Minsta möjliga storlek på SSD för Windows och spel?

Permalänk
Avstängd

Minsta möjliga storlek på SSD för Windows och spel?

Måste väl köpa en SSD antar jag. Windows själv ger mina hårdiskar futtiga 5,9 i betyg till och med. Men frågan är ju...

Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb och Steammappen ligger på 108Gb. Självklart kan jag skära ner en bit där, men hur mycket då? Behöver ju inte mer än ett spel kanske på min SSD åt gången då jag själv mest fokuserar på ett spel i taget. Men samtidigt går det väl inte att flytta över spel hur som helst utan man måste installera varje gång man vill spela isåfall. Enklaste vore så klart att ha en fet SSD med allt i ett, men det kostar en hel del har jag sett.

Vad tror ni blir det minsta jag kan klara mig på för Windows och spel? Tror ni det är möjligt med 120Gb? Eller mindre till och med?

Kom igen, hjälp mig att spekulera här lite!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk

Jag har en 60gb SSD (den här under). Och den funkar fint med Windows på, samt program och uppdateringar. Så 60gb skulle jag säga som minst. 30gb om du BARA ska Windows.

Permalänk
Medlem

"Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb"
156gb?! Det är helt åt helvete, formatera datorn & installera om windows.

Windows 7 tar ca 20gb med uppdateringar.

Har själv en 64gb SSD, kör både windows & linux på den samt ett par program, b.la ccleaner, antimalwarebytes, spotify, skype, chrome. Sen har jag CS:GO & Cod 4 på den & har ändå 17gb ledigt

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Avstängd

156Gb ?! Hahaha vad i helvete månne gömmer sig där. Formatera förrän din dator spawnar nått som inte är lätt dödat
Men joo man klarar sig på en 64gb, men med tanke på hur billigt man får en 120-128Gb så skulle jag nog rekommendera en sån.
windows ska ta runt 20, så då har du runt 100 gb att leka med

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knassen:

"Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb"
156gb?! Det är helt åt helvete, formatera datorn & installera om windows.

Windows 7 tar ca 20gb med uppdateringar.

Har själv en 64gb SSD, kör både windows & linux på den samt ett par program, b.la ccleaner, antimalwarebytes, spotify, skype, chrome. Sen har jag CS:GO & Cod 4 på den & har ändå 17gb ledigt

Ok, för mig låter det som den nästan är full med bara 17Gb ledigt men SSD kanske funkar olika? Mina HDDs blir ju multislöa när dom börjar bli lite småfylda.

Rensade bort nästan 100Gb i dag, så vitt jag kan se så är alla program som jag behöver där, eller de jag vill ha kvar iaf, ser verkligen inte hur jag ska kunna komma ner på 20Gb! :S

Går det verkligen att får ner windowsmappen så mycket och hur?

Skrivet av Melinho2895:

Jag har en 60gb SSD (den här under). Och den funkar fint med Windows på, samt program och uppdateringar. Så 60gb skulle jag säga som minst. 30gb om du BARA ska Windows.

Känns som ett mission impossible tycker jag, har för mig att mina hårdisk med Windows på alltid legat på 100Gb plus, men jag har inte haft stenkoll. Ge mig tips på hur denna "lilla" strip skulle gå till!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

156Gb ?! Hahaha vad i helvete månne gömmer sig där. Formatera förrän din dator spawnar nått som inte är lätt dödat
Men joo man klarar sig på en 64gb, men med tanke på hur billigt man får en 120-128Gb så skulle jag nog rekommendera en sån.
windows ska ta runt 20, så då har du runt 100 gb att leka med

Hehe, ska göra det i morgon när jag ska byta till mitt nya moderkort. Kan dock ej minas att min HHD med Windows på någonsin varit under 100Gb. En del filer kommer från installeringen av drivrutinerna på tex moderkortet, kanske det som spökar?

Du, min dator spawnar fan odödliga fiender i CoD hela dagarna redan!

