Snabbast frakt - Kina eller England?

Permalänk
Medlem

Snabbast frakt - Kina eller England?

Hej kul att du hittat hit!

Vi är tre grabbar från Göteborg som har startat ett företag via skolan. Vår affärsidé är att ingen ska behöva få slut på sin batterinivå.
Med hjälp av en portabel laddare även kallade Power bank på engelska ska absolut ingen få slut på sin batterinivå.

www.Ebay.com finns massor med olika portabla laddare. Vi har speciellt kollat på dessa: FÖRSTA Säljaren från Kina. ANDRA Säljaren från UK.

Skillnaderna mellan säljarena, Kinesen är billigare har fri frakt. Snubben från UK dyrare med tull.

TILL FRÅGAN: Tror ni att leveransen från Kina hinner komma till oss innan den 15 Mars? Eller ska vi satsa på engelsmannen?

Produkten finns i Sverige, vi vet det. Vi vet också att det bara finns 5 laddare från en försäljare. Vi måste göra det här för att få betyg!

OT: Vi kanske har valt fel forumdel, men från Sweclockers får man alltid bra respons med zero trolls. Jag är väll den enda.

Permalänk
Medlem

Hur kan man få slut på "sin batterinivå"? Sist jag beställde från Kina tog det typ en månad.

Permalänk
Medlem

När jag köpt saker från kina på ebay har det tagit allt mellan 7-30 dagar.

Permalänk

Angående portabel laddare

Om det är så att ni ska importera saker från kina brukar frakt tiden vara 1-3 veckor. innan ni börjar sälja massor av sådana saker så vill jag påminna er av mycket falsk skräp som kan orsaka bränder telefon förstörelse eller en helt enkelt en liten explosion så testa dem noggrant innan ni gör några förhastade beslut Med vänlig hälsning

Skrivet av ginga:

Hej kul att du hittat hit!

Vi är tre grabbar från Göteborg som har startat ett företag via skolan. Vår affärsidé är att ingen ska behöva få slut på sin batterinivå.
Med hjälp av en portabel laddare även kallade Power bank på engelska ska absolut ingen få slut på sin batterinivå.

www.Ebay.com finns massor med olika portabla laddare. Vi har speciellt kollat på dessa: FÖRSTA Säljaren från Kina. ANDRA Säljaren från UK.

Skillnaderna mellan säljarena, Kinesen är billigare har fri frakt. Snubben från UK dyrare med tull.

TILL FRÅGAN: Tror ni att leveransen från Kina hinner komma till oss innan den 15 Mars? Eller ska vi satsa på engelsmannen?

Produkten finns i Sverige, vi vet det. Vi vet också att det bara finns 5 laddare från en försäljare. Vi måste göra det här för att få betyg!

OT: Vi kanske har valt fel forumdel, men från Sweclockers får man alltid bra respons med zero trolls. Jag är väll den enda.

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk

Du betalar ingen tull från England.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vad jag vet är det väl ingen tull om man handlar från UK då det är inom EU? Kanske annorlunda om ni handlar som företag iofs.

Edit: Too slow

Permalänk
Skrivet av ginga:

Hej kul att du hittat hit!

Vi är tre grabbar från Göteborg som har startat ett företag via skolan. Vår affärsidé är att ingen ska behöva få slut på sin batterinivå.
Med hjälp av en portabel laddare även kallade Power bank på engelska ska absolut ingen få slut på sin batterinivå.

www.Ebay.com finns massor med olika portabla laddare. Vi har speciellt kollat på dessa: FÖRSTA Säljaren från Kina. ANDRA Säljaren från UK.

Skillnaderna mellan säljarena, Kinesen är billigare har fri frakt. Snubben från UK dyrare med tull.

TILL FRÅGAN: Tror ni att leveransen från Kina hinner komma till oss innan den 15 Mars? Eller ska vi satsa på engelsmannen?

Produkten finns i Sverige, vi vet det. Vi vet också att det bara finns 5 laddare från en försäljare. Vi måste göra det här för att få betyg!

