Boxer och Teracom testsänder 4K Ultra HD i marknätet

Permalänk
Melding Plague

Boxer och Teracom testsänder 4K Ultra HD i marknätet

Framtiden för det svenska tv-nätet stavas 4K UHD. Det menar Boxer och Teracom, som inom kort inleder högupplösta testsändningar i marknätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Superkomprimerad 4K.. woohoo =/

Permalänk
Medlem

Finns knappt 720p i nätet än...

Permalänk
Avstängd

Samtidigt så håller Japan på att testa 8K...

Permalänk
Medlem

Vad hände med 1080p?
720p har ju börjat dyka upp nu med en 10kanaler men borde inte testsändningar i 1080p vara prioriterade 4k sändningar?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SalaMAD:

Vad hände med 1080p?
720p har ju börjat dyka upp nu med en 10kanaler men borde inte testsändningar i 1080p vara prioriterade 4k sändningar?

Nej vi hoppar från 720 till 4K skit smart ide :/

Asså den bandbredden som krävs är inte låg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det här klippet lyckades Astra med att skicka ut från sina satelliter i 20mbps med HEVC, alltså runt 40-50mbps med vanliga H.264.
https://www.youtube.com/watch?v=PgxEgZEUqTQ&list=FLrf0EWvlxyZ...

Permalänk
Medlem

Vilket enormt slöseri på frekvensutrymme. Ingen tv-tittare som är det minsta intresserad av bra bildkvalitet väljer ju det marksända nätet eftersom det är sämst (om man inte räknar analog kabeltv).

Lägg ner den marksända tvn istället och gör något bättre med utrymmet den upptar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra exempel på när marknadsförarna har mer att säga till om än teknikerna. Se till att behålla FM i marknätet istället så att vi slipper byta ut all befintlig utrustning, helt i onödan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Vad hände med 1080p?
720p har ju börjat dyka upp nu med en 10kanaler men borde inte testsändningar i 1080p vara prioriterade 4k sändningar?

SVT sänder i 720p50 i väntan på en 1080p50-standard, som kanske aldrig kommer. Standarden 1080/50i, ofta refererad till som 1080i, (som ändå blir 25 hela 1920x1080-bilder per sekund) skippar dom. TV4 har jag för mig att man sänder i 1080/50i.

Imho det mesta som är värt att se på i full HD upplösning är 25 bilder per sekund ändå (23.976 material från staterna speedar vi upp till 25), så 1080i-standarden täcker det materialet ändå. Att folk skriker i högan sky när de läser "1080i" måste bero på någon slags okunskap eller att de har en TV som gör "stupid bob" och visar de två fälten som två lägre upplösta bilder på rad istället för att lägga ihop upper och lower field till en högupplöst bild.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Välkommen till framtidens tv, nu behöver du inte ta flyget till Thailand, du kan enkelt direkt kliva in i teven och vips så är du i Thailand bara 1 sekund restid.

De bli nog bra med 4K i marknätet, hoppas de funka bara. Positivt till idén!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul att det går framåt, fast jag undrar hur resultatet blir. Har blitt skeptisk efter alla dessa nyheter när inget händer :/

Han på bilden ser ju påtänd ut ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

SVT sänder i 720p50 i väntan på en 1080p50-standard, som kanske aldrig kommer. Standarden 1080/50i, ofta refererad till som 1080i, (som ändå blir 25 hela 1920x1080-bilder per sekund) skippar dom. TV4 har jag för mig att man sänder i 1080/50i.

Imho det mesta som är värt att se på i full HD upplösning är 25 bilder per sekund ändå (23.976 material från staterna speedar vi upp till 25), så 1080i-standarden täcker det materialet ändå. Att folk skriker i högan sky när de läser "1080i" måste bero på någon slags okunskap eller att de har en TV som gör "stupid bob" och visar de två fälten som två lägre upplösta bilder på rad istället för att lägga ihop upper och lower field till en högupplöst bild.

Tv-sändningar är väl generellt i 50 fps; det är absolut inte bara film som är värt att se på. 1080i borde aldrig ha tagits fram, men det var ju på den gamla värdelösa analogtiden med crt-skräp.

720p är definitivt att föredra framför 1080i.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Något säger mig att det bara är en tidsfråga innan man trycker in en ethernet-kabel i boxen istället för antennkabel.

Sen kanske Boxer kunde skicka hit åtminstone lite mer än 5-10/30-40 kanaler i 720p innan de börjar tänka på 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tv-sändningar är väl generellt i 50 fps; det är absolut inte bara film som är värt att se på. 1080i borde aldrig ha tagits fram, men det var ju på den gamla värdelösa analogtiden med crt-skräp.

720p är definitivt att föredra framför 1080i.

Nej, ska du leta efter native 1080p50 så får du leta länge.

Så gott som alla dramaproduktioner, förutom såpoperorna, är 23.976-25 fps progressivt. När vi lämnar drama och går in på sport/studio (el. livesändningar generellt) så kan du upptäcka lite 1080/50i, men det täcker ju 1080i-standarden ändå.