120Gb var inte så mycket dyrare, inte de billgaste 120Gb varianterna iaf, spelar det någon roll om det är en 120Gb SSD för 800kr eller 1200kr? Vilka märken kan man satsa på i första hand? Intel kan jag tänka mig själv sen har jag hört att Samsung ska vara stabila.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda ex Windirstat som ger dig en ganska grafisk syn på vad som tar mycket utrymme på hårddisken och på det sättet känna hur mycket det minsta skulle kunna vara.

I min installation av Win 8.1 så är Windows katalogen ~14GB så den blir relativt stor om vi snackar en pyttedisk på 30 GB, men minst 60 skulle nog fungera bra, bara se till att ex page filen sparas på en annan disk eller typ att du ser till att downloads katalogen läggs på en annan disk med.

(dock så är det ju alltid gött med utrymme, har du pengar så köp en på ~120 eller mer. )

Permalänk
Medlem

Du kan också se till att minska storleken på pagefile (ta helst inte bort den helt, då det finns program som kan strula om den inte finns där). Sedan kan du stänga viloläge genom att skriva "powercfg -h off" i CMD. Viloläge har en fil som är lika stor som din mängd RAM då datorn går in i viloläge så sparas allt som ligger på ditt RAM till den filen. Efter att du skrivit in det kommandot i CMD och startat om datorn så kommer inte den filen ligga kvar längre.

Obs. att du behöver köra CMD som admin när du skriver in det kommandot (högerklicka på CMD).

Permalänk
Medlem

Windows 7: slå ifrån viloläge (Hibernation) och spara plats http://bengansblogg.wordpress.com/2011/02/26/windows-7-sla-if...

Ändra storlek på virtuellt minne (Pagefile) http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem... jag har minskat virtuellt minne till 2048MB på både Ursprunglig och Maximal storlek och det fungerar utan problem.

Och sedan har vi Diskrensning, bocka i alla rutor och rensa http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/delete-files-using...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Måste väl köpa en SSD antar jag. Windows själv ger mina hårdiskar futtiga 5,9 i betyg till och med. Men frågan är ju...

Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb och Steammappen ligger på 108Gb. Självklart kan jag skära ner en bit där, men hur mycket då? Behöver ju inte mer än ett spel kanske på min SSD åt gången då jag själv mest fokuserar på ett spel i taget. Men samtidigt går det väl inte att flytta över spel hur som helst utan man måste installera varje gång man vill spela isåfall. Enklaste vore så klart att ha en fet SSD med allt i ett, men det kostar en hel del har jag sett.

Vad tror ni blir det minsta jag kan klara mig på för Windows och spel? Tror ni det är möjligt med 120Gb? Eller mindre till och med?

Kom igen, hjälp mig att spekulera här lite!

En ren och fullt uppdaterad installation av Windows 7 Ultimate SP1 x64 ligger på runt 17GB.
Sen tillkommer utrymme för pagefile, hibernate och system restore, (som alla är mer eller mindre valfria).
Jag föreslår en ominstallation och att du sen använder dig av tipsen du har fått högre upp i tråden..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Livsnjutare 😎

Windows + patchar och någon applikation eller två ligger på runt 20gb, och då med råge.
Men att köra en 30gb ssd, eller ens 60gb ssd är väldigt ovärt.

Se denna länk
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#rpa...

Där har jag valt att visa SSD'er från 0-128gb, och sortera efter pris/gb - 60gb'arna kommer lååångt ner på listan.

Meest prisvärt just nu skulle jag nog säga är denna;
Team Ultra L3 120GB SSD R:550/W:450 2.5"
http://cdon.se/hemelektronik/team-group-inc/team-ultra-l3-120...

Kostar 699kr på CDON.COM just nu, men du har även 15% med koden; xY6KxagF
Dessutom är det fri frakt så totalt blir det 595:- hem i lådan.