OT: Vi kanske har valt fel forumdel, men från Sweclockers får man alltid bra respons med zero trolls. Jag är väll den enda.

Det är väl tullfritt inom EU, dvs ingen tull från Storbritannien?
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranannat...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Hej kul att du hittat hit!

Vi är tre grabbar från Göteborg som har startat ett företag via skolan. Vår affärsidé är att ingen ska behöva få slut på sin batterinivå.
Med hjälp av en portabel laddare även kallade Power bank på engelska ska absolut ingen få slut på sin batterinivå.

www.Ebay.com finns massor med olika portabla laddare. Vi har speciellt kollat på dessa: FÖRSTA Säljaren från Kina. ANDRA Säljaren från UK.

Skillnaderna mellan säljarena, Kinesen är billigare har fri frakt. Snubben från UK dyrare med tull.

TILL FRÅGAN: Tror ni att leveransen från Kina hinner komma till oss innan den 15 Mars? Eller ska vi satsa på engelsmannen?

Produkten finns i Sverige, vi vet det. Vi vet också att det bara finns 5 laddare från en försäljare. Vi måste göra det här för att få betyg!

OT: Vi kanske har valt fel forumdel, men från Sweclockers får man alltid bra respons med zero trolls. Jag är väll den enda.

Skulle inte satsat på någon, då det finns massor av sådana här produkter redan för låga pengar.

Men vad som INTE finns på svenska marknaden är powerbanks med hög kapacitet typ 10.000MAH+ och med förmåga att ladda laptops, känner bara till en som kostar över 3000:-

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det kineskiska nyåret är på gång i Kina, folk har semester så det är lite extra lång leveranstid från Kina. Eller börjar ledigheterna vara slut nu kanske?

Om du ska sälja dem så bör du som tidigare sagt åtminstone mäta spänningen på laddarna så att de inte matar ut för hög spänning som kan förstöra telefonen. En annan sak man kan göra för att testa laddarna, är att se om touchskärmen fungerar som den ska då telefonen är ikopplad. Touchskärmar är känsliga och blir lätt störda av ojämnheter "rippel" i spänningen.

Sedan så ska du förstås inte marknadsföra batterierna som 2600 mAh (eller 2600 Mega-Amperetimmar som den brittiska säljaren har skrivit ;), utan för det priset så kan man förvänta sig kanske 800-1300 mAh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Hej kul att du hittat hit!

Vi är tre grabbar från Göteborg som har startat ett företag via skolan. Vår affärsidé är att ingen ska behöva få slut på sin batterinivå.
Med hjälp av en portabel laddare även kallade Power bank på engelska ska absolut ingen få slut på sin batterinivå.

www.Ebay.com finns massor med olika portabla laddare. Vi har speciellt kollat på dessa: FÖRSTA Säljaren från Kina. ANDRA Säljaren från UK.

Skillnaderna mellan säljarena, Kinesen är billigare har fri frakt. Snubben från UK dyrare med tull.

TILL FRÅGAN: Tror ni att leveransen från Kina hinner komma till oss innan den 15 Mars? Eller ska vi satsa på engelsmannen?

Produkten finns i Sverige, vi vet det. Vi vet också att det bara finns 5 laddare från en försäljare. Vi måste göra det här för att få betyg!

OT: Vi kanske har valt fel forumdel, men från Sweclockers får man alltid bra respons med zero trolls. Jag är väll den enda.

Kanske bara jag som inte förstått?
Men vad exakt är eran affärsidé, att importera billigast möjligt?
Som du själv nämner, så finns det redan laddpack i svenska affärer.

Och skulle ni börja plocka hem saker ifrån Kina och börja sälja, se då till att dom är CE-märkta
http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Idén är platt jag håller med! Dock måste vi göra detta för att få betyg!
NÄSTA FRÅGA: Ifall jag betalar in pengarna hur stor chans är det att de kommer innan den 15 Mars? ni med erfarenhet svara gärna :).

Tack för informationen! Vi har testat produkten den fungerar och JA vi ska testa dem innan vi säljer dem.

Permalänk
Medlem

Som någon sa så finns det mycket skit från Kina. Speciellt när man köper så billigt som dessa power banks var.

Har sett skräckexempel på laddare därifrån som har ripplat hur mycket som helst och brunnit upp under belastning.

Vet inte hur pass dåliga power banks kan bli då de inte behöver omvandla AC till DC, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Edit; Brukar inte ta längre än en månad från Kina (efter det brukar man kunna få refund), men det händer ju att paket kommer bort. Inte ofta dock, men mitt senaste verkar ha kommit bort/på villovägar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tråkigt företagande. Enda ni kommer va är återförsäljare, passa på när ni lix är i skolan, kom på egna produkter och sälj. Ni kan ju ha kvar samma affärsidé men köp t.ex komponenter billigt, ha någon som tillverkar skalen (Gör prototyp och sätt i produktion) och löd ihop komponenterna och ha en egentillverkad portabel laddare. Tror nog eran/era lärare skulle uppskatta detta mycket mer.

Visa signatur
Permalänk

Jag har väldigt svårt att se att betyget baseras på om ni genomför idén eller inte. Tänk snarare ut en riktig affärsidé och dokumentera hur ni ska gå till väga osv.

Du menar alltså att betyget står och faller på att du beställer hem x antal laddare? Gör i så fall hellre en budget och försäljningsanalys.

Permalänk

normalt tar det 3-4 veckor från kina, ibland lite kortare, beror på hur stor sak som skickas.

men om det enda ni har tänkt er att göra är att vara återförsäljare av den enheten så måste ni väll göra mer än att skriva "vi köpte den på ebay", utan arbeta ut hur ni ska kunna saluföra den i sverige, se över att den ens är laglig att sälja i sverige, gå igenom alla papper som behövs för att vara återförsäljare, skriva om hur ni hanterar större omsättning än "vi har sålt en --> pekar på killen brevid, till honom".

ni har en möjlighet att göra något rätt rejält här, och ju mer ni visar att ni verkligen vill, desto bättre betyg, kanske ta möjligheten att försöka skapa ett faktiskt företag med import av enheter och en helt paket för att minimera att man får slut på batterier.

jag skulle lägga fram förslaget att åtminstonde titta på flera olika enheter, titta över solcellsdrivna laddare etc, försök marknadsföra dem för olika situationer.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av challemann:

Jag har väldigt svårt att se att betyget baseras på om ni genomför idén eller inte. Tänk snarare ut en riktig affärsidé och dokumentera hur ni ska gå till väga osv.

Du menar alltså att betyget står och faller på att du beställer hem x antal laddare? Gör i så fall hellre en budget och försäljningsanalys.

Inköpet är en del bra, sen måste vi marknadsföra oss göra en budget osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Idén är platt jag håller med! Dock måste vi göra detta för att få betyg!
NÄSTA FRÅGA: Ifall jag betalar in pengarna hur stor chans är det att de kommer innan den 15 Mars? ni med erfarenhet svara gärna :).

Tack för informationen! Vi har testat produkten den fungerar och JA vi ska testa dem innan vi säljer dem.

Tänk på att Kjell och clasohlsson redan säljer dessa, så ni måste tillföra något unikt för att kunna konkurrera med deras priser!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

normalt tar det 3-4 veckor från kina, ibland lite kortare, beror på hur stor sak som skickas.

men om det enda ni har tänkt er att göra är att vara återförsäljare av den enheten så måste ni väll göra mer än att skriva "vi köpte den på ebay", utan arbeta ut hur ni ska kunna saluföra den i sverige, se över att den ens är laglig att sälja i sverige, gå igenom alla papper som behövs för att vara återförsäljare, skriva om hur ni hanterar större omsättning än "vi har sålt en --> pekar på killen brevid, till honom".

ni har en möjlighet att göra något rätt rejält här, och ju mer ni visar att ni verkligen vill, desto bättre betyg, kanske ta möjligheten att försöka skapa ett faktiskt företag med import av enheter och en helt paket för att minimera att man får slut på batterier.

jag skulle lägga fram förslaget att åtminstone titta på flera olika enheter, titta över solcellsdrivna laddare etc, försök marknadsföra dem för olika situationer.

Läst lite, ifall det är fri frakt på saker från Ebay tar det längre tid har jag läst, är det något du kan hålla med om?

Möjligheterna finns, men energin finns inte. Tyvärr! Jag håller med dig för övrigt annars.

Permalänk
Medlem

Driver själv ett UF företag i skolan och vi köpte in prylar från kina via Eaby.

Vi snackade dock med både banken och skatteverket och fick fram följande:
Swedbank skulle ta 50kr för att växla till andra valutor.
Om produkten kommer till dig utan att tulla så MÅSTE du själv begära en förtullningsblankett eller nått och skicka in, så tullen måste betalas.

Tex:
produkt 100kr
Frakt: gratis
Tull:25%
växlingsavgift:
Totalt 175kr.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Vadå 50kr växlingsavgift? Köp med ett visa/mastercard, har inte koll exakt men de har ofta väldigt låga växlingsavgfiter, alternativt gör en banköverföring till paypal och betala med paypal, här blir växlingsavgiften säkert lite högre, då paypal sköter växlingen men de kommer knappast handla om 50kr på ett hundra kronors köp. Snarare någon procent.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av ginga:

Vår affärsidé är att ingen ska behöva få slut på sin batterinivå.

Om det här verkligen är eran affärside, så kan jag redan nu säga att ni inte lär få ett speciellt bra betyg.

Visa signatur

|Corsair Graphite 600t | i5 2500k |Sapphire Platinum z68 | 8Gb Corsair Vengeance 1600 Mhz |Gainward GTX 570 | OCZ Vertex 3 60Gb | Seagate 500Gb | Corsair H80 | Be quiet! 700w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Driver själv ett UF företag i skolan och vi köpte in prylar från kina via Eaby.

Vi snackade dock med både banken och skatteverket och fick fram följande:
Swedbank skulle ta 50kr för att växla till andra valutor.
Om produkten kommer till dig utan att tulla så MÅSTE du själv begära en förtullningsblankett eller nått och skicka in, så tullen måste betalas.

Tex:
produkt 100kr
Frakt: gratis
Tull:25%
växlingsavgift:
Totalt 175kr.

Hej! Jag har lite frågor!
Hur lång tid tog leveransen?
Vad köpte ni in?
Har du någon säljare att rekomendera?

Permalänk
Medlem

Har köpt rätt många grejer på Ebay, har alltid fått grejerna jag beställt. Sålänge du handlar ifrån någon med bra betyg så är det garanterat lugnt. Du kommer få dina saker.

Min uppskattning av leveranstid
England: 7-14 dagar
Kina: 1-2 månader

Kvaliten brukar vara avsevärt mycket bättre från England än Kina även om det oftast inte skiljer mycket i pris.

----

EDIT: Ska ni driva ett företag är det dock bäst att på pappret beställa via http://www.dhgate.com/, nu behöver ni inte göra det om ni inte har budgeten men här köper ni efter kvanitet, minsta order brukar ligga på 100 units.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Vadå 50kr växlingsavgift? Köp med ett visa/mastercard, har inte koll exakt men de har ofta väldigt låga växlingsavgfiter, alternativt gör en banköverföring till paypal och betala med paypal, här blir växlingsavgiften säkert lite högre, då paypal sköter växlingen men de kommer knappast handla om 50kr på ett hundra kronors köp. Snarare någon procent.

Vi skulle starta och driva ett företag under 2 terminer. Samtliga av oss är under 18 (17 :S), vilket skapar lite problem. Dessutom skulle banken ta betalt för alla extra funktioner osv, så vi löste våra inköp på annat sätt.

Skrivet av ginga:

Hej! Jag har lite frågor!
Hur lång tid tog leveransen?
Vad köpte ni in?
Har du någon säljare att rekomendera?

Fråga på du
Leveransen tog kanske 1 månad, lite drygt, men funkade ändå smidigt
Vi köpte in stylusar, lite finare men för en billig peng 100 pack
Vet inte vilken säljare vi valde, men vi valde iaf en med bra betyg samt fri frakt!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av ginga:

Läst lite, ifall det är fri frakt på saker från Ebay tar det längre tid har jag läst, är det något du kan hålla med om?