Reality/spelshower, såsom Mästarnas Mästare, Sveriges Mästerkock, Biggest Loser, what have you, spelas in i 25 fps progressivt (effektivt). Det ska vara studiomaterial i så fall som kör i 50i lite då och då, men då brukar kanalerna säga till och vilja att man i postproduktion "deinterlacear" materialet till effektiv 25fps istället, för vid det här laget är vi vana vid den looken.

Som sagt, jag tror mycket 1080i-gnäll beror på okunskap om vad begreppet innebär.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Säger bara slöseri på frekvensutrymme, som det ser ut på boxer nu tidsdelar redan flera av kanalerna för att alla ska få plats.. Förstå om dom ska börja sända ut i 4k då kommer man behöva utöka frekvensutrymmet mycket mer innan det kan bli aktuellt.

Dom sa ju dock att det inte var aktuellt i dagsläget men tycker endå dom borde fokusera på att få ut alla kanaler på egna kanalplatser och prioritera flera kanaler istället för 4k som tar upp 5-6 vanliga kanalplatser.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

SVT sänder i 720p50 i väntan på en 1080p50-standard, som kanske aldrig kommer. Standarden 1080/50i, ofta refererad till som 1080i, (som ändå blir 25 hela 1920x1080-bilder per sekund) skippar dom. TV4 har jag för mig att man sänder i 1080/50i.

Imho det mesta som är värt att se på i full HD upplösning är 25 bilder per sekund ändå (23.976 material från staterna speedar vi upp till 25), så 1080i-standarden täcker det materialet ändå. Att folk skriker i högan sky när de läser "1080i" måste bero på någon slags okunskap eller att de har en TV som gör "stupid bob" och visar de två fälten som två lägre upplösta bilder på rad istället för att lägga ihop upper och lower field till en högupplöst bild.

Den ända källan jag kan hitta på nätet är wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV#Kanalutbud men enligt den så är det 8kanaler som sänds via marksända signaler och 5 sänds i 1080i och 3 i 720p. Förlåt för min okunskap om skillnaden mellan 1080p/i det ska jag erkänna att jag inte är insatt i, och jag tror nog inte det spelar så stor roll i kvalitet men 720/1080 blir skillnad.

Sedan handlar det om dålig kommunikation ifrån kanalerna och operatörernas sida, då jag aldrig har hört att de gått över ifrån 720 till 1080, så jag trodde de fortfarande var kvar i 720p. Men 5 av 8 är enligt mig ändå för dåligt innan man börjar testa 4k.

Permalänk
Medlem

I Japan testar de 8k i marknätet just:
http://www.pcworld.com/article/2089720/japans-nhk-tests-longd...
27 km lyckas de sända i bra kvalité.
Men, det lär ändå dröja innan det blir kommersiellt med 8k.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

När alla kanaler finns i minst 720p som standard utan att måsta köpa speciella HD-abonnemang och skit, utan verkligen är den absoluta standarden, då kan jag gå med på att man börjar storsatsa på 4k.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Boxer:

I takt med att tittarnas tv-skärmar blir större efterfrågas högre upplösning allt mer.

Boxer måste leva i ett parallellt universum eller något. I det Sverige jag lever i verkar snarare följande gälla:

Citat:

Trots att tittarnas tv-skärmar blir större och mer högupplösta fortsätter folk tycka att sönderkomprimerad 576i är bra och HD 720p är perfekt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det är bra att det går framåt men samtidigt så finns det så mycket annat roligt de hade kunnat göra med bandbredden tex 1080p med superlåg komprimering och 5.1 lossless ljud. Tills jag har en 4k projektor känns inte 4k speciellt intressant. 1080p räcker gott till min lilla 50" plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

När alla kanaler finns i minst 720p som standard utan att måsta köpa speciella HD-abonnemang och skit, utan verkligen är den absoluta standarden, då kan jag gå med på att man börjar storsatsa på 4k.

Håller helt med... Att man ska betala extra för att få sändningarna i 720p är sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Marknätet är för långsamt att förändra sig. Netflix lyckas sända 4K-kvalité i ca 15 mbps via nyaste komprimeringstekniken. Google har sin VP9 också som ska halvera bitraten.

Många i min ålder, sub-25 år, har ändå ingen TV. Vi tittar på TV via vår iPad eller via datorn om vi är lata. När 4K monitorer når humana nivåer så kommer folk strömma på det sättet. Eller när 4K tablets. iPad 2014 kan mycket väl ha 4K som upplösning.

När vi inte ens har 720p så vad är poängen? De där människorna är dinosaurier.

P.S. den där killen från TV4 verkade verkligen helt värdelös. Allt är "omöjligt" för honom. Han skrattar åt sin egen förmåga att kunna leverera när han får frågan. Skrattretande, ja, men inte av den anledningen han tror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Marknätet är för långsamt att förändra sig. Netflix lyckas sända 4K-kvalité i ca 15 mbps via nyaste komprimeringstekniken. Google har sin VP9 också som ska halvera bitraten.

Många i min ålder, sub-25 år, har ändå ingen TV. Vi tittar på TV via vår iPad eller via datorn om vi är lata. När 4K monitorer når humana nivåer så kommer folk strömma på det sättet. Eller när 4K tablets. iPad 2014 kan mycket väl ha 4K som upplösning.

När vi inte ens har 720p så vad är poängen? De där människorna är dinosaurier.

P.S. den där killen från TV4 verkade verkligen helt värdelös. Allt är "omöjligt" för honom. Han skrattar åt sin egen förmåga att kunna leverera när han får frågan. Skrattretande, ja, men inte av den anledningen han tror.

90% av hushållen i Sverige har minst en TV. Det finns alltså en marknad för TV, även om en del använder datorn eller paddan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Tja senaste halvåret har jag blivit hånad ett antal gånger för att jag förespråkar Intel framför den äldre tekniken i AMD. Jag har hållt fram att Intel Haswell grejar 4K bäst hittills så självklart ska man satsa på något som klarar framtiden. Många här på forumet har sagt att det tar många år innan första 4K sändningen är aktuell. Nu närmar vi oss med stormsteg. Budget folket eller AMD förespråkarna får se sig förbisprungna ännu en gång. 4K skärmar i varierande storlek finns nu för en rimlig penning och när man nu ser att företag i framkant arbetar på att förverkliga 4K visionen så blir man glad. Bättre komprimeringsalgoritmer för utvecklingen än mer framåt och brukaren får bättre kvalitet på samma bandbredd.
Härligt att se hur nya möjligheter öppnar sig.
Det är väl snart dags för AMD folket att inse faktum att det går inte att bromsa sig fram till utveckling.

Till sist:

Skrivet av Lidodido:

När alla kanaler finns i minst 720p som standard utan att måsta köpa speciella HD-abonnemang och skit, utan verkligen är den absoluta standarden, då kan jag gå med på att man börjar storsatsa på 4k.

Detta tror jag att väldigt många media och ledande elektronikföretag kommer att beakta. De kommer säkert att från och med nu lägga ner all kraft på att just du, ska gå med på vad framtiden erbjuder. JISSES!!

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll att vi får 4 gånger fler pixlar om de ändå ska komprimera sönder det? Ge mig vettig hd-tv först innan uhd ska in och trängas på minimal bandbredd också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Umbrellas:

Marknätet är för långsamt att förändra sig. Netflix lyckas sända 4K-kvalité i ca 15 mbps via nyaste komprimeringstekniken. Google har sin VP9 också som ska halvera bitraten.

Många i min ålder, sub-25 år, har ändå ingen TV. Vi tittar på TV via vår iPad eller via datorn om vi är lata. När 4K monitorer når humana nivåer så kommer folk strömma på det sättet. Eller när 4K tablets. iPad 2014 kan mycket väl ha 4K som upplösning.

När vi inte ens har 720p så vad är poängen? De där människorna är dinosaurier.

Det har mycket att göra med mentaliteten och attityden som de flesta i Sverige har: Man ska nöja sig med vilken skit som helst och absolut inte klaga. Ta en titt i Felgigantens reklamblad så ser du till exempel vad för slags datorer de flesta köper, eller en snabb sammanfattning vad de flesta är nöjda med: HDD; TN; 1366x768; förstörd 720x576i (TV); 700 MB 640x360 (film); 704p @ 30 fps (BF3); 720x540 sönderkomprimerade foton; JPEG på ALLT ... Listan kan visst göras ännu längre än jag trodde, märkte jag nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske borde satsa på att sända i 1080p till att börja med, och dessutom utöka kanalutbudet och slopa så många SD-kanaler som möjligt? Slopandet av SD-kanaler skulle lämna plats i nätet för HD-sändningar och en full HD-satsning skulle inte bli lika dyr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

När alla kanaler finns i minst 720p som standard utan att måsta köpa speciella HD-abonnemang och skit, utan verkligen är den absoluta standarden, då kan jag gå med på att man börjar storsatsa på 4k.

Varför vänta? Det är väl bättre att dom hoppar över 720p om dom nu är så sega. Annars hinner väl 16k tv apparater komma innan vi ens får se 4k i våra tv kanaler. Ur ett längre perspektiv måste det väl också vara bättre att storsatsa direkt. Annars så skapar man ett system som då bara efter 1 år är omodernt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Bättre lägga ner all marksänd TV och bara ha de absolut mini (svt å company) som folk kräver (resten kan gå över satellit) i 720P och leverera data över dessa frekvenser istället. Då kanske hela Sverige kan nås av riktigt snabbt Internet och kanske även då kan operatörerna erbjuda fridata. Jag har iallafall svårt att se TV som framtiden. Jag vill inte bli skedmatad med program som jag inte är intresserad av. Jag slängde ut vanlig TV för över tio år sedan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum