Permalänk
Medlem

Problem med crossfire!!

Hejsan. jag har 2 st Amd Radeon HD 7850 2GB grafikkort

När jag går in i Catalyst Control center och sen prestanda så står det info om det ena kortet, värme osv. Men sen när jag väljer det andra kortet så står det ingen information alls. Ingen värme osv.

Samma när och går in på programmet speccy så står det crossfire disabled och ingen värma på det ena kortet.

Men hag har crossfire aktiverat i Catalyst Control center. Jag testade att avaktivera det och sen aktivera det igen. Sen Brukar ett av grafikkorten bli varmare en det andra?

Crossfire bryggan sitter på ordentligt.

Vad kan felet vara?

Sen undrar jag hur man i prime 95 testar sin processor till max och sen hur man tar grafikkorten till max. och sen ha båda tillsammans ?
För att jag har prime95 igång nu men fläktarna lät mer när jag spelade bf4 en de gör nu fast processorn jobbar 100& värmen e på 45grader

Tack på förhand, sorry om jag skrivit dåligt, sent så orkar inte riktigt göra det snyggt

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Prime 95 testar BARA din processor samt i viss utsträckning ram-minnet. Vill du testa/belasta grafikkorten får du köra ett program som heter unigine valley eller unigine heaven.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Prime 95 testar BARA din processor samt i viss utsträckning ram-minnet. Vill du testa/belasta grafikkorten får du köra ett program som heter unigine valley eller unigine heaven.

okej tack!

Men jag förstår inte varför det står att det ena grafikkortet är avaktiverat ?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du kopplat in strömsladdarna i båda korten? Har du kopplat in Crossfire bryggan? Har du tryck in det andra kortet ordentligt i moderkortet? Dessa är ganska vanliga att missa.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du kopplat in strömsladdarna i båda korten? Har du kopplat in Crossfire bryggan? Har du tryck in det andra kortet ordentligt i moderkortet? Dessa är ganska vanliga att missa.

Ja alla sladdar är i.

Skrivet av Blazin87:

Vad har du för moderkort?

detta

Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637650

Permalänk
Medlem

Det andra kortet är alltid avaktiverat så länge ingen 3d-applikation som använder crossfire är igång. Det är så superbra att det är näst intill HELT avstängt för att inte slösa massa ström. Hemskt bra!

Man kan ändra i registret för att stänga av den hemskt bra funktionen så att kortet alltid är på, men det vill man ju egentligen inte göra. Vem vill bränna massa ström och göra datorn varm i onödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det andra kortet är alltid avaktiverat så länge ingen 3d-applikation som använder crossfire är igång. Det är så superbra att det är näst intill HELT avstängt för att inte slösa massa ström. Hemskt bra!

Man kan ändra i registret för att stänga av den hemskt bra funktionen så att kortet alltid är på, men det vill man ju egentligen inte göra. Vem vill bränna massa ström och göra datorn varm i onödan?

Stäng av ULPS. Det är fruktansvärt dåligt. Allt gick helt åt skogen med mina 290x när det var på.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Stäng av ULPS. Det är fruktansvärt dåligt. Allt gick helt åt skogen med mina 290x när det var på.

kan du förklara varför det gick åt helvete med ulps igång på dina 290x?

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

kan du förklara varför det gick åt helvete med ulps igång på dina 290x?

Mängder av spel som glitchar sönder när de hoppar mellan att använda de andra kortet och inte. Fick felmeddelande om att crossfire inte fungerade för att andra kortet var disabled, samt flera applikationer där andra kortet aldrig startade, vilket ledde till dålig prestanda.

Kunde inte heller se några värden alls i MSI afterburner, trots att kortet skulle vara igång enligt andra källor.

Efter att jag stängde av ULPS så fungerar allting så mycket bättre, det enda som trasslar är att slå av/på CF och att köra Unigine Heaven, vilket av någon anledning vägrar använda mitt andra kort.

Lite OT, men passar på att fråga:

Är det någon fler som har problem med att aktivera/avaktivera CF?

Hälften av gångerna fungerar det, skärmarna laddas om och fönster flyttas tillbaka osv, och man ser att typ "Enabled crossfire" går till "Disabled crossfire" i CCC.
Detta gäller åt båda håll.

Hälften av gångerna så hoppar pluppen tillbaka till samma den stod på innan när man trycker verkställ, och ingenting händer.

Enda sättet att lösa det är att starta om datorn. Där till nästa skumma tendens, hälften av gångerna som jag startar upp datorn är Crossfire Enabled, hälften av gångerna är det Disabled.

Bara jag som lider av detta? Why oh why...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det andra kortet är alltid avaktiverat så länge ingen 3d-applikation som använder crossfire är igång. Det är så superbra att det är näst intill HELT avstängt för att inte slösa massa ström. Hemskt bra!

Man kan ändra i registret för att stänga av den hemskt bra funktionen så att kortet alltid är på, men det vill man ju egentligen inte göra. Vem vill bränna massa ström och göra datorn varm i onödan?

Hur går jag då tillväga? för jag vill testa aktivera båda så jag kan se om båda kortena rullar som dom ska

tack på förhand!

Visa signatur

Cpu AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz
Gpu Crossfire XFX Radeon HD6870 1GB
Mobo MSI 870A Fuzion AM3'
Minnen Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz
Skärm LG W2453V

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Mängder av spel som glitchar sönder när de hoppar mellan att använda de andra kortet och inte. Fick felmeddelande om att crossfire inte fungerade för att andra kortet var disabled, samt flera applikationer där andra kortet aldrig startade, vilket ledde till dålig prestanda.

Kunde inte heller se några värden alls i MSI afterburner, trots att kortet skulle vara igång enligt andra källor.

Efter att jag stängde av ULPS så fungerar allting så mycket bättre, det enda som trasslar är att slå av/på CF och att köra Unigine Heaven, vilket av någon anledning vägrar använda mitt andra kort.

Lite OT, men passar på att fråga:

Är det någon fler som har problem med att aktivera/avaktivera CF?

Hälften av gångerna fungerar det, skärmarna laddas om och fönster flyttas tillbaka osv, och man ser att typ "Enabled crossfire" går till "Disabled crossfire" i CCC.
Detta gäller åt båda håll.

Hälften av gångerna så hoppar pluppen tillbaka till samma den stod på innan när man trycker verkställ, och ingenting händer.

Enda sättet att lösa det är att starta om datorn. Där till nästa skumma tendens, hälften av gångerna som jag startar upp datorn är Crossfire Enabled, hälften av gångerna är det Disabled.

Bara jag som lider av detta? Why oh why...

Okej intressant. Dock så lider jag av samma problem på mina kort som du beskriver.

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikssonNn:

Hur går jag då tillväga? för jag vill testa aktivera båda så jag kan se om båda kortena rullar som dom ska

tack på förhand!

Stäng av ULPS så fungerar det som det ska igen. Inget strömsparläge som skapar massa problem.

Finns som inställning i MSI afterburner, alternativt ändra en post i regedit.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Enda sättet att lösa det är att starta om datorn. Där till nästa skumma tendens, hälften av gångerna som jag startar upp datorn är Crossfire Enabled, hälften av gångerna är det Disabled.

Bara jag som lider av detta? Why oh why...

Min buggar också ganska mycket på detta sätt. Upplevde att det blev värre med v. 13.12 av CCC. Hade 13.9 innan och upplevde att den var mycket stabilare. Orkar dock inte byta utan väntar istället till en ny version kommer.

Till TS, jag har likadant moderkort och blev lika förundrad som du när det andra grafikkortet verkade dött. Men som flera varit inne på aktiverats det andra kort så fort du startar en 3d applikation i fullscreen. Fläktarna på det andra kortet startar inte ens fören jag drar igång ett spel så jag antar att kortet inte kommunicerar av den anledningen. Jag nyttjar ett program som heter GPU shark för att se tempen på båda gpu kärnorna som jag tycker fungerar bra. http://www.ozone3d.net/gpushark/

Därtill finns AMDs egna program "System Monitor" som ganska läckert visar belastningen mellan CPU, GPU 1 & 2 och Ram. Ha igång dessa två program så ser du om korten fungerar på bra sätt och vad det är som flaskar. Personligen har jag dock haft vissa problem med AMDs program då det har medfört att datorn stundtals låst sig. Det kanske är fixat i senare version. http://sites.amd.com/us/game/downloads/amd-system-monitor/Pag...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.