som arbetsgivaren kan få genom att be de ansökande själva be om ett utdrag som kommer hem till den ansökande och sedan hoppas på att personen ej redigerar dokument och skickar in dessa är ett hån. -Det kan hända arbetsgivarna har bättre metoder, men det är denna metod som jag har råkat ut för när jag har sökt jobb.

Vet att när jag sökte ett arbete så önskade de ett utdrag, där var det riktigt tydliga med att det skall vara oöppnat. Därför fanns inte möjligheten att redigera innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men är arbetsgivaren intresserad av att betala 70 kr när det är gratis att be den arbetssökande att ta med sig ett utdrag själv?

Det känns som om den praktiska nyttan sträcker sig till att spionera på sina grannar.

En arbetsgivare får ej fråga efter ett sådant utdrag. Det är enbart väldigt få tjänster som har rätt att kräva ett sådant. (nu blir det så i praktiken att man går vidare till en annan kandidat om man vägrar förstås) Sådana här tjänster har funnits länge men det har bara varit för de "högre kasten" d.v.s reportrar och andra högre stående varelser i samhällshierarkin.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sidan och idén är inget annat än rent förkastlig och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle som vårat. Hela poängen med ett rättssamhälle är att man inte längre skall räknas som kriminell efter att man avtjänat sitt straff. Detta gör det bara svårare för folk att gå vidare efter att avtjänat sitt straff.

Jag tror dessutom att denna typ av sida kan leda till impulsiva drag från mindre begåvade individer som på fyllan kan få för sig att leta pedofiler/sexualbrottslingar/rattfyllon att misshandla.

Så allt jag känner är att jag hoppas att sidan tvingas stänga snarast möjligt, behöver man verkligen kolla upp domar får man väl pallra sig iväg till domstolen för att hämta ut den dom man vill granska, detta är rent utnyttjande och missbruk av offentlighetsprincipen och jag tror den kommer orsaka mer skada än nytta.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Sidan och idén är inget annat än rent förkastlig och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle som vårat. Hela poängen med ett rättssamhälle är att man inte längre skall räknas som kriminell efter att man avtjänat sitt straff. Detta gör det bara svårare för folk att gå vidare efter att avtjänat sitt straff.

Jag tror dessutom att denna typ av sida kan leda till impulsiva drag från mindre begåvade individer som på fyllan kan få för sig att leta pedofiler/sexualbrottslingar/rattfyllon att misshandla.

Så allt jag känner är att jag hoppas att sidan tvingas stänga snarast möjligt, behöver man verkligen kolla upp domar får man väl pallra sig iväg till domstolen för att hämta ut den dom man vill granska, detta är rent utnyttjande och missbruk av offentlighetsprincipen och jag tror den kommer orsaka mer skada än nytta.

Det tar nog inte lång tid innan sådana människor bestämmer sig för att "ta rätten/lagen i egna händer" för att göra något sådant.
Själv så vet jag inte vad jag tycker om att det är en tjänst som bedrivs i vinstintresse, helst ska Lexbase bort! Om denna tjänst ska finnas så ska det vara en tillgänglig e-tjänst som kontrolleras av staten för att se till att saker och ting går rätt till.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Känns mest att sidan hänger ut vanligt folk som gjort sina misstag i livet och gått vidare än att visa de riktig scumbagsen.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Här har vi baksidan med Sveriges offentlighetsprinciper.

Jag tycker självklart att det är förkastligt vad de gör. Utgångspunkten måste alltid vara att om man är dömd och har sonat för sitt brott ska man inte förföljas av det längre. Ju lättare det blir för arbetsgivare att kolla upp, desto högre sannolikhet att det blir standard.

Permalänk
Medlem

Enligt aftonblaskan har en del personer blivit falskt uthängda, människor med skyddad identitet har blivit uthängda osv. Tycker det är rätt läskigt faktiskt. Tror dessutom att tjänsten kommer få människor att ta lagen i egna händer.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Enligt aftonblaskan har en del personer blivit falskt uthängda, människor med skyddad identitet har blivit uthängda osv. Tycker det är rätt läskigt faktiskt. Tror dessutom att tjänsten kommer få människor att ta lagen i egna händer.

människan med skyddad identitet bör kontakta domstolen och se till att de sekretess prövar den nya adressen. Det är i vart fall inte lexbase som,hittat på adressen utan den står tydligen i domslutet.,det ska det inte göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article380...

Advokatsamfundet är tydligen inte alls roade av Lexbase.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

människan med skyddad identitet bör kontakta domstolen och se till att de sekretess prövar den nya adressen. Det är i vart fall inte lexbase som,hittat på adressen utan den står tydligen i domslutet.,det ska det inte göra.

Domen innehåller endast hennes gamla adress, men Lexbase har gett ut hennes nya, hemliga adress.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk

"jag har inget att dölja".

Den här tjänsten är så fel som det bara kan bli. Fan inte så konstigt att man väljer att sekretessbelägga om man har möjlighet till det. Sjukvårdsjournaler och annat. Man hoppas väl att det kan hjälpa att inte något sådant här kommer i framtiden där folk kan läsa sjukvårdsjournaler bara så där om andra.

Jag tycker inte att det ska vara så här enkelt att få reda på information om individer även om jag ibland kan tycka att det är rätt, för en del brott är tyvärr mer än klapp på axeln av rättsväsendet där offret pissas på och blir tillsagd att det regnar.
Skammen är ju som sagt det värsta straffet en människa kan få även för brottslingar.

Risken är alldeles för stor att oskyldiga drabbas.

Som en riddare av integritet är jag emot detta fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

Domen innehåller endast hennes gamla adress, men Lexbase har gett ut hennes nya, hemliga adress.

Lexbase publicerar ingen information. Det finns uppenbarligen i domen. Sånt händer när man glömmer att sekretesspröva. Varför skulle lexbaseadmin få för sig att lägga till sådan information? De har inte tillgång till hemlig info. Tvärtom så finns flera domar kvar på gamla adresser i kartläget just för att pricken följer med domslutets adress (där personen bodde när domen föll).

De har ingen möjlighet att se hemliga adresser. Det kan bara ske om sådant finns i offentliga handlingar. Vilket inte är ett ovanligt misstag i T.ex. Domslut.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått hittills så är ju i en del fall informationen på sidan totalt missvisande då de bara verkar tillhandahålla domar från tingsrätten. Är det något folk är duktiga på så är det att dra förhastade slutsatser. Har man blivit friad i hovrätten är det ju ganska surt om folk tror att man gjort sig skyldig till ett brott bara för att utfallet blev så i tingsrätten.
Att karttjänsten går på utdaterade adresser känns inte heller särskilt genomtänkt.

Vill man tillhandahålla en sådan här tjänst, där det rör sig om information som är ganska känslig för alla inblandade, borde man nog tänkt lite längre än näsan innan man skyndar ut något halvdant.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |