280X eller 290(X) - endast ljudnivå räknas

Permalänk
Medlem

280X eller 290(X) - endast ljudnivå räknas

Tycker det börjar bli dags att uppgradera från mitt 4670 ;).

Har läst spaltmeter av tester rörande 280(X) och 290(X) men det blir lätt rörigt med olika åsikter och resultat. Lite kort kan man säga att jag inte är en typisk SweClocker. I stort sett inga spel (men rätt vad det är hittar väl ungarna något mer tungdrivet de vill lira på min dator), absolut ingen klockning och "bara " en skärm. Det grafiskt mest tungdrivna jag kör är Photoshop och videoredigering och ska sanningen fram har jag inga egentliga problem med den utrustning jag har idag. Men tänkte uppgradera till ny skärm och känner att jag lika gärna kan uppgradera GPU:n också.

Men mitt absolut viktigaste krav är låg ljudnivå. Kör ju passivt graffe idag men har ett par Noctuafläktar i chassit, så min förhoppning är att skillnaden inte ska bli så stor även om jag går över till aktiv kylning av grafiken. Jag har siktat in mig på 280X eller 290, med eller utan X, bara för att...det går. Har kollat på Sapphire och Asus, men vilken variant är egentligen tystast? Sapphires 290X Tri-X verkar tystast i flera tester jag tittat på, men klarar mitt 650W nätagg det? Eller är någon av Asus varianter tystare? Eller tror ni att jag kommer att störas av fläktljudet och borde sikta på något enklare men passivt? Inte lätt för er att veta, men ändå... SweC har så vitt jag kan se inte testat något Sapphire så man får förlita sig på andra källor.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Med din beskrivning är ju inget av korten lämpliga. Om du inte skall spela är det formidabelt vansinne att köpa kort som är designade för spel.

Det du säger är med en metafor:

Jag vill ha en bil som skall köras inom villaområdet, så den skall vara så tyst som möjligt.

Ska jag köpa en Aston Martin DB9, eller en Ferrari Scuderia?

Mitt svar blir då givetvis: Ingen av de ovanstående. Du bör köpa en Prius eller annan el-hybrid.

DAtorvärldens Prius är då följande:

ASUS RADEON HD7750 1GB PCI-E DVI/HDMI/DP SILENT

Helt fläktlös således helt ljudlös, klarar av omkörningar (photoshop, video).
Den är även modern, så den har en praktisk DisplayPort-anslutning, vilken tar mindre plats, klarar av högre upplösningar samt kan överföra ljud till ljudutgångar/högtalare på skärmen om man skulle vilja det, fullt valbart, utan att det minsta kompromissa på det kortet egentligen är bäst på, nämligen att rita upp grafik på skärmen.

Ditt nya Prius-kort är även otroligt energisnålt jämfört med sportbilarna du pratade om, så inte bara drar det mindre bensin (el) (inte ens hälften) utan det producerar även mindre värme, vilket kan leda till att andra komponenter i datorn inte behöver lika mycket kylning och sålunda inte spinner upp fläktarna och skapar oljud.

win win win med prius jämfört med lose lose lose med AstonMartin DB9.

Sen är det ju givetvis tuffare med AstonMartin, men det var ju inte det du behövde, utan det kanske bara var det du ville ha, men då får du knipa igen snattran om oljud, för en sportbil kommer föra oljud när man trycker på gasen, så är det bara

Ditt nätagg kan köra alla konsumentkort som finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka fungerar i princip alla korten, då du kan göra en egen fläktkurva om något låter lite mer i standardutförande. Men vad jag har läst så är MSI Gaming det tystaste kortet. Jag har ett 290 Tri-X själv och det är väldigt tyst när du inte överklockar alls, dock kan det bli tystare när du pillar lite med fläktkurvan som sagt.

Så direkt ur lådan, inge pill så är nog MSI gaming det kort jag hade köpt, när vi pratar 290 då. Skiljer några hundringar mellan det och Tri-X(om du räknar med att sälja BF4 som följer med tri-x på vissa ställen), så du får väl överväga om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt nya Prius-kort är...

Haha, "Prius-kort" var en bra term. Förstår hur du tänker och du låter lite som mitt dåliga samvete. Jag tänker nog precis som många sportbilsägare - det är "känslan" som räknas. Men jag ser absolut din poäng. Oftast kör jag bara familjen till och från IKEA och då passar en Prius bättre. Får ta mig en funderare på det där...

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Kollar lite mer på passiva varianter, och det blir ju inte mycket enklare då...

Powercolor har ett passivt kylt 7850.
Passivt kylda 7750 finns i flera varianter.
R7 250 (var det väl?) finns också som passivt kort.

Rekommendationer?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Radeon R9 270, inte så dyrt och det funkar när jag vill spela. Inte så högljutt. Om du skulle få för dig att gasa på alltså, med ditt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Asus 280X med deras DCII-kylare låter inte mycket. Enligt Sweclockers tester:

Detta skriver de i recensionen av 290X med DC2:

Skrivet av Sweclockers:

I det tysta läget för Asus-kortet uppvisas imponerande låga värden. Trots en varm Hawaii XT-krets och klockfrekvenser över gigahertz-nivån är kortet nästan nere på samma nivå som MSI Radeon R9 280X Gaming, en av de tystaste prestandamodellerna som någonsin passerat testlabbet.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av jberling:

Tycker det börjar bli dags att uppgradera från mitt 4670 ;).

Har läst spaltmeter av tester rörande 280(X) och 290(X) men det blir lätt rörigt med olika åsikter och resultat. Lite kort kan man säga att jag inte är en typisk SweClocker. I stort sett inga spel (men rätt vad det är hittar väl ungarna något mer tungdrivet de vill lira på min dator), absolut ingen klockning och "bara " en skärm. Det grafiskt mest tungdrivna jag kör är Photoshop och videoredigering och ska sanningen fram har jag inga egentliga problem med den utrustning jag har idag. Men tänkte uppgradera till ny skärm och känner att jag lika gärna kan uppgradera GPU:n också.

Men mitt absolut viktigaste krav är låg ljudnivå. Kör ju passivt graffe idag men har ett par Noctuafläktar i chassit, så min förhoppning är att skillnaden inte ska bli så stor även om jag går över till aktiv kylning av grafiken. Jag har siktat in mig på 280X eller 290, med eller utan X, bara för att...det går. Har kollat på Sapphire och Asus, men vilken variant är egentligen tystast? Sapphires 290X Tri-X verkar tystast i flera tester jag tittat på, men klarar mitt 650W nätagg det? Eller är någon av Asus varianter tystare? Eller tror ni att jag kommer att störas av fläktljudet och borde sikta på något enklare men passivt? Inte lätt för er att veta, men ändå... SweC har så vitt jag kan se inte testat något Sapphire så man får förlita sig på andra källor.

Jag har ett 290x tri-x och ja det är tyst tills jag börjar spela. Då låter det kan ja meddela..

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Avstängd

jag kör med sapphire 280x oc och kör man i desktopmode så ligger det på ca 1300rpm men hörs när man spelar men inte så det stör och jag ogillar högljudda kort ..men spelar du inte så hade jag satsat på nått mer low lv kort med låg tdp för annars är kanske 280 lite overkill

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Japp, börjar inse att mitt riktiga, analytiska och inte så känslostyrda jag ska få styra :). Alltså handlar det om ett passivt kort. Skapar en ny tråd om det.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Avstängd

finns 7850 1gb passiva för 1500 på webhallen men 1500 kändes lite avtändande för ett sånt men är iof snabbt för att vara passivt men jag frågar mig lite samtidigt hur varmt ett sånt blir om man drar i gång tex farcry3 eller nått tyngre spel har dålig koll på dom passiva i dag men kan vara värt att kolla upp iaf http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/186427-powerc...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w