Tvingad till semester med kort varsel

Permalänk

Tvingad till semester med kort varsel

Som rubriken lyder så blev jag strax före jul tvingad till betald semester.

Det låter kanske inte som något att vara missnöjd med.
Men, jag hade räknat med att få ut semestern i pengar.

Anledningen är att jag skippade min semester i somras för företagets bästa.
Och det har gjorts gällande i ett tidigare samtal med chefen att det är fullt möjligt att få semestern i pengar istället.

Dock menar chefen att eftersom vi inte har något att göra nu runt jul och nyår så är det helt riktigt att jag får ta ut min semester nu istället.

Han meddelade mig först dagen innan vad som kommer gälla.
Detta gör det ju aningen svårt att göra något vettigt med semestern.
Han sade även att han skulle ringa om det dök upp något vilket faktiskt fick mig att tro det var betald ledighet jag skulle ha,
då det kan vara lite si och så med korrekta benämningar med honom.

Till saken hör att om jag hade haft min semester i somras så hade jag i alla fall varit ledig med betalning den här perioden, just på grund av att det är en lågsäsong inom branschen.

Som jag ser det så offrade jag min semester för ingenting.
Som chefen ser det så kan han inte ge mig dubbelt betalt, alltså både semesterersättningen och lönen.

Vårat avtal reglerar inte det här.
Vi har inget kollektivavtal.

Om jag tolkar semesterlagen rätt så kan han göra så här, stämmer det?

Bonusfrågor:

Förra julen ville han att jag skulle ta ut pappaledighet under lågsäsongen, vilket jag gjorde.
En annan gång ville han att jag skulle ta ut en veckas pappaledighet för att han skulle på semester och det var lite att göra. Vilket jag gjorde.

Hur mycket kan man förväntas ställa upp? Är jag bara girig?
Jag är tillsvidare anställd, heltid, vårat avtal säger att jag ska jobba 40 timmar i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ta semester för att arbetsgivaren vill det. Jag är ledig då jag vill, om arbetsgivaren av någon anledning inte kan förse mig med arbete får de hitta på nått att göra eller ge mig betald ledighet.

Permalänk
Medlem

Det som står i semesterlagen är att du har rätt att kräva minst tre veckors sammanhängande semester under juni-augusti och omvänt kan din arbetsgivare kräva att du gör det. Däremot står det er fritt att komma överrens om att avstå detta. Det är mig veterligen de enda två måsten som finns.

Jag är ingen expert men jag är nästan helt säker på att din arbetsgivare varken kan kräva att du tar föräldraledigt eller semester (andra tider än juni-augusti). Är du med i facket ska du definitivt ta upp detta med dem. Annars kanske en advokat i arbetsrätt fungerar om du vill dra detta längre. Jag tror att du har väldigt stor chans att få någon form av skadestånd för att din arbetsgivare har tvingat dig på dessa fula sätt. Det lär nog bli en ganska frostig relation mellan er men din arbetsgivare verkar ju inte vara så seriös ändå.

Edit: Om det är något jag har lärt mig under mina år på arbetsmarknaden så är det att man ska ha skriftligt på precis allt så man kan hänvisa till detta om något blir konstigt vilket kommer hända minst en gång i allas arbetsliv. Tex när man kommer överens med sin arbetsgivare att inte ha semester på sommaren, då är det lämpligt att skriva ett dokument som båda signerar att detta var ett gemensamt beslut.

Och ytterligare en sak eftersom företaget inte har kollektivavtal. Vet du om han betalar in pension för dig? Jag hade en arbetsgivare som inte gjorde det under min anställning på sex månader och jag har en vän där arbetsgivaren inte betalade in pension på sju år.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Tack för svar.

Aktsu: Förstår din inställning, dock så är detta ett litet företag som det ibland har gått lite knackigt för. Så jag har velat ställa upp.
Det är någonting jag kan leva med när situationen kräver det men fortsättningsvis ska jag avtala villkor skriftligen.

Klumpeduns: OK, får ta och läsa igenom den igen. Tycker inte lagen är övertydlig direkt eller täcker in speciellt många situationer.
Dock kommer jag inte blanda in lagen på annat sätt än att hänvisa till när jag diskuterar frågan med honom ytterligare.
Att jag ska avtala skriftligt är en lärdom jag också fått erfara nu. Nu blir avtal om precis allt i framtida anställningar.
Jag vet att han inte betalar pension för mig.
Jag blev förresten uppsagd pga arbetsbrist direkt efter "semestern".
Bra sätt att spara pengar och slippa betala ut semesterersättningen efter uppsägningstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Jag blev förresten uppsagd pga arbetsbrist direkt efter "semestern".
Bra sätt att spara pengar och slippa betala ut semesterersättningen efter uppsägningstiden.

Det där måste ju ha varit planerat, din chef verkar vara en riktigt ful fisk. Jag tycker verkligen att du borde ta strid mot honom. Angående semesterlagen så vet jag iaf att det jag skrev om tre veckor under juni-augusti är korrekt. Så varken du eller chefen/företaget kan kräva semester under andra tider på året.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Du tog inte ut semester i pengar i somras då? I så fall, tacka och ta emot.

Permalänk
Avstängd

Chefsguiden säger som följande:

Citat:

Om arbetsgivaren och de fackliga organisationerna och den enskilde medarbetaren inte kommer överens om när semestern ska förläggas, är det arbetsgivaren som till sist bestämmer.

Arbetsgivaren kan alltså lägga ut din semester lite när som helst, undantaget själva huvudsemestern. Om du och din arbetsgivare hade något annat avtalat sedan i somras, se till att ha det på mail eller så så det inte blir någon diskussion.

Angående att vara ute i god tid kan man också läsa:

Citat:

Arbetsgivaren ska meddela de anställda om semesterns förläggning i god tid före semesterperiodens början. Har arbetsgivaren fattat beslut om semesterns förläggning på annat sätt än genom överenskommelse med arbetstagaren eller dennes företrädare ska arbetstagaren underrättas om beslutet senast två månader före ledighetens början.

Det senare torde gälla även semester utanför huvudsemestern. Det kan ju vara om ett företag stänger under jul och nyår exempelvis. Ett sånt beslut måste ju tas i tid, inte den 18e december.
http://www.ledarna.se/sv/Chefsguider/Arbetsratt/Semester/Forl...

edit:

Sen är det ju så att du kan bara spara fem dagar mellan varje semesterår, dvs första april till 31a mars - så har du sju dagar semester kvar 31a mars i år så kommer du att föra över fem dagar och två dagar blir utbetalade i pengar. Röda dagar kan man dock spara fler av.

Permalänk

Ring facket är det enklaste svaret skulle jag påstå, även om ni inte har kollektivavtal

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ja alltså, det går mycket resonemang huruvida det är viktigt eller ej att vara fackligt ansluten. Man ska vara glad om man aldrig behöver utnyttja deras expertis och tjänster, men det är PRECIS i sådana här fall man behöver dom.

Jag har varit med om en annan situation;

Min f.d. arbetsplats byggde 2009(?) om restaurangköket, arbetet skulle ta 4 veckor, de 4 veckorna var planerade i juni, nästan hela juni då med andra ord. Då blev vi, samtliga medarbetare, tvingade att ta ut våran semester under den perioden. Då var jag inte fackligt ansluten så kunde då varken rådfråga eller få konkreta svar om vad som var rätt eller fel.
Jag blev direkt efter den händelsen medlem i facket men tog dessvärre aldrig kontakt med dem angående det här fallet huruvida det var rätt handlat/agerat av min dåvarande chef eller inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Sen är det ju så att du kan bara spara fem dagar mellan varje semesterår, dvs första april till 31a mars - så har du sju dagar semester kvar 31a mars i år så kommer du att föra över fem dagar och två dagar blir utbetalade i pengar. Röda dagar kan man dock spara fler av.

Va? Det är väl fem veckor man kan spara totalt? Eller har jag missuppfattat nånting här? (Det är mycket möjligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Va? Det är väl fem veckor man kan spara totalt? Eller har jag missuppfattat nånting här? (Det är mycket möjligt)

Alla arbetsgivare har ju möjlighet att erbjuda dig att spara fler dagar om de vill. Men det är inget de måste göra utan de kan ge dig dagarna i pengar om du inte tar ut dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

När det kommer till handels avtal så får man inte bli tvångssemestrad hur som helst.

På vårt jobb hade vi öppet i mellandagarna, och skulle chefen då vilja sätta folk i semester, då var han tvungen att först förhandla med facket.

Vill han inte ha öppet, då får han ge personalen betald ledighet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Va? Det är väl fem veckor man kan spara totalt? Eller har jag missuppfattat nånting här? (Det är mycket möjligt)

Fem dagar per semesterår, kanske finns något övre totalt tak men jag tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Va? Det är väl fem veckor man kan spara totalt? Eller har jag missuppfattat nånting här? (Det är mycket möjligt)

Skrivet av Damodred:

Fem dagar per semesterår, kanske finns något övre totalt tak men jag tror inte det.

Om du har 25 dagars semester ja. Vissa har mer och kan därmed spara fler.
20 dagar måste man ta ut / år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Fem dagar per semesterår, kanske finns något övre totalt tak men jag tror inte det.

I min anställning så har jag 25 betalda semesterdagar per semesterår. Jag får spara 5 semesterdagar till nästa semesterår, de andra inte uttagna semesterdagarna får jag ut som pengar istället. Jag får bara spara semesterdagar i högst fem år, så efter sex år så kommer jag få ut de äldsta sparade dagarna som pengar istället.