Möjligheterna finns, men energin finns inte. Tyvärr! Jag håller med dig för övrigt annars.

jag tycker inte det verkar ta längre tid med "fri frakt", själva transporten borde inte ta längre tid, men det kanske är så att personen som skickar inte skickar det lika snabbt som om du betalar för frakten, för mig när jag beställer via Ebay brukar jag ha det i handen efter ca 3 veckor.
de flesta jag har dykt på på ebay brukar "garantera" leverans innom fyra veckor, men det är omöjligt att lova, vill man vara 100% garanterad att man har det i handen innom en viss tid så är det alltid bäst att köpa fysiskt, annars finns det alltid en risk att det kan ta längre tid, finns många saker som kan påverka leverans som inte går att påverka.

jag kan inte lova, men nästan garantera att ni ska få enheten i handen innan mars, om det beställs snart.

saker jag beställde från kina i går gav leverantören löften om att leverera mellan 6-27 februari, så en till fyra veckor, beroende på hur posthanteringen går.

jag skulle undertiden enheten levereras, se över och skissa lite på hur det skulle vara att tillvecka enheten lokalt, skulle den möjligheten finnas, i så fall till vilket pris etc, som en extra del att göra bara.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Läst lite, ifall det är fri frakt på saker från Ebay tar det längre tid har jag läst, är det något du kan hålla med om?

Vad jag har förstått så är skillnaden mellan Economy shipping (fri frakt) och Standard shipping från Kina/Hongkong, att Standard shipping ger dig ett trackningnummer. Leveranstiden är fortfarande den samma. Dock så fungerar trackingnumrorna dåligt, du ser inte namnet på staden som paketet befinner sig i, utan endast en sifferserie som identifierar platsen, och ingen vet hur man ska tolka denna sifferserie. Då jag beställde så upphörde trackingen då paketet lämnat Kina, jag lyckades inte återuppta trackingen i de andra länderna.

Leveransen i fråga DX tog väl 3 veckor då jag beställde i somras. Paketet var inte speciellt stort utan det fick plats i postlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Idén är platt jag håller med! Dock måste vi göra detta för att få betyg!
NÄSTA FRÅGA: Ifall jag betalar in pengarna hur stor chans är det att de kommer innan den 15 Mars? ni med erfarenhet svara gärna :).

Tack för informationen! Vi har testat produkten den fungerar och JA vi ska testa dem innan vi säljer dem.

Var har ni testat den?
Har ni redan beställt och fått hem så borde ni redan veta leveranstiden?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Det är kinesiskt nyår så ni kommer förmodligen inte få saker skickade från Kina förrän tidigast 9 februari och sen tar det ofta upp till 40 dagar att få hem saker därifrån (i alla fall med China Post, det kan gå snabbare med Hong Kong Post eller Singapore Post).

Från England tullar ni inget, spelar ingen roll om det är privat eller företag. Ni behöver inte heller betala moms egentligen (momsen är inkluderad i priserna på Ebay) men det är många på Ebay som inte går med på att dra av momsen vid köp därifrån.

Se bara till att varan verkligen befinner sig i England (brukar stå "Ships from UK" eller liknande) om ni väljer det alternativet. Tar 5-10 arbetsdagar från England.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginga:

Hej! Jag har lite frågor!
Hur lång tid tog leveransen?
Vad köpte ni in?
Har du någon säljare att rekomendera?

Kolla på alibaba.com, de säljer massa grejer i storpack till biliigt pris

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Jag hade satsat på att fånga kunder först. Sen impotera korea skärmar o sälja för fantastiska priser o tjäna en hacka på det sedan fortsätta utveckling inom import min släkting jobbar nämligen med sånt o han lever frid o fröjd o sitter på en del slantar. Börja med nått som verkligen intresserar följ kundernas intresse. Kom ihåg det är inte ni som tjänar pengarna det är kunderna som ger er lönen kunden är länken till framtiden inom handel, import

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte