Ska bygga ett eget skrivbord, kommer det här hålla?

Permalänk

Ska bygga ett eget skrivbord, kommer det här hålla?

Jag har ritat ett skrivbord i Sketchup, men eftersom jag har noll erfarenhet av sånt här så är det svårt för mig att avgöra vad som är realistiskt, och inte.
En ''ram'' under skrivbordet hade naturligtvis varit bäst för stabiliteten men det kommer också bygga på avståndet mellan knäna och armarna, vilket inte är bra för ergonomin. Samt blir svårare att utföra.

http://bayimg.com/baiCcaafA

http://bayimg.com/BaiceAAfA

Jag hade tänkt mig massiv ek som byggmaterial, ganska tjockt (3cm). Tanken är att benen ska fästas ovanifrån med vagnsbultar.

Hade tänkt mig dom här benen, eller liknande.http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60105301/

Vad jag är orolig för är att skrivbordet kommer bli vingligt? Alla tips och råd mottages tacksamt!

Visa signatur

Smile, it makes people wonder what you're up too..

Permalänk
Medlem

Bordet kommer nog bli vingligt, de där benen är allt annan än stabila. Jag hade nog tänkt om lite, massiv ek väger en hel del.

Kanske du ska tänka på att göra något liknande det här istället?
#14210473

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Bordet kommer nog bli vingligt, de där benen är allt annan än stabila. Jag hade nog tänkt om lite, massiv ek väger en hel del.

Kanske du ska tänka på att göra något liknande det här istället?
#14210473

Den där tvärgående "brädan" under bordet är viktig. Jag byggde ett nästan exakt likadant skrivbord som den personen ( #12024646 ), dock utan den tvärgående brädan och mitt skrivbord är allt annat än stabilt i sidled. Satte istället ett vinkeljärn på baksidan som var fastskruvat i väggen, nu sitter det dock klämt mellan en bokhylla och väggen som hade perfekta mått.

Svikmässigt är noll problem. Trycker jag allt vad jag kan på mitten av ekskivan så sviktar det kanske 7mm. Kommer inte ihåg tjockleken på skivan, men runt 2,5 cm skulle jag tro.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Med 3 cm tjock ek lär du kunna lasta 1 ton utan problem, dock lär benen vika sig före du är uppe i den vikten ca 200 kg brukar vara maxlasten för reglerbara ben i stål/aluminium. IKEA's ben skruvas normalt fast underifrån (undvik skruvar i mässing, då dessa lätt knäcks om någon knuffar bordet i sidled o.s.v.). tänk på att göra skrivbordet nog djupt (personligen gillar jag skrivbord med minst 80 centimeters djup) så att du sitter på bekvämt avstånd från skärmen.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli rangligt med enbart dom benen. Du måste fixera bordsskivan mot benet på något sätt. enbart original infästningen på benen kommer inte staga upp bordet tillräckligt. Tex så kan man skruva fast en längsgående bräda i bakkant ca 15cm ner på dom bakre benen med två skruv i vardera benet (måste sitta som berget).

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Bordet kommer nog bli vingligt, de där benen är allt annan än stabila. Jag hade nog tänkt om lite, massiv ek väger en hel del.

Kanske du ska tänka på att göra något liknande det här istället?
#14210473

Även om det bordet ser mycket mer funktionelt ut, och förmodligen är lättare att utföra, så kommer inte det passa in alls i den andra inredningen jag har i närheten. Men tack för tipset!

Skrivet av Den_Samme:

Med 3 cm tjock ek lär du kunna lasta 1 ton utan problem, dock lär benen vika sig före du är uppe i den vikten ca 200 kg brukar vara maxlasten för reglerbara ben i stål/aluminium. IKEA's ben skruvas normalt fast underifrån (undvik skruvar i mässing, då dessa lätt knäcks om någon knuffar bordet i sidled o.s.v.). tänk på att göra skrivbordet nog djupt (personligen gillar jag skrivbord med minst 80 centimeters djup) så att du sitter på bekvämt avstånd från skärmen.

Det är väl just att benen ska vika sig som jag är orolig för. Så länge vikten kommer rakt ovanifrån så är det ju ingen fara men jag hade kunnat sova bättre om jag visste att det var någolunda stadigt i sidled också. Jag menar att vagnsbultarna fästes på ovansidan, den runda delen kommer ju synas ovanifrån, och sen skruvas dom underifrån precis som du säger. Undvik mässing, got it :).

Utrymmet där jag sitter är ganska begränsat. Det nuvarande bordet jag har är bara 50 djupt, och då står skärmen på samma skiva som tangentbordet och det är inte mycket plats över alls. Ska försöka göra det nya bordet lite djupare (skärmen ska upp på väggen också) men 60 cm ifrån väggen är absolut max om det ska funka i rummet. Tack!

Skrivet av jycken:

Det kommer bli rangligt med enbart dom benen. Du måste fixera bordsskivan mot benet på något sätt. enbart original infästningen på benen kommer inte staga upp bordet tillräckligt. Tex så kan man skruva fast en längsgående bräda i bakkant ca 15cm ner på dom bakre benen med två skruv i vardera benet (måste sitta som berget).

Något liknande den vita jag har lagt dit här? Eller menar du att skivan ska sitta fritt från den översta skivan? Hur fäster jag den brädan bäst i benen?

Visa signatur

Smile, it makes people wonder what you're up too..

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är byggt på samma vis, lite vingliga ben blev det men med 2 vinkeljärn in mot väggen så står det mer än stabilt!

Permalänk
Skrivet av HTprof:

Mitt skrivbord är byggt på samma vis, lite vingliga ben blev det men med 2 vinkeljärn in mot väggen så står det mer än stabilt!

Nice! Du har inte möjlighet att skicka en bild till mig på hur det ser ut?

Visa signatur

Smile, it makes people wonder what you're up too..

Permalänk
Medlem

Gör bara ett tvärstag mellan benen så borde det bli stabilt i sidled också

Permalänk
Medlem

Är det grejen att göra ett eget skrivbord?

Annars köpte jag förra veckan ett skrivbord på ikea som jag är sjukt nöjd med! Liknar det du är ute efter!

Körde med en ekskiva på 120x80cm men finns i andra t,ex 140x80. Med T ben som monteras med en ram som sitter under skrivbordet för stabilitet!

Jag var också inne på att göra ett eget skrivbord då jag inte hittade några andra som passade, men efter att jag skapade en tråd här så fick jag tips som ledde till ikea skrivbordet! Du kan ju kolla den tråden!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av MrTowle:

Är det grejen att göra ett eget skrivbord?

Annars köpte jag förra veckan ett skrivbord på ikea som jag är sjukt nöjd med! Liknar det du är ute efter!

Körde med en ekskiva på 120x80cm men finns i andra t,ex 140x80. Med T ben som monteras med en ram som sitter under skrivbordet för stabilitet!

Jag var också inne på att göra ett eget skrivbord då jag inte hittade några andra som passade, men efter att jag skapade en tråd här så fick jag tips som ledde till ikea skrivbordet! Du kan ju kolla den tråden!

Det är väl lite grejen med att göra ett eget skrivbord. Ett kul projekt liksom!

Sen är det designen på det också, jag vill ha ett litet mellanrum mellan brädorna och det har jag helt enkelt inte hittat någonstans. Det smidigaste hade absolut varit att köpa en ekbordsskiva, no doubt about it. Fick mycket bra tips i tråden du skapade om jag ångrar mig. Tack!

Visa signatur

Smile, it makes people wonder what you're up too..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrannosharkus:

Det är väl lite grejen med att göra ett eget skrivbord. Ett kul projekt liksom!

Sen är det designen på det också, jag vill ha ett litet mellanrum mellan brädorna och det har jag helt enkelt inte hittat någonstans. Det smidigaste hade absolut varit att köpa en ekbordsskiva, no doubt about it. Fick mycket bra tips i tråden du skapade om jag ångrar mig. Tack!

Trodde nästan att det var det som var grejen! Låter riktigt kul! om jag skulle haft mer tid skulle jag nog också försökt att göra något litet projekt!

Permalänk

http://bayimg.com/daJodAafE

http://bayimg.com/dAjOfAAfE

http://bayimg.com/DajogaAFe

Såhär ser ritningen ut nu. Kommer beställa trä efter dom här måtten nu nästa vecka tänkte jag. Tog till mig av vad några av er sa och la till två tvärstag på dom bakre benen. Kommer nog limma fast dom två brädorna som håller ihop dom tre övre (plus skruva såklart) och sen försöka fräsa så att monteringsplattorna för benen försvinner in i brädorna.

Tack för alla tips!

Visa signatur

Smile, it makes people wonder what you're up too..