Koden ovan gäller till och med 2014-01-31

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Dom är ju lika billiga som em vanlig Kvalite HDD nuför tiden

kolla denna

http://www.pixmania.se/solid-state-drive-ssd/crucial-intern-s...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av macsåklart:

Dom är ju lika billiga som em vanlig Kvalite HDD nuför tiden

kolla denna

http://www.pixmania.se/solid-state-drive-ssd/crucial-intern-s...

Mjo men vilken vettig människa köper från Pixmania?

Jag själv skulle kört på en Intel eller Kingston.
Från CDON, Komplett, Inet, Dustin eller liknande.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Just nu har jag nyinstallerat windows 8.1, lite småprogram som GPU-Z och firefox , dropbox och box som tar ca 10 GB tillsammans samt steam och dota 2. Fyller nu 40 GB av 119. (tänk på att windows räknar i GiB och inte GB, jag får ut 119 GiB av min 128 GB hårddisk, så om du räknar och då ligger på marginalen blir det tajt.)

Permalänk

Utöver Windows-katalogen så tar ju användarkatalogen en hel del; det är ju där som bl.a. detta hamnar:
* Nedtankade filer
* Allt du lägger på skrivbordet
* Bilder, musik
* Temp-filer
* Etc.
* Många program installeras där, t.ex. Chrome
Det där äter snabbt upp gigabytes för de flesta. I Windows upp till och med 7 kan du flytta det till en annan disk, men då förtar man ju mycket av vitsen med att ha en SSD.
Så satsa du på minst 120GB; det går att klara sig på mindre, men du kommer att få regelbundna problem med full disk, om du inte är på din vakt och kontinuerligt rensar undan.

Permalänk
Hjälpsam

Ni som kör med Intel kan väl ha en SSD som cache disk.
http://www.overclock.net/t/1227655/how-to-set-up-intel-smart-...
Kräver dock RAID.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Mjo men vilken vettig människa köper från Pixmania?

Jag själv skulle kört på en Intel eller Kingston.
Från CDON, Komplett, Inet, Dustin eller liknande.

CDON är ungefär samma skit som Pixmania.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Måste väl köpa en SSD antar jag. Windows själv ger mina hårdiskar futtiga 5,9 i betyg till och med. Men frågan är ju...

Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb och Steammappen ligger på 108Gb. Självklart kan jag skära ner en bit där, men hur mycket då? Behöver ju inte mer än ett spel kanske på min SSD åt gången då jag själv mest fokuserar på ett spel i taget. Men samtidigt går det väl inte att flytta över spel hur som helst utan man måste installera varje gång man vill spela isåfall. Enklaste vore så klart att ha en fet SSD med allt i ett, men det kostar en hel del har jag sett.

Vad tror ni blir det minsta jag kan klara mig på för Windows och spel? Tror ni det är möjligt med 120Gb? Eller mindre till och med?

Kom igen, hjälp mig att spekulera här lite!

Har en 120Gb SSD från Intel där Windows och alla program samt ligger. Dokumentmappar, spel samt växlingsfil ligger på en 500GB HDD. Ligger normalt runt 70-75GB ledigt utrymme med W7 x64. Du borde med andra ord klara dig på ca 60GB för det som är "basic", dock rekommenderar jag åtminstone 80GB då en proppfull SSD tenderar att tappa prestanda.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Just nu har jag nyinstallerat windows 8.1, lite småprogram som GPU-Z och firefox , dropbox och box som tar ca 10 GB tillsammans samt steam och dota 2. Fyller nu 40 GB av 119. (tänk på att windows räknar i GiB och inte GB, jag får ut 119 GiB av min 128 GB hårddisk, så om du räknar och då ligger på marginalen blir det tajt.)

10GB bara för Win8.1? Det var inte illa.
När jag var klar med installationen av Win8.1 och slängt in nödvändiga drivisar och småprogram så tror jag Win mappen låg på minst 20GB. Med lite annat (pagefile på 1-5GB, Spotify på max 10GB och hibernate.sys avstängd) så blev C:\ 50GB stor. Detta inkluderar nog WoW som jag också lade där. Så OS SSDn är en Corsair Force 3 på 128GB.

Jag har faktiskt en SSD dedikerad för spel. Uplay, Origin, Steam och vanliga installationer ligger där. Samsung EVO 840 240GB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag har en 60gb SSD (den här under). Och den funkar fint med Windows på, samt program och uppdateringar. Så 60gb skulle jag säga som minst. 30gb om du BARA ska Windows.

Nej du klarar inte ett normalt 64bitars Windows på en 30GB SSD speciellt inte om den ska ha en del utrymme över till det den behöver för att köras rent och snyggt. Normalt är att man har ca: 20 - 30% ledigt utrymme på disken för att det ska funka ok. Det är min erfarenhet och mitt system är stabilt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

60GB fungerar utan några speciella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Måste väl köpa en SSD antar jag. Windows själv ger mina hårdiskar futtiga 5,9 i betyg till och med. Men frågan är ju...

Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb och Steammappen ligger på 108Gb. Självklart kan jag skära ner en bit där, men hur mycket då? Behöver ju inte mer än ett spel kanske på min SSD åt gången då jag själv mest fokuserar på ett spel i taget. Men samtidigt går det väl inte att flytta över spel hur som helst utan man måste installera varje gång man vill spela isåfall. Enklaste vore så klart att ha en fet SSD med allt i ett, men det kostar en hel del har jag sett.

Vad tror ni blir det minsta jag kan klara mig på för Windows och spel? Tror ni det är möjligt med 120Gb? Eller mindre till och med?

Kom igen, hjälp mig att spekulera här lite!

Ta en titt i din Windows\Temp\ haha 156GB det måste vara rekord!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Måste väl köpa en SSD antar jag. Windows själv ger mina hårdiskar futtiga 5,9 i betyg till och med. Men frågan är ju...

Min nuvarande Windowsmapp ligger på 156Gb och Steammappen ligger på 108Gb. Självklart kan jag skära ner en bit där, men hur mycket då? Behöver ju inte mer än ett spel kanske på min SSD åt gången då jag själv mest fokuserar på ett spel i taget. Men samtidigt går det väl inte att flytta över spel hur som helst utan man måste installera varje gång man vill spela isåfall. Enklaste vore så klart att ha en fet SSD med allt i ett, men det kostar en hel del har jag sett.

Vad tror ni blir det minsta jag kan klara mig på för Windows och spel? Tror ni det är möjligt med 120Gb? Eller mindre till och med?

Kom igen, hjälp mig att spekulera här lite!

Jag skulle säga en 128 GB. Som många har konstaterat här tar Windows med uppdateringar och dylikt upp ~20 GB. Det betyder att du kan ha många spel på din SSD om du så skulle önska, samt att en 120/128 GB SSD kostar 50 - 100kr mer än en 60/64 GB, vilket då ger dubbla utrymmet. Sedan kan ju program lätt fylla upp din användarmapp, vilket gör det bra att ha extra utrymme kvar. Till sist presterar en SSD som bäst då den har en del ledigt utrymme, runt 20 - 25% brukar jag tycka.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en ssd på 250GB med de spel jag spelar mest och windows (utnyttjar ca 150Gb på den) och resten har jag på en 750GB hybrid HDD med steam spel osv.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

10GB bara för Win8.1? Det var inte illa.
När jag var klar med installationen av Win8.1 och slängt in nödvändiga drivisar och småprogram så tror jag Win mappen låg på minst 20GB. Med lite annat (pagefile på 1-5GB, Spotify på max 10GB och hibernate.sys avstängd) så blev C:\ 50GB stor. Detta inkluderar nog WoW som jag också lade där. Så OS SSDn är en Corsair Force 3 på 128GB.

Jag har faktiskt en SSD dedikerad för spel. Uplay, Origin, Steam och vanliga installationer ligger där. Samsung EVO 840 240GB.

Hmm, ja 10 låter lite lite... Ser nu att jag faktiskt har både växlingsfil och hibernation avstängt. Så det tar nog kanske 15 GB totalt, tror inte Dota är mer än ca 5 GB... Har inte offlinesyncat mina spotifylistor än heller:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hmm, ja 10 låter lite lite... Ser nu att jag faktiskt har både växlingsfil och hibernation avstängt. Så det tar nog kanske 15 GB totalt, tror inte Dota är mer än ca 5 GB... Har inte offlinesyncat mina spotifylistor än heller:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast ändå, nu när jag kollade själv låg min Windows-katalog på 14.3GB, Program + Användare osv på 11.1GB och WoW på 24.7GB. = 50GB vilket stämmer ungefär.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

TS är du säker på att det är windows som är på 158gb? Och inte C:? Jag var tvungen till att dubbel kolla och windows 8.1 på speldatorn ligger på 15.6(115 av 250gb) och W7 på laptopen är 17.7(totalt 166 av 250)

Så är det C: med ett par spel och alla program, eller enbart Windows?

Ang vilken HDD sa tycker jag att du absolut ska skaffa en Samsung 840 EVO, har 2x250(en i datorn och en i laptopen) och har inget negativt att saga, speciellt inte med magician aktiverat.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska uppenbart att TS menar Windows plus sina program utöver spelen när han refererar till sin "Windowsmapp"?

Men till frågan: Jag har en 180 GB disk och tycker det är ganska lagom, har mina program och vanligaste spel på disken och har ungefär 40 GB ledigt, mindre än så skulle jag definitivt inte rekommendera iaf. Men ssd:er är så billiga nu att jag hade köpt en 250 GB Samsung Evo om jag var du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Är det inte ganska uppenbart att TS menar Windows plus sina program utöver spelen när han refererar till sin "Windowsmapp"?

Men till frågan: Jag har en 180 GB disk och tycker det är ganska lagom, har mina program och vanligaste spel på disken och har ungefär 40 GB ledigt, mindre än så skulle jag definitivt inte rekommendera iaf. Men ssd:er är så billiga nu att jag hade köpt en 250 GB Samsung Evo om jag var du!

Så uppenbart är det väl inte, eftersom det finns en Windowsmapp, och så finns det en C: där Windows är installerat, men jag är trött så visst.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd

Det blev en 120Gb, Windows installationen var mycket riktigt 20Gb, installerade Call of Duty Ghosts på det och vips så hade jag nästan 50Gb på hårddisken. Undrar lite hur jag ska gå till väga nu. Vilka drivrutiner behöver man till moderkortet?

Jag har typ 20st att välja på, Realtek Audio, Intel fast boot, etc, etc, många ligger på ca 200-500Mb. Kan man hoppa över några?

Har drivrutinerna till grafikortet, behöver man drivrutiner för SSD?

Vill försöka ligga så lågt som möjlig, knappt halva kvar ju.

Skrivet av Carlj:

Så uppenbart är det väl inte, eftersom det finns en Windowsmapp, och så finns det en C: där Windows är installerat, men jag är trött så visst.

Skrivet av xyllian:

Är det inte ganska uppenbart att TS menar Windows plus sina program utöver spelen när han refererar till sin "Windowsmapp"?

Men till frågan: Jag har en 180 GB disk och tycker det är ganska lagom, har mina program och vanligaste spel på disken och har ungefär 40 GB ledigt, mindre än så skulle jag definitivt inte rekommendera iaf. Men ssd:er är så billiga nu att jag hade köpt en 250 GB Samsung Evo om jag var du!

Skrivet av Carlj:

TS är du säker på att det är windows som är på 158gb? Och inte C:? Jag var tvungen till att dubbel kolla och windows 8.1 på speldatorn ligger på 15.6(115 av 250gb) och W7 på laptopen är 17.7(totalt 166 av 250)

Så är det C: med ett par spel och alla program, eller enbart Windows?

Ang vilken HDD sa tycker jag att du absolut ska skaffa en Samsung 840 EVO, har 2x250(en i datorn och en i laptopen) och har inget negativt att saga, speciellt inte med magician aktiverat.

Skrivet av Mocka:

Fast ändå, nu när jag kollade själv låg min Windows-katalog på 14.3GB, Program + Användare osv på 11.1GB och WoW på 24.7GB. = 50GB vilket stämmer ungefär.

Skrivet av Pellepelikan:

Hmm, ja 10 låter lite lite... Ser nu att jag faktiskt har både växlingsfil och hibernation avstängt. Så det tar nog kanske 15 GB totalt, tror inte Dota är mer än ca 5 GB... Har inte offlinesyncat mina spotifylistor än heller:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jycklo:

Själv har jag en ssd på 250GB med de spel jag spelar mest och windows (utnyttjar ca 150Gb på den) och resten har jag på en 750GB hybrid HDD med steam spel osv.

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag skulle säga en 128 GB. Som många har konstaterat här tar Windows med uppdateringar och dylikt upp ~20 GB. Det betyder att du kan ha många spel på din SSD om du så skulle önska, samt att en 120/128 GB SSD kostar 50 - 100kr mer än en 60/64 GB, vilket då ger dubbla utrymmet. Sedan kan ju program lätt fylla upp din användarmapp, vilket gör det bra att ha extra utrymme kvar. Till sist presterar en SSD som bäst då den har en del ledigt utrymme, runt 20 - 25% brukar jag tycka.

Skrivet av Oneone:

Ta en titt i din Windows\Temp\ haha 156GB det måste vara rekord!

Skrivet av guos89:

60GB fungerar utan några speciella problem.

Skrivet av Jalle64:

Nej du klarar inte ett normalt 64bitars Windows på en 30GB SSD speciellt inte om den ska ha en del utrymme över till det den behöver för att köras rent och snyggt. Normalt är att man har ca: 20 - 30% ledigt utrymme på disken för att det ska funka ok. Det är min erfarenhet och mitt system är stabilt.

Skrivet av Mocka:

10GB bara för Win8.1? Det var inte illa.
När jag var klar med installationen av Win8.1 och slängt in nödvändiga drivisar och småprogram så tror jag Win mappen låg på minst 20GB. Med lite annat (pagefile på 1-5GB, Spotify på max 10GB och hibernate.sys avstängd) så blev C:\ 50GB stor. Detta inkluderar nog WoW som jag också lade där. Så OS SSDn är en Corsair Force 3 på 128GB.

Jag har faktiskt en SSD dedikerad för spel. Uplay, Origin, Steam och vanliga installationer ligger där. Samsung EVO 840 240GB.

Skrivet av Q4Rspwn:

Har en 120Gb SSD från Intel där Windows och alla program samt ligger. Dokumentmappar, spel samt växlingsfil ligger på en 500GB HDD. Ligger normalt runt 70-75GB ledigt utrymme med W7 x64. Du borde med andra ord klara dig på ca 60GB för det som är "basic", dock rekommenderar jag åtminstone 80GB då en proppfull SSD tenderar att tappa prestanda.

Skrivet av Zotamedu:

CDON är ungefär samma skit som Pixmania.

Skrivet av Ratatosk:

Ni som kör med Intel kan väl ha en SSD som cache disk.
http://www.overclock.net/t/1227655/how-to-set-up-intel-smart-...
Kräver dock RAID.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Utöver Windows-katalogen så tar ju användarkatalogen en hel del; det är ju där som bl.a. detta hamnar:
* Nedtankade filer
* Allt du lägger på skrivbordet
* Bilder, musik
* Temp-filer
* Etc.
* Många program installeras där, t.ex. Chrome
Det där äter snabbt upp gigabytes för de flesta. I Windows upp till och med 7 kan du flytta det till en annan disk, men då förtar man ju mycket av vitsen med att ha en SSD.
Så satsa du på minst 120GB; det går att klara sig på mindre, men du kommer att få regelbundna problem med full disk, om du inte är på din vakt och kontinuerligt rensar undan.

Skrivet av Pellepelikan:

Just nu har jag nyinstallerat windows 8.1, lite småprogram som GPU-Z och firefox , dropbox och box som tar ca 10 GB tillsammans samt steam och dota 2. Fyller nu 40 GB av 119. (tänk på att windows räknar i GiB och inte GB, jag får ut 119 GiB av min 128 GB hårddisk, så om du räknar och då ligger på marginalen blir det tajt.)

Skrivet av andreas_dock:

Mjo men vilken vettig människa köper från Pixmania?

Jag själv skulle kört på en Intel eller Kingston.
Från CDON, Komplett, Inet, Dustin eller liknande.

Skrivet av macsåklart:

Dom är ju lika billiga som em vanlig Kvalite HDD nuför tiden

kolla denna

http://www.pixmania.se/solid-state-drive-ssd/crucial-intern-s...

Skrivet av andreas_dock:

Windows + patchar och någon applikation eller två ligger på runt 20gb, och då med råge.
Men att köra en 30gb ssd, eller ens 60gb ssd är väldigt ovärt.

Se denna länk
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#rpa...

Där har jag valt att visa SSD'er från 0-128gb, och sortera efter pris/gb - 60gb'arna kommer lååångt ner på listan.

Meest prisvärt just nu skulle jag nog säga är denna;
Team Ultra L3 120GB SSD R:550/W:450 2.5"
http://cdon.se/hemelektronik/team-group-inc/team-ultra-l3-120...

Kostar 699kr på CDON.COM just nu, men du har även 15% med koden; xY6KxagF
Dessutom är det fri frakt så totalt blir det 595:- hem i lådan.

Koden ovan gäller till och med 2014-01-31

Skrivet av FoxOne:

En ren och fullt uppdaterad installation av Windows 7 Ultimate SP1 x64 ligger på runt 17GB.
Sen tillkommer utrymme för pagefile, hibernate och system restore, (som alla är mer eller mindre valfria).
Jag föreslår en ominstallation och att du sen använder dig av tipsen du har fått högre upp i tråden..

Skrivet av janee:

Windows 7: slå ifrån viloläge (Hibernation) och spara plats http://bengansblogg.wordpress.com/2011/02/26/windows-7-sla-if...

Ändra storlek på virtuellt minne (Pagefile) http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem... jag har minskat virtuellt minne till 2048MB på både Ursprunglig och Maximal storlek och det fungerar utan problem.

Och sedan har vi Diskrensning, bocka i alla rutor och rensa http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/delete-files-using...

Skrivet av hejkk:

Du kan också se till att minska storleken på pagefile (ta helst inte bort den helt, då det finns program som kan strula om den inte finns där). Sedan kan du stänga viloläge genom att skriva "powercfg -h off" i CMD. Viloläge har en fil som är lika stor som din mängd RAM då datorn går in i viloläge så sparas allt som ligger på ditt RAM till den filen. Efter att du skrivit in det kommandot i CMD och startat om datorn så kommer inte den filen ligga kvar längre.

Obs. att du behöver köra CMD som admin när du skriver in det kommandot (högerklicka på CMD).

Skrivet av Pewtah:

Du skulle kunna använda ex Windirstat som ger dig en ganska grafisk syn på vad som tar mycket utrymme på hårddisken och på det sättet känna hur mycket det minsta skulle kunna vara.

I min installation av Win 8.1 så är Windows katalogen ~14GB så den blir relativt stor om vi snackar en pyttedisk på 30 GB, men minst 60 skulle nog fungera bra, bara se till att ex page filen sparas på en annan disk eller typ att du ser till att downloads katalogen läggs på en annan disk med.

(dock så är det ju alltid gött med utrymme, har du pengar så köp en på ~120 eller mer. )

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+